






Heb je je ooit wel eens afgevraagd hoe de Instagram-patsfoto’s van een rapper eruit zouden zien als hij in de jaren ’30 bekend was geweest? Nou, zo dus. Maar Meneer Henrik Frederiksen is geen rapper, maar een steenrijke Deen die is uitgekeken op zijn collectie van 48 exclusieve, voornamelijk vooroorlogse auto’s.
Vandaag kondigde veilinghuis Bonhams aan dat ze op 26 september een wel heel bijzondere collectie auto’s gaan veilen. Alle auto’s zijn van één en dezelfde eigenaar -Henrik Frederiksen- en zijn bijna zonder uitzondering exclusieve, vooroorlogse luxewagens. Om het feestje compleet te maken, wordt de veiling bij meneer Frederiksen thuis gehouden. Als je je afvroeg of dat huis op de foto’s door meneer Frederisken ’thuis’ wordt genoemd: ja.
Onder te veilen auto’s zitten juweeltjes als klassieke Mercedes Benzen, liefst dertien Rolls-Royce’en en twee Bentleys, een lekkere Lagonda, een zeer fraaie Cord 812 en verder wagens van onder andere Horch, Isotta Fraschini, Lincoln, Packard, Auburn en Pierce Arrow.
Sterren van de show zijn echter de Duesenberg Model J, dé vooroorlogse luxewagen, en de Maybach DS8 Zeppelin Roadster. Dankij de achtliter V12 met circa 200 pk, was deze Maybach met 170 km/u een van de snelste (en duurste) auto’s van zijn tijd. Optioneel was de auto zelfs leverbaar met een acht-versnellingsbak! In 2012 ging een Maybach DS8 Zeppelin Roadster met zo’n achtbak voor 1,3 miljoen dollar op een veiling, dus dan weet je hoeveel je ongeveer moet meebrengen.
Wow… Just wow…
Dit is nu een collectie #sorryFloydweer
@oranje123456789: FlorisMeiWeer
Wat is een Cord toch fantastisch.
Zo zie je pas hoe lelijk auto’s van nu zijn. Erg mooie verzameling!
@gerjan: maar veel goedkoper
@volkswagena4tdi: Citroen 2CV ging voor 2000 gulden de dealer uit volgens mij..
@thomcarspotter: de auto’s van nu zijn dan ook weer niet lelijker dan de 2CV
@Jochempie: i3.
@thomcarspotter: touché
Gatverdamme…..Zo jaloers dat ik ben….
@norge: Noorwegen is rijk land, spreken een soort van Deens, dus ik verwacht norge wel op de veiling :-)
Wat een prachtige collectie; ik zou even niet weten welke ik nu écht zou willen hebben, alhoewel de Duesenberg en de Maybach Zeppelin een pré hebben.
@406_v6: spreken een soort van deens … Oh boy
@oranje123456789: tenzij je beide talen enigzins spreekt ga jij t verschil niet echt horen als ze praten, zelfde met finnen of zweedse mensenxxx
@gwnbmw: geen xxx!! … was de bedoeling… woops
@gwnbmw: vrienden van me zijn zowel denen en finnen, er is echt wel een verschil hoorbaar, ook als ze door elkaar spreken
@oranje123456789: Fins is ook heel anders, Noors Zweeds en Deens lijkt veel op elkaar maar is onderling best lastig te verstaan..
Gave collectie!! Alleen dat huis ziet eruit als een magazijn (is het waarschijnlijk ook met zoveel auto’s).
@berlinetta: ik vermoed dat meneer Frederiksen niet in deze militaire kazerne woont.
@mashell: Dat staat anders wel in de tekst.
Erg leuk voor als je dit mooi vindt. Ik kan er niet warm van worden helaas.
@clarkson: Zelfs vandaag niet?
@clarkson: precies, voor mij zijn het allemaal dezelfde. Doet me denken aan brum
@maseratizzzzzzzz: Tja, zet naast zo’n auto een 5 serie en een A8 en dan zien die er ook hetzelfde uit. Het hangt van je perceptie af.
Knappe wagens. Ik zou er best eens in een willen rijden.
Een achterversnellingsbak??? Was vier niet al uitzonderlijk veel in die tijd? Erg mooie collectie trouwens, ookal ligt mijn hart meer bij de fifties (zie ik daar een Bentley S Continental Park Ward Drophead Coupe?).
@appeltje: Helaas waren het er maar 7… vanaf 1938 leverbaar als zgn. “Maybach-7-Gang-Schaltreglergetriebe”. Desondanks was het een zéér vooruitstrevende technische ontwikkeling.
