We kunnen echter bevestigen: deze Volvo 850 Estate bestaat echt.
Volvo bouwde altijd de auto’s die je als kind tekende. Kaarsrechte lijnen, simpel design (geen tierelantijnen) en nu we het toch hebben over kinderen: nam je de estate, dan had je ruimte voor al je kinderen en bagage. Het enige wat je niet per definitie van een Volvo moest verwachten was snelheid. Dat veranderde in de jaren ’90.
Volvo 850
Toen kwam het Zweedse merk namelijk met de 850, de opvolger van de 240. Als je héél goed keek, kon je zowaar iets afgeronde lijnen spotten. De horror! Volvo had namelijk bedacht dat de 850 iets sportiever moest worden. Denk aan de welbekende vijfcilinders die, zonder dat perse te bedoelen, vlot zijn en lekker klinken. En dan heb je natuurlijk nog de 850 R. Die ken je natuurlijk ook nog van de BTCC-versie die zeer bekend werd als Estate, met natuurlijk Jan Lammers en de Zweed Rickard Rydell achter het stuur. En wie kent hem niet, de vanillevla-gele 850 T-5R. Kortom: de 850 is een beetje de laatste der mohikanen van de echt vierkante top-Volvo’s en -mede dankzij het feit dat de opvolgers S70/80 en V70 steeds moderner werden- en begint dus een echte cultauto te worden.
Heftigste Volvo 850
En wat doe je met een cultauto? Onderwerpen aan een hoop ‘wat als’-gedachten. Zo komt er vanzelf wel een gekkie die weet hoe Blender werkt om een futuristische variant ervan te maken. Maar wat nou als een team bouwers de handen ineen slaat om zo’n creatie naar het echt te vertalen? Dan krijg je zoiets als dit.
VOLTO
Het is een samenvoeging van vele bouwers, waaronder Jean Pierre Kramer (JP Performance) en ‘Mean Machines The Game’. Zoals gezegd begon dit als een digitale weergave van een heftige 850, maar dat is dus nu realiteit geworden. Terwijl als je er naast staat, het nog bijna een digitaal ding lijkt.
Technisch schuilt er nog een 850 onder, maar de aandrijflijn is niet meer een smeuïge vijfcilinder. Nee, de VOLTO (zo heet ‘ie echt) heeft de aandrijflijn van een Tesla Model S Plaid gekregen. 1.020 pk aan elektropower! Het praktisch gemak van de Volvo heeft wel te lijden onder een hele rolkooi-installatie, pushrod-veren en allerlei andere zaken die je vooral op een raceauto vindt. Aan de andere kant, dat gold ook voor de 850 van Lammers.
We kunnen ons voorstellen dat het de meningen verdeelt, maar de Volvo of eh, VOLTO 850 is in ieder geval een opvallend apparaat. Te bewonderen op de Essen Motorshow van 2024, uiteraard.
Aon zegt
Ik weet niet, lijkt net een kartonnen doos.
JW zegt
Woensdag gezien, waanzinnig mooi gemaakt, bijna alles wat die kerel maakt is mijn smaak
Hans worst zegt
Helemaal met je eens. Een van de vetste auto’s van de show denk ik, maar wie is de maker waar je het over hebt. Daar wil ik zeker meer van weten.
JW zegt
JP performance
JW zegt
In het echt komt die ook meer tot z’n recht.
Die ktm momentum van hem was ook zo vet.
Enz enz
991TurboS zegt
Die 450 SLC van hem is ook mega vet.
RobTWo zegt
Een stuk beter dan een Model S.
mjpamsterdam zegt
Wat een lelijk hok.
bmw1cabrio zegt
Wat.een.gaaf.apparaat! Ubercool! Jammer van dat electromotortje
JanJansen zegt
Superdik! Dit is zo ver doorgevoerd dat het echt iets origineels is. Hebben!!
kennone zegt
Doe mij maar een knal rode 850R dan.
vbarchetta zegt
Dik ding. Stiekem hadden ze hem gewoon in die gele tint van de 850 T5R moeten spuiten…
Ultimora zegt
Ik zag afgelopen week voor het eerst een film van Larry Chen over JP. De man heeft een heel auto imperium met een museum, een bijzondere werkplaats waar veel speciale Autos worden gebouwd, een circuit en een restaurant. Het is een soort “mad scientist” die zeker het opzoeken waard is, want zoals ik het kon beoordelen adhv filmpje is het een obsessieve man die alles met twee handen aanpakt. De bedrijven zitten in Dortmund en zijn dus niet ver van Nederland af.
stefan500 zegt
En de Burgers en cinnamonrolls die hij verkoopt zijn de rit alleen al waard!
