Normaal zou je van ondergetekende eerder een advies horen vooral naar Zwitserland te gaan. Maar nu kan je beter weg blijven uit Zwitserland.
En dan op deze zonnige (eindelijk) zondag nog een mededeling voor algemeen nut. Als het een beetje kan, is het wellicht handig om Zwitserland voorlopig even te vermijden als vakantiebestemming dan wel plek om doorheen te rijden op weg naar de vakantiebestemming. Het land wordt namelijk geteisterd door de extreme klimaatverandering die we tegenwoordig hebben dankzij dino’s als ondergetekende, die altijd maar vlees willen eten en benzine willen stoken.
Bergnatie
Door heftige regenval zijn modderstromen ontstaan die de infrastructuur van de extreem goed georganiseerde inflatieloze bergnatie buiten de EU lam heeft gelegd. De A13 is aan puin geslagen door een modderstroom en dat is ook slecht nieuws voor iedereen die van plan was via de Gotthard naar het Zuiden te reizen. De A13 is namelijk een alternatief voor de A2 waar de fameuze tunnel deel van uitmaakt. Dat alternatief is er nu dus niet meer (en dat kan kennelijk maanden duren), dus je hoeft geen raketgeleerde te zijn om te beredeneren wat er met de verkeersdrukte op de A2 gebeurt.
Zermatt
Ook de populaire pleisterplaats Zermatt in Zwitserland zelf is helemaal afgesloten van verkeer. Zelfs de legendarisch betrouwbare treinen, rijden niet meer. Vanuit de laatste trein uit Zermatt (klinkt als een boek van Agatha Christie) werd video geschoten van woest water dat uit de oevers treedt en de bergen afdondert. Gevaarlijk is het ook: de autoriteiten zoeken nog naar minimaal drie vermisten. Onze reizende reporter @rubenpriest is inmiddels terug uit China en nu bij het meer van Genève om verslag te doen.
Südwind
Maar mocht je de 5-Serie Touring net volgepakt hebben met de zakken aardappels, is het handig om even te kijken of je niet de thrombus wordt in een verkeersinfarct. Omrijden kan via Oostenrijk, of via Basel naar het Noorden richting de grens bij Turijn. De Zwitsers zullen je dankbaar zijn, want die hebben momenteel iets anders om zich druk over te maken dan een Nederlander met een lekke band van de Knaus Südwind in de tunnel. Waarvan akte.
italned zegt
Extreme klimaatverandering en het is onze schuld haha🤡Wat een gel*l
Dan record droogte dan weer nat. Zo is het al jaren.
Tot ziens 👋
jaapiyo zegt
Ik vermoed dat de meesten door zullen hebben dat dit niet geheel serieus bedoeld is…
Reinier zegt
Nee, zo is het niet al jaren. Er spoelt niet elk jaar een snelweg weg.
Bob zegt
Wappie gespot
dutchking zegt
Waar het verhaal dus wel klopt is dat de Gotthard dus gewoon binnenkort voor 6-8uur file gaat zorgen ipv 4
Ben benieuwd hoe ze het oplossen en vermoedelijk gaan we doseren en laten het verkeer al vroeger stilstaan. Groetjes uit Zwitserland
RubenPriest zegt
Update vanaf de kade: nog steeds water!
joosstra zegt
Leuke foto bij het artikel, met de Lamborghini Miura op de Grote Sint Bernhard pas uit de fantastische openingsscene van ‘The Italian Job’, met de geweldige muziek, ‘On days like these’ van Matt Monro.
Gulli zegt
Bij het zien van de Miura hoorde ik de muziek al :)
gezondverstand zegt
Die Gotthard tunnel is al een bottleneck sinds die geopend is :(
mashell zegt
Alles is zo duur in Zwitserland, daar bleef je toch vrijwillig al weg.
tuutertuuter zegt
Het heeft ontzettend veel gesneeuwd afgelopen seizoen, en op hoger gelegen gebieden heeft er wel 400-800cm sneeuw gelegen. Het is nog vrij lang koud geweest, en alleen sinds kort is de sneeuwgrens snel gedaald. Combineer dat met hevige regenval, en je hebt een enorme overvloed van smelwater en regen.
Is niks vreemds, wel disproportioneel simpelweg omdat deze “boven-gemiddelden” natuurlijk in combinatie een uitzonderlijke hoeveelheid water geven.
maotje zegt
@tuutertuuter
Kun je aangeven waar deze 4 tot 8 meter sneeuw lag? Op sneeuwhoogte.nl kom ik deze nergens tegen.
Verder kun je op deze site goed zien dat alle sneeuw eind april overal al weg was. Dat is bijna 2 mnd voor deze overvloed aan water. Dat smeltwater is in de 2 maanden allang afgevoerd over de landsgrens.
Pordon zegt
Saas-fee lag tot een aantal weken geleden nog ruim 5m base bovenop de Gletsjer. Dat is inmiddels gezakt tot 4m maar er is in de laatste weken geregeld nog verse sneeuw gevallen en vervolgens weer regen.
Ook de pass na Sölden richting Italië is pas sinds vorige week geopend vanwege de hoeveelheid sneeuw die weggewerkt moest worden. Daar rij je nu langs een muur van 4m sneeuw.
De hoge toppen van de Alpen hebben gewoon nog ontzettend veel sneeuw liggen. Dat in combinatie met de nu hogere temperaturen en hoeveelheid neerslag zorgt voor enorm veel water dat afgevoerd moet worden.
Reinier zegt
Als het niks vreemds zou zijn zou de snelweg niet zijn weggespoeld. Ze houden bij de aanleg heus wel rekening met ‘boven-gemiddelden’. Het probleem was de hevige regenval en de extreem hoge temperaturen door klimaatverandering.
https://www.swissinfo.ch/eng/alpine-environment/switzerland-must-adapt-to-changing-flood-risks-warns-swiss-hydrologist/81649403
1320nl zegt
Wie zonder caravan rijdt en bergpassen leuk vindt kan ik de Splügenpas aanbevelen.
1320nl zegt
Deze week leggen ze de rivier terug in zijn bedding, in de loop van juli verwachten ze al een tijdelijke oplossing te hebben voor personen- en vrachtverkeer