Het is uit met de pret.
Britten en traditie gaan hand in hand. Niet onterecht, want het land heeft een rijke geschiedenis en doet het al eeuwenlang op haar eigen, eigenwijze manier. Deze denkwijze druppelt uiteraard ook door tot in de ondernemingen. Een toepasselijk voorbeeld hiervan herkennen we terug bij Aston Martin, die recentelijk heeft laten weten niet af te willen stappen van de V12. Althans, in zekere mate.
De Britten zijn inmiddels niet meer zo overtuigd van hun zaak als ze vijf jaar geleden waren. Destijds was het echter Ulrich Bez, in plaats van Andy Palmer, die met de scepter mocht zwaaien, dus helemaal onlogisch is de gedachteverandering niet. In tegenstelling tot in 2013 heeft Aston Martin nu niet eens de kans om dwars en tegendraads te zijn. In een interview met Car And Driver legt Palmer uit waarom:
“When we conceptually started this discussion, the idea was to prioritize keeping the V-12, because we think it’s the beating heart of the company, and simply offset it with a pure electric version. But as that’s matured, you see this application of hybridization instead. When you create a new engine, you normally hope it’s going to last at least two generations, and I think so, too. A purist might argue that it’s better naturally aspirated or not hybridized, but nevertheless a 12-cylinder is a 12-cylinder.”
Volgens Palmer is Aston Martin uiteindelijk toch overstag gegaan, omdat de emissiestandaarden dusdanig zijn aangescherpt dat een ouderwetse V12 simpelweg geen kans maakt deze te doorstaan. Een hybride variant moet uitkomst bieden. Hiermee slaan de Britten een weg in die Ferrari jaren eerder al creërde.
Overigens vertelt Palmer dat Aston Martin’s SUV, in tegenstelling tot eerdere berichten, wél als hybride op de markt zal komen. De Britten zullen de geblazen AMG V8 gebruiken die we o.a. kunnen vinden in de DB11 en de nieuwe Vantage. Het vermogen van de krachtbron zweeft momenteel al rond de 500 pk, en met behulp van elektrische kracht zou het blok ongeveer 200 pk extra moeten produceren. Een volledig elektrische variant komt er niet.
205zonderdak zegt
O
WinkeB zegt
@205zonderdak: interessant standpunt, kan je hier nog verder over uitweiden?
FieRo zegt
@winkeb: –
Dan staat ie uit.
205zonderdak zegt
@fiero: haha da’s een goeie!
205zonderdak zegt
@winkeb: nee
kalslasie zegt
Lightning fast…. Eindelijk
pietertjep85d zegt
Het elektrificeren van een v12 is slechts een tussenstap. Ofwel, Aston Martin komt over een aantal jaar gewoon met een volledig elektrische variant. *stopt glazen bol weer weg*
siebren zegt
@pietertjep85d: Er komt toch al een elektrische rapide?
dondeboer zegt
Tja, liever een v12 met elektro-ondersteuning dan geen v12.
wajodwaas zegt
Zoals het een echte Aston Martin betaamd: ze lopen jaren achter.
Hun V12’s hebben altijd al relatief weinig pk’s gehad en nu gaan ze een hybride maken… wat Ferrari dus al jaren doet.
amgsoixanttrois zegt
@wajodwaas: Hoezo al jaren? Ze hebben het alleen bij de LaFerrari gedaan (voor zover ik weet) en dat is een zeer gelimiteerde hypercar. De reguliere modellen, met V12, zijn tot op heden nog niet voorzien van elektromotoren.
Of zie ik iets over het hoofd?
dondeboer zegt
@wajodwaas: Aston bouwt GT’s. Dan zijn pk’s minder belangrijk, dan wil je een lekker smeuïg blok, dat niet alleen bij hoge, maar ook bij lage toeren bij de les is. Ze kunnen het wel (zie de Vulcan), maar het past niet zo goed bij het karakter.
