U weet het antwoord eigenlijk al.
We hebben nog ruim twee maanden in het vat zitten, maar nu al komen de RAI Vereniging en Bovag met een prognose voor volgend jaar op de proppen. Waar de voorspellingen van deze partijen de laatste maanden en jaren veelal positief zijn geweest, zien de instellingen de autoverkopen volgend jaar niet stijgen, maar ook niet dalen. Het blijft netjes in evenwicht.
Dit is best een merkwaardige verwachting, want juist in deze tijd ervaren we een vrij nette economische groei. De autoverkoop van volgend jaar moet in zekere zin dus meestijgen met deze groei, maar volgens de RAI Vereniging en Bovag zal dit niet het geval zijn. Volgens de twee zullen er volgend jaar 440.000 auto’s worden verkocht.
Helemaal onlogisch kunnen we de voorspelling niet noemen. De instellingen wijten de stagnatie namelijk aan de hoge mate waarin men op het moment – en ook volgend jaar nog – beïnvloed wordt door de onzekerheid over de effecten van de nieuwe WLTP-emissietest en de daaraan verbonden gevolgen. Een van de voornaamste gevolgen van de in september in werking getreden emissietest, zijn de veranderingen op het gebied van aanschafbelastingen, zoals BPM. Omdat de resultaten van de WLTP-cyclus dichterbij de realiteit liggen, liggen o.a. het verbuik en de CO2-waarde van talloze auto’s hoger dan aanvankelijk door de fabrikant werd aangegeven. Het kabinet beweerde van plan te zijn de gevolgen op te vangen, maar tot op heden zijn er nog geen concrete plannen of afspraken gemaakt.
Ondanks het feit dat de autoverkoop volgend jaar hetzelfde moet blijven als in dit jaar, zullen er in 2019 meer elektrische auto’s verkocht worden dan in 2018. Volgens de instellingen zal het aantal stijgen van 20.000 (2018) naar 28.000 (2019).
Overigens hebben de RAI Vereniging en Bovag de prognose voor dit jaar op de valreep nog bijgesteld. Aanvankelijk verwachtten de twee dat er 430.000 auto’s verkocht gingen worden, maar ze denken nu dat er 440.000 auto’s over de toonbank zullen gaan.
Beeld: 812 Superfast en AMG C43 bij de dealer, via @greytonic
dare2think zegt
Blijft de Nederlandse auto-import in 2019 doorgroeien? U weet het antwoord eigenlijk al.
AnthonyR zegt
Ben benieuwd hoeveel geregistreerde auto’s het zijn die niet verkocht zijn.
fejjie zegt
Als de harde correctie op de beurs er eindelijk komt zal het allesbehalve stabiel blijven vermoed ik.
berlinetta zegt
@fejjie: Wat heeft de beurs met autoverkopen te maken?
ghost zegt
@berlinetta: mensen hebben dan minder geld te besteden. Minder vertrouwen in de economie, etc.
Of betaal jij je nieuwe auto met Autodropjes? ?
berlinetta zegt
@ghost: Ik snapte de link met ‘stabiel’ niet zo goed, maar ik had blijkbaar de tekst niet goed gelezen. Is me nu duidelijk. En ik betaal mijn auto’s met monopoly-geld overigens.
ghost zegt
@berlinetta: haha geen probleem, ik was ook maar aan het grappen.
dirkiii zegt
@fejjie: volgensmij is die al aan de gang, alibaba aandelen deden eerst 200-210 en zit nu op 140.
Gebeurd elk jaar meestal in deze tijd van het jaar half november is de correctie waarschijnlijk over en is hij gestabiliseerd.
pomoek zegt
Toch leggen jullie hier weer “de reden” van de stagnerende groei bij de nieuwe WLTP-cyclus test methode waardoor de werkelijke CO2 uitstoot beter wordt benaderd. Jarenlang hebben autofabrikanten autos gemaakt die waren afgesteld op de minder realistische oude uitstoottest. Het prachtige filmpje van Wouter, die deze oude test nadeed in zijn Audi, gaf perfect weer hoe onrealistisch die oude test was. Met andere woorden: de schuld ligt toch echt bij de autofabrikanten zelf.
berlinetta zegt
@pomoek: De fabrikanten hebben inderdaad onrealistische cijfers voorgeschoteld, maar dat mochten ze ook doen. Deden ze het niet, dan prijsden ze zichzelf de markt uit. Dus ondanks dat je feitelijk gelijk hebt, kun je het ze moeilijk kwalijk nemen.
pomoek zegt
@berlinetta: Natuurlijk. Maar ze hebben er ook hard voor gevochten om de NEDC test zo onrealistisch mogelijk te houden. Ze wisten heel goed dat deze test niet de reële uitstoot liet zien, en ze waren ook op de hoogte van de gevolgen van deze CO2 uitstoot op het milieu. Ik heb weinig medelijden.
jaapiyo zegt
@pomoek: dit gaat alleen op als je ontzettend naïef van onze roverheid aanneemt dat de CO2-tax een belasting op uitstoot is. Het is natuurlijk gewoon een belasting op auto’s/fun/welvaart. De bedragen die staan voor elke gram uitstoot (in een staffel met verschillende schijven) zijn volstrekt arbitrair en dienen slechts twee doelen: 1) een zwik ambtenaren werk verschaffen om leuke bedragjes en kekke arbitraire schijfjes te verzinnen 2) een bepaalde hoeveelheid geld binnenharken die vooraf netjes gebudgeteerd is in de begroting.
