Vanaf vandaag kun je horrorfiles verwachten op de A12 vanwege werkzaamheden, wegblijven dus!
Dit kan de de ergste file ooit op de A12 worden. Onheilspellende woorden en die zijn niet van ons, maar van een omgevingsmanager van Rijkswaterstaat. Grote werkzaamheden zijn aan een stuk snelweg begonnen en het verkeer moet rekening houden met achterlijk lange files.
A12 werkzaamheden
Op de A12 van Den Haag richting Utrecht vinden in de maand juni grote werkzaamheden plaats. Sinds vanmorgen 05:00 tot en met vrijdag 7 juni 2024 kun je de grootste hinder verwachten. Van de vier rijstroken bij de van Nieuwerbrug tot De Meern zijn er twee afgesloten. Normaal gesproken heeft dit stukje snelweg in de spits ontzettend veel verkeer te verwerken. Dat moet het nu doen met slechts twee rijbanen.
Rijkswaterstaat gaat het oude, versleten asfalt vervangen voor stiller asfalt. Het groot onderhoud van Nieuwerbrug tot knooppunt Oudenrijn omvat verder onderhoud van viaducten, het vervangen van voegovergangen en werkzaamheden aan vangrails.
10 nachten gaat de A12 richting Utrecht helemaal dicht voor het verkeer. Daarnaast gaat de A12 en de A20 richting Utrecht vier weekenden op slot voor het verkeer tussen Moordrecht en knooppunt Oudenrijn. Op de website van Rijkswaterstaat is het project in detail te bekijken. De planning kan nog veranderen.
Het resultaat is straks onder andere mooi stil asfalt om over te rijden. De pijn is nu ellenlange files. Als je hier elke dag MOET rijden gaat het een hele lange week worden. Dat is een ding wat zeker is.
Thuiswerken
Afgelopen weekend werd al opgeroepen door Rijkswaterstaat om de A12 te vermijden, daar waar mogelijk. Thuiswerken bijvoorbeeld, want ook op de omleidingsroutes zal het drukker zijn. Zo erg is dat niet, naar je werk rijden kost toch geld.
De betere kantoorknuppel zal daar gehoor aan geven. Er is echter een groot deel van werkend Nederland dat niet die luxe heeft. Vanmorgen om 07:00 stond er al een file van 14 kilometer op de A12. Doe jezelf een lol en blijf weg van de A12! Ik herhaal, blijf weg van de A12!
Fotocredit: Rijkswaterstaat.nl
hondafiel zegt
Dan maar met de trein, oh wacht die zat ook altijd stampvol. Had je eerste klas betaald kon je eerste klas staan tijdens de spits.
spollie zegt
Twee weekjes thuis werken voor mij, dat overleven we wel.
Rokende Wielen zegt
Dat de A12 al jarenlang bij Zevenaar/Duiven/Westervoort dichtslibt bij “normaal” verkeer is inmiddels geen nieuws meer. Duitse feestdagen heb ik ook in mijn agenda staan want dan moet je ook niet in de buurt komen van die A12 want de voor de hand liggende sluiproutes slibben dan ook dicht. Maar ook dat is geen landelijk nieuws (meer) waard want het is “normaal” geworden…
Gelukkig kan ik qua locatie flexibel werken, al verwacht mijn werkgever wel dat ik met regelmaat en liefst voorspelbaar mijn neus op kantoor laat zien. Op de dagen dat ik m’n neus via de webcam mag laten zien, zie ik dat de woonwijk heel veel vrije parkeerplaatsen heeft overdag, die ‘s avonds allemaal weer gevuld zijn, tot de grasperken aan toe. In mijn regio is er een zwaar tekort aan asfalt/klinkers. Maar goed, schouders ophalen en weer mee met de meute.
Ben zegt
Heeft iemand Extinction Rebellion al een appje gestuurd dat ze de komende tijd lekker kunnen zitten op de A12?
heckblende zegt
n228 was een mooie optocht vanochtend, rest van de week maar thuis
kniesoor zegt
Eén van de gesuggereerde detours genomen vanochtend. Was ook geen doorslaand succes. Dus sluit me aan bij degenen, die aangeven de rest van de week vanuit huis te werken.
iphonistvongates zegt
Het is geen Stephen King horror maar meer Event Horizon niveau. Ik heb lekker naar Fink en Kenny G. geluisterd. Je kan beter niet aan de navigator AI voorstellen om de kortste alternatieve route te kiezen. Grote kans dat je met al die andere weggebruikers in een vergelijkbare file staat omdat zij ook die keus hebben gemaakt. Waarom bestaat er eigenlijk niet iets soortgelijks als een landelijke luchtverkeersdienst voor het wegennet. Met al die Big Data boeren zou je toch een manier kunnen vinden om niet iedereen dezelfde routes tegelijkertijd te pushen want dan staan we allemaal weer vast op hetzelfde tijdstip.