Best veel, gezien het feit dat ze GM maar 1,3 miljard Euro betaalden voor het merk.
Eerder dit jaar was het eindelijk zo ver, GM ontdeed zich van Opel. De Europese tak van het bedrijf stond al jaren ter discussie in Amerika, omdat de financiële resultaten tegenvielen. Tegelijkertijd was Opel verantwoordelijk voor het ontwikkelen van zo’n beetje de beste auto’s van het concern, die ook onder andere merknamen van GM verkocht werden. In China doet Buick bijvoorbeeld goede zaken met de Regal, een Insignia met Buick-badge. Maar goed, ze zullen er wel goed over nagedacht hebben in Detroit.
Dat lijkt nu in ieder geval wel het geval te zijn. PSA, de koper van het merk dat auto’s leeft, heeft inmiddels namelijk grote spijt van haar aankoop. Sterker nog, de Fransen willen volgens Reuters zo’n 600 tot 800 miljoen van GM zien, omdat de Yanks de situatie van Opel volgens PSA verkeerd hebben voorgesteld.
Het gaat allemaal om de uitstoot van de Opels. Volgens PSA is die veel te hoog, waardoor ze versneld moeten overgaan tot het implementeren van hun eigen technologie in de Duitse producten. Bij de aankoop van Opel zou GM echter een totaal onrealistische voorstelling van zaken gegeven hebben over de mogelijkheden van Opel om de nieuwe EU uitstootnormen te halen. GM hield daarbij rekening met de verkoop van ettelijke Ampera-E’s om het gemiddelde verbruik van de vloot te drukken.
Na aankoop zijn ze er bij PSA echter al snel achter gekomen dat deze strategie berustte op het ver onder de kostprijs verkopen van de Ampera-e, een strategie die volgens PSA-topman Carlos Tavares tot ‘enorme verliezen’ zou leiden. Onlangs werd de prijs van de Ampera-e dan ook verhoogd met (in Nederland) 5.700 Euro.
PSA vindt dat het slachtoffer is geworden van een klassiek gevalletje dwaling en wil daarom schadeloos gesteld worden door GM. Er is nog geen officiële claim ingediend, maar zoals hierboven aangegeven zou het gaan om ongeveer de helft van het aankoopbedrag van 1,3 miljard Euro. De twee partijen hebben inmiddels met elkaar gesproken, maar daar er nog geen harde claim is ingediend, willen beide nog niet reageren op de kwestie. Wordt dus vervolgd.
Image-Credit: de Opel GT, oftewel ‘baby-Corvette’ uit deze special
JanJansen zegt
De vraag is natuurlijk, heeft PSA het geld al overgemaakt?
v60germany zegt
Volgens mij is Bob Lutz nog steeds bezig (inmiddels ingehuurd) bij GM zo te lezen… de grote vriend van Victor!
tenaci zegt
Tsja, je zou toch zeggen dat PSA uitgebreid due diligence onderzoek heeft gedaan…. Dan had je dat al uit de boeken kunnen halen.
mashell zegt
@tenaci: nee? In de boeken staan cijfers. Leuk om accountants bezig te houden maar hier gaat het om techniek. Opel heeft verouderde motoren en was van plan dat te maskeren door veel Ampera-E’s in de markt te pushen. Dat soort zaken lees je niet uit een due-dillegence onderzoek.
tenaci zegt
@mashell: PSA had onderzoek naar die marktaannames moeten doen en de prijs van de Ampera door eigen accountants moeten laten berekenen. Dan hadden ze wellicht geweten dat de aannames niet konden kloppen. Naar zulk soort zaken zoek je in een due diligence. GM zal vast geprobeerd hebben die aannames zo goed mogelijk te versleutelen. Maar goeie PSA accountants hadden dat op moeten sporen. Een gat van 500 tot 700 mio over het hoofd zien/niet op kunnen sporen op een koopsom van 1,3 miljard zegt iets over de kwaliteit van de accountants van PSA.
hplh zegt
@tenaci: de psa accountants waren aan het staken.
