Reden om een vlaai aan te snijden?
Het is altijd onze trots en ons zorgenkindje geweest: VDL NedCar. Daarmee bedoelen we niet op de vele, vele stakingen van het personeel vroeger. Het gaat meer om het karakter dat inherent is aan een autofabriek: je kunt maar zoveel verschillende modellen op een lijn maken.
Er moet dus wel een goede opdracht zijn, anders heeft het geen zin om de productiefaciliteit te laten draaien, vraag maar aan NEVS. Het is een eigenlijk zoals zwanger zijn: dat ben je ook niet een beetje. Het is produceren of niet.
Na veel gedoe met Mitsubishi zit VDL in een wat rustiger vaarwater met BMW. In Born loopt namelijk de X1 van de band. VDL NedCar had met BMW AG een contract tot 2022, maar BMW is tevreden met de Nederlandse auto’s en heeft het contract vernieuwd om ook na de periode 2022/2023 de X1 te blijven bouwen in Born. Dat meldt 1Limburg.
Althans, we gaan gemakshalve er even van uit dat het om een BMW X1 gaat. De X1 deelt veel techniek met andere compacte BMW’s, zoals de 1 Serie, 2 Serie Active Tourer en diverse Mini’s. Het is mogelijk dat er dus een model bijkomt. Onlangs kwam CDL NedCar in het nieuws vanwege het feit dat 700 flexwerkers niet meer nodig waren bij de autofabriek in Limburg. VDL NedCar heeft aangegeven dat het hierbij om een korte termijn oplossing ging. Deze nieuwe afspraak met BMW zorgt voor stabiliteit op de lange termijn. Toch reden om een vlaai aan te snijden voor het ontbijt.
Dutchdriftking zegt
Fijn dat het contract verlengt is. Ik vermoed toch dat het een van de grotere, zo niet de grootste werkgever van de wijde omgeving is…
berlinetta zegt
@dutchdriftking: Nee, dat is Chemelot/Sabic.
ukbob zegt
Naast de X1 worden er ook al mini’s gemaakt in Born hoor, Countryman geloof ik.
mcshine zegt
@ukbob: én de cabrio én de hatch…?
wachtmaartotmijnvtecinkicktyo zegt
@mcshine: Nee hoor. Ik loop hier momenteel stage dus kan het weten haha. We bouwen hier nu X1’s, Countrymans en Cabrio’s. De hatch is hier wel een tijdje gebouwd maar hiervan is de productie al een hele tijd geleden volledig naar Oxford verplaatst
bartteeuwen zegt
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: heej leuk! Waar zit je ergens? Kom je wel eens in de FAS, kunnen we een autoblog meeting houden ?
wachtmaartotmijnvtecinkicktyo zegt
@bartteeuwen: jup. Ik zit in ’t kantoor bij trim 0
bartteeuwen zegt
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: Leuk. Ik sta trim 2
Houthakker zegt
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: ow echt , dat had ik even gemist. Ik dacht dat de one er ook nog gemaakt werd. Wellicht liggen hier nog wel kansen voor Nedcar bij een Brexit
reset zegt
Nou Vakbonden! Tijd om te staken! Jullie verdienen meer! Verlenging van contracten betekent extra geld, dus wij strijden daarvoor! Geen abrikozen op onze vlaai maar kersen!
Die contractverlenging van 2024/2025 zien we dan wel weer. Dan gaan we weer staken voor contractverlenging!
VeniVidiVici zegt
Heeft VDL net deze mooie toekomst begint de leuterclub IEA te zeiken dat SUV’s slecht zijn.
Dutchcarwizard zegt
Heel erg goed nieuws. VDL is goed bezig. Proficiat!