Op dit soort snelheden wil je geen verrassingen. Toch overkwam het een Tesla-rijder toen de draagarm het begaf.
Over de kwaliteitsproblemen van Tesla’s is al heel veel geschreven. Maar ja: dit zijn ook geen verhalen die verzonnen worden. Ook dit keer is het weer raak met een bizar incident. Een man uit Zwitserland maakte mee hoe de draagarm van zijn Tesla Model S P90D de geest gaf met een snelheid van 200 km/u.
Als één van de weinige elektrische auto’s zijn Tesla’s ook inzetbaar als autobahn blaffer. Geen begrensde topsnelheid van 160, 180 of 200 km/u, maar ver daarboven is geen probleem. De nieuwe Tesla Model S Plaid kan zelfs 325 km/u. Natuurlijk stort de actieradius wel in als je gaat trappen. Extra laden is onvermijdelijk als het tempo eenmaal goed gevonden is.
Een eigenaar van een Tesla Model S P90D was met zijn EV onderweg van het Duitse Stuttgart naar Zürich in Zwitserland. Onderweg kreeg hij de schrik van zijn leven. Op de autobahn hoorde hij een knal en zag hij in de spiegel dat er ook vloeistof lekte. Daarnaast kwam er rook onder de auto vandaan. Dit alles gebeurde met een snelheid van 200 km/u. Wat bleek nu: de draagarm van de Tesla Model S was afgebroken. De man moest de auto noodgedwongen aan de kant zetten, want het voertuig was onbestuurbaar geworden.
Op het Duitse Tesla Fahrer und Freunde (TFF) forum doet de automobilist zijn verhaal. Hij spreekt over een horror ervaring en daar kunnen we ons iets bij voorstellen. De auto werd afgesleept door de ADAC en de man kon zijn weg vervolgen met vervangend vervoer. De garantie was in april 2020 verlopen en na een onderzoek door Tesla Zürich concludeerde het merk niet voor de reparatiekosten (á 7.000 euro) te zullen opdraaien. Volgens Tesla viel de schade in de categorie normale slijtage. De Model S P90D had ongeveer 80.000 kilometer op de teller staan. Een bijzondere uitkomst dus.
Op het forum adviseren andere Tesla-rijders aan de man om juridisch advies in te schakelen.
Met dank aan Kenneth voor de tip!
grasvreter zegt
Al is 80k km natuurlijk weinig, wie weet heeft deze tesla al 20x veel te hard een stoep gepakt. Je kan zo niet zeggen of de schuld bij de kwaliteit van het onderdeel ligt of niet.
Boomer zegt
Ik ben geen Tesla fanboy, maar om nou inderdaad exemplarisch bewijs te gebruiken voor een heel artikel vind ik wel ver gaan.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Het incident schijnt niet op zichzelf te staan.
mashell zegt
Het is inderdaad ook niet de eerste keer dat ik van hoor. De Model S is het eerste model van een beginnend autofabrikant, daar ontbreekt het gewoon aan ervaring over hoe ze zoiets duurzaam moeten construeren.
redbeams zegt
@mashell: De roadster was toch hun 1e model?
mashell zegt
Ja en Nee. Ja. het was de eerste Tesla. Nee, want het was eigenlijk gewoon een Lotus Elise met elektromotor. Daar leunden ze op de ervaring van Lotus. Geen gekke partij overigens die ze ook nu zouden kunnen inhuren.
hplh zegt
@mashell: onzin het zijn gewoon mercedes draagarmen.
theblazerunner zegt
@hplh: blijkbaar dus niet sterk genoeg voor een 80.000km X 2200kg X 200 km/u Tesla boot
dakarbemo zegt
Wishbone failures zijn een structureel probleem bij Tesla’s van alle modellen in t alfabet ;)
flutterby zegt
@dakarbemo: dus de S en X, maar niet de 3..?
dakarbemo zegt
LOL zo zie je maar dat ik ook gehersenspoeld ben door Elon dat die 3 als E pitched haha
soes750 zegt
@flutterby: lol ?
Dutchdriftking zegt
@grasvreter: Dit dus. Er zal meer onderzoek gedaan moeten worden om te kunnen zien hoe dit heeft kunnen gebeuren. Als uiteindelijk iedere Tesla tussen de 80 en 100k km problemen krijgt met de draagarmen (en dit voor levensgevaarlijke situaties zorgt) dan moeten we verder gaan kijken.
dutchneon zegt
Ik weet dat er gaandeweg ergens met de facelift andere onderdelen zijn geproduceerd voor het onderstel.
