Vandaag was de eerste vrije training in aanloop naar de GP van China. De jonge Zwitser Sebastien Buemi was daar ook van de partij met z’n Toro Rosso-bolide. Maar bij het aanremmen van de 14e bocht ging er iets niet helemaal goed. Op hoge snelheid schoten beide voorwielen los. Oeps!
Inmiddels is de oorzaak bekend. Er waren problemen met de rechter wieldrager waardoor het hele zaakje loskwam. De kabels die de wielen aan de auto vebinden bleken ook niet goed te werken. Overigens was dit de eerste keer dat ze zouden gaan racen met deze nieuwe onderdelen. Terug naar de tekentafel voor Torro Rosso dus. Voorlopig zullen ze met een iets oudere set-up van onderdelen gaan rijden.
Hieronder de bizarrocrash op video. Buemi bleef verder ongedeerd.
Dino2400 zegt
wel mooi hoe die wielen gewoon doorrollen…
Autogek zegt
Zeker onderdelen van Toyota gebruikt!
Ik zal het maar schrijven.
Bazzl zegt
Holy shit….dan verschiet je je eigen toch ook dood…!!
Steiger zegt
@Bazzl: Wat?
Overigens wel een bizarre crash, dat zijn geen kleine foutjes. Twee wielen die loskomen en beide kabels die niet werken… Ik denk dat daar een designer een vervelend beoordelingsgesprek gaat krijgen :)
John zegt
Hij heeft aardig wat gelukt dat het hem daar gebeurt, dit moet je op monaco niet gebeuren op hoge snelheid, dan is het ByeBye Buemi!
JamesBond007 zegt
Bizar ongeval zeg. Hij komt er wel epic uit alsof er niks aan de hand was. Zo van ”oh, me auto is net kapot gegaan met 300 km/h, dacht ik parkeer em ff in het grind en neem een bak koffie”
vale46 zegt
LOL, plots je 2 voorwielen je eigen wagen zien voorbijsteken :D
Los van dat vraag ik mij het volgende af: als er iets mankeert aan het rechter voorwiel en het er ook af vliegt , hoe kan het linker voorwiel er dan net gelijktijdig af vliegen?
Ik denk dat een ingenieur hier een klein foutje heeft gemaakt in zijn sterkteberekening.
vale46 zegt
@ mezelf: Scuderia Toro Rosso heeft het ongeluk onderzocht en de oorzaak gevonden. De wielophanging rechtsvoor begaf het bij het aanremmen en dat zorgde voor zoveel druk op de linker voorwielophanging dat die ook afbrak. De wielen kwamen helemaal los doordat de kabels die moeten voorkomen dat de wielen bij een crash alle kanten opvliegen vast zaten aan de onderdelen die afbraken. De Italiaanse renstal rust de bolides nu uit met de wielophanging die het ook in Maleisië gebruikte.
Klojum zegt
Hij blijft gewoon bijsturen, ook zonder voorwielen! :-D
BetaArkUser zegt
heel apart dit gebeurd wel vaker?
en toch een rode vlag geven :P
alles is toch goed gegaan? dus lekker door racen zou ik zeggen!
Bakpau zegt
Grappig dat hij zonder voorwielen nog naar rechts probeert te sturen.
gschoots zegt
Wow, just wow!
Design op het randje, en in het geval van Toro Rosso er overheen…
Thomas zegt
En wel proberen te blijven sturen! Wat een held!
Texter zegt
Toch wel een boete waard lijkt me.
Laurens zegt
Tja, als de teams niet mogen testen…
Ikke_ferrari zegt
@Laurens: Idd… de FIA vraagt om problemen!
Vroeg of laat gaat het een keer echt fout.
