Er gaan namelijk meerdere Fords verdwijnen.
De Ford Mondeo kende een beetje een lastige geboorte. De auto werd als Ford Fusion voorgesteld in de Verenigde Staten. Er werd toen al bekend gemaakt dat de Fusion als Mondeo naar Europa zou komen. Dat duurde echter langer dan gepland. De Ford Fusion kwam in 2012 op de Amerikaanse markt. Het duurde echter tot 2014 voordat de auto bij ons in de showrooms stond. Ondanks dat er vrij weinig op de auto is aan te merken, is het absoluut geen verkoopwonder gebleken. Kijken we naar de Nederlandse cijfers dan is er geen reden om heel blij te worden, er zijn er iets meer dan 6.000 van verkocht. Voor de goede context: in de jaren ’90 verkocht Ford Nederland ongeveer 12.000 Mondeo’s per jaar.
Er gaan geruchten rond dat het over en uit is met de Ford Mondeo. Die geruchten worden bijgestaan door een rapport van Morgan Stanley waaruit blijkt dat Ford 12% van zijn werknemers de laan uit kan sturen. Daarvoor moet er onder andere gesneden worden in modellen die niet meer zo populair zijn. Ergo: de Mondeo moet eruit. Maar klopt dat wel?
We hebben de situatie neergelegd bij Ford Nederland en die wist ons te vertellen dat de Mondeo gewoon in de showrooms zal blijven staan. Sterker nog: er staat een facelift op de planning. Deze moet in 2019 op de markt komen. Qua uiterlijk wordt het een typische facelift, dus geen grote wijzigingen. Wel worden er onderhuids behoorlijk wat wijzigingen doorgevoerd. Zo staan er nieuwe motoren en transmissies op de planning. In Engeland rept een woordvoerder over een verbeterde hybride-uitvoering van de Mondeo, maar daar is officieel nog niets over bekend.
Maar hoe zit het dan met de Ford Fusion? Dat model is al een keer gefacelift en loopt nu op zijn laatste benen. Ondanks de grote gelijkenissen tussen de auto’s, zijn er ook een paar wezenlijke verschillen. Zo is de Fusion leverbaar met motoren die in de Mondeo niet te vinden zijn en vice versa. Grootste verschil: de Fusion wordt in Mexico gebouwd (Sonar), terwijl de Mondeo in Spanje (Valencia) van de band loopt. Mocht de Fusion uit productie gaan, betekent dat niet automatisch dat dat geldt voor de Mondeo.
Wat wel bekend is, is dat de Ford S-Max en Ford Galaxy niet meer in Nederland te verkrijgen zijn. De auto’s hebben de overgang van NEDC naar WLTP niet overleefd. De auto’s blijven nog gewoon in productie en zullen in andere Europese landen verkocht worden. In Nederland worden de S-Max en Galaxy echter uit de markt geprijsd door de hoge BPM op auto’s. Of deze auto’s het zullen overleven is nog maar de vraag, want ook bij Ford Nederland zien ze dat MPV’s minder populair zijn ten faveure van SUV’s en crossovers.
torsen zegt
Typisch dat de Mondeo het hier niet goed doet eigenlijk. Mooie auto om te zien.
potver7 zegt
@torsen: ik vind ‘m een beetje log ogen, en net als veel andere recente Fords nogal anoniem. Ford heeft weer spraakmakende, betaalbare modellen nodig, zoals de Sierra, of de eerste Focus en Ka. Volgens mij zetten ze teveel in op een mondiaal modellengamma, waardoor de auto’s nogal generiek ontworpen worden en maar beperkt aangepast kunnen worden voor lokale markten.
apriliarsv zegt
@potver7: hij oogt met name lomp (vind ik) omdat er vaak hoge banden met kleine velgen onder zitten. Zag er laatst eentje met grotere velgen (denk 18/19 inch) met dunne spaken en de hele auto zag er beter uit
neleev zegt
@torsen: Ben ik met je eens. Rijdt niet verkeerd, imposante verschijning en toch netjes.
tom_hanekamp zegt
@torsen: Tja. Het zal ongetwijfeld zeer onterecht zijn want andere motoren en een ander interieur etc, maar bij mij is de wrange nasmaak van het feit dat we er in Europa zo lang op moesten wachten nooit weggegaan.
