
Al een hele tijd hangt het voortbestaan van Maybach aan een zijden draadje en nu heeft Dieter Zetsche dan eindelijk verklapt wanneer er een beslissing wordt genomen over het voortbestaan van het merk. Op 1 juli zal de knoop doorgehakt worden over een tweede generatie Maybach modellen. Denk jij dat ze blijven bestaan?
De CEO van Daimler is zelf (lichtelijk) optimistisch: “there is a higher likelihood to come to a positive decision”, maar een positieve beslissing zal waarschijnlijk wel afhangen van het feit of er een deal gesloten kan worden met Aston Martin.
Mercedes heeft er namelijk geen zin meer in om de volgende generatie Maybach helemaal zelf te ontwikkelen (en bouwen). Voor de ontwikkeling van de huidige generatie Maybach was Daimler namelijk meer dan $1 miljard(!) kwijt en dat schiet natuurlijk niet echt op als je slechts enkele honderden auto’s per jaar verkoopt.
Ik heb de aantallen nooit opgeteld, maar ik zou verbaasd zijn als er meer dan 2.000 exemplaren gebouwd zijn sinds 2003. Vorig jaar zijn er in elk geval slechts 157 gebouwd. De tweede generatie Maybach zou gebaseerd moeten zijn op de nieuwe generatie S-Klasse en zou gebouwd worden bij Aston Martin. Ook is het goed mogelijk dat Aston Martin met een eigen Lagonda variant komt.
Daarnaast zou Aston Martin heeeeel graag de V8, V12 motoren en 7-traps automatische versnellingsbak van Mercedes gebruiken. Of dat allemaal gaat gebeuren zullen we de komende tijd te weten komen. (via: autonews.com)
Boeie… Liever een S65 AMG dan een Maybach…
@xilver: ja idd of een bently of rolls, maar S65 zwart met bruin lederen bekleding is toch wel heel chill
Verder kan het me niet zo heel veel schelen, een Rolls heeft meer allure
-edit: check!-
Dan liever een Rolls. Dit lijkt nog te veel op de oude S klasse.
Hopelijk gaan ze samenwerken. Gaat geweldig zijn, een AM met AMG genen.
Maybach is nog steeds de Überauto dus laat ze maar weer een nieuwe maken. Tegen de tijd dat ik eindelijk een tweedehandsje kan betalen moeten er natuurlijk wel een paar beschikbaar zijn…
btw, wat is er met lincoln gebeurd?
@4991: Gedeporteerd naar een goelag in Rusland omdat hij verantwoordelijk is voor woestijnvorming in Afrika door zijn droge opmerkingen.
@xilver: Dacht ik ook al :P
@4991: Lincoln leeft maar maakt achterlijk lelijke auto’s net als maybach eigenlijk :shock:
@Alfa166v6: Hij bedoelt deze lincoln http://www.autoblog.nl/archive/2010/12/30/autoblog-reactie-stats-2010
@xilver: aaah zat weer lekker op te letten.. 8)
@4991: Ik had het ook graag geweten hoe het met @lincoln gaat… :(
@Citrofiel: of met toyotaprius die is ook al lang niet meer online geweest
@the-budel-guy: Inderdaad. Zijn laatste reactie was naar jou: “@the-budel-guy: *houdt zich wijselijk stil*”. Typisch. :lol:
@the-budel-guy: @lincoln is al 10maanden niet meer geweest. Hopen dat het niets ergs is. Want zijn we niet van hem gewoon.
Tuurlijk zal die blijven bestaan, de Rolls is de Uberauto van BME en de Maybach is de Uberauto van Mercedes alleen al om die reden zal die voortbestaan!
@agera: natuurlijk BME moet zijn BMW
@agera: Het moet nog verkocht raken ook hé. Er zijn al veel Ubermerken verdwenen in de laatste honderd jaar…
@Esprit_de_Flandre: Ja oke dat is wel zo maar als autoliefhebber hoop ik stiekem wel dat tie blijft.