GWBoes zegt
Heerlijk hoe doods en hersenloos die marshal met zijn vlaggetje staat te zwaaien, een robot had meer uitstraling gehad.
peer zegt
Haha, check hem sturen zonder voorwielen
JPM zegt
Dat is echt levensgevaarlijk, ik verwacht hier toch wel een straf voor. Z’n banden horen vast te blijven zitten aan die kabels, we hebben allemaal bij de jonge Surtees kunnen zien wat een rondvliegend wiel voor schade kan aanrichten.
integralechubasco zegt
als ik naar de beweging van het afbreken kijk (naar voren toe) dan lijken het wel de remklauwen te zijn die uit hun schoenen schieten…
JPM zegt
via Autosport.com
Vooral die laatste alinea is schokkend als je het mij vraagt.
An investigation by the team has concluded that the incident was caused by a front right upright failure – which was a new design introduced for this weekend’s race. Exactly what went wrong to cause the malfunction has not yet been established, however.
Once the right upright failed, the load on the left side component was too great for it to handle which is why that failed simultaneously.
The team also concluded that the wheel tethers did not work, with the tyres being pitched over the spectactor fences. The tethers were attached to the part of the uprights that broke off.
GOD zegt
Ook echt precies op de milliseconde gelijk klappen ze er af zonder enige aanleiding.
Als het de GP van Irak was geweest had ik nog wel een goed idee gehad wat het zou kunnen zijn.
vale46 zegt
@GOD: Zonder reden zou ik niet durven zeggen!
Het onderdeel aan de wielen kreeg op dat moment allerlei krachten te verwerken: Downforce(maximaal op einde rechte stuk), Volle remkracht(2/3G), en volgens JPM ook nog een bult in de baan.
Ik vroeg me altijd al af hoe zo een paar staafjes al dat geweld konden tegenhouden.
Het blijft natuurlijk een fout van de ingenieurs die het onderdeel niet sterk genoeg gemaakt hebben.
OT: die kabels van de wielen zaten vast aan de ophanging, maar de gehele ophanging vloog er af, niet meer dan logisch dat de wielen hun eigen weg gingen.
Ik vind dat Torro Rosso geen straf mag krijgen, ze hebben dit niet kunnen voorspellen en zeker ook niet gewild!
Ergens hou ik wel van dit spektakel! Het blijft immers een zeer gevaarlijke situatie.
vale46 zegt
@GOD: Het is niet tegelijk! Omdat het ene wiel afbrak kreeg het andere plots het dubbele van de krachten te verwerken en brak ook af.
Zoiets gebeurt in fracties van een seconde maar theoretisch gezien niet op hetzelfde moment.
JPM zegt
Een ‘upright’ is een component die de wishbones van de ophanging aan de as en het wiel aan elkaar linkt.
alfist zegt
Red Bull geeft je vleugels. Dus heb je geen wielen nodig :p
Maksimum zegt
Ook Red Bulls B team heeft problemen met kwaliteit. Dit word een flinke straf voor het team. Als zo iets in de race was gebeurt hadden ze komende 5 wedstrijden thuis kunnen blijven!
Als je je eigen coureur de laat verongelukken mag het team zelf weten. Maar andere in gevaar brengen met 1 los wiel.. 2 losse wielen:O.
integralechubasco zegt
@GOD
zonder enige aanleiding behalve dat hij op 100 meter voor een bocht staat… ik denk echt dat het iets met de remmen is of met de energie die kennelijk vrijkomt bij het het remmen…
Mr. Dj M. zegt
Het zal je maar gebeuren ja, zag het al op tv vanmorgen…
lambo4all zegt
volgens mij moet hij even ze ondergoed verschonen:P wel een zeldzame crash dit, heb het nog nooit gezien!
Nijntje_ zegt
Damn, heb zoiets maar eens aan de hand… Ik zou in elk geval niet meer proberen te sturen…
girls_VS_cars zegt
Ik denk toch dat het anders is gegaan. Stel je voor dat de waarheid naar boven komt.