Zo heb ik onder mijn model-s uit 2013 nog de originele draagarmen bijn 270.000km die komen er nu aan voor vervanging. een 2015 draagarm is al anders qua ontwerp
rutgerg zegt
Bizar…. en dan aan slijtage wijten. Volgens mij mag een draagarm nooit zomaar afbreken. En al helemaal niet bij een auto van enkele jaren oud met slechts 80k op de teller.
sonnybonds zegt
Ja kwaliteit is bij Tesla erg slecht. Rempedaal kon ook zomaar afbreken.
grasvreter zegt
Dat waren mustangs toch?
retsok zegt
@sonnybonds: dat was bij de ford mustang toch?
galgootje zegt
@sonnybonds: was dat niet bij een Ford Mustang?
sonnybonds zegt
my bad het was het Gaspedaal in Tesla
Paul58 zegt
@sonnybonds: huh maar dit soort dingen komen toch alleen voor bij Tesla? Bij andere merken nog nooit gekke dingen gehoord. Oh wacht… desalniettemin is dit gewoon een gevaarlijke situatie. Ik ben benieuwd hoe dit is veroorzaakt. Als het echt een productieprobleem is gaan er waarschijnlijk nog meer draagarmen breken de komende tijd.
shalomleon zegt
@sonnybonds: tja grappig verhaal dat, dat type rempedaal kwam van een niet nader te noemen duits merk met een 3 potige ster als logo. Echt slecht van Tesla
sonnybonds zegt
ik zeg al het was het gaspedaal niet rempedaal. Tesla staat nu eenmaal niet bekend om zijn kwaliteit
berlinetta zegt
Europees consumentenrecht schrijft een garantietermijn van 2 jaar voor. maar uit de tekst volgt niet of die termijn al overschreden is. Nederlands recht daarentegen kent geen wettelijke garantietermijn, maar hanteert de voorwaarde dat een product zo lang moet meegaan als je ervan mag verwachten. Van een auto mag je verwachten dat deze langer meegaat dan 2 jaar, maar of dat bij een draagarm ook het geval is? Een monteur in de zaal die hier iets van weet?
rutgerg zegt
Draagarmen worden tijdens de apk op speling gecontroleerd. Aangezien dit pas na 4 jaar hoeft te gebeuren zouden ze zeker de eerste 4 jaar heel moeten blijven lijkt mij. En volgens mij bestaat de P90D nog niet langer dan 4 jaar toch?
berlinetta zegt
Ja ik neem aan dat draagarmen ook zeker langer dan 2 jaar moeten mee gaan idd.
Maar je kan het ook anders beredeneren: van een auto mag worden verwachten dat je er ook nog na 80k op de teller gebruik van kan maken. Dat is door die beschadigde draagarm niet meer mogelijk. Dat zou dus inhouden dat Tesla dit kosteloos moet repareren.
vaakbenjetebang zegt
@rutgerg: speling is één ding. Daar kun je op controleren. Wat ik op de foto zie laat zich door eventuele speling niet zo gemakkelijk verklaren, dat ziet er meer uit als materiaalfalen. Zoiets kan lang onzichtbaar blijven tot het ineens afbreekt. Lijkt me een lelijke ervaring, met 200 op de klok.
406_v6 zegt
@berlinetta: aangezien het een Zwitser is, is Europees recht niet van toepassing..
berlinetta zegt
Scherp! Dat had ik even over het hoofd gezien.
shibe zegt
Normale “slijtage” dat resulteert in 7k schade. Ja tuurlijk Elon!
flutterby zegt
@shibe: als die al 80.000 km zonder onderhoud rond rijdt verbaasd mij dat niets. Het zal niet de eerste zijn die zijn auto niet fatsoenlijk laat nakijken omdat het voor de garantie niet hoeft.
moveyourmind zegt
Voor € 7000 maakt Tesla je arm…
En maakt Tesla je arm.
Dat is twee voor de prijs van één, dat vind ik erg netjes van Tesla.
