Wat hebben ze daar in de whiskey gedaan?
Een van de coolste merken aller tijden is toch wel Morgan. Al 110 jaar doen ze precies waar ze zin hebben. Beetje drinken, beetje met hout werken: het bekende werk. De bronstige heren van het edele bedrijf maken al jaren exact dezelfde sportwagen. Althans, ze zien er hetzelfde uit. In technisch opzicht veranderd er heus weleens wat, maar over het algemeen koop je met een Morgan geen auto, maar een tijdmachine op wielen.
Het grote nieuws van Morgan kwam vanochtend met de geheel nieuwe Plus Six. Een, naar Morgan maatstaven althans, hypermoderne auto. Om te laten zien dat ze ook nog echt klassieke auto’s kunnen bouwen, is daar deze spiksplinternieuwe Morgan Plus 4 110 Works Edition.
De Morgan Plus 4 is de meest verkochte Morgan. Op basis van dat model zijn de heren van Morgan en de motorsport afdeling van Morgan (AR Motorsport) helemaal losgegaan. Uiteraard heeft de auto badges om aan te geven dat je naar iets bijzonders kijkt, alhoewel de ‘zijdemat’ groene lak meer opvalt. Gek genoeg kan de Morgan de matte lakkleur hebben. De Plus 4 110 Works Edition staat lager op de grond en op bijzonder gave velgen van AR Motorsport.
Onder de kap huist tweeliter van Ford, met directe brandstofinspuiting, maar ZONDER turbo. Deze motor is op een ouderwetse manier gekieteld. De 1999 cc viercilinder pompt er bij 6000 toeren 155 pk uit, het maximum koppel bedraagt 201 Nm. De topsnelheid bedraagt 189 km/u, niet al te spannend. De 0-100 acceleratie is in 7,5 seconden gedaan: vlot genoeg voor zo’n houten skelter. Komt ook dankzij het gewicht van 927 Kg. In Engeland betaal je 65.000 pond voor dit apparaat. Een Nederlandse prijs is nog niet bekend.
camber24 zegt
De bedieningshendel van de automaat ziet er heeeeeeel vreemd uit
cbsevenfifty zegt
@camber24: dat is gewoon een handbak hoor.
JanJansen zegt
@cbsevenfifty: en een hele leuke. De Duratec heeft namelijk niet zo veel pk’s vanwege emissie eisen. Maar een kuurtje van 250-300pk zijn al lang geen uitzondering meer.
reactief zegt
Het grootste nieuws is dat een investeringsgroep een meerderheidsbelang heeft genomen in Morgan.
Niet zomaar eentje, maar degene die Aston Martin ook naar een hoger plan heeft getrokken!
reactief zegt
@reactief: https://www.morgan-motor.co.uk/investindustrial/
ghost zegt
@reactief: goed nieuws dus!
JanJansen zegt
@ghost: vind je?
ghost zegt
@janjansen: ja wordt een Morgan nog eens echt vernieuwend. Het blijven oude Britse sportauto’s met een houten frame. Kan mijn inziens veel meer zijn dan dat.
reactief zegt
@janjansen: Als je kijkt naar Aston Martin is het niet slecht lijkt me. Die maken naar mijn mening niet alleen mooiere auto’s maar ook betere auto’s.
Maar Morgan is lastig met vernieuwing. Het houten frame met het handgeklopte koetswerk eromheen verdwijnt hopelijk niet geheel.
Dutchdriftking zegt
Een leuke wagen waar je op een zondagmorgen op een B-weg absoluut veel plezier mee gaat hebben. Maar niet voor 65.000 pond. Dat te veel voor dit speeltje. Maar wie ben ik?
amersfoorter zegt
Waarom zo duur? De onderdelen bij elkaar opgeteld kom je aan max 15k. Oh betalen voor het merk! Leuk hoor. Rommel is het.
reactief zegt
@amersfoorter: grapjas!
JanJansen zegt
@amersfoorter: als jij ze dan voor pak em beet, 20k kunt maken neem ik er 5 bij je af.
supercarboy zegt
@janjansen: ik doe er dan 1
schreute01 zegt
@amersfoorter: automenner zeker?
schreute01 zegt
@amersfoorter: autokenner zeker?
frank2b zegt
Burton?