In elk geval als je een auto hebt met een benzine- of dieselmotor. Dan is het advies: Blijf weg uit Londen!
Met de auto door een grote stad rijden is sowieso al niet het leukse wat je kunt doen, maar je hebt steden en steden. Zo valt het in -pak ‘em beet- Rotterdam nog wel mee, als je ergens met de auto naartoe moet.
Utrecht wordt al een stuk vervelender en Amsterdam is helemaal driewerf KUDT. Met dt inderdaad, dan is het geen scheldwoord voor de filters enzo.
Maar deze steden zijn een feest vergeleken met de hoofdstad van Groot-Brittannië. Londen inderdaad. Als je daar een gewone auto met verbrandingsmotor hebt kunnen we maar 1 ding zeggen; BLIJF ER WEG!!!
Blijf weg uit Londen
Het gemeentebestuur van Londen heeft namelijk bepaald dat je met een vervuilende auto 15 pond per rit gaat betalen als je de stad in wil. Da’s voor 1 enkel keertje al vervelend, maar als je er woont, werkt of om andere redenen vaak moet zijn is het rampzalig.
Het is een plan van burgemeester Kahn, (niet deze Kahn overigens) die wil deugpunten scoren door dit beleid. Tien jaar geleden zou er een meisje gestorven zijn door een fatale astma-aanval veroorzaakt door luchtverontreiniging en aangezien Kahn zelf ook astma heeft, moest er iets gebeuren.
Op zich een nobel plan, alleen is vrijwel niemand in Londen het ermee eens. Dat het meisje is gestorven vinden ze vreselijk, maar ze had een onderliggende aandoening, verweren zij zich. Verder zien ze het vooral als een plan om gaten in de gemeentekas te vullen.
Dus worden nu op grote schaal de camera’s gesaboteerd die moeten registreren wie een vervuilende auto heeft. Een taxichauffeur is zelfs in hongerstaking gegaan. En dat is óók slecht voor de gezondheid…
Vooralsnog is het gemeentebestuur onvermurwbaar en gaat het project gewoon door. Maar als er maar lang genoeg heftig wordt geprotesteerd, halen ze misschien bakzeil daar in Londen.
Tot die tijd: Blijf er weg!!
HZW zegt
Dat wordt de nabije toekomst, steeds meer manieren vinden om iedereen uit de brandstof auto te jagen.
De Brandstof auto verbieden wordt wat moeilijk, om dat er nog mega veel van rond rijden.
Dan maar manieren bedenken die het steeds moeilijker en veel duurder maken om nog ergens rond te mogen rijden in een brandsof auto.
awesome zegt
Je bedoelt eigenlijk zoals NL met de Diesel doet?
Want alleen hier is het een misdaad om diesel te rijden, de rest van Europa lacht er om.
Ik kom net uit Polen en daar stikt het van de, ook veel nieuwe, diesels.
En de prijs aan de pomp is helemaal niet gek.
Maar in NL draaien ze het op die manier de nek om.
turbotoll zegt
Over dit ULEZ plan was de laatste maanden veel te doen op de Youtubes. Check vooral de video’s van “Brown Car Guy” die op de drukste wegen van Londen ging staan en geen luchtvervuiling kon vinden. De lucht in z’n eigen keuken was vele malen slechter en in de Underground zelfs alarmerend giftig(!). Zelfs onder de aanvliegroute van Heathrow was nauwelijks vervuiling te meten. Eén en ander lijkt de opmaat te zijn voor een pay per mile systeem. In de aanloop naar de extended ULEZ-zone die vandaag ingaat zijn diverse camera’s al gesloopt of vernield…
mashell zegt
Zulke metingen zijn heel moeilijk. Zelfs specialisten kunnen ze niet goed uitvoeren. Stuttgart heeft een flink luchtverontreinigingsprobleem. Daar hadden ze op het ergste punt in het centrum een meetinstallatie staan, heel slechte cijfers, altijd. Toen kwam de pandemie, heel het verkeer viel stil omdat iedereen thuis werkte of bang zat te wezen, maar de metingen bleven slecht. Het werkte gewoon niet.
turbotoll zegt
Hij is zelfs langs een officieel meetpunt gaan staan en kreeg vrijwel dezelfde meetwaarde (air quality index),
https://www.youtube.com/watch?v=2QJpRrztcDM&t=1940s
(20:50)
mjpamsterdam zegt
Wat wel weer grappig is dat auto’s van voor 1984 zijn uitgesloten van de heffing. Jullie mogen raden wat op het moment wordt aangeschaft door veel Londenaren.