KEV9 zegt
Och bij mijn A8 sloeg de motor vast omdat de nokkenassen het begaven.. ‘foutje’ zei Audi, En niet veel later begaf de versnellingsbak het voor de eerste keer.. wederop ‘oeps foutje’ volgens audi
Pascal zegt
Ja over Audi kan ook menig persoon een boekje open doen. Ik zat gisteren nog de uitzending van ‘Opgelicht’ te kijken over de olie-slurpende TFSI motoren. In Amerika is Audi veroordeeld om dit gratis op te lossen en 8 jaar garantie te leveren, maar in Nederland erkent Pon gewoon niet dat het een een constructiefout betreft en laat de eigenaren tussen de 3 en 6 k betalen om het op te lossen. Boefjes zijn het.
KEV9 zegt
Wat dacht je van ruim 8000 euro voor paar nokkenassen..
wimof zegt
Welk type motor lag erin, km stand, gebruiksomstandigheden , heeft men de reden kunnen achterhalen, was er geen geratel te horen op stationair toerental (vooral koud) ?
KEV9 zegt
4.2TDI en bleek een bekend probleem te zijn bij deze motoren idem met de versnellingsbakken en delen van de electronica. Rij nu 2 jaar Renault Espace en tot op de dag van vandaag geen enkele storing gehad.. heerlijke auto voor de lange afstanden. (diesel)
mustang750supersnake zegt
@Soulmaster: sow zeg!!na n 4.2 audi met grote kostbare problemen overstappen in n renault espace….jij houdt wel van n gokje he??
KEV9 zegt
Gokje? Rij al 2 jaar volledig storingsvrij, komt enkel in de garage voor onderhoud. Kost 100.000 euro minder, heb meer ruimte, rij veel zuiniger, is 100.000x betrouwbaarder, kunnen meer mensen in.. en heb net zoveel luxe…
theblazerunner zegt
@Soulmaster: voor 8K kun je bij Cat Cams in België iedere spec nokkenas voor iedere motor bestellen
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Het incident schijnt niet op zichzelf te staan. Ja idioot idd. Gelukkig zijn er bedrijven die het TFSI zuigerverenprobleem beter oplossen tegen lagere kosten.
wimof zegt
Kijk eens op de site van ” https://www.redhead-zylinderkopftechnik.de ” je krijgt een totaal andere kijk op mekaniek en de soms bizarre al dan niet toevalligheden. Waarom ging mijn Multitronic niet stuk en bij anderen X keer na mekaar. Als (ex) Audi dealer ken ik (heel) veel defecten en hoe ze voorkomen hadden kunnen worden. Waar het fout liep bij de conceptie/constructie.
wimof zegt
Door steeds minder wrijving na te streven heeft men zijn hand overspeeld. Het concept was niet slecht, doch gebruiksomstandigheden, brandstof en (te) lange onderhoudsintervallen hebben er anders over beslist.
Pascal zegt
Klopt, waren goed bedoelingen van Audi maar pakte helaas niet goed uit. Dat kan natuurlijk gebeuren, maar het zou ze sieren als ze dan verantwoordelijkheid pakken in plaats van afschuiven op de klant.
Erik zegt
Begrijp nooit waarom mensen nog VAG producten kopen als er zoveel ellende mee is door de bank genomen?
KEV9 zegt
Waarom kopen miljoenen mensen een iPhone als er zoveel restricties aanzitten.
mustang750supersnake zegt
@Soulmaster: iphones lekken geen olie…
KEV9 zegt
Wel je privacy gegevens
Pascal zegt
Bizar, zoiets mag nooit gebeuren natuurlijk. Qua structureel voorkomende kwaliteitsproblemen bij Tesla hoor ik trouwens tot nu toe alleen afwerking en geen essentiele onderdelen die de veiligheid beïnvloeden zoals in dit geval. Daar zit voor mij wel een verschil in. Verder zou ik benieuwd zijn of de eigenaar wel netjes met z’n auto is omgegaan voor wat betreft stoepranden pakken of misschien heeft de draagarm eerder op andere wijze een klap gehad. Dit is wel de eerste keer dat ik lees dat dit gebeurt; dus er kan natuurlijk niet zomaar gesteld worden dat de kwaliteit van de draagarmen onvoldoende is.
vindik zegt
Een draagarm breekt nooit (tenzij je met 100+ door een gat rijdt en dan beugt ie waarschijnlijk nog); alleen fusee of rubber gaan stuk.
Dit lijkt meer op metaalmoeheid van Chinees staal..
Gebeurt bij BMW niet tijdens de garantie en niet daarna..
