Helmplicht voor een elektrische fiets met dikke banden, dat wil een meerderheid in de Tweede Kamer.
Hét nationale probleem van dit moment is niet stikstof, is niet de huizenmarkt, is niet asiel. Nee, de fatbike dames en heren. Die ondingen die met een bloedgang door je dorp of stad razen. Als automobilist is het oppassen geblazen, voor je weet zitten die onverzekerde krengen in je deur. De omgekeerde wereld, maar jij als verzekerde moet het gaan oplossen met zo’n tiener, behalve als deze illegaal is gepimpt.
Fatbike opvoeren
Enfin, we zijn ze liever kwijt als rijk. De politiek ook, de vraag is nog even hoe ze dit gaan aanpakken. Een opgevoerde fatbike is sowieso al illegaal, handhaving is echter vrij lastig. Een goede oplossing is een helmplicht voor een elektrische fiets met dikke banden. Kijk, zo kan een agent meteen zien of iemand op een fatbike in overtreding is of niet. Daarnaast wil de Tweede Kamer een minimumleeftijd van 14 jaar voor het besturen van een fatbike.
Een fatbike is niets meer dan een elektrische fiets met dikke banden en een tof uiterlijk. Het grote verschil met de traditionele elektrische fiets is dat de fatbikes soms al af-fabriek in opgevoerde vorm naar Europa komen, of bijvoorbeeld uitgerust met een gashendel. Daardoor lopen die dingen veel harder dan de toegestane trapondersteuning tot 25 km/u.
Met de nieuwe overheidscampagne ’t Kan hard gaan” brengt de overheid de gevaren van een opgevoerde e-bike onder de aandacht. We hadden liever gezien dat de overheidscampagne werd gelanceerd met de kreet “Blijf weg van de fatbike, ik herhaal, blijf weg van de fatbike”. Had veel beter gewerkt, ik garandeer het je. De fatbike mag wel blijven, maar dat flauwekul met opvoeren mot maar eens afgelopen zijn.
Naar aanleiding van de Tweede Kamer zijn coalitiepartijen VVD en NSC begonnen met het maken van een voorstel. Coalitiepartner PVV zegt het voorstel te gaan steunen. Nu te hopen dat Den Haag er een beetje gas op geeft (pun intended), zodat de fatbike terreur in Nederland snel aangepakt kan worden. Waarvan akte.
Maar gelukkig kan je op een Fat bike geen andere banden zetten zodat het geen ‘FAT’ bike meer is.. Oh wacht, dat kan wel, zoals de heren van Bright dan weer laten zien..
Dit Fat Bike probleem is niet zomaar uit de wereld. Want na de elektrische step werd het de Fat Bike en straks wordt het gewoon de normale E-bike. De Fietsersbond gaat het nog druk krijgen met lobbyen de komende tijd.
harrie zegt
De fatbike is een extreme tokkie magneet, en dat opbloeiende imagoprobleem maakt dat deze fietsen vanzelf snel een verschijnsel in de marge gaat worden.
Veel effectiever dan zo’n averechts werkende campagne.
Jozo zegt
Dat idee heb ik dus ook. Ik zie vooral te dikke en te jonge kinderen op zo’n ding. Maar in de grote steden is het juist weer een statussymbool.
Maar goed, als ik nog een jaar of 17 was had ik ook zo’n ding willen hebben. Los van het hele imago blijft het wel een stoer ding. Afgezien van die sneue toeter dan.
Dutchdriftking zegt
Is dit specifiek voor de fatbike, of voor iedere elektrische fiets? Dat lijkt mij namelijk een stuk logischer.
Een opgevoerde fatbike is gewoon een illegale opgevoerde brommer welke vaak door een minderjarige zonder geldig rijbewijs bestuurd wordt. Daar moet ook met de huidige wetgeving een hele dikke prent voor te maken zijn. Mogelijk met artikeltje 5 er aan gekoppeld en als extra sanctie een inbeslagname van het voertuig.