Tonnie zegt
@tenaci: waarschijnlijk allemaal @mashell accountants ;).
doublechevron65 zegt
@mashell: idd! Een due diligence met een paar glazen Bordeaux achter de kiezen, gaat wel zo soepel…
audirijder zegt
@mashell: volgens mij snap jij totaal niet hoe een due-diligence onderzoek werkt.
olivier420 zegt
@mashell: Ga is fietsen stelen. Due diligence komen dit soort zaken juist naar voren, mits men ook een ODD / CDD erbij heeft gepakt. Gezien dit formaat niet geheel ondenkbaar, maar daar het Fransen zijn, zou het mij niks verbazen dat ze dat hebben geskipt ;-).
Wat je wel vaak ziet, is dat er op deals van >$2b amper due diligence valt te doen en er assumpties worden gemaakt.
Zal wel niet het geval zijn, daar deze deal niet zo heel groot is.
autodrop zegt
@olivier420: iemand de les lezen is één ding, maar dan vervolgens is in plaats eens te gebruiken… ai ai ai. Minnetje hoor.
autodrop zegt
@autodrop: en zelf vergeet ik het woord van, oeps.
olivier420 zegt
@autodrop: Haha nu je het zegt, ja klonk inderdaad een tikkeltje té belerend. God straft dan meteen :-).
moveyourmind zegt
Tja, wat wil je…
Opel heeft naar typisch Duits gebruik GM voorzien van iets te rooskleurig voorgestelde cijfers…
De Amerikanen hebben die cijfers bij het in de etalage zetten van Opel nog eens flink overdreven…
Én de Fransen boekhouders hebben gedacht, we kijken morgen wel naar de cijfers, of overmorgen, of volgende week en anders wel volgende maand…
dunhozzie zegt
@moveyourmind: en dan “gaan er koppen rollen”, gaan ze het “intern onderzoeken”, “procedures aanpakken” (niet aanpassen, dat is te soft) etc etc.
Oftewel een storm in een glas water
Gulli zegt
Ik weet niet waarom en ik kan het totaal niet onderbouwen maar ik vind GM echt zo’n onsympathieke organisatie. De merken die ze hebben doen me helemaal niets, ze hebben volgens mij de meeste staatssteun gekregen en ze bouwen op een enkele Chevy na echt niets spannends heb ik het idee.
Doe vooral je best om me van het tegendeel te overtuigen, maar kom niet met de line-up van de 50’s/60’s/70’s want die dagen zijn allang voorbij.
Gulli zegt
Sorry kan het echt niet logisch onderbouwen of met cijfers, maar als ik aan GM denk dan denk ik aan alles dat me tegenstaat aan de VS (bullies, ‘winstmaximalisatie’, tevreden aandeelhouders enz). En aan de slechte auto’s die er in de VS gebouwd kunnen worden. GM geeft me vaak een negatieve bijsmaak.
koentag zegt
@gulli: Is bij mij pas echt begonnen toen ze in de jaren 90 daewoo’s schaamteloos rebadgden (?) naar Chevrolet. “Die Europeanen slikken het wel”
spidermann zegt
@gulli: hmmm corvette, GMC Silverado, camaro?
Gulli zegt
@spidermann: ja de Corvette is die ene Chevy die ik bedoelde die ik wel kan pruimen. Silverado vind ik een lomp ding met meer grille dan voorruit (Toyota, Ford en Dodge maken ze ook maar dan wel mooi), en de Camaro kan ik ook niet warm van worden. Een hoop gebrul en weinig klasse.
boris9397 zegt
@gulli: Ik ben met je eens hoor, ik GM doet mij ook vrij weinig. De Corvette vind ik dan wel nog iets hebben, maar dan vind ik ook weer dat er bij de concurrentie betere alternatieven te vinden zijn voor de Corvette.
coffeecup zegt
@gulli: vooral sinds Saab moedwillig de nek werd omgedraaid en overnames werden geblokkeerd, heb ik me voorgenomen om niks meer met GM te maken willen hebben.