Objectief is het onzin, maar subjectief heb ik daar blijkbaar nog last van haha.
tmenges zegt
@torsen: Vind de meeste grotere sedans altijd wel mooi.tegenwoordig lijken alleen de premium ( sorry dat ik dat woord gebruik) sedans redelijk te verkopen. Honda heeft destijds de accord al weggehaald hier en bijvoorbeeld een mazda 6 zie je ook niet gek vaak. De passat in sedan uitvoering zie je ook niet heel vaak.
flutterby zegt
@torsen: beetje afhankelijk van de velgen die eronder zitten. 16 inch ziet er niet uit.
mashell zegt
@flutterby: maar grotere wielen jagen de CO2 omhoog en dan wordt het een heel dure wagen. En dat wordt met WLTP alleen maar erger.
moveyourmind zegt
Kan me haast niet voorstellen dat de Mondeo het veld zou moeten ruimen, ik heb niet het idee dat hij heel slecht verkoopt in Europa.
Ik zou het in elk geval jammer vinden, de Mondeo is een dijk van een auto om mee te rijden en is naast praktisch ook een mooie verschijning.
thowmas97 zegt
De S-Max is in mijn ogen de elegantst ogende MPV sinds zijn bestaan. Jammer dat daar geen vervolg op komt. Dit helaas ten faveure van vele Cross-over modellen als de EcoSport. Ook de Galaxy was niet gek om te zien en als je goed je best deed was de auto ontzettend luxe aan te kleden. Sneue ontwikkeling naar mijn mening.
bischero zegt
@thowmas97: zeker een mooie auto en prima onderstel. Maar het materiaalgebruik en infotainment is echt niet in lijn met de prijs die ze ervoor vragen. En als klap op de vuurpijl is het leasebedrag buitenproportioneel hoog en oninteressant. Dit maakt zowat 100% uit van de afzet. Denk hierbij aan 10-20% meer dan een vergelijkbare Passat.
Daarbij zijn de motoren vaak een dealbreaker qua uitstoot. Veel bedrijven hebben een staffel met max uitstoot ingesteld en de Mondeo valt in veel categorieën uit deze staffels.
En dat alles bij elkaar is gewoon heel erg jammer, de auto verdient m.i. veel meer credits.
dailydriver zegt
@thowmas97: de Ghia uitvoering is de meest luxe, toch?
jarnobakker zegt
@dailydriver: bij de S-Max was het de titanium en de sport uitvoering. Je hebt tegenwoordig ook de vignale . Dat is echt top of the line.
marc94 zegt
@jarnobakker: ik moest die laatste naam 2 keer lezen. Aparte marketing of mijn brein is onrein. 1 vd 2.
davelepeef zegt
@dailydriver: Vignale
spidermann zegt
Dus maw de NL markt is kapot door de WLCP cyclus.
406_v6 zegt
@spidermann: WLTP?
Kvgorp zegt
@spidermann: mensen klagen dat
de fabrieksopgave totaal niet overeen komen met dagelijks normaal gebruik. Dan krijg je nog een dieselgate. Tijd voor een andere eerlijke testcyclus roepen de mensen.
Conclusie: ja auto’s. Zijn niet zuinig met die cyclus. Dat wisten wij al. Nu is het eerlijk toch?
Not! Prijzen gaan duizenden euro’s omhoog en de mensen betalen. Top joh.
Richmond zegt
@kvgorp: plus dat we hierdoor allemaal TSI, TFSI, thp, etc motoren krijgen die met allerlei kunst en vliegwerk zuinig en schoon gemaakt moeten worden om vervolgens onbetrouwbaar te zijn en fabrikanten opzadelen met garantie claims en consumenten met hoge reparatie rekeningen.
Kvgorp zegt
@benja01: vroeger was het zo makkelijk. Wilde me zuinig pakte je de 1.4 of de 1.6. Wilde je een leasebak dan nam je de 1.8 of een diesel. Wilde je Prive een lekkere auto dan kocht je de 2.0 of misschien als je een goed jaar had de 6 cilinder. Iedereen was happy.