En dan natuurlijk handhaven die handel. Ouderwetse fuiken plaatsen en dat lekker in het nieuws laten komen. Dan is het zo over.
leefvrij zegt
Ik begreep dat je rond de 1400 euro aan boetes kan krijgen. Niet verzekerd motorvoertuig, niet goedgekeurd voor de openbare weg, geen geldig rijbewijs voor het betreffende motorvoertuig. Daarnaast kan je fatbike in beslag worden genomen. Maarrrrr dan moet er wel gecontroleerd worden…
Ik ben trouwens benieuwd hoe ze onderscheid gaan maken tussen fatbikes en andere e-bikes. Hoe breed moet de band zijn? Er zijn ook elektrische mountainbikes of de fatboy?
okdoei zegt
Fatboy is een zitzak. Meestal lig je daarin, binnenshuis, in te chillen met 0 km/h.
Dus lijkt me stug dat ze dit zullen aanzien voor een elektrisch voertuig.
leefvrij zegt
Fatboy kan ook een strandfiets/sneeuwfiets zijn.
okdoei zegt
Of een Harley Davidson. Of een jongen die heel dik is.
potver7 zegt
Juridisch is er geen verschil tussen een ‘normale’ e-bike en een fatbike, en dat is dan ook precies het probleem dat de minister gisteren aan de kamer voorlegde. Je kunt dit wel allemaal willen, maar als hier wetgeving komt dan is de kans heel groot dat het dus voor álle electrische fietsen gaat gelden.
rwdftw zegt
Het zijn allebei fietsen, allebei met een stuur, pedalen en een accu+motor die je ondersteunen met het trappen. Onderscheid is niet mogelijk op die factoren. Het zou overigens helemaal geen gek idee zijn om een electrische fiets pas toe te staan vanaf 14 jaar en een fietshelm te verplichten. Dat laatste deden ze ook met scooters dus het is mogelijk.
Rokende Wielen zegt
Die leeftijdsgrens is wel een gek idee. Jongeren die naar het voortgezet onderwijs gaan op een afstandje van ongeveer 20km. Oh ja, openbaar vervoer is een lachertje dus als er wat rijdt, is het vaak eens per uur en dan ook niet de hele dag door maar alleen een paar ritjes in de ochtend en de middag. OV kost geld en een normale e-bike ook dus dat is lood om oud ijzer. Maar die leeftijdsgrens voor normale e-bikes is wel een ding.
En verhuizen naar een plek dichterbij is ook niet te doen, vind maar eens een betaalbare woning dichterbij een school voor een periode van 4 jaar, want daarna is een scooter al toegestaan voor een verdere reisafstand/-tijd.
rwdftw zegt
@Rokende Wielen : 14 jaar is de grens waarop je je moet kunnen identificeren. Dus dat maakt controle eenvoudig. Je moet dan 14 zijn om erop te mogen rijden. Je bent 14 dus je moet je kunnen identificeren. Geen identificatie – niet mogen rijden.
Ik vond mijn voortgezet onderwijs al ver met 15km. Dat deden we gewoon op de fiets. Zelf trappen. Maar de jeugd van tegenwoordig is een beetje verwender.
Flutterbear zegt
Zeker wel. Een normale e-bike heeft een 250 watt motor, stopt met ondersteunen bij 25 km/u en kan niet zelfstandig voortbewegen.
Mijn elektrische mountainbike heeft ook een 250 watt motor en dat houdt bij 27 km/u echt wel op (zonder te trappen). Een fatbike die met zijn dikke banden tegen de 40 loopt voldoet aan geen enkele eis van een e-bike. Wielrenners gaan ook meestal maar 30 km/u, daarboven heb je gewoon meer vermogen nodig. En rol en luchtweerstand van een fatbike zijn enorm vergeleken met een wielrenner.
DeWitteCondor zegt
Gewoon bandenmaat als criterium meenemen. Opgelost.
