Bij Audi zien ze geen heil in een volledig elektrische variant van het nieuwe vlaggenschip.
Dit hete nieuws komt bij monde van Peter Fromm, hoofd van Audi’s afdeling ‘grote auto’s’:
Voor dit model staat er geen volledig elektrische variant in de planning, maar voor toekomstige A8-en wel.
Dat is echter toekomstmuziek, want als we ervan uitgaan dat het gloednieuwe model een levenscyclus van minimaal zeven jaar krijgt, hebben we het ten vroegste over 2024. Het bericht lijkt gevoelsmatig het sentiment dat de nieuwe A8 niet zo héél vernieuwend is te bevestigen. Maar over dat onderwerp wil collega en A8-fan van het eerste uur @willeme graag nog een Sequoia opzetten, dus daarover later meer.
Het afschieten van een potentiële A8 EV komt eveneens niet lang nadat Volvo aan heeft gegeven dat het de verbrandingsmotor gedag wil zeggen. Hoewel we ook dat met een korreltje zout moeten nemen, want als je iets dieper duikt in de planning van Volvo, zie je dat de eerste stappen vooral bestaan uit zogeheten mild hybrids en plug-ins. Uit eerdere berichtgeving herinneren we ons dat álle A8-en met hun 48V-architectuur sowieso mild-hybrids zijn.
Wellicht speelt de komst van de A9 e-tron ook een rol in de beslissing van Audi om de A8 niet volledig te elektrificeren. De modellen kunnen op deze manier gedifferentieerd worden op basis van hun aandrijflijnen. Desalniettemin zullen ze zich bij Tesla misschien weleens afvragen wanneer Audi hen nu precies komt owneren, na alle grote woorden van de boksbeugel.
berlinetta zegt
Wellicht dat dit de ontwikkelingskosten te hoog zou opdrijven. Het lijkt me dan beter om een nieuw volledig elektrisch model te ontwikkelen en geen auto die zowel met verbrandingsmotoren als met elektromotoren wordt geleverd. Dan moet je toch een compromis maken.
Los daarvan: ik vind de A8 toch wel goed gelukt hoor. Zelfs met de grote grille en de kermisverlichting kan ik leven. Daarbij moet ik wel zeggen dat het kleurtje hem goed doet. Heb ook al foto’s gezien van een grijs exemplaar en dat maakt het al flink minder aantrekkelijk.
mcaa zegt
Dat zag je meteen al aan de grille
schreute01 zegt
Gebrek aan lef van Audi.
str8six zegt
@schreute01: dat is niets nieuws
pindakoning zegt
“Voorsprong door techniek”: weet Audi meer?? Waait elektrisch rijden ook over, net als het internet?!
nelissaab zegt
@pindakoning: Vorsprung durch Marketing dekt de lading wel.
mzonneveld zegt
@pindakoning: Gewoon de W12 kopen en niet zeiken.
ghost zegt
@pindakoning: ja misschien wel, zie hier; http://www.sciencemag.org/news/2017/06/switzerland-giant-new-machine-sucking-carbon-directly-air
slickrick zegt
@pindakoning: Niet “voorsprong door techniek” maar “uitmelken die techniek” nieuwe grill en ledlampjs, oude vertrouwde 3.0 TDI erin lepelen en je kan weer paar jaar tegen aan……ontwikkelingskosten zijn minimaal voor deze auto, paar nieuwe mallen om de carrosserie te persen en een nieuw interieurtje…….
vroaaar zegt
@slickrick: je vergeet nog ‘software aanpassen’… ;)
TDI-goeroe zegt
die 3.0TDI/hybrid zoals in de Q7 lijkt me een zeer geschikte voor de A8, ideale reislimo!
ghost zegt
Een W12 graag voor mij. Ik doe niet aan boomknuffelen.
bmwfreak038 zegt
@ghost: juist, ik werd laatst al beslopen door een elektrische auto, angstaanjagend die bomenknuffelaars!
jorden zegt
De C-stijl doet vermoeden dat we met een veredelde face lift te maken hebben??? Dus ik denk dat een volledige EV versie simpelweg niet mogelijk is.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@jorden: precies, de c-stijl is hetzelfde, dus het is een facelift… De rest is allemaal anders, maar het gaat om de c-stijl he!
jorden zegt
@svenska_aeroplan_ab: doet vermoeden zei ik. Laten we zeggen een doorontwikkeling dan. Heb iig het idee dat ze niet met een leeg tekenvel begonnen zijn.
autoriteit zegt
@jorden: het Audi logo is zo te zien ook hetzelfde, dus ik vermoed ook dat het om een facelift gaat :)
mashell zegt
@jorden: aan het glaswerk kan ik niet zien of het een facelift is (zoals Mercedes dat deed). Het achterportier is bij het spatbord wel duidelijk anders.