Sjoerd2000 zegt
Een 850 zonder 5 cilinder is sowieso heiligschennis
brammetjedeb zegt
Ehm, voor mij een variant tussen het origineel en deze aub. Iets té deze maar zeker kunstig gemaakt!
oudevolvo zegt
Hij heeft trouwens geen Plaid aandrijflijn, maar twee keer een Sport Large Drive Unit.
Ghiacciato zegt
Komaan Loek, ken je autohistorie. Sure, the 1/2/7-serie van Volvo is iconisch vanwege het hoekige design.
Weet je welke Volvo’s ook iconisch zijn? Katterug, Amazon, P1800. Hoe kun je die nou vergeten.
Loek zegt
@Ghiacciato: dus omdat ik niet het hele Volvo-museum voor je bij langs loop bij een artikel om even kort de 850 in te leiden ‘ken ik mijn autohistorie niet?’
Da’s wel een heftige insinuatie om toe te wijzen aan iemand die vorig jaar in Gothenburg is geweest en het museum heeft bezocht.
Ghiacciato zegt
Je had ook kunnen zeggen ‘fair point maar kwam me niet helemaal uit bij de opzet van m’n artikel ;). Ik was vorig jaar nog in het museum, erg boeiend om te zien hoe de designtaal van Volvo zich heeft ontwikkeld’.
Helaas, je kiest voor discussietechniekjes om jezelf te verdedigen: 1) de overdrijving (‘hele Volvo-museum’), 2) mijn positieve aansporing ‘ken je autohistorie’ verander je in een ontkenning, en 3) vervolgens trek je de emokaart met ‘heftige insinuatie’.
Hand in eigen boezem, dat heb ik dan ook wel weer uitgelokt met mijn schrijfwijze. Mea culpa. Waarmee het originele punt dat Volvo=vierkant te kort door de bocht is en juist van een autoboog nuance en diepgang verwacht mag worden als het gaat om de historie van automerken. Althans, dat vind ik.
Loek zegt
@Ghiacciato: als we toch bezig zijn met diepgaande analyses over elkaars manier van discussiëren: ik vind het altijd een beetje vreemd als iets niet aanhalen in een artikel direct een reactie oplevert als ‘ken je autohistorie’ of ‘hoe kun je die nou vergeten’. Hoezo betekent iets niet aanhalen in een artikel automatisch dat ik de historie niet weet? Je mag best een toevoeging erin zetten, zo van: jij denkt dat het relevant is. Prima, maar jij kiest ervoor om dat af te schrijven naar mijn kennis. En dat vind ik kwalijk, want je hebt nou eenmaal keuzes te maken in wat je in je artikel zet.
Je geeft zelf al aan dat de manier waarop je het schrijft beter had gekund, that’s all. Ik vond het gewoon in dit artikel niet relevant om helemaal van de PV444/PV544 naar de Amazon naar de eerste 140-serie te gaan puur om het feit te beschrijven dat Volvo vierkante auto’s eigen heeft gemaakt, we hebben immers ook niet onbeperkt de tijd om daar weer een heel essay aan te wijden. Vond ik dus niet relevant. Jij misschien wel. En op dat front kan ik niks anders zeggen dan dat onze meningen verschillen en dat respecteer ik volledig. En hey, als je het interessant vindt om eens iets meer te lezen over de evolutie van Volvo, een zeer historisch merk dat dat verdient, dan ben ik zeker te prikkelen om eens een leuke invalshoek te vinden. U vraagt, wij kunnen draaien.
Nogmaals, allemaal bijzaak en een meningsverschil over hoe relevant zaken zijn, wat helemaal niet erg is. Maar je verwoording speelt het vooral op de aanname dat het met een gebrek aan kennis te maken heeft. En dat vind ik kort door de bocht. Ik probeer je ook niet aan te vallen ofzo, het is meer bewustwording van hoe je dingen kan brengen. Ik doe ook maar mijn best.
Jochen zegt
Amen!