Een blauwe Golf of een blauwe Panamera? Het kost tegenwoordig even veel in euro’s.
Kennen we allemaal de Volkswagen Golf IV nog? Dat was een belangrijke generatie voor Volkswagen. De auto werd onder regie van Ferdinand Piëch ontwikkeld volgens de filosofie ‘Klasse für die Masse’. Het blijven rijmwonders, die Duitsers. De Golf IV was in Nederland een vrij prijzige auto. Het was namelijk de eerste Golf waarbij de basisuitvoering níet onder de 30.000 gulden kwam. Alles en iedereen stond in rep en roer. Omgerekend kostte de Golf 1.4 driedeurs namelijk zo’n 14.500 euro. Wat. Een. Geld.
Blauwe Panamera
Tegenwoordig is een Golf groter, luxer, sneller en veiliger. Maar ook flink duurder. Tegenwoordig kost de goedkoopste Golf nameljjk 26.490 euro. Omgerekend 58.376,28 guldentjes. Slik. Nu kun je wel zeggen dat het enkel de inflatie is, maar voor dat bedrag kun je heel wat anders moois komen. Wij kwamen uit op deze blauwe Panamera 4S uit.
V8 met 400 pk
En nee, we hebben niet vals gespeeld door Panamera V6 te kiezen met vier ton op de klok en lichte rolschade. Nee, deze Panamera ziet er nog bijzonder strak uit. Het is een Panamera 4S, dus met de atmosferische 4.8 liter V8, goed voor 400 pk. Deze is gekoppeld aan een PDK-automaat en drijft alle vier de wielen aan. Net als een nieuwe Golf is deze Panamera een Duitse vijfdeurs hatchback, maar dan een tikkeltje luxer uitgerust.
‘Full Option’
Volgens de verkoper is de auto ‘Full Option’. Dat is een beetje optimistisch. Dat ligt echter meer aan de extravagante optielijsten van Porsche, dan aan het feit dat deze blauwe Panamera niet een luxe auto is. Enig smetje zijn de zwart gespoten velgen, dat is geen officiële Porsche optie. Het Porsche-wapen in de naafkapjes zijn dan altijd in kleur uitgevoerd. Je hebt niets aan zo’n detail als je een vrouw het hof wil maken, maar nu weet je het.
Prijs blauwe Panamera 4S
Qua kilometers valt het ook nog wel mee. Deze blauwe Panamera 4S heeft de afgelopen 10 jaar zo’n 15.000 km per jaar gereden, de teller staat nu op 149.123 km. Ook lekker: het onderhoud is bij de Porsche-dealer gedaan. Dan zijn we aangekomen bij de prijs van deze blauwe Panamera. De verkopende partij wil er graag 27.500 euro voor hebben. Dat is bijna exact evenveel als een nieuwe blauwe Golf. Wat kies jij?
Mocht je de Porsche kopen, check hier dan ons Panamera aankoopadvies:
De blauwe Panamera-advertentie kun je hier bekijken!
erce zegt
Hoewel de nieuwe Panamera enorm veel mooier is, is dit gewoon een hele nette auto. Maar inderdaad wel even andere velgen er onder.
Turbo S zegt
Ik heb vorig jaar de keuze gemaakt en ben voor de Panamera gts gegaan. Goed dat bedrag van 27,5k heb ik niet gered, maarja een gts die jonger is en minder kilometers op de teller heeft, dan is dat ook logisch.
Ik kan wel al zeggen dat de running costs van een heel andere orde zijn dan bij een Golf.
Voor wat betreft de full option van afgebeelde Panamera 4s, ik zie aan de middentunnel gelijk dat sport chrono en sportuitlaat mist en achterin de stoelverwarming en 4 zone airco. Dus geen full option.
stijn03 zegt
@PanameraGTS: kan je ons een inzicht geven van die running cost? Wel benieuwd eigenlijk…
lamborghiniaventador zegt
@stijn03: mijn vader had de facelift S e-hybrid. Normaal onderhoud kost ongeveer 900 euro, maar bij remmen of eventuele defecten ben je al snel minimaal 3 a 4k kwijt. Je betaald wel echt Porsche prijzen en geen Volkswagen dat is duidelijk haha.