Ze lopen wel wat achter met snelle automaten en gewichtsreductie, maar als dat soort zaken hoog op je verlanglijstje staan, zijn er inderdaad andere merken waar je beter kan aankloppen. Maar dan rij je een Italiaanse of Duitse sportauto, en geen stijlvolle Engelse GT.
Design_Driven zegt
V12 wordt 12V?
trustmeiamanengineer zegt
Prima toch? Is de enige manier om de V12 in leven te houden. Liever een stofzuigermotor erbij dan een paar cilinders eraf.
Jansen zegt
Wel goed eigenlijk, hoe meer keuze in elektriek, hoe goedkoper t uiteindelijk wordt. Juist door deelname van een merk als Aston word het nog seksier om electrisch te rijden
willeme zegt
Waarom niet? Wat is er eigenlijk mis met een elektrische aandrijflijn? Minder vermogensverliezen. Direct maximaal koppel bij nul toeren. Tegenwoordig een behoorlijk range (een V12 heeft ook niet een al te beste actieradius). Op de sprint (1.4 mile) is de Tesla Model S sneller dan 99,9% van alle (super)sportwagens. Hoe gaaf zou het zijn dat dat een Aston Martin zou zijn. Ja, je mist de ‘vroem-vroem’ geluiden. Maar als je luistert naar de gemiddelde verbrandingsmotor stelt dat ook niet meer zoveel voor. Het is nu wachten op de eerste sportwagenfabrikant die overstag gaat. Als een Amerikaanse startup het kan, moet de gevestigde orde makkelijk kunnen volgen.
lekkaah zegt
@willeme: Die komt ook, de Mission E.. Alleen dan wel doorontwikkeld en geen loszittende onderdelen e.d., zeg maar.
willeme zegt
@lekkaah: Ik heb hem nog niet in de showrooms zien staan. Model S is er al sinds 2012. Dat is serieus achterlopen! (veel kinderziekten zijn er overigens al lang uit met de Model S).
lekkaah zegt
@willeme: Dat noem jij achterlopen dat noem ik een bewuste keuze.. Je weet dat Europese fabrikanten zich vol op diesel en benzine gestort hebben, tot Amerika besloot de EU een stoot te geven (dieselschandaal), waarschijnlijk omdat de EU iets heeft gedaan wat Amerika niet zinde. Wellicht heeft Elon het in een rapper tempo opgebouwd dan EU fabrikanten dachten, maar dan nog.. tenten zoals VAG/Porsche, een BMW of MB heeft zat liquide middelen, de kennis, het materiaal om binnen enkele jaren wat beters dan een Tesla op de markt te plaatsen.. Nu hebben ze iig geen keuze meer.. Wens Elon alle succes toe iig..
2wheeler zegt
@lekkaah: ah.. het is een complot!
tristanmelgers zegt
@willeme: stik
willeme zegt
@tristanmelgers: hoe bedoel je?
s73phan zegt
@willeme: e-Willem of Willem-e, wat gaat het worden?
kempenaer zegt
Die hybride meuk wordt er alleen maar opgezet om de THEORETISCHE verbruikswaarden omlaag te halen om zo aan belachelijk hoge BELASTINGEN te ontkomen.
In de praktijk maakt de verbruikswinst de extra investering en milieubelasting van de hybridemeuk helemaal niet goed. Er worden met deze auto’s meestal ook niet veel kilometers gereden.
De overheidsprikkels hebben perverse gevolgen.
205zonderdak zegt
@fiero: haha da’s een goeie!
maotje zegt
Het blok gaat 200 pk extra leveren?
cossiekiller zegt
Niet erg.
Soms zou ik zelfs willen dat je van je eigen auto makkelijk een hybride kon maken. Een beetje zoals een fiets waar je een elektromotor opzet.
En dan op bv een hot hatch met voorwielaandrijving, het systeem met 50pk en 150Nm elektrisch op de achterwielen laten zetten… Zodat je meer vermogen hebt, 4-wielaandrijving en een lager verbruik…
Ik weet zelfs dat het bestaat voor enkele ouder auto’s, maar financieel niet echt interessant is.