De premies voor autoverzekeringen rijzen de pan uit bij de Britten, terwijl er feitelijk minder ongelukken gebeuren dan voorheen. De jaarpremie bedraagt dit jaar gemiddeld £892 (€1025) tegenover £634 (€730) vorig jaar, een toename van 40 procent. Dit is al het derde opeenvolgende jaar dat de premies met zo’n 40 procent stijgen. Wat is daar aan de hand?
Het is allemaal de schuld van letselschadeadvocaten die op basis van ‘no cure, no pay’ hun diensten aanbieden. Mensen die bij een ongeluk lichamelijk letsel hebben opgelopen, dienen lang niet altijd een claim in voor letselschade. Bijvoorbeeld omdat de claim simpelweg niet terecht zou zijn, maar vaak ook omdat het letsel zich beperkt tot slechts een lichte verwonding. Doorgaans hebben mensen geen zin om er een lange ingewikkelde zaak van te maken vanwege de kosten en rompslomp.
De letselschadeadvocaten moedigen mensen aan om er juist wel een zaak van te maken en nemen de rompslomp uit handen. Er hoeft pas een vergoeding voor de diensten te worden afgerekend als er ook daadwerkelijk een schadevergoeding is toegekend. Momenteel worden er dagelijks bij verzekeraars meer dan 200 claims ingediend. Lang niet alle, maar een deel van die claims wordt via de rechter ook toegewezen, waardoor de verzekeraars (lees: de verzekerden) flink mogen dokken.
Het is een big business geworden, waarbij ook enorm veel gefraudeerd wordt. Er is een man opgepakt bij wie je voor £500 (€575) een crash kon “bestellen”. In 3 jaar tijd heeft deze man opzettelijk 93 ongelukken veroorzaakt, wat de verzekeraars bijna £1,6 miljoen (ruim €1,8 miljoen) heeft gekost. De situatie loopt zelfs zo uit de hand dat 1 op de 20 Britten onder de 35 jaar opzettelijk hard remt in de hoop dat er iemand achterop klapt, zodat er weer een claim kan worden ingediend.
Verzekeraars zien zich genoodzaakt om de premies absurd te verhogen, simpelweg om het hoofd boven water te houden, want er gaat momenteel meer geld uit dan er binnenkomt. Er gaan nu geluiden op om het werken via het ‘no cure, no pay’ principe aan banden te leggen. Dit maakt het voor mensen wel heel laagdrempelig om een claim in te dienen. Mensen zouden enkel een claim in moeten dienen wanneer zij de overtuiging hebben in hun recht te staan en bereid zijn (lees: het aandurven) om hiervoor initieel kosten te maken. (via: telegraph)
rrvliet zegt
Waren het niet de britten die een tijd geleden vonden dat de Italianen niet konden rijden? Als 5% van de jongere britten expres absurd hard op de rem trapt kan ik me niet voorstellen dat de italianen het zoveel slechter kunnen doen.
speedzz zegt
1 man die de hele verzekeringsmaatschappij naait :)
Lekker hoor
antoon zegt
Hoe zou de auto van die man eruit zien na 93 crashes?
E34M5Touring zegt
@antoon: forget the car hoe zou hij eruit zien na 93 crashes
mashell zegt
Als je engelse Tv kijkt is de helft van de TV reclame voor cheaper car insurance. Een kwart is van letselschade advocaten en de rest is van bouw en super markten.
Het Britse eiland drijft vrij richting Verenigde Staten met hun claim en eet- cultuur.
aallex zegt
nou reken maar uit, 93X 575= 53.475 euro’s daar kan die wel een paar nieuwe auto’s van kopen
gregorius zegt
Ben blij dat ik daar geen auto heb!
gregorius zegt
@gregorius: wacht, ik betaal bijna 2000 Euro per jaar aan mijn All risk verzekering… hmm.
aallex zegt
@gregorius: dan rijdt jij of een hele leuke auto, of je zit iedere week tegen een ander aan.
Gideon zegt
@aallex: Zoek maar eens op hoeveel het kost om als 22-jarige met 3 schadevrije jaren een Golf V GTI te verzekeren…
aallex zegt
@Gideon: Daarom rijdt hij een hele leuke wagen, voor die leeftijd tenminste.
lieuwe75 zegt
@Gideon: Lang geen 2000 euro in ieder geval..
rikus zegt
En je wagen daar verzekeren was al niet goedkoop.
Wat dat betreft mogen wij eigenlijk niet klagen..
Melvivio zegt
@rikus: Wat de verzekeringen betreft hebben wij het hier in nederland inderdaad behoorlijk goed. Al zouden de hier de premies ook nog best naar dalen in prijs. Zeker de jongere premies die als ze een leuke auto willen er zwaar voor moeten betalen of op een oldtimer aangewezen zijn.
