![Zij wel. Zij wel.](https://static.autoblog.nl/images/wp2016/bejaarden-rijden-duur.jpg)
De gemiddelde leeftijd van iemand die een nieuwe auto koopt in Nederland. Durf je te gokken?
We gaan u nu de verklaring geven voor de gigantische hoeveelheid Renault Captur’s, Ford B-Max’en en andere babyboom-fileveroorzakers met fietsenrek. De gemiddelde leeftijd van iemand die een nieuwe auto koopt in Nederland is namelijk 61 jaar. Één-en-zes-tig! Wat de neuk is op met deze?!
Het blijkt uit cijfers die we kregen via VWE. De gemiddelde particuliere koper van een nieuwe auto is 61 jaar oud. Bovendien is bijna 80% van alle particuliere autokopers ouder dan 45 jaar. De exacte verdeling is als volgt:
Leeftijd | Aandeel |
---|---|
18-25 | 2% |
26-35 | 7% |
36-45 | 12% |
46-55 | 23% |
56-65 | 27% |
65+ | 29% |
Voor jonge occasions (tot 5 jaar oud) geldt dat het allemaal iets minder extreem is, maar ook hier zien we een zeer gering aandeel jongeren van 18 tot 25 jaar oud.
Leeftijd | Aandeel |
---|---|
18-25 | 5% |
26-35 | 13% |
36-45 | 18% |
46-55 | 26% |
56-65 | 21% |
65+ | 18% |
Tot slot kijken we nog naar occasions vanaf vijf jaar oud. We zien hier dat de ouderen er een stuk minder interesse in hebben. De 7% die er bij 65+ nog staat zal waarschijnlijk gevuld worden door dezelfde kapitaalkrachtige bejaarden die een klassieker kopen.
Leeftijd | Aandeel |
---|---|
18-25 | 16% |
26-35 | 24% |
36-45 | 20% |
46-55 | 21% |
56-65 | 12% |
65+ | 7% |
Mensen die een jong gebruikte auto hebben gekocht, hebben die gemiddeld 4,2 jaar. Opvallend is dat mensen die een oudere occasion kochten, deze met gemiddeld 3,1 jaar het kortste in hun bezit hebben. Dit is de groep particulieren die het vaakst een andere auto koopt.
Particulieren die hun auto ooit nieuw hebben gekocht, hebben deze zelfde auto bijna 5,5 jaar in bezit. Daarmee zijn zij niet snel weer in de markt voor een volgende auto.
De populairste occasions in Nederland zie je hier!
Autofan’s die geen nieuwe racebolide kunnen betalen kopen een tweedehands racebolide en oudjes hebben geen racebolide nodig dus die kopen wél een nieuwe (saaie) auto omdat saaie auto’s goedkoper zijn en dus nieuw ook te betalen.
Hierboven genoemde is vast niet de echte verklaring maar het klinkt waarschijnlijk beter dan de echte verklaring.
@flevocarspotter: bedenk wel dat wij ‘jonkies’ alleen de tweedehandsjes kunnen kopen die de oudjes nieuw kopen…
@dizono: Niet alleen de oudjes kopen nieuw. Er komen ook genoeg auto’s via de lease de tweedehands markt op.
@Dizono: import? In onze buurlanden kopen ze namelijk wel leuke auto’s
@wildewesten: #bpm maakt meer kapot dan je lief is
Het is simpel. Ouderen hebben meer geld dan mensen die jong zijn. Kinderen het hypotheekvrije huis uit, goede pensioenen of hoge salarissen omdat we in Nederland nu eenmaal belonen omdat je ouder wordt, zorgt voor een hoop geld op de bank. En dan kun je dus, eindelijk, een nieuwe auto voor jezelf kopen.
@pomoek: Veel van die oudjes hebben hun hele werkzame leven (of in ieder geval de laatste 20-30 jaar) elke 3 of 4 jaar een blinkende nieuwe lease-wagen van de baas gekregen. Als je dan met pensioen gaat kun je echt niet bij de golf- of tennisclub aankomen met een vijf jaar oude middenklasser…
@pomoek: het zijn ook lui die profiteren van de pensioenenstelsels die hun ouders opgezet hebben (en die zij dus vakkundig voor ons vernield hebben de afgelopen jaren). Het zijn ook de lui die huizen hebben gekocht voor 20.000 euro die nu tien keer zoveel waard zijn. Het zijn ook lui wiens kinderen gratis konden studeren. En, in tegenstelling tot wat ze zelf graag roepen is het niet de generatie die het land na de oorlog weer op heeft gebouwd. Nee, voor de huidige generatie tussen de 60 en 75 heb ik niet het minste respect.
@lekbak: eens.
Prima toch. Laat degenen die het geld hebben maar de meeste afschrijving betalen. Kunnen wij over 5 tot 10 jaar mooie tweedehandjes kopen.