Peter zegt
Andere velgen/banden monteren, opgelost.
Peter zegt
Juist. Het staat allemaal al omschreven in de Wegenverkeerswet
fietsen met trapondersteuning: fietsen die zijn voorzien van een elektrische hulpmotor met een nominaal continu vermogen van maximaal 0,25 kW en waarvan de aandrijfkracht geleidelijk vermindert en tenslotte wordt onderbroken wanneer het voertuig een snelheid van 25 km/h bereikt, of eerder, indien de bestuurder ophoudt met trappen;
En de brommer
motorrijtuig op twee wielen, met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van niet meer dan 45 km/h, uitgerust met een verbrandingsmotor met een cilinderinhoud van niet meer dan 50 cm3 of een elektromotor met een nominaal continu maximumvermogen van niet meer dan 4 kW, niet zijnde een gehandicaptenvoertuig of een motorrijtuig als bedoeld in subonderdeel d;
De helmplicht gaat men waarschijnlijk voor alle electrische fietsen invoeren, dit om de schreeuw vanuit de samenleving tegemoet te komen om dit aan te pakken. Bovendien dit levert voor iedereen extra veiligheid op, daar kan toch niemand tegen zijn?
Sowieso is de fatbike een gevolg en niet het probleem, het is het gemiddelde hufter gedrag van de fietser, 50+ en nog steeds op stoepen en voetgangersgebieden fietsen. Hand uit steken, kom op nou, hoezo niet op je telefoon zitten? En dat is in 90% van de keren dat ik het zie volwassenen en niet zozeer de kinderen, die doen het ook niet. Maar de verkeersregels leren aan je kinderen dat is in hun jeugd de taak van de basisschool (fietsexamen) en daarna van de rijschool als ze voor hun rijbewijs gaan, toch?
iphonistvongates zegt
Wat is het advies over de skinnybike? Kunnen we die wel veilig adopteren onder dit tijdelijke kabinet?
harrie zegt
Yes, maar een strak lycra pakje is verplicht, en om het totaalgewicht (massa fiets+berijder+bierbuik) binnen de perken te houden geldt er een strik verbod op het monteren van een fietsbel.
rwdftw zegt
Het is voor de ouders en kinderen “helemaal prima” uiteraard. Kinderen bieden andere kinderen aan of ze diens fatbike even moeten opvoeren. Dat was mijn waarneming de laatste keer dat ik in het winkelcentrum was.
Het resultaat kan desastreus zijn : https://www.telegraaf.nl/nieuws/2121930811/traumachirurg-toont-verbrijzelde-gezichten-van-letsel-door-fatbikes-het-is-een-hel
Dat gebeurt er als je met je kokosnoot zonder helm probeert een auto te koppen. Maar ja, berouw komt na de zonde. Maar dat soort berichten doen hopelijk meer dan 300 euro boete “als je gepakt wordt”.
potver7 zegt
Ja dat vind ik altijd van die leuke berichten, lekker tendentieus.
Natuurlijk is hersenschade een serieus probleem, maar als ik als voetganger vol door een auto wordt geschept kun je ook zo’n foto maken. De snelheid van een fiets vergroot de kans op hersenletsel, maar dat geldt net zo goed voor de snelheid van de auto.
Of die fietser nou met 25km/u of met 35km/u tegen een 50km/u (of sneller) rijdende auto knalt – het zal toch de snelheid van de auto zijn die het meeste letsel veroorzaakt.
En laten we wel wezen: als het Amsterdamse gemeentebestuur roept dat auto’s in de stad niet harder mogen dan 30 km/u dan is het huis te klein (hier op Autoblog althans…). Terwijl dat om precies dezelfde reden is, namelijk verkeersveiligheid.
pomoek zegt
Ik denk dat het slim is als de overheid eens serieus gaat nadenken over een algemene helmplicht voor iedereen die zich op een fiets verplaatst. Al dan niet met ondersteuning. In buitenlanden is dat volstrekt normaal. Alleen in Nederland is het niet verplicht en zie je alleen 60 plussers met een helm op fietsen.