Tegenwoordig moet je een halve studie doen of die hard petrolhead zijn om te weten wat voor soort motor er in je auto ligt.
mashell zegt
@benja01: nonsens. Moderne wagens zijn veel betrouwbaarder dan de wagens van vroeger. Ze zijn welliswaar veel gecompliceerder maar de techniek is voortgeschreden en ze zijn ook heel betrouwbaarder geworden.
markie123 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
lekbak zegt
Ik stond een paar weken geleden in Dover te wachten op de boot naar huis. Ongeveer 20% van de auto’s in de rij waren een Mondeo, erg opvallend. Blijkbaar zijn ze in bepaalde landen nog wel populair, en ik snap heel goed waarom. Leuk om te zien en leuk om te rijden. Helaas te duur voor in nederland
poes zegt
@lekbak: Ford is altijd populair geweest in de UK. Beetje wat Opel bij ons is/was.
mashell zegt
@poes: Ford heeft ook een grote fabriek en R&D centrum in het VK. In Essex, zo rond daar waar Ford zit, zie je vooral Fords.
nasty zegt
@lekbak: toevallig denk ik dan. Wij staan meerdere keren per jaar daar te wachten en je komt er werkelijk álles tegen. Maar om te zeggen dat 1 model eruit steekt? Niet echt.
lekbak zegt
@nasty: Die hoeveelheid is inderdaad toeval. Maar het is een feit dat je ze hier nauwlijks ziet en daar iedere paar minuten een mondeo voorbij komt.
karhengst zegt
De Fusion zag er in het begin echt wel fraai en modern uit. De Aston Martin grille was net nieuw geïntroduceerd, en ook het interieur kon er voor een niet-Duitser nog wel mee door anno 2012. Twee jaar later was het nieuwe er al van af, en het interieur liep al achter bij de directe concurrentie. Zeker als je ziet dat in dat jaar bijvoorbeeld de nieuwe Mazda 6 te verkrijgen was en er een hagelnieuwe Passat op de deur stond te kloppen.
Daarnaast zijn er weinig spraakmakende versies geweest. Geen echt dikke motoren en het gehele Vignale gebeuren heeft ook nul voet aan grond weten te krijgen, ondanks de interessante concepten als actieve geluidsreductie.
Ik geloof dat er zeker wel een plek is voor de Mondeo, ook in de huidige SUV-gedreven markt. Maar dan moeten ze wel gewoon met een sterke Skoda Superb concurrent komen, welke nét dat beetje meer luxe en rijplezier weet te bieden.
pimko zegt
De Mondeo wagon heeft al een facelift ondergaan deze zomer. De achterkant van Mondeo’s die sinds een paar weken/maanden geleverd worden zijn anders. Zo hebben ze een chromen strip op de achterklep die doorloopt in de achterlichten.
menaz zegt
Zo’n vijfdeurs is en blijft een schitterend ding.
87sandyd zegt
De Mondeo geeft precies aan wat er mis is met Ford in de zo goed als hele range van modellen.
-Ze zijn nooit lelijk
-Ze rijden altijd goed
Maaarrrrr…
-Zijn te duur tov de concurrentie
-Ontzettend matig interieur
-Infotainment loopt paar jaar achter
-Geen lekkere specials
-Technologie loopt achter (automaten, veiligheidsfeatures enz.)
Robert zegt
Bij “Ford Fusion” moet ik vooraleerst toch denken aan dat seniorengebakje van een aantal jaar terug, op basis van de Fiesta. Nogal een sneue verschijning.
beast95 zegt
De Mondeo is geen verkeerd ogende auto in mijn optiek. Mijn probleem is meer dat we er eigenlijk zo lang op hebben moeten wachten dat ik ‘m een beetje gedateerd vond ogen sinds de introductie. Had nooit het gevoel dat we met een nieuw model te maken hadden. Terwijl de Mondeo zeker geen slechte auto is.
rve007 zegt
Vaak een Mondeo als huurauto in Duitsland. Hele fijne auto fantastische wegligging, comfortabel en degelijk gebouwd. Doeg zeker niet onder voor een Passat en biedt voor minder held, meer ruimte dan een A4 of 3-serie. Die late introductie was inderdaad niet handig. Zeker omdat James Bond er al twee jaar eerder in reed.
volvo-s60-adept zegt
@rve007: heb er afgelopen vakantie 2500 km mee gereden, Hertz-auto als vervangend vervoer in Duitsland via de ANWB. Fantastische wagen, stuurt serieus goed, ruim van binnen, comfortabel, etc. Sindsdien houdt ik Marktplaats in de gaten :)
Dutchdriftking zegt
Tja, de Ford liep nu eenmaal al 3 jaar achter op concurrentie met introductie van de Mondeo. Jammer want ik vind het een veel mooiere wagen dan de Passat of een i40. De Fusion kan door de Mexico fobie van Trump nog wel eens exit worden…..