Bewijst maar weer eens hoe de kapitaalverdeling tussen jong en oud is. Ik kan hier eindeloos over blijven discussiëren met mijn oude heer. Ok, hij heeft wat moeten inleveren en zijn pensioen is net niet de gouden hemel die hem belooft is, maar hij heeft wel een dikke eindloonregeling, tijdenlang een premievrij pensioen gehad (premie kwam uit beleggingsrendement). Heeft zijn huis ooit gekocht voor 140.000 gulden is nu meer dan 300.000 euro waard. Alle gouden tijden heeft hij mee gepakt. En nu huilen omdat zijn (riante) pensioen niet indexeert. Wij moeten maar eens afwachten wat we krijgen. Pensioen op basis van beschikbare premie, geen indexatie, ik mag zelf in lijfrente bijsparen en zulke waardevermeerdering ga ik met m’n huis niet meemaken….
@tenaci: dan moet je eens met hem berekenen welk percentage van inkomen zijn hypotheek bedroeg toen hij jong was in vergelijking met de huidige situatie voor de nu jongeren.
@jackass266: Twaalf procent rente in 1980, met aftrek over een net modaal inkomen. Dat was het bij mij. En een huis van drie ton is alleen leuk voor de erfgenamen; voor wie er in woont is het alleen maar een kostenpost.
@oxymoron: 1980, zo ken ik er nog meer. Mijn vader kocht destijds een zijn eerste huis voor 16.000,- gulden met een vergelijkbare hypotheek als ik nu heb (6,1% jaar 2008) Relatief gezien gaat er een hoger percentage van mijn inkomen naar de hypotheek dan bij hem het geval was.
@jackass266: jammer alleen dat je loon ook een factor 10 lager was dan nu. Maar het is waar, verhoudingsgewijs zijn we de afgelopen 30 jaar steeds meer van ons inkomen aan wonen kwijt.
De grootste afnemers hebben geen leeftijd : fleetowners, leasemaatschappijen, MKB bedrijven.
Verder ben ik niet van plan om ooit een nieuwe auto te kopen, een tweedehands voldoet prima.
Al jaren
Voorbeeld : Passat TDI gekocht met 2 ton op de klok, verkocht met ruim vier-en-een halve ton op de klok.
@desjonnies: precies zoals ik er over denk. Dat scheelt een hoop afschrijving
Reden is duidelijk lijkt me. Of een 5 jaar oude E 350 CDI of een gloednieuwe A Klasse. Ik weet wel wat ik zou kiezen, met name omdat ik die keuze zelf heb gemaakt.
@mercedesclk350: Enig idee hoe oud de gemiddelde koper van een nieuwe E350 CDI vijf jaar geleden was? Aangenomen dat je onder de 55 bent, ben je je tijd nog ver vooruit, ook met een vijf jaar oude auto.
@mercedesclk350: hoe bevalt je a-klasse?
@apriliarsv: heb hem vorige maand verkocht. Rij nu tijdelijk een Smart. Voel me net een nicht maarja het is het dichtste wat ik kon krijgen bij een Merc.
@mercedesclk350: Er zijn ook andere auto’s te koop op de wereld..
@fanboy: een ander auto is geen Mercedes :-)
@fanboy: Dit is allemaal tijdelijk. Betaal praktisch niks voor de Smart omdat ik aan het opsparen ben voor een groter project. Het luistert naar een afkorting van drie letters en wordt gemaakt in Affalterbach.
De jeugd heeft weinig geld
@rob5nismo: Daar heeft het wel enigszins mee te maken, maar voor een groot deel niet. Wat aan forse auto’s op de weg te vinden is, in de spits, is voornamelijk lease, met betrekkelijk jonge bestuurders. Wie zijn auto zelf betaalt is inderdaad doorgaans ouder, en koopt bij voorkeur nieuw want dan is er garantie.
Nou, het is maar net wat je bizar noemt. Ik vind het alles behalve verrassende cijfers. Ouderen kunnen nou eenmaal een nieuwere auto kopen omdat ze de centen hebben en alles daaronder leasen hun nieuwe auto, simpel zat. Daarom is de opmerking van @desjonnies een hele terechte opmerking..
Ik ben overigens erg benieuwd wat de cijfers zullen zijn in onze buurlanden..
@viezefreddyw: zeer waarschijnlijk een iets jongere leeftijd, in nieuwe auto’s.
De categorie <5jaar zal daarintegen veel eerder gekocht worden door het jongere publiek (lees jongeren en volwassenen 5jaar kleiner.
Bovenstaande is wat ik zou verwachten, weet niet of het klopt!
@viezefreddyw: Ik heb het vermoeden dat de gemiddelde leeftijd daar wel wat lager zal liggen. Uiteraard geldt daar ook het principe dat de ouderen gemiddeld genomen kapitaalkrachtiger zijn dan de jongeren, maar ik denk dat de lagere autoprijzen daar wel eens mee kunnen werken aan een verlaging van de gemiddelde leeftijd.
@viezefreddyw: waarom zou het in de buurlanden anders zijn. België heeft ook een lease auto cultuur. Duitsland minder maar daar zijn wagens wat goedkoper maar is de bevolking gemiddeld nog wat ouder. Ik verwacht dus dezelfde statistieken.