Iemand… heeft een haat op Sebastien Buemi. Hij dacht.. ga jij maar eens ff lekker rijden m’n jong.
Oké prima!
Resultaat… dit dus ;)
Jokkebrok zegt
Idd, bizar!
JPM zegt
@ intergralechubaso
Het is een combinatie van elementen. De upright die is afgebroken staat onder enorme stress door de downforce, remmen en ophanging. Aan het einde van het rechte stuk is de downforce op de upright het grootste, de remkracht is op dat stuk ook het grootste en daarnaast zit er in de remweg een kleine bump in de baan. Dus je hebt zowel de downforce en de remmen die maximaal zijn en daarnaast krijgt de ophanging via een bump dus nog een klap, tsjah en dat alles bij elkaar is net iets teveel geweest voor het aluminium stuk.
timberleek zegt
misschien stuurt hij niet bewust, maar houdt hij zichzelf gewoon vast. Misschien slaat het stuur wel heen en weer door een onderdeel wat zich in de weg graaft oid.
of hij probeerde of er misschien nog een onderdeel vast zat waarmee hij de klap enigszins kon verminderen
JPM zegt
@ timberleek
Nee hij probeert wel degelijk nog te sturen ;)
Regel 1 in de Formule 1 als je crashed is handen van het stuur. Als je namelijk de bandenstapel of de muur raakt met je handen aan het stuur heb je 2 gebroken duimen en/of handen.
timberleek zegt
@jpm
daarom ook mijn 2e punt. misschien hoopte hij dat er nog wat vast zat (bijvoorbeeld een remschijf) waarmee hij enigszins kon sturen en zo de klap verzachten. Of hij was gewoon nog even in de war (tis toch even schrikken)
GOD zegt
@ integralechubasco
Met aanleiding bedoelde ik zo uit het niets.
Volgens JPM was het de upright.
Kan ik me wel iets bij voorstellen want ik ken die dingen toevallig. Dat is het stuk waar alle wishbones en dergelijk aan zitten, en aan de andere kant het wiel, remschijf, remklauw etc.
Buyck zegt
Een professionele blunder van formaat en een totale afgang zonder weerga voor Toro Rosso!
GH zegt
Iemand het filmpje met legendarische Olav-commentaar???
Bizar dat zoiets kan gebeuren natuurlijk.. Wel grappig dat ie toch probeert te sturen! Denk natuurlijke reactie.
Tbone zegt
ik vind dat hij nog erg goed bij de les was, als het gebeurt moet je even luisteren, je hoort dat hij terug schakelde. toch knap in zo’n korte tijd.
GH zegt
@Tbone: Hij heeft niet voor niets een race licentie he. Zo’n licentie is niet alleen maar het kunnen volgen / bedenken van lijnen die ze rijden.
spykerboy zegt
dat word weer lekker trug naar de ouwe onderdelen dus :) :P
Evilghost zegt
Dat hij nog stuurt is gewoon een doodnormale reactie. Je stuurt naar waar je naartoe wilt.
Hij gaat niet even nadenken dat sturen nutteloos is omdat zijn wielen eraf liggen.
GOD zegt
@ vale46
Neem toch niet alles precies zo als ik het zeg :lol:
Je snap toch wel wat ik bedoel ofnie.
wilco faber zegt
Mooi he, je auto wordt wel lichter van het kwijtraken van 2 banden. Kun je sneller in rechte lijn :-)
laulau zegt
Ik zou mijn broek vol schijten als dit mij zou overkomen. Wel merkwaardig.
ed zegt
ik voel nog een toyota gate aankomen
Dimglor zegt
Tja ik denk dat Buemi wel even heel hard zal verschoten zijn ;)
Cantago zegt
Het zou je maar gebeuren… Dat dit niet eerder naar voren komt? Want als ze zo snel alle twee afbreken dan moet de constructie wel ECHT zwak zijn!
Tostitje zegt
haha 300 op de klok:P