Flutterbear zegt
Met een helm stap ik niet meer op de fiets, en met mij denk ik veel andere die dan toch weer achter het stuur kruipen. Betutteling zeg. Nergens voor nodig met al die veilige fietsroutes in Nederland.
Hubert zegt
Niet doen!!!
Merendeel gedraagt zich normaal op de fiets.
Dus enkel mensen op de E-bikes voorzien van helm en minimum leeftijd naar 14jaar.
quincy zegt
Dan is jouw beleving echt anders dan die van mij. Ik zie toch echt dat het merendeel zich onsterfelijk op de fiets waant en gewoon maar wat doet. Elke leeftijdsgroep misschien wel wat anders, maar allemaal ongecontroleerd. Op de telefoon, zonder verlichting, niet rechts aanhouden, te snel langs onoverzichtelijke voorrangspunten (waar ze dus voorrang moet verlenen) fietsen, etc. Ik verbaas mij er iedere dag weer over wat ik allemaal tegenkom en hoeveel dat er zijn
potver7 zegt
Daar ben ik het principieel mee oneens.
Bij ongevallen fiets-auto is het de auto die verreweg het meeste letsel veroorzaakt, dus zullen de veiligheidsmaatregelen ook aan die kant moeten plaatsvinden. Dat kan door veiligere auto-ontwerpen, betere weginfrastruktuur, en gedragsaanpassingen.
Iemand die graag een fietshelm draagt maakt zelf die afweging (ouderen ivm kwetsbaardere botten en tragere reactiesnelheden, wielrenners ivm hogere snelheden en kuddevorming).
Dat het in sommige buitenlanden volstrekt normaal is om een fietshelm te dragen is nauwelijks relevant, in veel van die landen ben je als fietser (met of zonder helm) je leven in het verkeer nauwelijks zeker.
Crosscabouter zegt
In Luxemburg en Duitsland fiets ‘iedereen’ met helm. En ja, je bent strafbaar in beide landen als je een fietser te krap inhaalt. In Luxemburg is het zelfs meer dan een meter afstand verplicht en mag je de automobilist ook aangeven. De meeste mensen houden zich netjes aan de inhaal afstand.
Ik begin zo langzamerhand wel voor een verplichting te zijn. Onze dochter heeft tot groep 2 met helm gefietst. Daarna was het klaar, maar de veiligheid niet perse beter. Mijn zoontje weigert nu al de helm, want niemand heeft een helm op en hij is net 4…..
Hubert zegt
Je jochie gewoon lekker laten fietsen.
Mijn meiden hebben ook nooit een helm gehad.
Je kunt ze wel in kussens inpakken….
quincy zegt
Een helm is niet alleen voor auto tegen fiets, maar ook natuurlijk fiets tegen fiets. En met de toenemende bevolking en drukte en dat mensen telkens simpeler worden en schijt hebben aan alles (ik zie alle leeftijdsgroepen veel te vaak met een zwarte fiets en donkere kleding en geen verlichting fietsen) en denken onsterfelijk te zijn, is een helmplicht niet eens een gek idee. Misschien wel alleen voor e-bikes, maar eigenlijk nog beter voor iedereen. Ik ben er ook geen fan van en fiets genoeg om het lastig te vinden, maar het is wel de verstandiger keuze.
Alles maar aanpassen om fietsers veilig te houden gaat gewoon niet lukken. Op het gebied van auto’s fietsen er lang niet alle landen zoveel als hier, dus is de investering voor al die bedrijven alleen voor NL en dat zal niet hun grootste afzetmarkt zijn. Daarnaast kan je de wegen gewoon niet dummyproof maken, en dat zou wel nodig zijn om al die debielen op fietsen met een telefoon in de hand of zonder verlichting te compenseren.
mashell zegt
Zoals nu de sociale druk er is om geen helm te dragen moet je dan die situatie ombuigen naar een sociale druk dat het alleen thrill seekers en ijdeltuiten zijn die geen helm dragen. Zoiets kan maar kost tijd, veel tijd.