In een markt waarin ongeveer een derde van de nieuwe auto’s geleased wordt, is dit niet zo verwonderlijk natuurlijk. Het gros van de leasewagens gaat naar mensen tussen de 30 en 60, dus die hoeven geen nieuwe auto te kopen.
Er zijn dingen die in Nederland relatief gezien zeer goedkoop zijn tov andere landen (als percentage van het netto inkomen). Daar mag je als NLer blij mee zijn.
Andere dingen zijn zeer duur: auto’s.
Het is compleet normaal dat een jongere groep minder te besteden hebben. Deze zelfde jongere groep besteedt echter, procentueel gezien naar hun vermogen en inkomen, waarschijnlijk meer aan een auto vergeleken met de oudere groep.
Kijk je naar landen waar de prijs van een auto vergeleken met het netto inkomen gunstiger zijn (Duitsland, Zwitserland, Amerika), dan zie je dat nieuwe en duurdere auto’s meer verdeeld zijn over leeftijdsgroepen. Jongeren geven in deze landen procentueel niet per se meer geld uit aan auto’s; maar kunnen meer auto kopen voor datzelfde percentage.
Tja deze categorie mensen heeft nu eenmaal meer geld, ook speelt zeker mee dat deze generatie mensen beter met hun geld kunnen omgaan, ik ben echt nog opgevoed door mijn oude heer eerst sparen dan pas kopen!! En daar ben ik hem nog elke dag dankbaar voor.
Jeugd van tegenwoordig wil alles en het moet direct! totaal geen geduld, nieuwe telefoons etc etc etc
Die ze na een jaar net zo hard weer aan de kant gooien omdat er weer een nieuwere aankomt, hoezo consumptie maatschappij?? Dus geld voor een auto is er niet eens meer vaak.
Zal niet voor elke jongere opgaan, maar voor veel helaas wel.
Heeft ermee te maken dat nieuwe autos voor jongeren te duur zijn in dit land, maar dat de leeeftijd gemiddeld zo hoog lag wist ik ook niet, ik had op 50-55jaar gemiddeld gegokt zelf
Vandaar dat Toyota de stekker uit Scion trekt! (is natuurlijk compleet gebaseerd op de VS-markt, maar goed)
Toch niet heel raar? Nieuwe auto’s zijn niet te betalen. En als je als jongere 10-20k hebt gespaard dan heb je op marktplaats gewoon veeel meer waar voor je geld!
@dutchdriftking: inderdaad voor 10-20k kan op mp heerlijk speelgoed kiezen terwijl je nieuw niet verder zal komen dan een kale Golf
Tja.. vast iets met geld..
Nogal een contrast met de gemiddelde leeftijd van de autoblog-reaguurder; die niet 61 maar 16 lijkt.
Oh oh oh wat hebben de ouderen het toch slecht in Nederland.. boos! Woest! Ophef!!1!!
Hoe zit dat op AB?
Op 10 jaar van mijn autokoop carrière 4 wagens nieuw en 2 jong tweedehands* (<1 jaar) gekocht. Ouder spul spreekt me niet aan zelfs al zijn ze (letterlijk) veel dikker… Betaal wel geen BPM waar ik woon…
*en voor het bespaarde bedrag aftermarket stukken gekocht
Niet heel verwonderlijk dit, de “jongeren” hebben het geld niet om even >20K stuk te slaan op een fatsoenlijke nieuwe auto. Laat een ander maar lekker die afschrijving betalen.
Het is niet voor niets dat er zoveel auto’s geïmporteerd en geëxporteerd worden, de Nederlandse markt is flink verziekt. De oudjes kopen verstandige auto’s voor oudjes, de leaserijders kopen alles zolang het maar in een gunstige bijtellingscategorie valt. De rest moet ergens anders vandaan komen.
Misschien als die 18-25 doelgroep wat minder stuff en Bieberkleding koopt, en minder naar festivals gaan, dan kunnen ze ook een leuke auto kopen/onderhouden.
En dan schaffen ze de lage bijtelling op plugin hybriden ook nog af. Je zit als vrije jonguh in Nederland net zo klemp as een motor met zijspan vrijdagsmiddags om vijf uur in de file van Vianen.
Zullen ook genoeg jongeren zijn die hun auto op de naam van de ouders hebt staan.
het laatste hemd heeft geen zakken.
Je bent tegenwoordig gek als je een nieuwe auto koopt.
@baklava: dank je…
Niet zo vreemd met die vergrijzing hier in Nederland. Wel jammer dat de oudere generatie vrijwel alleen maar in ‘praktisch vormgegeven’ autos met het vermogen van een staafmixer rondrijden, en die auto’s vervolgens als occasion voor de jongere generatie op de markt komt.
Nieuw in Nederland is redelijk kansloos door die extreme belastingen op auto’s. Als je de showroom uitrijdt ben je gemiddeld 1000-5000 euro lichter.
@ghost: Je hebt een goeie deal gemaakt als je voor 5000 euro een nieuwe auto hebt kunnen krijgen.