@appeltje: net zoals sommige ghia’s 8 versnellingen, 4 vooruit, 4 achteruit, iets met elektrokoppelingen ofzo
Wanneer mag ik ze op komen halen?
Toch vraag ik me dan direct af waarom het weg moet…
@ptothem: omdat de markt nu goed is, kopen in een dip, verkopen op een piek..
@ptothem: Hij verkoopt niet zijn hele verzameling – hij heeft er rond de 60, en verkoopt er 48.
De verzameling heeft hij opgebouwd samen met zijn vrouw, en zij is onlangs overleden. Blijkbaar is het in stand houden van de collectie emotioneel te beladen voor hem, en daarom verkoopt hij het grootste deel. Om het daarmee ook af te kunnen sluiten dus…
Zie her artikel met video op cnn:
http://edition.cnn.com/2015/06/30/autos/bonhams-classic-car-auction-denmark-frederiksen/
@ptothem: Misschien is de man oud aan het worden en wil ie z’n pareltjes doorgeven aan jongere verzamelaars, die ze de komende 30 jaar willen vertroetelen?
wat een collectie, prachtig! Maar of ik er een of meerdere zou willen bezitten? Nee, geloof het niet..
De Duesenberg natuurlijk.
Die Cord is echt top. Prachtige auto. Sowieso een prachtige collectie. Ik zou het niet snel zat worden denk ik. Aan de andere kant, je bent natuurlijk een fortuin kwijt aan druppelladers en startboosters.
@E34M5Touring: Valt mee, je laat de accupolen natuurlijk niet aangesloten, dus leeglopen valt erg mee.
Mooie wagens! Dat huis mag ie houden, tikkektje vulgair en te groot.
@dizono: de Maybach Zeppelin DS8 was vanaf 1938 leverbaar met een “Maybach-7-Gang-Schaltreglergetriebe” (Bron: http://www.maybach.de) 8 versnellingen waren er niet….
@406_v6: 7 voorwaarts en 1 achteruit maakt 8 in totaal toch?
@ahs1979: dus elke bak met 5 versnellingen vooruit en 1 achteruit is een zesbak? de zeventraps handbak van Porsche feitelijk een 8-bak?
wat voor n auto is de meest rechtse op foto 2? wat een front zeg allejezus
@styns: Dat is een Cord. Mooi ding
@pallas: inderdaad
Naar welk goed doel gaat de opbrengst… ?
@Esprit_de_Flandre: stichting help-frederiksen-de-winter-door.
Wat een collectie… Prachtig!
Die zeppelin is heel mooi maar eigenlijk is de ster van de show hier natuurlijk die Duesenberg. Wat een auto.
Eigenlijk de beste auto ooit gebouwd, zijn tijd extreem ver vooruit. 4 kleppen per cylinder, dubbel bovenliggende nokkenassen….in de jaren ’30!
Hij was zo goed dat zelfs de Europese koningshuizen massaal hun Bugattis, Rolls Royces en Hispano-Suiza’s lieten staan en Duesenbergs gingen rijden. Op een gegeven moment reden onder andere de koning van Spanje, de duke of windsor, koning van Italië en de prins en prinses van Roemenië en Yugoslavia allemaal in een SJ.
Je kon hem destijds in 2 motorvarianten krijgen; normaal en supercharged. In de standaard versie leverde de 8-in lijn (gebouwd door vliegtuigmotoren bouwer Lycoming) al 265pk, genoeg om 3000kg luxe naar 191km/uur te brengen.
Maar de topper was de supercharged 8 cylinder, die leverde 330pk…genoeg voor een topsnelheid van 210-225km/uur en 0-100 in 8 seconden, de snelste productiewagen ter wereld (afhankelijk van welke carrosserie je erop had laten plaatsen).
Er was zelfs een ultrasnelle 400pk sterke Speedster, de Duesenberg SSJ, Gary Cooper en Clark Gable hadden er beide een. Die wagens zijn vandaag de dag echt onbetaalbaar.
Vraag me af of er geen MB 500 / 540K tussenzit, was destijds tock ook een droomauto.
@spidermann: kijk eens goed op de foto, midden onder.
Ik heb hier gewoon geen worden voor, het kwijl loopt uit mijn bek. Wat een collectie.
Het zou mij niet verbazen als Jay Leno hierbij aanwezig is of al dan niet een vertegenwoordiger van hem, zeker gezien de Duesy model J.
Zonde. Hoop dat het in een keer tegelijk word verkocht aan 1 persoon