Er is echter een piepkleine kanttekening.
Eergisteren bespraken wij met jullie al een beetje de zin en onzin van ronderecords. Het zijn geweldige marketingtools, maar je hebt er uiteindelijk niet heel erg veel aan. Als eenvoudige consument ben je maar een eenvoudige sterveling achter het stuurwiel. Het zegt voornamelijk wat over de kwaliteiten van de persoon achter het stuurwiel dan de auto zelf.
Daarbij zijn er nu zoveel records en categorieën, dat je je kunt afvragen of het wel zin heeft om ze bij te houden. Echter, voor vandaag hebben we een indrukkwekkende prestatie. Of beter gezegd, 2 in 1.
Ted Björk (geen familie van de IJslandse hysterica) zette namelijk twee belangrijke records neer. In precies 7 minuten en 20,143 seconden werd de Nordschleife afgeraffeld. Dat gebeurde in een Lynk & Co 03 Cyan Concept. Daarmee pakt de auto het record voor snelste sedans met twee seconden van Jaguar (XE-R SV-8 RS dinges geval) en 25 seconden van de tijd van snelste voorwielaandrijver, dat op naam stond van Renault (Mégane Super Radicale Sport Lichtgewicht Cup Trophy RS-S R dinges geval). Opmerkelijk, beide voormalig recordhouders hebben wel een achterdeur, maar geen achterbank.
De Lynk & Co 03 Cyan Concept is gebouwd door Cyan Racing, voorheen beter bekend als Polestar. Dit zijn de heren achter de Polestar C30, Polestar S60 en de racevolvo’s uit die periode. De Lynk & Co 03 Cyan Concept heeft onder de kap een tweeliter viercilinder motor met een enorme turbo. Het maximum vermogen bedraagt 528 pk bij 7.800 en tussen 4.500 en 7.000 toeren staat er precies 504 Nm paraat. Voluit haalt ‘ie 310 km/u.
De enige kanttekening die we moeten plaatsen bij deze indrukwekkende prestatie is dat de Lynk & Co 03 Cyan Concept nog een, inderdaad, concept is. Volgens Cyan Racing wordt deze versie in productie genomen, ze spreken zelf van massaproductie. Nu maar hopen dat Cyan niet dezelfde fout maakt als ze voorheen deden. De Volvo S60 Polestar kwam als een intimiderende M3-killer op de markt en moest het uiteindelijk poeslief afleggen tegen een 340i…
kniesoor zegt
Lekker dik loeder.
p.s. : wat er al niet mogelijk is met een ‘2-litertje’ . . .
Onehp zegt
@amghans: en voorwielaandrijving! Komt wel heel dichtbij zo ;)
rolov zegt
@amghans: 30 jaar geleden deden de cosworths dat ook al… 30 jaar geleden en nu is iedereen onder de indruk. En die cossies gaan niet stuk.
jvdwinkel zegt
Ze rijden hiermee ook in het WTCR en niet onverdienstelijk… ze moeten dus wel ervaring hebben met PK’s en snelheid.
Onehp zegt
Ze schrijven zelf dat ie de snelste ‘Road Legal’ auto is want nummerbord. Maar als ik die opzoek, krijg is in plaats van een lange lijst informatie over de auto, het volgende:
In verkeergesteld
Wit
5 deuren
115kW
Lengte 4620mm
Breedte 1840mm
rijklaar 1388kg
max gewicht 1848kg
En niks anders…. is racewagen op straatlegale banden en een achterbank? Met rolkooi?
Wel leuk in de zin dat ie toont dat je geen V8 of RWD nodig hebt om snel te gaan…
porsche911991 zegt
Ben redelijk goed bekend met de Nordschleife, maar hoe deze man het circuit verscheurd zie je zelden.. Heel indrukwekkend.
rs6avant zegt
Knappe prestatie. Maar bij een 2 liter blok met zoveel vermogen krijg een beetje een nare flashback naar de 1.6 THP blokken in de RCZ, of de 1.4 blokken in de Polo GTI.
rolov zegt
@rs6avant: en de Sierra en escort cosworth dan? Heb je geen flashbacks daar naar? 30 jaar geleden.
bassx zegt
@rs6avant: Hoe bedoel je met de RCZ? Enige auto die ik meerdere jaren heb gehad met 0 problemen.
208gtidekkers zegt
@bassx: ook ik heb geen enkel probleem met de 1.6 in onze GTi maar veel mensen hebben een hoop gezeik met de blokken
bassx zegt
@208gtidekkers: Beetje late reactie omdat ik het zelf even wilde uitzoeken en omdat @rs6avant: mijn vraag niet beantwoorde. Z’n opmerking snijdt echter geen hout omdat de issues van de THP motor, beter bekend als Prince motor, niets met cilinderinhoud:vermogen ratio heeft te maken. Het is een issue dat voor de RCZ eigenlijk van hele korte duur was t.o.v. van andere PSA/Mini modellen. Het probleem zat’m in de distributie en werd in 2011 opgelost door PSA en BMW. Ik vermoed dat je GTI dan ook na 2011 is gemaakt net als mijn RCZ (2014) die ik had.
ghost zegt
Goed kleurtje in ieder geval?
stfu zegt
Wat een vet ding!
Dutchdriftking zegt
Ik hoop dat ze bij de productieversie wel besloten hebben waar de koplampen moeten. Dit is het ook nét niet.
autospotterkerkrade zegt
Zonder die lampen op de motorkap zou die echt vet zijn
alcantara zegt
@autospotterkerkrade: Idd, die lelijke Nissan Juke lampen zijn echt zonde.
Weg ermee en koplampen verwerken in die zwarte balk dan was het perfect!
agdesigns zegt
@autospotterkerkrade: desnoods zetten ze er de lampen van een <
(Voor) 2003 Mitsubishi Galant in. Zou nog leuk staan ook
gandini zegt
@autospotterkerkrade: Precies wat ik ook dacht. Gewoon in kleur spuiten die dingen en 2 horizontale streepjes subtiel in de bumper verwerken… voila!
densk zegt
De achterkant oogt wel heel erg als een Duitse aangelegenheid. Audi lichten met Porsche uitlaten (of toch een vleugje California?). Als totaalplaatje vind ik hem erg geslaagd, zeker zo in het smurf blauw. Massa (liever niet) produceren maar!