Erg treurig die goeie service van Elon.
Misschien in het vervolg toch een echte auto kopen..
ty5500 zegt
De reactie van Tesla is schrijnend en het zou niet mogen gebeuren. Je gelooft echter in sprookjes als je denkt dat dergelijke zaken niet gebeuren bij andere merken. Tesla trekt gewoon makkelijk de aandacht van de media, zowel positief als negatief.
Om maar in te pikken op BMW uit je voorbeeld:
“Summary
BMW of North America, LLC (BMW) is recalling certain 2018 BMW X5 xDrive35i, X5 xDrive50i, X5 xDrive35d, and X6 sDrive35i vehicles. The pivot bolt on the front lower-left control arm may not have been properly hardened, which may cause the control arm to break.”
Link:https://www.cars.com/research/bmw-x6-2018/recalls/
Een recall lijkt me bij Tesla ook wel op zijn plaats.
wimof zegt
De wanddikte van dit betreffende onderdeel is niet bepaald dik te noemen, blijkbaar gemaakt waarvoor het moest dienen, zonder enige marge.
Pascal zegt
BMW is een mooi merk, maar je hoeft niet net te doen alsof daar niet ook de nodige (kwaliteitsgerelateerde) anekdotes over bestaan. Je weet trouwens waar de nieuwste elektrische BMW in elkaar wordt gezet? Juist, China.
admiajfe zegt
gebeurt ook bij BMW hoor, een noodrem actie in een 318i (e36) veroorzaakte een kromme draagarm….
Daar waren destijds ook veel meer klachten over.
theblazerunner zegt
@admiajfe: ik beschouw draagarmen sowieso eens per 100k als “service item” blijft ie ook strak sturen
KEV9 zegt
Chinees staal is van betere kwaliteit dan US-staal… heel veel beter.
chrisvis zegt
@vindik: gebeurd bij bmw niet???. Vriend van mij had een 530d, net uit garantie en net over de 100000 km…breekt er een klep af en zat in de cilinder(7000€ voor een nieuwe motor). Collega van mij reed met een m3 e46 en na meerdere bezoekjes aan het circuit scheurde de achterbrug gewoon door. Zelfde verhaal hoor ik bij Audi, andere collega en had na 15000km al kromgetrokken remschijven achteraan op zijn rs3. Duitse degelijkheid??? Je moet het niet geloven!!!
KEV9 zegt
En ondertussen maar blijven wijzen op de Fransen en hun baggerproducten.
Boomer zegt
Op basis van de foto denk ik overigens dat dit een stuurstang is en geen draagarm, want voor een draagarm lijkt het oog me erg zwak uitgevoerd.
henkp1 zegt
Daarom is ie ook gebroken..!
?
aarsgewei zegt
Jeetje, ik hoorde laatst van een man uit Roemenie dat de fuseekogel van zijn peugeot afbrak toen hij naar links afsloeg, snel een artikel van maken!
De teslahaat zit diep hier op autoblog.
dalmore zegt
@aarsgewei: Het is geen Tesla haat maar zodra die naam in de titel staat wordt er meer op geklikt = meer geld van advertenties..
karhengst zegt
Het feit dat Tesla niet thuis geeft bij zoiets valt voor mij onder dezelfde categorie als een VW importeur die olieproblemen wegwuift.
Voor consumenten is het dus juist een goede zaak dat zulke dingen benoemd worden, brakke auto’s en slechte service is niemand bij gediend. Daar hoef je geen (anti-)fanboy voor te zijn.
ericd zegt
Tesla kan de borst natmaken. Juridisch kan nooit hard gemaakt worden dat een dergelijke ‘structural failure’ als slijtage mag worden aangemerkt. Veiligheidsinstanties gaan er in zijn algemeenheid van uit dat je veilig functioneren mag verwachten binnen een redelijke levensduur (tezij je met je kar een regelmatig pekelbad hebt genomen waarop je garage je gewezen heeft op de risico’s), en die zal gauw 15 tot 20 jaar bedragen.