Zelf draag ik als ik fiets wel mijn helm want dat ding zit een stuk lekkerder dan een petje.
potver7 zegt
@RubenPriest: je link aan het eind van de eerste alinea (tl;dr: bij een ongeluk met een e-bike ben je als automobilist in principe altijd aansprakelijk) is onjuist als het gaat om illegale/opgevoerde e-bikes. Zie ook dit recente artikel bij de vrienden van RTL: https://www.rtl.nl/nieuws/binnenland/artikel/5467642/schade-betalen-door-ongeluk-aanrijding-op-opgevoerde-fatbike
RubenPriest zegt
check!
densk zegt
Ik ben he-le-maal klaar met die dingen. Hier in Eindhoven barst het er van. Mijn achtertuin grenst aan een fietspad waar dagelijks tientallen scholieren op die dingen langs komen. Je haalt de fatbikes er direct uit door het geluid van de banden al dat niet doordat het overgrote deel het niet kan laten om continue op dat leuke elektrische toetertje te rammen.
Een snorfiets of scooter kun je rijden vanaf 16 jaar met helmplicht. De fatbike vanaf 14 jaar is nu het voorstel… De meeste van die dingen vliegen een snorfiets finaal voorbij. En dan is het merendeel niet eens verzekerd of heeft niet meer verkeersinzicht dan het fiets ”examen” wat ze op de basisschool gehad hebben.
potver7 zegt
Je vergeet voor ’t gemak even dat 99,99% van de snorfietsen ook is opgevoerd (anders hadden die namelijk nooit een helmplicht gehad)? Laatste keer dat ik een snorfiets op m’n legale e-bike kon bijhouden… long time ago…
werf76 zegt
Jammer, dan zijn er ook minder orgaan donoren beschikbaar. Het had zo mooi kunnen zijn.
anthwan zegt
Nou dikke bandjes eraf en normale/dunne wielen er op en klaar.
#Blijft een tokkie fiets
Poulusma zegt
Het is wel weer een hoop herhaling heh! 🤔
Frankypanky zegt
Iedereen is tegen nog meer regels, totdat we ZELF ergens last van hebben. Een iets simpelere oplossing is wellicht een keurmerk voor legale e-bikes. Dan moeten wel alle e-bikes gekeurd gaan worden …
550maranello zegt
Wat eerder geopperd wordt ben ik het mee eens: helmplcht en wat mij betreft minimum leeftijd. Was altijd zo met de brommers, dus waarom doen we nu ineens zo moeilijk? Het is alleen niet mogelijk om wettelijk alleen de fatbikes aan te pakken dus zal het moeten gelden voor alle soorten elektrische fietsen. En daar zit hem nou net de moeilijkheid. De elektrische fiets lobby wil er niet aan. Het is overigens niet alleen voor de fietsers een gevaar: wat dacht je van voetgangers! Doorgaans knap je niet op van een botsing met een elektrische fatbike of elektrische bakfiets!
Van Epschoten zegt
Waarom stellen ze niet gewoon een vermogensrestrictie of constructiesnelheid in? Zoals dat ook bij bromfietsen gedaan wordt. Tot een bepaald elektrisch vermogen is dan zonder leeftijdsbeperking, bijvoorbeeldde de normalee-bike. Daarboven is het een snor- of bromfiets. Prima te controleren via een rollenbank, lijkt mij.
nautique206 zegt
Volgens mij is het allemaal niet zo lastig , de regels bestaan al. Kan het rijden zonder te trappen? Dan is het geen fiets. Gaat het harder dan 25? Dan een helm en verzekeringsplicht en rijbewijs/certificaat. Het probleem is het handhaven, beetje gek om dit op te lossen met een helmplicht voor allerlei mensen die zich wel aan de regels houden.