Eh wat? Zoveel geld voor een bizarre BMW Z4?
Tegenwoordig zijn sportwagens erg slecht vertegenwoordigd. Bijna niemand bouwt ze nog. Mazda heeft nog altijd de MX-5, maar bijna alle imitaties zijn alweer uit productie. De SLK (op het laatst de SLC) is ook al naar eeuwige jachtvelden en de TT bevindt zich nu in het vagevuur.
Je zou dus kunnen zeggen dat je met de BMW Z4 al heel erg exclusief onderweg bent. De sportieve roadster van de Beiers is alweer een tijdje te koop, maar nog altijd geen extreem succes. Iedereen wil tegenwoordig een crossover. En als men open wil rijden, schijnt de T-Roc Cabrio de markt prima te bedienen. Maar als je een speciale versie van de Z4 wil, is er goed nieuws. De Boldman CR4 is namelijk hier.
Bekende namen
Boldmen is een nieuw project van Michael Käs, Harald Käs en Friedhelm Wiesmann. Die laatste naam ken je wellicht van de sportwagens met BMW-motor van enkele jaren geleden. Ook Michael Käs heeft flink wat ervaring in de wereld van speciale Duitse auto’s. Hij heeft namelijk gewerkt bij Ruf Automobile én Alpina. Welke functie hij daar bekleedde wordt niet vermeld. Maar we gaan ervan uit dat deze drie heren veel van exclusieve auto’s weten, want de Boldmen CR4 gaat namelijk heel erg exclusief worden.
Bizarre BMW Z4
De Boldmen CR4 is een bizarre BMW Z4, maar dan véél beter. Althans, dat is de bedoeling. De ‘C’ in CR4 staat voor carbon. Het gehele koetswerk is namelijk uit koolstofvezel opgetrokken. Dit om het gewicht lager te krijgen. Ondanks dat de Z4 30i bijna 40 centimeter korter is dan de 330i, is het gewicht bijna gelijk. De 3 Serie weegt slechts 55 kilogram meer. Mocht je benieuwd zijn waar de ‘R’ voor staat: Roadster. De ‘4’ staat voor het vermogen, dat meer dan 400 pk bedraagt.
Motor
Als je een prijzige carrosserie gaat gebruiken, doe je dat niet af met een schrale viercilinder. Toch? De motor is de bekende B58 drieliter zes-in-lijn met turbo, intercooler en directe injectie. De motor is gekieteld naar precies 300 kW, in ouderwetse benaming kon je uit op 408 paardenkrachten. Niet verkeerd. De Boldmen CR4 heeft de bekende achttraps ZF-automaat en uiteraard achterwielaandrijving. Van 0-100 km/u sprinten moet in 3,9 seconden verleden tijd zijn. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u.
Interesse? Begin maar alvast met sparen, want de Boldmen CR4 wordt bijzonder prijzig. Ze spreken van een (Duitse) vanafprijs van 185.000 euro. Daar komt in Nederland een flinke lading CO2-taks overheen. In Duitsland kost de Z4 met zescilinder 62.700 (aldus de Duitse BMW-website). In Nederland komt er nog dik 15 mille aan BPM-boete bij. Dus die twee ton tik je dan wel aan. Daarmee zal de Boldmen CR4 ook onbedoeld erg exclusief blijven, vermoeden wij.
Dit jaar worden er nog 20 stuks gebouwd. De maximumcapaciteit voor de komende jaren is 120 exemplaren per jaar.
bluebluered zegt
Ja die zullen alle 120 meteen verkocht zijn denk ik.
Not
adyton zegt
Die verlichting is toch vreselijk en een ongelofelijk goedkope oplossing. Ziet er niet uit. Doe het dan op zn minst onopvallend
okdoei zegt
@adyton: nee, vind ik niet. Ik vind het wel tof.
erwingrunn zegt
mmm doe mij toch maar de Wiesmann.
Waar zit de gewichtsreductie dan in ?
Het gehele koetswerk is namelijk uit koolstofvezel opgetrokken. Dit om het gewicht lager te krijgen. Ondanks dat de Z4 30i bijna 40 centimeter korter is dan de 330i, is het gewicht bijna gelijk/
kniesoor zegt
Neem aan, dat het bij de gewichtsvergelijking om een standaard fabrieks Z4 3.0i gaat, niet om deze Boldman. Maar misschien kan de schrijver dat nog verduidelijken.
osmo zegt
Het lijkt een beetje op het resultaat van een wilde nacht tussen een Nissan GT-R en een Honda S2000.
kniesoor zegt
De achterzijde doet aan een Lexus SC430 denken.
Nanning zegt
@amghans: met een vleugje Crossfire..!
basman147 zegt
Nee dank je, als ik een aparte open auto zou willen met deze motor zou ik voor een Morgan gaan Dit wijkt mij te weinig af van een “normale” Z4.
frank2b zegt
Zou BMW het leuk vinden dat ze er de neus van een Audi op hebben geschroefd?
cossiekiller zegt
En hoeveel weegt hij dan nu minder dan een Z4? Dat is de belangrijkste info…
willeme zegt
@cossiekiller: Dat is helaas (nog) niet bekend ;-)
ericd zegt
Grappig genoeg past hier nou wel zo’n lel van een nieuwe BMW grille op. Kan iemand wat aan het knutselen gaan?
Paul58 zegt
Als je een leuke lichtgewicht sportwagen zoekt koop je toch gewoon een Lotus of een Alfa 4c? Ik heb meegereden in een gekietelde 4c met bijna 300pk, dat is ongekend lekker, auto weegt +- 940kg.
Weinig luxe alleen…
Snap daarom ook wel dat er voor deze Z4 markt is, ondanks dat die wat zwaarder is.
mashell zegt
Boldmen klinkt echt als iets wat Chinezen zouden bedenken maar ik vind hem wel eigenlijk wel mooi en prima bij mijn CR7 ondergoed passen…
Edge zegt
Ik vind het toch wel jammer. Dan heb je dus blijkbaar een idee voor een auto, heb je het budget om hem grotendeels te maken (geen enkel stuk plaatwerk lijkt origineel BMW te zijn!) en dan doe je dit met je koplampen. Ik weet dat het peperduur is om eigen koplampen te maken en te laten homologeren, maar dit is toch ook geen porem? Maak dan een ontwerp waarbij de bestaande BMW-koplampen behouden worden, maak een ontwerp waarbij je leentjebuur kunt spelen bij een andere fabrikant, of maak een ontwerp waarbij de deze off-the-shelf lichtunits beter in het ontwerp geïntegreerd worden à la Pagani of Weissmann. Dit is zo zonde van een verder best prima uitziende auto.
mashell zegt
Het koplamp en achterlichten idee komt juist van Wiesmann, die deden dat net zo.
adyton zegt
@mashell: maar dat was beter geintegreerd en paste bij het ontwerp. Hier is letterlijk de vorm v de z4 koplampen te herkennen en dat ziet er zo amateuristisch uit. De achterlichten zijn dan wel uniek maar daar lijkt het ook zo te zijn, waardoor het gehele ontwerp echt niet goed overkomt. De Disco Volante gebruikte ook Ferrari verlichting en Ascari gebruikte zelfs 206 koplampen dacht ik, maar dat viel helemaal niet op. Dit lijkt veel op de Alfa 4C en dat was ook echt niet mooi in vergelijking met de degelijke koplampen van de spider
vacano zegt
doe mij maar de originele Z4 ! Véél mooier en sportiever looks dan dit misbaksel