Er is meer info bekendgemaakt over de verbouwingen aan het circuit van Zandvoort voor de Grand Prix van Nederland.
De bekendmaking dat er in 2020 weer een Formule 1-race zou worden verreden op Zandvoort was niet voor iedereen goed nieuws. Zo hadden milieuorganisaties en critici een rechtszaak aangespannen omdat de komst van de Formule 1 de leefomgeving en bepaalde dieren zou aantasten. In de The Road to Zandvoort-podcast praat Circuit Zandvoort-directeur Robert van Overdijk hoe er nu naar de GP wordt gekeken en hoe de verbouwingen gaan.
We merken dat nu de rechtszaken voorbij zijn, er weer het gevoel heerst dat het gaat goedkomen”, zegt Van Overdijk tegenover Wouter en Meindert. “Wat de race voor Nederland doet, niet alleen op economisch vlak, maar ook het sociale. Je ziet de fanbase van Max die blij is. De positieve boventoon is er gewoon weer.
Daardoor is de zekerheid van de Dutch Grand Prix weer toegenomen. Honderd procent garanderen dat de race op Zandvoort wordt verreden deed Van Overdijk niet, maar ‘we zijn wel gewoon vol vertrouwen dat we het keurig met elkaar tot een goed einde weten te brengen’.
Na de rechtszaak zijn we begonnen met de verbouwing. Daarmee zie je echt zaken ontstaan en krijgt iedereen het idee dat het echt gaat komen. Het gaat wel heel hard qua dagen. Ik zeg niet, we hebben ‘maar’ 170 dagen, ik zeg we hebben er nog 170 om er een groot spektakel van te maken. De verbouwing is nu ook in volle gang; als je nu over het circuit rijdt kan ik geen drie plekken aanwijzen waar ze niet bezig zijn. Er wordt echt mega hard gewerkt.
Het meest spectaculaire onderdeel gaat de laatste kombocht zijn, denkt Van Overdijk.
Die krijgt een stijgingsgraad van 32 procent, ongeveer achttien graden. Ter vergelijking: de Keutenberg in Limburg heeft een stijgingspercentage van zo’n 20 of 22 procent. Onze bocht is dus steiler. Als je van de onderkant naar het topje kijkt, is het hoogteverschil 4,5 meter. En daar gaan ze straks dus met open DRS-vleugel en hoge snelheid doorheen.
De derde bocht, de Hugenholtzbocht, wordt ook een kombocht.
Dat wordt een parabolische bocht, van acht tot achttien graden. Zo kunnen straks twee auto’s met dezelfde snelheid door de bocht. Het circuit is al uniek door onder meer de ligging, daar komt nog zo’n unieke bocht bij. Daar kunnen we het meest naar uitkijken.
De Zandvoort-directeur deed zijn uitspraken bij de BNR-podcast The Road to Zandvoort. Een deel van deze podcast werd ook bij De Nationale Autoshow uitgezonden. Andere onderwerpen bij deze aflevering van de Autoshow waren de sloopregeling van BOVAG en het vertrek van Audi-topman Bram Schot. De podcast terugluisteren kan hier.
bluster zegt
Kom op
valkyrie zegt
Nieuwe auteur bij Autoblog?
phaeton zegt
@valkyrie: Scherp! Welkom @hayte
hayte zegt
@phaeton: Dank! :)
spacemoon24 zegt
Ik ben benieuwd hoe leuk (de ophanging van) een F1 auto zo’n steile kombocht gaat vinden.
mc96 zegt
@spacemoon24: is geen grotere belasting op de ophanging. Eerder lager.
rickthestig zegt
@spacemoon24: Pirelli heeft eerder een uitdaging.
koeckenbacker zegt
@rickthestig: dat hebben ze de laatste jaren toch al..
bakker zegt
Wat ik me afvraag bij de “laatste kombocht” omdat deze zo stijl is, mocht er een auto spinnen op hoge snelheid. Wordt deze dan niet gelanceerd aan het einde van de kom?
svdv zegt
@bakker: er zullen dan waarschijnlijk vanghekken direct naast de baan staan, zoals op nascar banen in amerika
jerry zegt
@bakker: zeker, en dan kan hij verder rijden op de polderbaan op Schiphol. Daar is dus over nagedacht.
menaz zegt
@bakker: een bocht met stijl?
Nemus zegt
Hopelijk houden de banden het… ?
janmetdelangeachternaam zegt
@nemus: staat me inderdaad iets bij van de GP van Amerika in de kombocht, alleen volgens mij was dat voor groot deel te wijten aan het wegdek
Nemus zegt
@janmetdelangeachternaam: ee was een ‘constructiefout’ in de wanden van Michelinbanden, en de vervorming in de kom bocht zorgde voor ongebruikelijke slijtage en grotere kans op klapbanden.
Michelin trok zich terug en enkel de wagens op Bridgestone (Ferrari, Jordan en dat team dat later Spyker werd) begonnen en eindigden de race. De Bridgestones hadden geen problemen.
rickthestig zegt
@nemus: Rug, hoe ist met de bandjes?
rickthestig zegt
@rickthestig: rug is euh, stomme autocorrectie. :(
Gulli zegt
Haal de Darda-autootjes maar weer tevoorschijn!
stephane8200 zegt
Probleem van Nederland is de grootheidswaanzin. We maken van een skelterbaan een F1 circuit en beheersen het milieu van de wereld met 100 kmh auto’s.
Net echt, joh.
carfreakjim zegt
@stephane8200: Niet te vergeten dat we denken dat we de hele wereld van voedsel moeten voorzien.
antoombom2000 zegt
@carfreakjim: dat gaat om geld verdienen. Daarnaast zijn Nederlandse boeren behoorlijk groen vergeleken met de rest van de wereld. Dus is het alleen maar positief als wij het produceren want dat is beter voor de gehele wereld.
kempenaer zegt
@stephane8200:
Skelterbaan… lol. Het hilarische is dat je nog gelijk hebt ook.
mashell zegt
@stephane8200: precies. Een hoogteverschil van 4,5 meter… Waar gaat het over? De gemiddelde verkeersdrempel is indrukwekkender.
bobos zegt
Nondeju, dat is zelfs nog steiler dan de banking op Daytona! die is namelijk maar 31 graden. Had eerlijkgezegd niet verwacht dat hij zo steil zou gaan worden. Nu snap ik ook waarom Pirelli hun zorgen uiten of de banden dat wel aan kunnen.
bobos zegt
@bobos: Misschien eerst eens goed lezen voor ik antwoord. Dus niet 31, maar 18 graden. Evengoed nog best veel. Ter referentie, net zo veel als de banking op Michigan speedway.
dwfc zegt
Beste Hayte, De Keutenberg heeft een gemiddelde stijgings% van 6.1%, een hoogteverschil van 96 meter en een lengte van 1.700 meter. De 22% is een zeer kort stukje van misschien 50 meter. Je komt er toe in dalende lijn via een flauwe S bocht
tussen de woningen en het steilste stuk is helemaal in het begin van deze helling.
Als er in Zandvoort maar een hoogteverschil is van 4.5 meter zoals je omschrijft is het een bult! Lijkt me ook begrijpelijk in een duinenomgeving.
Interessanter is te weten hoe lang deze helling is en aan welke snelheid ze er toekomen en over vliegen. De Raidillon is gemiddeld 17 %, 450 meter lang en de aanloopsnelheid is er 300 ! 4 G !!
mashell zegt
@dwfc: u bent van stichting Keutenberg toerisme?
Dutchdriftking zegt
Ik moet het even in het echt zien om te snappen, maar het klinkt spectaculair.