Oke ik weet ook dat een Maybach een uitgerekte S Klasse is, maar comfortabeler en ruimer vind je ze niet. Een Maybach ziet er van binnen uit als een hotelkamer op wielen. Alleen op dit vlak kan de Rolls niet tippen aan een Maybach
dagobert duck mobiel
Gewoon een nieuwe maken zeg ik , wel met Muesli aandrijving.
@norge: Ik ga doen alsof ik dat niet gelezen heb… Muesli-aandrijving…je bent niet goed. Een overdreven zware Bitturbo V12 zou hier veel beter zijn werk doen!
@xilver: V12 met turbo en een el motortje om het green te maken ,de rijken zijn ook groen tegewoordig ;)
Ligt er aan of Mercedes verlies lijdt door maybach een ding staat zeker vast amg gaat nooit weg en dat hoop ik ook gwn Mercedes for life toch:D
nou met mij betreft hoeft deze mercedes niet te blijven bestaan…
Ze Moeten Gewoon De Maybach’s Veranderen in mercedesen
BV : Maybach 57 heet dan Mercedes STJ-Klasse en Maybach 62 heet dan Mercedes STK-Klasse Ofzo
Opzich kunnen ze prima blijven bestaan denk ik zo. Als ze het onderstel, motoren en versnellingsbakken met de S-klasse kunnen delen dan zijn er al mogelijkheden. Misschien nog net iets scherper geprijst met concurrenten Rolls en Bentley. Daarnaast hebben we de crisis net achter de rug en de jaren daarna zijn altijd goed voor luxeproductfabrikanten. De vraag is natuurlijk of de marginale opbrengst hoog genoeg kan worden.
meer dan een $1 miljard(!) kwijt aan ontwikkelingskosten…
Dat is bijzonder! Had iemand ze niet even kunnen vertellen dat ze gewoon een Mercedes S klasse uit moesten rekken en dan het model al af hadden?
Ik zou Maybach niet missen als ze het niet redden.
Maybach zit te dicht tegen MB aan, terwijl Rolls Royce en Bentley verder van hun overige familie af zit. Daarom zou ik het ook het beste vinden dat Maybach ermee ophoudt. Tis leuk geprobeerd, maar de conceptcar was al afschuwelijk, en deze wagens zijn gewoon niet anders genoeg. Dan kun je beter een S laten verbouwen voor minder geld en betere looks.
Hoe duur en exclusief ze ook zijn, heb er nooit wat aan gevonden. De enige reden dat Maybach voor mij mag blijven voorbestaan is dan ook de kans dat er een mooie Lagonda spin-off van komt.
Lijkt mij onwaarschijnlijk, anders zou Aston Martin er toch nooit over denken om de productie van de Rapid weer naar Engeland te halen? Sowieso onlogisch dat zij productie lokaliseren bij Magna-Steyr, maar dan wel Maybach gaan maken.
Of heb ik een kronkel in mijn kop?
Opzouten met die handel.
Ja sorry, of ze moeten het uiterlijk DRASTISCH veranderen.
Ik bedoel maar :
1 miljard dollar ontwikkelingskosten, om dan uiteindelijk koplampen uit het rek te pakken van de E-klasse onderdelen?
Zoiets had het beter geweest, zeker niet mooier, maar wel onderscheidener :
@SimonMc: Ale ja, de koplampen uiteraard…
@SimonMc: Damn, waar heb je die gehaald?
@4991: Die donkere auto is de Mercedes Maybach conceptcar waarmee ze een voorproef gaven op de herintroductie van Maybach.
@HDM: Da wist ik nog niet. Al goe da ze die nie hebben gemaakt, ziet er gewoon niet uit
@SimonMc: Tja, bij het concept was er al kritiek dat het teveel op een Mercedes leek, dus hebben ze het logischerwijze (?) nog meer erop doen lijken…
Zolang BMW succes heeft met Rolls Royce en VAG (o.a. Audi) met Bentley, zie ik Mercedes niet snel stoppen met Maybach, tenzij ze AM inlijven als vervanger.
