Je zou absoluut niet zeggen dat deze blokkendoos met 650 pk zoveel vermogen heeft. Toch? Dat maakt het dus echt een ware sleeper!
Tegenwoordig wordt de term ‘sleeper’ te pas en te onpas gebruikt. Een RS6, M5 of E63 AMG is niet echt een sleeper. Die auto’s zijn bijna cartoonesk in hun voorkomen met grote wielen, enorme uitlaten, ‘lucht’-inlaten en brede koetswerken. Daarbij weet dat een Duitse topsedan erg snel is. Ook een standaard E200 haalt doodleuk 240 km/u. Dus ja, een E63 is sneller, maar een echte sleeper? Nee.
Dan komt het onderwerp van dit artikel beter in aanmerking. De naam van de auto? Himalaya HUE 166. Autoliefhebbers in het algemeen en Land Rover-kenners in het bijzonder zullen ‘HUE 166’ kennen. Dat is namelijk het kenteken van de de allereerste Land Rover. Aan het einde van de loopbaan van de inmiddels tot Defender omgedoopte terreinwagen, keerde de naam HUE 166 terug als actiemodel.
Blokkendoos met 650 pk
De basis voor deze Himalaya HUE 166 is een ‘oude Land Rover van weleer’. Ah, ok. Ze hebben geprobeerd zoveel mogelijk het originele model na te bootsen. Natuurlijk, dat was een versie met korte wielbasis en dit is een lange Defender (daar gaat het eigenlijk al mis). De lak, Grasmere Green, is wel helemaal goed. Ondanks dat het duidelijk is dat dit een (ernstig) opgeknapte Land Rover is, zal niemand kunnen bevatten hoe snel deze auto eigenlijk is.
Zoals de titel zegt, het is namelijk een blokkendoos met 650 pk! De standaarddiesel is eruit gehaald in plaats daarvan is er nu een 6.2 liter grote V8 met zestien kleppen en één centrale nokkenas. Middels een enorme supercharger is de motor goed voor 650 pk. Het is niet eens een getunede motor. Nope, gewoon het standaard LT4-blok uit de Corvette Z06 van de vorige generatie. Het vermogen wordt middels een achttraps automaat met koppelomvormer verdeeld over alle vier de wielen.
Wetten van de natuurkunde
Uiteraard is de rest van de auto helemaal aangepast. Of de auto ook aangepast is op 650 pk? We betwijfelen het. Wie weleens een G63 of G65 AMG zal het kunnen beamen: in rechte lijn is het leuk, maar in bochten wordt het al heel erg snel heel erg onhandig. Alsof je gaat horden lopen met een sumoworstelaar. Je kan er nog zoveel steroïden in gooien, tegen de wetten van de natuurkunde begin je niets.
Het grootste nadeel van deze blokkendoos met 650 pk is de prijs. Himalaya wil namelijk graag 300.000 dollar voor de HUE 166 zien. Uiteraard wordt de gehele auto aangepakt, maar voor dat geld heb je ook een G63 AMG die in principe hetzelfde doet. Alhoewel daarbij mensen weer kunnen zien en daar was het nu net om te doen.
De Himalaya HUE 166 is nu te bestellen. Als je iets anders wenst, kunnen ze dat ook voor je maken. Zolang je maar geld meeneemt!
wimbers zegt
Als Nederlander moet je voor zoiets naar thelandrovers.com kost je bijna hetzelfde, wordt ie in Amsterdam helemaal nieuw voor je gebouwd
sr20det zegt
@wimbers: of Tophat
Dieseltor zegt
Het is the-landrovers.com. Als je gratis reclame wilt maken, moet je het wel voor het juiste bedrijf doen.
tenaci zegt
Aaaaarrgghhhhh @autoblog! Fix did app ajb…. Dat continu opstarten en vastlopen van een video bij het aanklikken van een bericht is zwaar irritant. Sorry, moest het even kwijt
kareljansen zegt
App.maken.alstublieft.
Dutchdriftking zegt
Het zal wel aan mij liggen, maar waarom een Amerikaanse V8 en niet de Jaguar-Landrover 5.0 supercharged? Als SVR ook 600 pk en het klopt gewoon beter.
dutchneon zegt
Ik weet vrij zeker dat het nogal complex is om een 5.0 JLR motor in te bouwen met alle hardware er omheen.
De vraag is zeker of de onderdelen uberhaupt los te krijgen zijn….
Een LS swap is zo’n beetje de simpelste om te doen en is al 100.000 keer gedaan in bijna elke auto die relevant is. er zijn dus ook legio parts voor te krijgen
Dutchdriftking zegt
@dutchneon: Op dit niveau moet dat niet uitmaken. De wereld staat vol met geswapte Defenders, je wilt als bedrijf iets unieks aanbieden.
robert110 zegt
@dutchdriftking: Daarvoor moet je bij Land Rover zelf zijn. Al krijg je dan maar /- 400 pk. Maar dan krijg je wel een Defender die voor zoveel pk een beetje geoptimaliseerd is met onder andere een aangepaste transfer case. Dit zijn gewoon de “quick and dirty” projecten. Grote, goedkope motor, HD assen (omdat de boel anders iets te snel uit elkaar klapt), wat opsmuk er om heen, bizar prijskaartje er aan, en het verkoopt wel. Volk dat dit soort spul koopt kijkt toch niet verder dan het aantal pk’s en de looks.
O plaat zegt
Één reden de prijs, zo’n LS blok is vaak goedkoper dan een volledige motor revisie. Daarom: “on a long enough time scale every car gets a LS swap”
Poulusma zegt
@willeme
‘Blokkendoos met 650 pk is ultieme sleeper’ ultieme sleper had in de titel ook niet misstaan 😜