Ja, zo wordt deze middenklasse EV-sedan echt verkocht, met vleugeldeuren en een moeilijke naam: eπ 007.
Een naam verzinnen voor een auto is niet makkelijk. Helemaal als je er moeilijke tekens voor gaat gebruiken. De Kia Cee’d en al helemaal de Pro_Cee’d bijvoorbeeld, dat is moeilijk doen terwijl het makkelijk kan (het tweetal heet dan nu ook Ceed en Proceed). Ook accenten en bijzondere letters doen het niet altijd even goed, denk aan Murciélago, Ɛ̃fini en de gekke perikelen van Alpine die hun concept cars nu met een β (beta) aanduiden. Wij moesten ook een beetje schakelen, want op dit soort letters worden artikelen slecht gevonden. Fun fact: precies om die reden veranderde Toyota de GR 86 naar GR86, omdat anders enkel ‘GR’ en ’86’ worden gevonden, wat te algemeen was om op goede resultaten te komen.
eπ 007
Vandaar dat we voor deze keer vergiffenis aanvragen voor de milde clickbait, want als je de naam van deze auto in de titel moet verwerken wordt het wel heel lastig. Wanneer heb jij voor het laatst het teken voor pi moeten gebruiken op je toetsenbord? Oefen ‘m maar alvast, want de eπ 007 is hier, een product van het Chinese Dongfeng. Dat is een groot conglomeraat net als Geely, dus eπ is het merk. En dan ook nog eens 007 gebruiken terwijl er geen één linkje is met James Bond. Bijzonder, op zijn minst. Overigens wordt eπ fonetisch veel geschreven als Yipai, zo zal je het dus ook uitspreken.
Vleugeldeuren
En dan nog is het gebruik van pi niet wat de eπ 007 zo bijzonder maakt. Qua design is ‘ie namelijk ‘oké’, we zien er vooral veel elementen van reeds bestaande ontwerpen in. Op zich best de moeite dus om daar wat meer jeu aan te geven. Dat doet Dongfeng door de eπ 007 te voorzien van vleugeldeuren. Ja, echt. En dan geen Falcon Wing-praktijken: schaardeuren voorop. Een beetje zoals de oude tuning-catalogi. Bij auto’s als de 300SL met vleugeldeuren hadden ze functie en bij de Model X zou je ook kunnen zeggen dat er logica achter zit. Bij eπ lijkt het puur voor de styling te zijn. Tsja…
Foefjes
Verder is de eπ 007 ‘gewoon’ een elektrische sedan. Wel met wat leuke foefjes, het moet ook uniek blijven uiteraard. Zo zijn de specs best aardig: de Cw-waarde is 0,209, wat bijna op het niveau is van de Mercedes EQS. Dan vervalt ook het argument van Mercedes dat hun EQS wel een gekke banaanvorm moest krijgen voor zo’n Cw-waarde. Het interieur lijkt ook niet bizar origineel: twee schermen, waarvan het middelste scherm een 15,6 inch grote unit is.
Anyway, nog wat leuke foefjes: een draadloze smartphonelader met een capaciteit van 50W, bijvoorbeeld. Of wat te denken van 31 sensoren om autonoom rijden mee te bevorderen onder de noemer eπ PILOT. Gemiste kans om het πlot te noemen, maar goed. Je wordt eveneens verwend met massagestoelen, een 20 speaker metend audiosysteem en 64-kleurige sfeerverlichting met de mogelijkheid om mee te pulseren met de maat van de muziek.
(PH)EV
Je mag bij de eπ 007 kiezen tussen plug-in hybride of EV. De EV heeft drie versies:
- 160 kW (218 pk), 57 kWh, 6,8 seconden naar de 100, 530 km rijbereik;
- 200 kW (272 pk), 70 kWh, 5,8 seconden naar de 100, 620 km rijbereik;
- 400 kW (544 pk), 70 kWh, 3,9 seconden naar de 100, 540 km rijbereik.
Deze actieradii zijn gemeten via de CLTC, de Chinese versie van WLTP. Deze is naar verluidt iets rooskleuriger dan de WLTP, maar zelfs met een kleine afname is 620 km niet slecht. De PHEV lijkt een benzinemotor gekoppeld aan de basis EV-versie met een kleiner accupakket: je krijgt namelijk diezelfde 160 kW, een 1.5 liter motor als extra en een totaal rijbereik van 1.200 km, waarvan 200 km elektrisch. Niet gek!