Robert zegt
Oldtimers? Valt vies tegen (of mee, dat ligt eraan hoe je daar tegenover staat). Ik ben er een paar weken geleden nog geweest en waar ik een paar jaar geleden nog dagelijks zwarte snot in de zakdoek snoot, is dat nu niet meer zo.
Steeds meer Londenaren rijden tegenwoordig elektrisch of hybride; dat levert ze vrijstelling op van de congestion tax. De dieselende London cabs worden in hoog tempo vervangen door een elektrische variant. Er woont natuurlijk ook nog een elite die in dikke Bentley’s, AMG’s, Mercedessen, Aston Martins of verschillende Italiaanse exoten rijdt, maar die eigenaren zullen deze uitbreiding van de congestion tax echt worst wezen.
rikus zegt
Dat is toch prachtig. De afgelopen 100 jaar was niets te gek op automotive gebied, en ineens is dat fout hé. Ineens moet alles schoon en elektrisch. Dat zo’n elektrische auto veel slechter is voor het milieu, dat maakt verder niet uit. Dat probleem lossen ze in die bami landen zelf maar op, dan kijken wij massaal de andere kant op.
Waarom gaat de hele wereld er in mee? Waarom moet elk land, elk bedrijf en zijn moeder ineens “milieuvriendelijk” en elektrisch?
mashell zegt
Verbazingwekkend dat het je ontgaan is maar elk land, elk bedrijf, elke boer, jij en je moeder moeten milieuvriendelijk omdat het gewoon niet langer zo kan, we helpen onze leefomgeving om zeep. Mensen worden ziek vanwege de uitstoot van auto’s. Natuurgebieden verliezen door een teveel aan stikstof biodiversiteit alleen maar omdat de boeren zo nodig kiloknallers voor buitenlandse supermarkten moeten produceren. En omdat uitstoot een directe relatie heeft met de hoeveel verbruikte energie moeten we elektrisch gaan rijden, want ondanks het hogere gewicht is er per gereden kilometer veel minder energie nodig en als bonus zijn we meteen van die ziekmakende gassen in de steden af.
Dit is overigens niet nieuw, we weten al tientallen jaren dat we anders moeten gaan leven, maar ja politici… Die durven geen keuzes te maken uit angst zetels en dus hun lekkere baantje te verliezen, zitten onder de plak van de korte termijn denkende industrie, zijn bang hun opperwezen “de economie” bang te maken. Zoiets gaat een keer knallen en het lijkt dat het nu echt begonnen is (maar dat leek begin jaren 90 ook zo).
rollingstoned zegt
“elk land, elk bedrijf, elke boer, jij en je moeder moeten milieuvriendelijk omdat het gewoon niet langer zo kan, we helpen onze leefomgeving om zeep.”
Mensen geven daar geen fuck om, alleen hun eigen status is wat telt. Hence the popularity of SUV’s.
mashell zegt
Een auto geeft geen status, we hebben er 8 miljoen in Nederland, net zo gewoon als WC papier.
Een SUV verbruikt zo’n 20 procent meer maar levert daar extra comfort door langere veerwegen, beter uitzicht en een comfortabelere instap voor terug. Dat is gewoon een welvaartskeuze. Van SUVs terug naar stationwagens lost amper wat op, daar moeten we grotere dingen voor aanpakken, zoals bijvoorbeeld elektrisch rijden, dat kost veel minder energie.
rollingstoned zegt
Dat zien veel mensen toch écht anders…
https://cultuurwijzer.nl/is-een-auto-een-statussymbool/
schuimbekje3 zegt
dat zijn gehersenspoelde nitwits die allemaal op school/unie van groenlink indoctrinateurs les krijgen en op unisex wc’s moeten plassen en in OV ondergedompeld worden want ov jaarkaart op de pof zodat je later lekker vast zit aan een enorme studieschuld.. you will own. othing
rollingstoned zegt
Daarbij, als een auto geen statussymbool zou zijn, zouden we allemaal wel in een Picanto of iets dergelijks rijden.
