De Renault 5 Turbo is en blijft voor velen een icoon, maar alleen de grootste fans van het Franse merk zullen deze bijzondere 6×6-variant kennen.
Liefhebbers van een brute 6×6-bolide komen meestal uit bij een Mercedes G-Klasse, maar de Fransman Christian de Leotard bouwde in de jaren tachtig eigenhandig een alternatief. Hij koos voor de Renault 5 als basis voor zijn opvallende scheurijzer en maakte er een 6×6 van waar hij absoluut trots op mag zijn.
De Leotard hield het niet bij één versie, maar bouwde een meerdere varianten. Zo nam een van zijn Renault 5 6×6’s deel aan de Dakar Rally, terwijl een andere beschikte over een Alpine-blok onder de motorkap en een Renault 5 Turbo-motor in de kofferbak.
We hebben helaas slecht nieuws, want de twin-engined Renault 5 6×6 is in 2003 verwoest tijdens een grote brand, terwijl de Dakar-versie is weggestopt in een museum in Cannes.
silver zegt
Wat een geweldig apparaat!! Wordt trouwens tijd dat Renault weer een waardige opvolger van de 5 maakt.
tupperware zegt
@silver:
Kijk eens heel goed naar de huidige Twingo..
Voila, le nouvelle cinq..
e1000bmw zegt
@tupperware: not quite. Le Cinq was van binnen een stuk ruimer dan de huidige Twingo.
tupperware zegt
@e1000bmw523i:
Dacht het niet, in de 5 kon ik niet normaal zitten en in de Twingo zelfs achter mezelf..
e1000bmw zegt
@tupperware: Ah, ik begrijp het al; ik ben in die 15 jaar wat groter geworden. ;)
gtwillem zegt
@silver: de opvolger van de 5 was de Clio. En die zijn er in erg fijne uitvoeringen geweest: de Si, Baccara, RSi, Williams, Renault Sport 172/182 (Cup, Trophy) Renault Sport V6 ( V6 255), Gordini, Clio 197, Clio 200. Nu nog even wachten op een waardige hot hatch versie van de huidige Clio.
silver zegt
@gtwillem: ja, de eerste generaties Clio waren waardige opvolgers van de 5. Maar vergelijk de huidige Clio eens met de 5, en ik zie een totaal andere auto die ook een andere markt bedient. De 5 was een auto voor jongere bestuurders, de huidige Clio zie ik vooral bejaarden in. De Twingo is dan inderdaad meer opvolger van de 5, alleen zou hier best een pittiger motor in mogen. Laat maar komen die Twingo RS/Gordini/Alpine/V6 of Turbo ;-)
e1000bmw zegt
@silver: dat is omdat de eerste Clio qua vormgeving ook niet heel ver van de 5 af stond.
De huidige Clio heeft hetzelfde probleem als de BMW 2 AT: de marketingboys willen ons doen geloven dat de auto’s bedoeld zijn voor jonge actieve mensen. Het probleem is echter dat alleen de ouderen die je erin ziet rijden het geld hebben om de wagen te kunnen veroorloven.
En als de jonge doelgroep het al kan veroorloven shoppen ze liever ergens anders…
lohran zegt
@gtwillem: Hot Hatch van de huidige? How about the RS met 200pk? :p
g40freak zegt
@lohran: das een neppert. Volgens veel fans, want geen handbak en geen driedeurs.
e1000bmw zegt
@g40freak: hothatch kan ook volgens het traditionele concept 5-deurs zijn hoor. Neem maar de Lancia Delta Integrale (al dan niet als Evo)…
g40freak zegt
@e1000bmw523i: dat spreek ik ook niet tegen.
Maar de “gemiddelde” mening in renault fanboy kamp is, is dat het geen echte is.
Te zwaar, te luxe, te playstation, geen handbak, 5 deurs etc etc et..
lohran zegt
@g40freak: Tja, verandering is moeilijk voor sommigen ;) De GTT had een turbo, de Clio Williams, Clio 2 RS en Clio 3 RS niet en de huidige weer wel. Zo kun je weer zeggen dat dit eindelijk weer een echte is ;) Uit ervaring weet ik dat hij erg goed rijdt, zelfs met automaat.
reobnednab zegt
Dit liever dan de Merc 6×6
audibentley zegt
Deze auto vernederd de Mercedes-Benz G63 AMG 6×6 :p
norge zegt
En er zit nog modder op ook…
e1000bmw zegt
@norge: deze is dan ook niet gemaakt om te poosen…
Kvgorp zegt
Sorry maar doe mij toch die G klasse maar.
lekbak zegt
Heerlijk fout dit. Als het meeste gewicht dan ook op die 2 achterassen drukt lijkt het me ook erg nuttig en leuk offroad, al lijkt die grijze op de bovenste foto toch de motor voorin te hebben.
Sowieso heb ik iets met de 5, ik verwacht er altijd een knap jong meisje in. Mijn (erg knappe) buurmeisje had er eentje als eerste auto. Jammer dat ze tien jaar ouder was want ze lag er zelf bijna ieder weekend onder te sleutelen, vond ik toen al sexy.
xiran zegt
@lekbak: die vrouwen zijn zeldzaam. Daar moet je zuinig op zijn.
lekbak zegt
@xiran: tja, helaas had ze geen intresse in haar 10 jarige buurjongetje…
Maar niet getreurd, ik heb inmiddels alweer heel wat jaartjes een andere vriendin die ook niet bang is voor vet en olie.
rikus zegt
@lekbak: Dat is inderdaad erg handig in de keuken.
mrrallycross zegt
Dik, leuker dan de g63 6×6
sydney zegt
Er zijn nog meer bijzondere uitvoeringen op het thema ‘Renault 5 geweest..
http://oldconceptcars.com/1930-2004/renault-super-van-cinq-concept/
g40freak zegt
@sydney: ik vind deze persoonlijk wel leuk.
https://www.youtube.com/watch?v=xYA-e7b_OJI
g40freak zegt
@g40freak: rond de 2 minuten begint bewegend beeld
natnek zegt
Altijd al een zwak gehad voor de 5. Laat staan als die 5 nog 6×6 is. Mooi verhaal
Dutchdriftking zegt
Onwijs gaaf ding!
roppp zegt
Wat een geweldig ding. Die turbo is te dik. Wel grappig om te zien hoe klein zo’n 5 is in vergelijking tot een Landrover