Met 965 pk kom je echter niets te kort.
Het is een vraag die we geregeld binnenkrijgen: wanneer komt het merk Puritalia weer met een nieuwe auto? De laatste konden wij ons nauwelijks herinneren, dus wordt het nu wel tijd. Dan is er goed nieuws te melden, want er is keiharde info omtrent dit merk!
Puritalia is een klein automerk uit het (uiteraard) Italiaanse Napoli. Het grootste wapenfeit was een hondslelijke conceptcar uit 2014, alweer vijf jaar geleden. Niet alleen het design was lastig te behappen, aan alles kon je zien dat het nog een concept in een héél vroeg stadium was. Niet echt een prettige gedachte als je te maken hebt met 605 pk.
In die tijd zijn ze in Napels aan de slag gegaan met een nieuw concept. Eerlijk is eerlijk: het heeft zijn vruchten afgeworpen want het resultaat ziet er nu véél beter uit. Dat moet ook wel, want zoals elk zelfstandig supercarmerk betaamt hebben ze het vermogen flink, heel flink, opgeschroefd. Waar hebben we nu mee te maken? Voorin ligt in lengte een V8, vijf liter groot. Die levert op zichzelf al 750 pk. Dat zou voldoende moeten zijn, zou je denken.
Nou, nee. Puritalia voorziet het gevaarte ook van een elektrische motor, die zich bevindt op de achteras. Deze is goed voor 215 pk en 370 Nm. Nou kun je niet simpelweg de cijfers van de verbrandingsmotor en elektromotor bij elkaar optellen, maar het resultaat is prettig gestoord met 965 pk aan vermogen en 1.248 Nm aan koppel. Goedemorgen! Maar daar houdt het niet op. Het geheel is namelijk gekoppeld aan een sequentiële transmissie die enkel en alleen de achterwielen aandrijft.
Wij verwachten dat je vooral met rokende achterbanden te maken hebt, maar Puritalia denkt dat je in 2,7 seconden naar de 100 km/u kan accelereren. De topsnelheid valt heel erg mee: bij 335 km/u is het afgelopen. Uiteraard wordt de Puritalia Berlinetta geleverd naar wens van de klant. Puritalia wenst niet meer dan 150 te klanten te hebben: dat is maximum aantal auto’s dat ze bouwen.
grrrrommmmm zegt
En dat is een 2de odol….
galgootje zegt
@grrrrommmmm: hihihi
cloverleaf zegt
@galgootje: hihihi… u bent een vrouw?
e38ossie zegt
Mooi? Nou nee. Wel leuk ding.
Justawheelchairguy zegt
Ik vind m eerlijk gezegd helemaal niet mooi..
JanJansen zegt
@kp92: Alleen de neus ziet er uit als de overbezorgde Marlin die erachter komt dat Nemo verdwenen is in de open zee.
Verder best een mooi ding.
str8six zegt
@kp92: ? = de voorkant
stephane8200 zegt
Ze zijn de voorkant vergeten af te maken.
toyotafortuner zegt
RIP achterbandem
n0zem zegt
@toyotafortuner: ben benieuwd wie die wedstrijd wint, ik zet in op de koppeling!
Tonnie zegt
Lijkt schuin van voren wel op dat piëch ding.
rollingstoned zegt
De voorkant is een nét niet AC Cobra.
wahltiroler zegt
Slabbetje snel!
Om te kwijlen zo mooi
knapzuur zegt
Ik heb toch heel de tijd het idee gehad dat ik naar een Misuoke? verbouwde Nissan 350/370 zat te kijken..
knapzuur zegt
@knapzuur: Mitsuoka :)
tortuga zegt
@knapzuur: Dan heb ik meer het idee dat dit een heel grote bodykit is voor de AMG-GT. Denk die achterlichten en koplampen er in en het standaard interieur dan heb je een dikke uitvoering!
viezefreddyw zegt
Ik zit hevig te zoeken naar een schakelpook. Wat ik wel kan vinden zijn flippertjes aan het stuur. Of is de handbak een optie?
willeme zegt
@viezefreddyw: Lost in translation, helaas. Het moest zijn ‘manually operated‘ transmission. Is inmiddels aangepast, thanks!
viezefreddyw zegt
@willeme: Ook voor jou is het vroeg he.
w0o0dy zegt
Una Bella Machina! Heerlijke lijnen, wel een beetje druk maar erg gaaf apparaat. En voor de verandering geen EV, Dat is ook wel weer eens lekker.
w0o0dy zegt
Grappig, ik zie 911, Jaguar F-type, Mercedes GT-R en Aston Martin lijnen… En toch vind ik en goed gelukt.
jules713 zegt
@w0o0dy: Ja, en ook zoals eerder genoemd een beetje 370z, AC Cobra… Zie het als een hoedtik naar al deze ontwerpen. Op zich werkt het wel!
autodrome zegt
Waarom geen 4wiel aandrijving? Zoveel vermogen en koppel op je achterbanden is vragen om troubles.
allesmetturbo zegt
Erg fraaie auto geworden! Op deze manier wordt hybride toch nog interessant
gandini zegt
De Piech lijkt nu net een slap aftreksel van dit model.
niex zegt
Ik vind m heel fraai, zeker vgl met de meeste moderne kleine sportwagen waar het design niet te volgen is.
rolov zegt
Lijkt wel een omgebouwde soltice
Dutchdriftking zegt
Gaaf! Maar een sequentiële transmissie is toch iets heel anders dan een handbak? Deze werkt wel gewoon met flippers neem ik aan? De knoppen op de middenconsole zijn er net even te klein voor. Hoe dan ook, een mooi apparaat!
willeme zegt
@dutchdriftking:
In principe is een sequentiële transmissie een handbak met flippers. Eigenlijk hetzelfde. Een automaat heeft een planetair tandwielstelsel met een koppelomvormer. Dit is eigenlijk hetzelfde als een SMG of Selespeed bak.
Dutchdriftking zegt
@willeme: Aha, duidelijk. Ik heb overigens ook wel eens begrepen dat deze transmissie nogal vaak revisie nodig heeft. klopt dat ook?
mverstappen zegt
Piech mark zero 2.0
alcantara zegt
“Met 965 pk kom je echter niets te kort.”
Wel als je als daily een Chiron rijdt.
mats106rallye zegt
Bijzonder gave auto! Interieur oogt ook heel mooi! Ik hou wel van dit soort kleine Italiaanse merkjes!
tjongejongen zegt
Dit is totnutoe de mooiste auto op autoblog. Dat ie een beetje doet denken aan Mercedes AMG GT is een compliment. Ik houd wel van de retroclassic stijl. Wat ie gaat kosten boeit mij niet want kan hem toch niet betalen.
Vanquish zegt
Supervet!!
ghost zegt
965pk, ik wil er wel in rijden hoor!
emping zegt
Ik vind de voorkant nog steeds niet geslaagd . De rest dan weer wel.
Jorrit zegt
“…een hondslelijke conceptcar…” ?
Ik vind de concept uit 2014 er ook al goed uit zien… De nieuwe lijkt idd flink veel op de Piëch-dinges. En die ziet er ook al tof uit!