De bedragen voor elke gram in elke schijf zijn in de loop der jaren ook al aangepast (lees: verhoogd) omdat auto’s (op papier) minder gingen verbruiken. Dus nu moeten die Haagse boeven de schijven ook gewoon verlagen.
pomoek zegt
@jaapiyo: Een belasting op fun? Dan mag je hopen dat de overheid nooit gaat ontdekken hoe leuk het is om trolberichten te plaatsen. Krijg je opeens een aanslag in de bus omdat je die goede ouwe pomoek aan het plagen bent.
Overigens: Roverheid? Ben jij die oudere mevrouw die ik altijd hoor in de trailer van standpuntnl op radio 1?
intimrasiert zegt
@jaapiyo: hulde, precies goed geformuleerd. BPM is een ordinaire autohaatbelasting
cpp1 zegt
De volgende crisis komt eraan. En deze gaat zwaarder worden dan de vorige. Kijk bijvoorbeeld naar de VS, in 2008 hadden ze een begrotingstekort van $ 8.000.000.000.000…dat is inmiddels opgelopen tot 22.000.000.000.000. Economieën en aandelenbeurzen zijn volledig kunstmatig opgepompt. We krijgen straks een valutacrisis. De dollar staat letterlijk op instorten. Ik heb iig een hele hoop van mijn geld in crypto gestopt. De aandelen beurzen staan volledig op instorten.
berlinetta zegt
@cpp1: Van mij mag die crisis er eigenlijk wel aankomen. Ik heb ook een hoop geld in crypto’s zitten en ik verwacht dat die gaan stijgen als de traditionele beurzen klappen.
cpp1 zegt
@berlinetta: ??
jelmer zegt
@berlinetta: Waarom zou nu juist een erg instabiele valuta die niet gekoppeld is aan waarde (zoals goud, olie of de euro aan een economie) dan in waarde stijgen? Ik hoop het voor je, maar het lijkt mij – tenzij mensen collectief op dit idee komen – magisch denken.
cpp1 zegt
@jelmer: start eerst maar eens met je te verdiepen in de materie in plaats van enkel en alleen wat berichten te lezen van de mainstream media.
cpp1 zegt
@jelmer: alsof de euro of dollar enige waarde heeft…daar drukken ze er miljarden van bij…0,0 waarde dus. De meeste cryptos hebben een vastgestelde max hoeveelheid. Dus ga je eens goed verdiepen, dat is mijn advies aan een ieder.
jelmer zegt
@cpp1: “mainstream media”, “ga je eerst maar eens goed verdiepen”.. goede argumenten.
Jij bent af.
bakingmynextbenz zegt
@cpp1: ik neem aan dat ook jij je nog steeds laat uitbetalen in euro’s? Zolang je dat doet geloof je blijkbaar meer in de waarde van euro’s dan je hier doet voorkomen
berlinetta zegt
@jelmer: Crypto’s zijn net zo goed gekoppeld aan een bepaalde waarde als de zaken die jij opnoemt. In principe is geld ook maar iets van papier (of het zijn nulletjes en eentjes). Goud is in principe ook maar een homp metaal.
Mijn verwachting is dat als op de traditionele beurs niet zoveel te halen valt, men uitwijkt naar andere manieren om geld te verdienen. Crypto’s zijn daar geschikt voor, zeker nu er steeds meer regulering en stabiliteit in de cryptomarkt komt. Zo opent in december de eerste cryptobeurs voor institutionele beleggingsinstanties. Dat zal hoop nieuw geld in de markt brengen hoop ik.
stuko zegt
@cpp1: uhm.. ik verkoop mijn artikelen in Dollars, al 7 jaar. De Dollar doet het juist enorm goed. Voorheen kreeg ik voor 119 dollar, 85-90 euro. Nu krijg ik er 105,00 euro voor krap aan. Dus die waarde is alleen maar toegenomen..
Even facts checken aluhoedje copy-paste meneertje :)
berlinetta zegt
@stuko: Het gaat nu ook goed, maar vroeg of laat komt die volgende crisis er weer aan. We hebben vrij weinig geleerd van de laatste crisis.