Turbo S zegt
Wegenbelasting 102€ per maand, volledig casco met hoogste no claim korting 114€ per maand. Ik heb approved garantie om heel dure reparaties te vermijden, kost meer dan 4000€ voor 3 jaar. Onderhoud eens in de 2 jaar, kosten daarvan weet ik nog niet maar als ik rondom remschijven en blokken nodig heb komen er 4000€ bij. Banden rondom wanneer nodig ongeveer 1400€ en het benzine verbruik als je hem af en toe zo rijdt als dat hij bedoeld is ligt bij 1:6 ron 98 (ik kom ook wel eens op de Duitse Autobahn).
Al met al geen goedkope auto om te rijden en ik zou hem je zeer zeker niet aanraden om van je laatste geld te kopen.
Echter ik zie het als een hobby en hobbies kosten nu eenmaal geld. Dus als je het kunt betalen en het is het je ook nog eens waard dan is het zeker een aanrader. Ik heb namelijk nog nooit zoveel rijplezier in een auto gehad.
z4coupe30si zegt
@PanameraGTS: jij legt 4 ruggen neer voor garantie die je waarschijnlijk niet eens nodig hebt als je normaal met het materiaal omgaat? Respect
Turbo S zegt
Ik heb hem gekocht inclusief 1 jaar approved en deze heeft al 3,5k vergoed in het eerste halfjaar. Die 4k investeer ik voor enige zekerheid te hebben maar niet alleen dat. Als je hem verkoopt kun je er gewoon meer voor vragen en je bent er ook nog eens sneller vanaf. Zijn genoeg mensen te vinden die in zijn voor een Porsche met approved garantie. Zelfs als die garantie nog maar 1 jaar of zelfs minder lang geldt. Heb je toch ruim de tijd om de auto te leren kennen met eventuele gebreken. Of je hem dan verlengt hangt waarschijnlijk deels af van de ervaringen die je gemaakt hebt tijdens je garantieperiode. Zoals gezegd heeft mijn garantie de premie voor 1 jaar al dubbel gedekt. Er kan een hoop kapot gaan zonder dat je er zelf veel aan kunt doen. Vergis je daar niet in. En als het gebeurt wordt het vrijwel altijd meteen duur.
simonferrari zegt
@PanameraGTS: Mooie keuze!
Inderdaad geen full option. Ik krijg ook altijd de kriebels van mensen die dit vermelden. Zo op de foto’s zie je al genoeg wat er niet op zit. Niet erg, maar vermeld het dan ook niet.
Daarnaast erg vervelend als mensen hun auto niet even uitzuigen voor de foto of het contact even omdraaien (geen kermisverlichting op het dashboard)
leefvrij zegt
Wat zou het onderhoud van de Porsche kosten ten opzichte van de Golf? En de wegenbelasting en de verzekering?
Stel dat de afschrijving hetzelfde is en de verzekering ook (zelfde aanschafwaarde). Wegenbelasting is het dubbele net als onderhoud en brandstof. Dan heb je ongeveer nog 12.000 nodig om vier jaar te kunnen blijven sturen in de Porsche. Lijkt het mij wel waard.
BerlingoHdi zegt
@leefvrij: De premie gaat over de nieuwwaarde.
Turbo S zegt
Die 4 jaar rijden voor 12.000€ ga je bij lange na niet redden. Zie nijn antwoord op een eerder gestelde vraag wat betreft de running costs.
Jaaaag zegt
Porsche, zelfs deze lelijkerd.
The Stig NL zegt
Ik snap niet dat mensen hun auto te koop zetten zonder ‘m even te stofzuigen… Het ziet er gelijk zo onaantrekkelijk uit…
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Eens. Je ziet soms de meest smerige auto’s voorbijkomen in advertenties, of dat er nog allerlei spullen (laadkabels, telefoons, boekjes, flessen, kinderspeelgoed, dekens, telefoonhouders etc) in de auto liggen. Hoeveel moeite is het om even de auto schoon te maken en je zooi op te ruimen? Kun je zo een paar honderd euro meer vragen.
E550 zegt
@00carguy00: ik zie dit heel vaak en vind het echt bizar. Ik krijg meteen een slechte vibe bij de auto. Of mensen die hele slechte foto’s maken. Duidelijke en goed opgemaakte tekst, schone auto en goede foto’s is heel belangrijk. Zeker bij een auto van dit kaliber.
tjorque zegt
Goh de panamera, tot ik de onderhoudskosten en belastingen voorgerekend zie waarschijnlijk.