mashell zegt
Ehh nee. Er is ook nog zoiets als ruimte, lekker rijden. Beleving zeg maar.
vandijkbv zegt
Weer zo’n linkse deuger.
mashell zegt
Liever een linkse deuger dan een rechtse rakker. Slaaf van het grootkapitaal zijn is gewoon niet mijn ding.
rikus zegt
Heerlijk, die zelfgenoegzaamheid in je comment. Nee het is mij niet ontgaan, maar weetje, het hoeft niet ineens 100% elektrisch, daar de auto niet de hoofdprobleem is als het gaat om uitstoot. Het was prima geweest als een aantal merken fully electric zouden gaan, dat de overheid je een beetje tegemoet komt als je een electro bakkie koopt, maar dat je alsnog vrije keus hebt. Dat hebben we niet meer, je word een hoek in gedrukt. De hoek van milieuvriendelijk die totaal niet milieuvriendelijk is. Een electrische auto kun je gewoonweg niet een milieuvriendelijk vervoermiddel noemen. Grote elektrische SUV’s zuigen onze grondstoffen op als een spons. Helaas is de landbouw een grote stikstofknaller, maar daarna de grote bedrijven (Hallo Tata) en luchtvaartmaatschappijen. Maar goed, daarom kun je de automobilist er wel voor op laten draaien, ze wijs maken dat ze “milieuvriendelijk” zijn en vervolgens ook financieel weer een klap aan de kop geven, daar zo’n stekkerbak in alle opzichten duurder is.
pomoek zegt
Geen probleem, neem gewon de tube als je in London bent. Veel slimmer dan met een auto.
kniesoor zegt
Exact, met een oto Londen in willen is sowieso een slecht idee. En met een wijdvertakt metro-netwerk ook volstrekt overbodig.
Janus zegt
Geen probleem toch? Minder auto’s in de steden is toch een goede ontwikkeling? Geen rokende en stinkende oude bakken in de stad. Zolang er goede, veilge en goed bereikbare parkeergelegenheden zijn buiten de stad met (bijna) gratis openbaar vervoer de stad in, helemaal ok. Werkt voor Amsterdam ook. Voor Londen moet je je auto alleen even laten registreren, zodat je kostenloos door de ULEZ kan rijden. Kleine moeite. Heb ik vorige week ondervonden. Sowieso is het in een stad prettiger als er minder verkeer is.
iphonistvongates zegt
Hoe verder de mobiele mensheid de toekomst in strompeld hoe krampachtiger we ons gaan gedragen lijkt wel. Bij elke straat die ik oversteek kijk ik inmiddels niet alleen maar naar links en rechts maar ook naar boven om de 4 schitterende ruiters van de apocalyps aan de horizon te ontwaren. Het openbaar vervoer in London is meer dan uitstekend geregeld dus waarom zou je jezelf masochistische dingen aandoen door elke sconde de gauntlet te doen in een auto?
mashell zegt
Pluspunten voor de ruiters van de Apocalyps maar wat bedoel je met die handschoen?
iphonistvongates zegt
Sorry my bad or good!
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Running_the_gauntlet
London (city) in een auto doen, is een obstakel parcours met een hele hoge moeilijkheidsgraad. Alleen Milaan en São Paulo hebben een hogere moeilijkheidsgraad.
Willy500E zegt
De wereld is door aan het draaien..
Janus zegt
Ik denk het niet.
De wereld wordt verstandiger. Alleen wij bewegen veel te langzaam mee. Moeder Natuur geeft genoeg signalen en handelt af en toe om ons een trap onder onze reet te geven.
Overigens autoloze (en luidruchtige scooter- en moterloze) steden lijken mij fantastisch en een verademing. Heerlijk rustig in de stad.
marcomanta zegt
Ik bleef toch al weg uit London, ga liever naar Scotland, lekker rustig.
italned zegt
Dit is agenda 2030, dit gaat om controle ( camera’s ) the famous 15 min cities.
Ze geven helemaal niks om het klimaat.
We mogen in de toekomst geen eigen auto meer bezitten.