@Breinstein: Daimler moet ook winst draaien hé. Als Maybach niet goed verkoopt, dan stoppen ze ermee. Waarschijnlijk gaan ze nu nog wel een poging wagen, maar het moet goedkoper, vandaar samen met AM. Als de nieuwe poging weer mislukt, is het gegarandeerd gedaan. Of het wordt een trim-level, zoals andere ronkende namen als Ghia en Van Den Plas…
@Esprit_de_Flandre: Pullmannvoor Mercedes toch. Zo’n 600 pullmann supergaaf. Zo’n auto heeft klasse en dat kan je van Maybach niet zeggen. Imho helemaal niet meer van mercedes pasterbakken. Nieuwe c-klasse is echt een leuke kar, de rest pffffffffffffffff
@Breinstein: Aston Martin inlijven is helemaal nog niet zo’ slecht idee. Dan kan er ipv Maybach gewoon een Lagonda komen.
Aston Martin een Lagonda? Die wordt dan boven de Rapide gezet en is voor de categorie Phantom en Mulsanne?
.
En waarom moet de ontwikkeling van de Maybach zo ontzettend hoog zijn? Het is toch gewoon een extreem luxe Mercedes S-klasse?
Jammar want vind dit apparaat veel mooer dan een vierkante Roller. Dat ding is echt om te lachen…
@The360box: Dan ben je een van de weinigen maar ook ik vind de Maybach niet lelijk het heeft wel wat.
http://www.youtube.com/watch?v=bfbi6fq7q1M
Misschien heb je deze al gezien, maar hier zie je het duidelijke verschil tussen een Rolls en een Maybach. De afwerking en gebruikte materialen zijn bij de Maybach duidelijk van een hoger niveau!
ik werdt vanmorgen in gehaalt door een 57s. wat een verschijning op de weg.. dus er moet zoiets blijven de lijnen zijn mooi vloeiend
Ik wil geen Mercedes motor in mijn Aston Martin! En daarnaast zal Mercedes echt niet ineens zo goed worden als ze bij Aston Martin aankloppen, ze komen toch niet tot het niveau van Rolls Royce. Maarja, ze kunnen het natuurlijk altijd proberen. Ik schrijf ze in ieder geval nu vast af!
@Cantago: Je kan zeggen wat je wil maar de Duisterse blijven gewoon wel de beste.
-Een AMG blok in een Pagani
-Bugatti in handen van Volkswagen
-Lamborghini in handen van Audi
-Rolls Royce in handen van BMW
-Bentley in handen van Volkswagen
En ja Als AM in handen komt van Mercedes profiteren beide partijen ervan en ik denk vooral AM. Vooral vooruitgang op het gebied van kwaliteit, betrouwbaarheid en materiaalgebruik.
@agera: En waarom zou je dan de beste zijn? Omdat je het meeste geld hebt en de meeste merken opkoopt? Omdat je het grootste marktaandeel hebt? In mijn ogen geen argumenten. Ariel maakt gebruik van een heel ander merk en is sneller dan al het andere? Juist die passie in veel opzichten mis ik bij Duitsers. (duur) Voorbeeld: Koenigsegg! Dat is in mijn ogen de beste. Exclusief, snel, enz enz.
Het is natuurlijk open deuren intrappen maar je bent vindt ik toch wel een beetje vreemd als je een superdeluxe limousine koopt die er van buiten uitziet als een opgekalefaterde s-klasse.
Is in feite een veredelde S klasse.
Ik was zeer recent in het land met ws de hoogste superauto en luxeauto dichtheid ter wereld.
Daar stonden 5a6Maybachs bijelkaar.
Wat een zigeunerauto’s zeg ongelofelijk lelijk en poenerig.
Dit zal nooit tegen Rolls opkunnen, laat ze die ellende ajb opdoeken zeg. De wereldis beter verlost van dit soort walgelijke 4 wielige objecten (wil het niet eens een auto noemen….)