Dutchdriftking zegt
Doe mij maar als 4.0 TDI
iphonistvongates zegt
Ik wacht met smart op de RS8 Plus!
Hubert zegt
Dan zal de Phaeton wel de electrische variant worden.
Daarmee hebben ze ervaring op kunnen bouwen voor wat betreft lage productieaantallen.
pindakoning zegt
@Hubert: geen gekke gedachten, vraag mij alleen af of zij er ook zo overdenken
mashell zegt
@hubert: de Phaeton opvolger is toch al lang geschrapt?
vroaaar zegt
@mashell: maar niet voor China…
potjak zegt
Men had het o zo graag gewild maar men is simpelweg nog niet zo ver…
fouadski zegt
@potjak: hoezo niet zo ver? Bij de q7 lukt t wel. Dus daar ligt t niet aan
mashell zegt
@fouadski: die is er toch ook niet als volledig electrisch model?
fouadski zegt
@mashell: dat klopt.
MoeWat zegt
Mooi, want ik wil alleen maar dieselen !
slickrick zegt
@moewat: inderdaad , lepel maar een dikke diesel erin ! Zit al te kijken naar de 2e hands prijzen voor het huidige model
SimonMc zegt
@moewat: Meneer leeft graag nog in het stenen tijdperk, geloof ik?
snorrewietskie zegt
Wie zit er te wachten op een EV. Niemand. Alleen wat GroenLinkse galbakken met n bovenmodaal salaris en heel graag laten zien dat ze geen verstand van auto’s hebben.
mashell zegt
@snorrewietskie: ik geloof dat jij er nog niet veel van begrijpt. Een elektrische auto rijdt stiller, vlotter en soepeler. Een beetje het 12 cilinder gevoel.
snorrewietskie zegt
@mashell: Ik geloof in 2 dingen. Ik geloof dat jij een paasei bent en ik geloof dat jij beter op groen7.nl kan gaan knuffelen.
vroaaar zegt
@snorrewietskie: ik geloof ook 2 dingen. Dat jij een Neanderthaler bent (met snor) en uit je nek lult. Simpelweg iemand afzeiken die inhoudelijk commentaar geeft is een teken van zwakte, want blijkbaar heb je geen zinnige onderbouwing van je beweringen.
snorrewietskie zegt
@vroaaar: Te uwer informatie, ik ben een homo heidelbergensis met kinbaard. Geloof behoeft geen onderbouwing, anders is het wetenschap. Een onderbouwing is daarom ook niet zinnig.
vroaaar zegt
@snorrewietskie: ja, met geloof lul je alles recht wat krom is. Maar blijf jij maar lekker klagen over al het geld dat je naar de staatskas overmaakt omdat je zonodig met een oliestoker blijft rijden terwijl de rest van de wereld lekker overstapt op EV’s. Kijken wie er tegen 2035 het hardst lacht…
snorrewietskie zegt
@vroaaar: Klagen heeft geen zin. Belasting moet er betaald worden. Ook als iedereen in een iPhone rijdt.
ThomasBol zegt
Normaliter ben ik enorm kritisch op Audi en haar modellijn, maar oi oi oi wat is dit een plaatje.
Dat er geen EV komt neem ik dan ook zeer voorlief.
sanderm3 zegt
Bliksems ’tis wat
RutgerK zegt
Dat de A8 niet als EV komt is niet verrassend. Doelgroep voor EV is nog steeds anders. De A8/7-serie/S-klasse is de auto voor mensen die honderden kilometers per dag moeten afleggen, zelf rijdend of met chauffeur.
Voor de potentiële A8-rijder die volledig EV wil komen andere modellen zoals de e-tron Sportback en andere specifieke EV-modellen. Audi snapt inmiddels ook wel dat je voor EV’s een volledig andere architectuur moet gebruiken dan voor de huidige modellen met fossiele brandstofsystemen. Een nieuwe A8 als EV zou oldschool zijn.
jeroenwz zegt
Gelukkig maar! Hebben ze meer geld over om Tesla te dissen!
“Wanneer Audi elektrische auto’s gaat bouwen, jongens, dan kunnen jullie wel inpakken!” of andere snedige opmerkingen. Ik kan niet afwachten!
michaelcorleone zegt
Met de dag vind ik de nieuwe A8 begeerlijker, zou deze auto wel willen hebben.