Maar op een gegeven moment word er hier ook gefraudeerd en daar zijn de niet fraudeerders de dupe van.
rikus zegt
@Melvivio: i know, i know..
Voor de wagens die ik heb staan moet ik als 24 jarige ook wel diep in de buidel tasten.
Toch is het nog altijd goedkoper dan in Engeland.
epo zegt
En er rijden er al zo veel zonder verzekering rond in de UK…
deedrieen zegt
Zo bijzonder duur is dat toch niet?
1024/12= 83.33 p/m en dan zonder enorme wegenbelastingen die je hier wel hebt, lagere brandstof kosten als hier. ’t is maar 20eur p/m meer als ik per maand betaal aan verzekering.
Weet niet wat het gemiddelde is van Nl en wat een gemiddelde verzekering daar is. Als er daar minder pakketten zijn (all risk, WA, enz) dan wordt het zowiezo al ander verhaal.
Alleen nu alleen nog een oplossing zoeken voor alle fraude. Dat is wat lastiger, je kan immers ook niet de prijzen blijven opschroeven. kan niemand meer auto rijden en gooi je de economie 100jaar terug in de tijd.
Joerek zegt
@deedrieen: wegenbelasting, brandstof etc. hebben echt 0,0 met verzekeringskosten te maken. Leuk voor de vergelijking van de totale autokosten, maar maakt het niet goedkoper…
bpc zegt
ik ken heel wat mensen die ook express crashen wegens serieuze problemen aan hun wagen,
gewoon een heel grote baan zoeken met hele kleine zijstraatjes en rechtse voorrang,
billen samennijpen en gaan ;p
Hubert zegt
@bpc:
Hebben ze hier vorig jaar een dorpje verderop ook gedaan. Alleen reed die sukkel dus wel iemand dood!!!
Gelukkig dat er getuigen waren die vertelden dat hij express vol gas vanuit een straat van rechts de we op kwam knallen.
Mooi dat hij dus nu vastzit. De hufter.
Megakix zegt
@Hubert: jij noemt iemand een hufter…terwijl ik me een beetje stoor aan jouw avatar…
jelmer zegt
@Megakix: Een avatar is ook net zo erg als iemand doodrijden.
Megakix zegt
@jelmer: nja, iemand die ‘onzichtbaar voor jouw Ipod’ een land verwoest, genocide pleegt en genadeloos de wereld schoffeert…kan aan mij liggen, maar om inderdaad, zó’n anti-held veracht ik meer dan een ‘doodzaaiertje op zwart zaad’. Kortom, jij vind het ontzettend belangrijk wat er in je achtertuin gebeurt (die hufetr die iemand doodrijd), maar je maakt van een gigantische wereldschurk een soort van ‘held’? Hopelijk dat er niet meer mensen op Autoblog bijkomen met Hitler-avatar, Pol Pot-avatar, Stalin-avatar…
Mpower zegt
Een mooi voorbeeld waarom in bepaalde beroepsgroepen de vrije markt met een financieel oogmerk zeker niet wenselijk is.
TSI-tje zegt
Herinneren jullie de TG aflevering nog waar de mannen een verzekering af moesten sluiten terwijl ze zich voordeden als 20-jarige student?. Zelfs voor een Pug 106 1.1 (aanschafwaarde £ 1000,=) moest al een veelvoud van de aanschafwaarde als jaarpremie neergetikt worden. Het is echt bizar daar aan de andere kant van de plas. Of dat Clarkson, uit verveling, probeerde de Veyron te verzekeren waar hij mee door Europa aan het racen was….
Asterix zou tegen Obelix zeggen ‘rare jongens die Britten’
Megakix zegt
Dat ‘afdrijven’ gebeurt binnenkort ook richting Nederland…er rijden al een paar van die goochemerts door Nederland. En die letselschadeadvocaten tegen no-cure-no-pay rijden zelf dikke Masers…
Sorcerer zegt
@Megakix: NCNP mag niet in Nederland. Is verboden en als je als advocaat betrapt wordt kun je geschorst worden of zelfs helemaal uit je ambt ontzet worden.
En terecht, want dit is exact de reden dat het hier niet mag. In het VK vind ik het nog meevallen, maar in de VS word je echt serieus doodgegooid met reclames voor dit soort advocaten, vaak ook gericht op gebruikers van bepaalde medicijnen waar later bleek dat een klein percentage gebruikers ernstige bijwerkingen ondervindt. En tja, dan ruikt men geld… :(
Megakix zegt
@Sorcerer: klopt, het mag niet, maar ze zijn er…en in grote aantallen reeds !