Prijs
En dat alles voor omgerekend 22.100 dollar. Nou lijkt China EV’s nogal te stimuleren met flinke subsidies -iets om binnenkort in te duiken- maar dat is zeker niet verkeerd. Al voelt de auto ietwat alsof ‘ie leuk probeert te doen met wat gimmicks. (via CarNewsChina)
DeWitteCondor zegt
Zo te zien het enige ‘USP’ van deze auto want voor de rest is het een saaie drol. Lijkt me lastig in krappe parkeervakken en lage parkeergarages. Moeilijk in te schatten vanuit je stoel hoe ver het kan.
Daarbij benieuwd hoe strak dit allemaal nog aansluit als je ze na 5 jaar drieduizend keer open en dicht hebt gedaan en de kinderen er lekker aan zijn gaan hangen.
dubcars zegt
Een echte USP is het ook niet, want XPeng levert de P7 ook al met vleugeldeuren als ‘Wing Edition’ met die kekke groene lak.
gillis zegt
Chinezen maken tegenwoordig gewoon de leukste autos. Europese fabrikanten worden tegenwoordig bestuurd door saaie oude pennenlikkers die geen flauw benul hebben wat leuk autorijden betekend. Daarom zijn ze allemaal ook zo spuug lelijk. Volkswagen, bmw, audi, mercedes en de fransen. Allemaal dezelfde rotzooi. Als een fabrikant na 15 jaar nog steeds rete trage infotainment systemen maakt, ben je gewoon een shit bedrijf (volkswagen). Chinezen bedrijven worden nog bestuurd door creativelingen en durven verschillende dingen uit. En op allerij vlakken schieten ze de Europeanen voorbij. Ook op kwaliteit, performance, looks, kosten, eigenlijk alles.
audirs3 zegt
@gillis Precies dit, en alle slimme ingenieurs of ontwerpers uit de EU bieden ze gewoon een beter salaris en de mogelijkheden om hun creativiteit te ontplooien. En als ik de reviews mag geloven rijden ze ook gewoon allemaal prima.
Wat mijns inziens de grootste achilleshiel nu van de Chinese auto industrie is is dat ze nu met te veel merken op de proppen komen en onlogische model gamma’s. Bij de Koreanen is het overzichtelijk, Hyundai en Kia. En aanvankelijk Daewoo en SsangYong maar daar hoor je hier weinig meer van. Bij de Chinezen zijn er nu wel tientallen merken, dat schrikt af, zeker voor als je privé rijdt en niet least, wie durft er dan een Nio ofzo te kopen
detroitv8 zegt
Que? De reden dat de Europeanen spuuglelijke auto’s maken komt omdat ze met name gebouwd worden voor de Aziatische markt. Die Chinezen frikandellen zijn echter nog lelijker. Speelgoed is het.
Autofanaat1990 zegt
Vindt de infotainment van Lynk Co en MG ook niet om over naar huis te schrijven. Bij MG duurt het enorm lang eer de radio zenders geïnitialiseerd zijn (als de radio module überhaupt aanslaat).
Lynk Co totaal niet intuïtief qua bediening zeker omtrent navigatie. Tevens was deze zo lek als een mandje water stroomde zo via de passagiers kant het interieur in.
Voor nu rij ik nog even Europees.
Escudo zegt
Tja, bijzonder maar zelfs al niet meer uniek. Zo stond er de afgelopen maanden een puike Xpeng P7 Wing edition ‘mooi’ te zijn langs de A2. Net zo vreemd…
Aon zegt
Hou dit aub bij lamborghini die weten hoe dat moet.
audirs3 zegt
In het Engels spreek je het misschien uit al “iepaai”, maar in het Nederlands is het gewoon “eppie”. Die Eppie 007, het zal geen verkoop topper worden…
hotze zegt
Er is weinig “sedan” aan deze vorm. Dit is een liftback-vorm, ondanks dat niet de complete klep openkan. Een sedan moet toch meer een ‘kont’ hebben.
Leuk die vleugeldeuren maar daar koop je zo’n auto niet voor. Prijs/prestaties etc. bepaalt meer of je voor een auto gaat.
Misschien dat de elektroboeren zich kunnen onderscheiden met een fatsoenlijk dashboard en fysieke knoppen.
v10m5 zegt
Met schaamrood op je kaken uitstappen dus..
dare2think zegt
Er is 1 ding dat de Chinese automerken nog moeten introduceren en dat is Europese naamgeving. Voor Japanse merken zijn die er ook gekomen en die zijn volledig ingeburgerd.
chrisvis zegt
Vind er bijna niets mis mee…voor 22 000 dollar. Zoek hier maar eens iets vergelijkbaar met zulke specificaties. Het enige dat me wel opvalt zijn de 2 hoofdsteunen die precies verschillend lijken te zijn.
RAW zegt
Lijkt verdacht veel op Aion Hyper GT, zie de test van Fully Charged Show op https://youtu.be/NjZRCx1aDeE?si=WuB_SkQnvTzKW80y