O plaat zegt
Cadillac is één van mijn favoriete merken, Als ik naar een 4 deurs opzoek zou zijn (wie weet als ik ooit kinderen zou hebben) kies ik Cadillac boven de duitse “premium” merken.
doublechevron65 zegt
Mooi praktijk voorbeeld van: “met de Franse slag”…
Senne zegt
Laat het merk een stille dood sterven.
Alle mensen die normaal een suffe Opel kochten kopen dan een suffe Peugeot.
marco79 zegt
@senne: nog niet zo lang geleden had ik je gelijk gegeven wat betreft Opel.
Maar ik vind dat ze nu best mooie modellen maken.
Een dikke Insignia mogen ze mij ook wel voor de deur zetten.
monsieurleloure zegt
Opel die een Volkswagentje doet, humor.
Tonnie zegt
@monsieurleloure: zo “duits” zijn ze dan wel weer.
desjonnies zegt
Ik ben overtuigd dat GM het liefst geen auto’s meer zou willen produceren, maar ze onder private label ergens ter wereld (Mexico?) door derden, bijvoorbeeld door Los Pollos Hermanos Locos SA om ze vervolgens te financieren aan derden en in de lease te slijten.
Heb je al dat ge-oh van ontwikkelen, garantie, en claims niet meer geen investeringen in fabrieken en personeel.
rhellema zegt
@desjonnies: alleen die teringpensioenen, daar komen ze niet vanaf.
shogun zegt
@rhellema: zit dat niet in een fonds?
want in dat geval zou dat toch prima ergens anders onder te brengen zijn?
janmetdelangeachternaam zegt
Zou toch wat zijn als ze dat geld wel terug kregen. Dan hebben ze een auto merk gekocht voor 500 miljoen…dat is ps een deal
karhengst zegt
Die AMG GT neus maakt het model geforceerd sportief, en die E-Coupe achterkant is ook vlees noch vis. Voorop de ledjes van een pre-facelift Audi A3, en achter compleet inspiratieloos.
Mij is niet duidelijk wat MB precies wil met dit model. De E-Coupe vind ik mooier. En als het dan toch praktischer moet, waarom geen gewone E? Met de nieuwe styling en wat leuke opties herken je er echt geen taxi meer in.
karhengst zegt
@karhengst: donders, app op de verkeerde pagina.
tarquesh zegt
Wat een problemen hebben die concerns. PSA heeft dus een kat in een zak gekocht.
Mijn vader heel lang geleden ook, en daarom is Opel bij ons in de familie taboe.
Zuur verdiende centen als jonge huisvader verloren op een miskoop. Iedereen, je moet een Opel kopen, wij doen dus zelf kopen wat wij willen rijden.
Een fijne Nissan Cherry bijvoorbeeld.
shadowbroker zegt
Hahahahahah…prachtig voor de Fransozen
duckmefaddy zegt
Altijd met Paypal betalen, ben je verzekerd enzo
desjonnies zegt
Peugeot heeft de nodige ervaring wat overnames betreft, eerst Citroën en later Chrysler Europe.
Dus dat het sufferdjes zijn bij PSA, of dat ze zich in de luren hebben laten leggen, lijkt me sterk.
Dit zal eerder een comedia divina zijn om keihard knaken uit één of andere zak te toveren, want eigelijk was die 1.3 miljard voor Opel al een koopje.
En dat die Fransen inzo een goedkoop trucje van GM trappen lijkt me zeer onwaarschijnlijk.
Dit gevecht voor de bühne zal een ander doel hebben : reorganiseren, integreren, ontslagrondes, vakbonden buitenspel zetten enz. om zo een gestroomlijnd concern over te houden.
klotskuukske zegt
Stuur tikkie
PASM zegt
Let’s fire the Chef des Finances immédiatement!