Doe dan de golf maar waarschijnlijk 🤣
lecomte zegt
@willeme, de zwarte velgen zouden zomaar wel een Porsche optie kunnen zijn. Er bestaat namelijk een optie dat je de velgen in een lakkleur naar keuze kan kiezen, Porsche Exclusive Manufaktur. Of dat hier ook gebeurd is kan ik niet zeggen.
willeme zegt
@lecomte:
Klopt. Dat was bij dit model velg niet mogelijk. Bij de velgen die je wél in het zwart kan krijgen (Porsche Exclusive Manufaktur) heb je automatisch een Porsche wapen in kleur ;-)
lecomte zegt
@willeme: Dat is bij de standaard Manufaktur optie maar de naafdop kun je ook zonder gekleurd wapen kiezen, net als dat bij de velgkleur Aurum kleurloos is. Jammer dat we de originele factuur niet hebben om dat te kunnen zien.
willeme zegt
@lecomte: bij Aurum wielen is de naafdop niet in kleur, inderdaad. Contrasteert te veel met het goud/geel van het logo. Bij alle andere Manufaktur-wielen is het wapen altijd in kleur, er is geen keuze omdat wél zwart te kiezen icm een kleurloos logo. Je kan alleen kiezen om bij een standaard wiel het gekleurde wapen te krijgen in de naafdopjes (no brainer). Andersom niet ;-).
Aangezien deze wielen door Porsche sowieso nooit in het zwart zijn aangeboden, ga ik ervan uit dat het achteraf gedaan is.
lamborghiniaventador zegt
@lecomte: op dit model was er een zwart velg leverbaar maar dat was niet het model dat onder deze auto zit. Dat was de “GTS” spaak velgen.
Teerdz zegt
Ik zie nog wat loze knopjes, dus ‘Full Options!!1!’ Gaat zeker niet op haha
negennegenzest zegt
Ja kan niet altijd alle knopjes gevuld hebben. Soms kunnen twee opties niet samen ;)
negennegenzest zegt
Wij hebben dat ook gedaan, alleen geen panamera, maar een Cayenne S. Uit duitsland, heerlijk ding nog geen 90K op de klok en nauwelijks duurder dan een golf. En over 5 jaar zijn ze nog steeds beide hetzelfde waard alleen heb je dan iets meer uitgegeven aan benzine, maar wel lekker een V8 gereden.
bpc zegt
Of de beste man(m/v/x) heeft de naafkapjes omgewisseld?
alcantara zegt
Toch hebben beide auto’s een totaal ander kostenplaatje.
Als je alleen de aanschaf telt dan ben je vrij kortzichtig.
saxoke zegt
K heb voor de keuze gestaan een jaar geleden (in België). Kleine 30k uit te geven als aankoop, nieuwe Leon ST 190pk 2.0tsi, of een tweede hands Panamera diesel (k wou ooit een Porsche rijden en dat is/was hier de betaalbaarster manier), BMW 525d Touring (prachtige auto maar m’n vrouw wou wat kleiner) Golf GTI (stond boven aan m’n verlanglijst, maar volgens de vrouw des huizes niet praktisch genoeg)… Beste oplossing uit m’n lijstje was dus een Leon ST. Alleen niet die nieuwe 2.0 met maar 190pk. Dan moest t de Cupra worden, omdat hier in België de running costs er
saxoke zegt
@saxoke: vervolg……. Even duur van zijn dan van de gewone 2.0. k heb t me nog geen moment beklaagd. Inmiddels getuned naar bijna 390pk, en k moet zeggen, heerlijke auto om te rijden!
ronaldotour zegt
Wel grappig, het kenteken is op de foto’s zorgvuldig overal weggehaald maar staat gewoon in de advertentie vermeld
252hirsch zegt
En voor 10k extra is hij fabrieksnieuw😉!
troljedemoeder zegt
Tja, vreemde vergelijking. Er zit natuurlijk een wereld tussen. Opa en oma kopen een nieuwe Golf en doen daar tien jaar mee. Dan staat er krap 30k op de klok. Tijd voor een nieuwe. John de magazijnchef gaat liever voor een tien jaar oude auto, nee ‘Pórsjh’, die toch 140 ruggen(!) kostte. Dat ‘ie nu nog maar pak weg een vijfde daarvan kost, vertelt hij er liever niet bij. John gaat er waarschijnlijk geen 30k kilometers mee rijden, maar komt er bij de eerste serieuze reparatie achter dat hij zich wat misrekend heeft. Tijd voor een Golf, denkt John.