De waarheid is weer eens aparter dan fictie.
In de claimcultuur die Amerika heet genieten advocaten misschien niet de beste reputatie. Toch moet je het het Amerikaanse rechtssysteem nageven: na Lance Armstrong kregen ze ook Martin Winterkorn en de zijnen op de knieën. Na jarenlang sjoemelen is uiteindelijk toch wel vrij duidelijk dát er gesjoemeld is bij Volkswagen en dat de top van het bedrijf lang voordat dit naar buiten kwam op de hoogte was van die praktijken.
Toch weerhoudt dat de jongens uit Wolfsburg er niet van om de Europese autoriteiten glashard te vertellen dat ze de Europese wetgeving niet hebben overtreden, zo meldt de Süddeutsche Zeitung.
Volkswagen stelt vraagtekens bij het standpunt van het Duitse Umwelt-Bundesamt (UBA) en diverse milieuorganisaties dat de stikstofoxiden in dieselemissies überhaupt schadelijk zijn voor de volksgezondheid. Volgens de Duitsers is daar geen onomstotelijk wetenschappelijk bewijs voor. Dat de fabrikant toch auto’s terugroept in Europa is volgens Volkswagen slechts een kwestie van ‘goodwill’. De miljarden kostende schadevergoedingen die het concern in Amerika wél gaat betalen, doen kennelijk ook niet terzake.
Voor de leek lijkt dit in eerste instantie wellicht een cynische en desperate move van Volkswagen, maar de juridische werkelijkheid zou zo maar eens anders kunnen liggen. In Europa is de consumentenbescherming toch heel wat anders geregeld dan in Amerika. Bovendien heeft Volkswagen als groot concern ongetwijfeld ook politiek het nodige in de melk te brokkelen.
Dat laatste blijkt nu al in in de Europese Commissie, waar D66-lid Gerben-Jan Gerbrandy heeft aangegeven dat ‘de Europese wetten en regels niet te vergelijken zijn met de Amerikaanse’. Misschien is dit wel het snode plan achter de wens van Volkswagen om al haar merken te behouden.
bmwm3gtr zegt
Zucht…..
lincoln zegt
Maakt toch geen reet uit wat je tegen een Europese rechter zegt ..
Europese consumentenorganisaties zijn nogal corrupt ..
En Europese consumenten zijn simpelweg dom ..
pomoek zegt
@lincoln: hue? Je hebt gelijk?
evian zegt
@lincoln: Ik ben blij in Europa te zitten en niet in Amerika. Ik zou daar niet eens een eigen bedrijf durven te beginnen met al die idiote rechtszaken. Iedereen denkt alleen maar aan zo snel mogelijk miljonair worden en dat de rest daar voor op draait boeit ze niet.
granlusso zegt
@evian: Nou, qua levensstandaarden leef ik graag in Europa. Maar zo’n ramp is Amerika niet om een onderneming te beginnen. Er zijn alleen geen vangnetten als je gierend failliet gaat. Verder kun je er nog altijd veel bereiken, American Dream blabla, enz.
lekkaah zegt
Ehm, DLD is de engine van Europa, de autobranche is de engine van DLD, even een poppenkast opvoeren, rustig pappen en nathouden en de tijd doet de rest.. voor je kijken doorlopen..
fanboy zegt
@lekkaah: En nog steeds veel te hoge concentraties van schadelijke stoffen in de Europese steden (en daarbuiten)
basv zegt
Ik zie nergens dat ze ontkennen te hebben gesjoemeld, of lees ik het verkeerd?
w0o0dy zegt
Feit is dat de Amerikaanse wetgeving specifiek het gebruik van “cheat-devices” adresseert en dat dit in de Europese wetgeving (waarschijnlijk tot stand gekomen mede dankzij de invloed van de vele lobbyisten (betaald door VAG) niet is opgenomen. Je kunt dus stellen dat ze in die zin een andere situatie hebben dan in de VS.
hoglard zegt
)
henkhupelschoten zegt
Hoe lang zijn we nu al bezig? Zit nog steeds te wachten op die monsterboete die ze de das om doet…
lincoln zegt
@henkhupelschoten:
Job Cohen staat aan het hoofd van de onderzoekscommissie ..
En zal binnen 3 jaar een team samenstellen ..
Maar dan moet er echt nix tegen zitten hoor ..
rolov zegt
@lincoln: als de thee niet opraakt lukt dat zeker.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
‘Macht corrumpeert’, dat blijkt maar weer… Nu maar hopen dat er genoeg consumenten zijn die wél een geweten hebben! Maar ik vrees het ergste…
lincoln zegt
@svenska_aeroplan_ab:
In Amerika is een VW een ouwe wijvenbak ..
In Europa ook ..
desjonnies zegt
@svenska_aeroplan_ab:
Nee
Wij zijn de debieltjes die hun producten maar blijven kopen.
Toen de Exxon Valdez die milieuramp in Alaska veroorzaakte, stuurden de Amerikanen en masse hun Exxon tankkaarten terug naar Exxon.
Europa is verdeel en heers, uitgevonden door Caesar , geperfectioneerd door lobbyisten.
mout zegt
Zou ook vreemd zijn als het anders was; Europese organisaties hebben onder leiding van de industrie ook 50 jaar volgehouden dat er geen verband was tussen roken en longkanker.
Dutchdriftking zegt
Hahaha, slecht.
alfablog zegt
Laten we gewoon ophouden met dit circus. VAG gaat niks betalen in Europa. Andere merken gaan ook niks betalen. De EU gaat het oplossen met nieuwe regels omdat de huidige regels niet duidelijk genoeg blijken te zijn.
Jammer natuurlijk, want het is fraude. Maar onder druk is alles vloeibaar. Ook fraude.
Onehp zegt
Vergelijk het met een examen op school. Je kent je stof op het moment dat je die schrijft, van de seconde dat je je papieren inlevert, ben je meer dan de helft vergeten. Je hebt je diploma maar er is geen garantie dat je prestaties in je vak de maat houden…
Puntje bij paaltje hebben ze gelijk en het Europese regelwerk zat vol gaten voor personenwagens zoals WOoOdy ook al aangeeft. Bij vrachtwagens is die veel duidelijker en moeten de uitstoot ook op de weg en na x jaar en y kilometers nog steeds binnen de normen blijven. Niks zo bij personenwagens…