Hupke zegt
http://www.youtube.com/watch?v=v4OZyW8GoZo&feature=related
Belachelijk eigenlijk, wat ze moeten doen is niet het no cure, no pay principe afschaffen hoe pervers dat ook werkt.
Wat ze wel moeten doen is de medische controle verscherpen. En in plaats van direct een premie toe te wijzen wachten totdat het slachtoffer aan kan tonen dat het effectief langdurig last heeft.
Een whiplash is bvb vrij moeilijk vast te stellen maar gaat wel in de meeste gevallen binnen het jaar over dan moet er niet betaald worden alsof het slachtoffer de rest van z’n leven gehandicapt is.
Als je een ongeval hebt gehad en je bent een arm of been kwijt is een schadevergoeding wel het minste. Maar dat je als je je arm breekt vergoedingen krijgt omdat je er de rest van je leven last van kan hebben is toch uit den boze.
Dat zou je enkel moeten krijgen wanneer je er na een aantal jaar effectief nog last van hebt (vervomd bot, geraakte zenuw).
Door het invoeren van iets dat van lange duur (Die pas afgestudeerde studentjes hebben snel geld nodig en ook die ouwe knarren moeten hun hypotheek en Aston NU afbetalen ipv binnen 5 jaar. ) is is het niet meer rendabel voor de advocaten of voor de slachtoffers die effectief weinig tot geen last hebben om dat te proberen te krijgen. Al moet je natuurlijk wel opletten dat men geen onnodige bureaucratie creëert.
Dat iemand wiens arm overreden is, die mechanisch herstelt is maar waarvan de zenuwen helemaal kaduuk zijn pas na 10 jaar en tig onderzoeken recht heeft op een premie is natuurlijk ook belachelijk.
We hebben dus gewoon meer gezond verstand nodig en niet meer belachelijke wetten. Het is net belangrijk dat het kunnen krijgen waar je recht op hebt laagdrempelig is. Anders zou iemand in een Dartz Kombatt gewoon arme fietster en lada rijders kunnen platwalsen want die kunnen toch geen advocaat betalen om hem te doen opdraaien voor die verlamming en de 5 jaar coma.
E34M5Touring zegt
@Hupke: Bedankt voor het onderste deel van je comment.
3 Jaar geleden is mijn broertje aangereden door een vrachtwagen op zijn scooter.
Hij is hierdoor met zijn hand onder de trailer gekomen.
De vrachtwagen chauffeur moest stoppen voor een hek van het bedrijf waar hij moest zijn en stond stil op zijn hand.
een 40 tons Mengvoedervrachtwagen laat niet veel heel van je hand helaas. Het is volledig zijn schuld, hij stak een fietspad over en had voorrang moeten verlenen. zoals gezegd inmiddels 3 jaar verder zeer beperkt gebruik van zijn hand en nog geen Cent gezien. Door alle burocratie is hhet einde helaas nog niet in zicht, zou leuk zijn als hier wat aan gedaan zou worden.
AMGknul zegt
Je word daar inderdaad dood gegooit met reclames van die no cure no pay advocaten. Minstens de helft van alle reclames daar.
Esprit_de_Flandre zegt
“Verzekeraars zien zich genoodzaakt om de premies absurd te verhogen, simpelweg om het hoofd boven water te houden, want er gaat momenteel meer geld uit dan er binnenkomt.”
WTF??? Die gasten zijn daar al de duurste van heel Europa, waarschijnlijk zelfs van de wereld, en nu gaan ze mekkeren dat er niet genoeg binnenkomt? Erger nog, er gaat meer uit dan in. Waar gaat al dat geld dan naartoe??? Een auto in de UK kost ongeveer evenveel als elders, dus dat kan het niet zijn. Gezondheidszorg zit goed in elkaar. Waar gaat al dat geld dan naartoe?
Zou het kunnen dat er wat teveel bonussen worden rondgedeeld, en dat die nu dreigen te verlagen door meer ongevallen… ?
tstile zegt
@Esprit_de_Flandre: Dat geld gaat dus naar een paar mensen die misbruik maken van het systeem. Een aantal zijn daadwerkelijk slachtoffer van een ongeval maar ipv een keer tevreden te zijn gaan ze het onderste uit de kan halen. Dan heb je nog de fraudeurs.
Zelfde mentaliteit als ‘ik heb nu toch een vast contract dus ik duik lekker de ziektewet in’ etc etc.
Het moreel besef van wat wel en niet netjes is begint steeds meer te verdwijnen.
Gelukkig valt het in NL nog mee en kan je hier nog prima goedkope WA verzekeringen vinden.