Naast de Robotaxi heeft Tesla nog iets nieuws: de Robovan…
Het grote nieuws van vanochtend was de Tesla Robotaxi, maar dat is niet het enige wat Elon Musk vannacht uit de hoge hoed toverde. Naast de Robotaxi onthulde hij ook de Robovan. De Robotaxi zag er niet uit als een taxi, maar deze Robovan lijkt al helemaal niet op een busje.
De Tesla Robovan is een soort bizar rijdend broodrooster, die net als de Robotaxi geen bestuurder nodig heeft en ook geen stuur heeft. Buschauffeurs zullen dus niet blij zijn met deze onthulling. Overigens spreekt Elon Musk de naam om onverklaarbare redenen uit als ‘Ro-boven’ in plaats van ‘Robo-van’.
Aan ruimte geen gebrek in de Robovan, want dit ding kan tot 20 personen vervoeren. Daarbij zijn misschien ook staanplekken meegerekend, want op de foto’s tellen we maar 14 stoelen. Of er komen nog versies met meer zitplaatsen, dat kan natuurlijk ook. Sowieso komt er ook een ‘cargo’-uitvoering, die dus goederen kan vervoeren in plaats van mensen.
Veel meer dan dit weten we eigenlijk niet, want er wordt verder nog weinig concreet over de Robovan. Elon Musk noemt zelfs niet eens een jaartal, dus dan weet je dat het écht nog lang gaat duren voordat er Robovans rondrijden.
mashell zegt
Ik zou bij een autonome bus wegblijven bij alles dat klinkt als jobrover.
ghost zegt
Op de Maasvlakte maar ook op het rivium in Capelle rijden al autonome voertuigen, het idee is dus niet gek. Zolang dit meer een eigen rijbaan heeft zie ik niet zoveel gekheid eigenlijk 👍🏼
Flutterbear zegt
In Almere rijden er bussen als “metro” op hun eigen baan. Elke paar minuten z’n Robovan zou echt een gamechanger zijn voor bereikbaarheid via het OV. Helemaal als volle busjes waar niemand wilt uitstappen gewoon doorrijden.
arta zegt
Mijn afdronk van de presentatie is toch een nieuwe aanbouw aan het luchtkasteel.
Ik ben echt wel een fanboy van de “reguliere” auto’s en doelstellingen om zo snel mogelijk naar duurzaam vervoer te komen, maarrrrrr;
– Ze zijn er nog niet, het was een demonstratie op een afgesloten terrein.
– wat zijn de specificaties van de voertuigen in accu, motoren, inrichting, laden, etc.
– als er daadwerkelijk FSD mogelijk wordt? Wat dekt de verzekering dan? En wat is er al concreet met de regelgevers?
Volgens mij is dit in 2026 nog niet gerealiseerd en als de focus helemaal van de ontwikkeling van “gewone” auto’s af gaat dan zullen de inkomsten uiteindelijk opdrogen voordat er FSD realiteit is.
Kortom; mooie toekomstvisie, maar vergeet de gewone auto’s niet!
hotze zegt
Musk zou in 2024 naar Mars afreizen – voorlopig zitten we nog met die gast opgescheept…
Flutterbear zegt
Geen idee hoe je daar bij komt maar hij heeft zelf aangegeven dat hij pas gaat als er een zelfstandige kolonie is.
mashell zegt
Als hij met z’n kinderschaar gaat dan heb je de zelfstandige kolonie compleet.
dees zegt
Een licentie voor autonoom rijden duurt in de VS ongeveer 2 jaar en Tesla heeft deze nog steeds niet aangevraagd.
Dus ze zijn nog steeds minimaal 2 jaar wel van autonoom rijden.
En FSD maakt nog zo veel fouten dat het meer dan 2 jaar gaat duren en dit ding zal denk ik iets zijn dat nooit gemaakt gaat worden of alleen op kleine schaal als prestige product. Zoals die onzinnige tunnel in Las Vegas waar teslas in rijden en die niet autonoom kunnen rijden om de een of andere reden, zelfs niet op dat gesloten circuit. En daardoor nog een chauffeur nodig hebben.
Flutterbear zegt
Ze willen voor eind volgend jaar in California en Texas autonoom rijden aanbieden. Zou niet weten waarom ze dat in Texas niet lukt. Elon Musk heeft daar toch de vinger in de pap.
dees zegt
Oftewel een product dat weer eens vaporware is van tesla.
tommycooker zegt
Autonoom rijden is nog heeeel ver weg. Dus deze robovan en robotaxi blijven voorlopig ook luchtkastelen.
audirs3 zegt
Ik zie hier op de korte termijn wel ruimte voor op bijvoorbeeld luchthavens of op vaste busroutes. Dat is allemaal vrij voorspelbaar. Maar als taxi en ook overal ter wereld, dat lijkt mij lastig.
utregcity zegt
Als die dingen probleemloos in hartje Amsterdam kunnen rijden, zonder te hoeken met wie dan ook, dan is ‘t project pas geslaagd.
jasbelle zegt
Zou het niet wat zijn als je meerdere van dit soort Robovans aan elkaar zou kunnen koppelen, zodat je op vaste plekken meerdere mensen kan afzetten en oppikken, waardoor file’s helemaal verleden tijd zijn.
RutgerK zegt
Je bedoelt zoals een tram of bus? :-)
RutgerK zegt
Ik vind het wel weer mooi bedacht maar werkelijk geen idee waar je dit wil gaan inzetten. Twinting mensen die in één stuk van één punt in Amsterdam naar één punt in Den Haag worden gereden zonder tussenstops? Dat zouden we ook prima met een apart spoor kunnen doen zoals de trein nu. Een trein van Amsterdam naar Den Haag blijkt alleen weinig rendabel als er niet nog een paar stops onderweg zijn. De vervoerscapaciteit van treinen is vele malen hoger dan deze Robovan.
Gaat deze Robovan dan iedereen apart ophalen en apart afzetten? Je moet er niet aan denken als je de eerste bent die opgepikt wordt en als laatste wordt afgezet. Enige equaivalent die ik daarvan kan bedenken nu is de regiobus op afroep in de laagbevolkte gebieden in Nederland. Ook daar is geen business case te maken zonder heel veel overheidssubsidie.
audirs3 zegt
@RutgerK Maar die business case kan je wel makkelijker maken als er geen chauffeur meer nodig is. Juist op vaste busroutes in dunbevolkt gebied zou deze zelfrijdende bus ideaal zijn. Ook als pendelbus van bijvoorbeeld een station naar een ziekenhuis ofzo. Tussen Terminals op luchthavens. En zo kan je nog wel meer voorbeelden verzinnen. Mocht de autonomie echt goed werken, dan kan je er zonder een vaste route ook een heel voetbalteam in kwijt voor een uitwedstrijd.
Flutterbear zegt
Het probleem van een trein is dat honderden mensen tegelijk moeten rijden. Met meer voertuigen kan niet alleen de frequentie omhoog maar ook alternatieve routes worden sneller rendabel.
Het grootste probleem van OV blijft dat het je brengt van waar je niet bent naar waar je niet heen moet. Hoe passender de overstap, des te aantrekkelijker ten opzichte van de auto.
Waarschijnlijk is beste adoptie om dit juist in te zetten als alternatief op de eerste klas. Hoogwaardige luxe en inspelen op forenzen die onderweg kunnen werken en sneller dan reguliere OV.
Flutterbear zegt
Je kan eens per uur 1200 mensen vervoeren of elke minuut 20 mensen. Ik weet wel welke overstap ik zou wensen. Deze Robovan is geen alternatief op de Intercity maar juist lokaal vervoer.