Iets anders is, dat ophanging sowieso meer te lijden heeft met de ridicule laagprofielbanden die voor de mooi worden aangeschaft, en die je heel vaak op Tesla’s ziet.
dper4mance zegt
Tja… Het is inmiddels redelijk bekend dat de bouwkwaliteit nogal te wensen over laat. Je kunt weten waar je aan begint als je zo’n ding koopt. Ontwikkeld op het niveau van de gemiddelde britse kit car. Wilt niet zeggen dat het niet schandalig en gevaarlijk is natuurlijk…
Marc zegt
Net als Alfas en Fiats vroeger na 8 jaar roest
knapzuur zegt
Mwah binnen het eerste jaar versleten draagarm rubbers (soms binnen 15k) is tot en met 2010 sowieso een ding geweest voor de Alfa Romeo GT (en ook de 156 en 147), goed ze braken niet af maar gaven een winkelkarretjes feeling en sound bij elke stevig veerwegbeweging.
jesse93 zegt
Het gaat hier om Zwitserse kronen. Reparatiekosten zijn dus niet €7.000,- maar rond de €700-800. Alsnog een dure reparatie voor iets wat, onder normale omstandigheden, niet zo snel kapot zou mogen gaan.
PortRo zegt
Zwitserse kronen? Ow, hebben ze een nieuwe munt-eenheid gekregen?
De Zwitserse Frank heeft een waarde van 1,07 voor een euro. (Dus is CHF7000 zo’n EUR6500)
piet zegt
“De man moest de auto noodgedwongen aan de kant zetten, want het voertuig was onbestuurbaar geworden.”
Knap stukje werk.
dakarbemo zegt
Klassiek geval van wat genoemd is het “Whompy Wheel Syndrome” die toch iets te veel Tesla’s oplopen
kevertje zegt
Er zijn teveel mensen die zich verkijken op de Tesla-hype. Ondanks het door de beurzen opgeklopte financiële verhaal is en blijft dit een kleine fabrikant. Kleine fabrikanten sukkelen altijd met bizarre problemen. Grote ook, maar die zijn systematischer in monitoring door hun garagenetwerk en terugroepacties. De early-adopter fans van zo’n merk hebben nogal de neiging om deze realiteit niet onder ogen te komen -verblind door het snel kloppend hart achter hun keuze en het groene statement dat o-zo-belangrijk is – maar Tesla heeft een zeer lange lijst van kwaliteitsproblemen opgebouwd. Zowel elke EV-fabrikant kampt trouwens in mindere of meerdere mate met dergelijke vreemde fenomenen. Het is blijkbaar veel minder gemakkelijk een betrouwbare EV te bouwen dat vele merken zelf dachten, en Tesla… die is helemaal uit het niets opgestaan met flink wat geld en schulden tegen een verhaal vol fantasmen aan te gooien. Het is Musk tot op een bepaalde hoogte ook nog gelukt, maar ja er mist er wel eens één de bocht, of vliegt in brand, verliest onderdelen of rijdt met die Autopilot tegen volle snelheid ergens op in, dat moet je er maar bijnemen met zo’n keuze – ik laat dit heerlijk gerecht opgediend met (te)veel media-aandacht aan mij voorbij gaan.
leasevergelijker zegt
Nog nooit een Tesla gereden…?
henkp1 zegt
Vervelend. Belangrijk dat dit goed uitgezocht wordt. Wat is de oorzaak van de breuk? Fabricagefout of onoordeelkundig ermee om gaan? In het eerste geval dient Tesla zijn verantwoordelijkheid te nemen natuurlijk. Op zich is het blijkbaar nogal meegevallen, de persoon heeft de auto vanaf 200km/h netjes aan de kant kunnen zetten.
frank2b zegt
Lijkt mij ook normale slijtage. Het gebeurt iedereen toch wel een keer dat de draagarm losbreekt? Heel gebruikelijk en geen reden tot zorg.
alloallo zegt
Hmmm! Broodje aap verhaal. Vanochtend even getest op A57 richting Krefeld en bij 220 bleef alles ziiten.
Morgenochtend zal ik de test herhalen.
cossiekiller zegt
Wel straf dat de bestuurder de auto gewoon aan de kant zette nadat deze onbestuurbaar was geworden!
flutterby zegt
@cossiekiller: Autopilot nam het over
petroldrinker zegt
Kwaliteitje hoor dat tesla… man man man wat een kutzooi is het toch, er is echt niks positiefs aan die bakken tenzij je gierig bent en lage bijtelling je geil maakt
spence zegt
Is een “class-action” niet bekend of niet toegestaan in Nederland ?
Lijkt mij dat die vaak voorkomende problemen zo opgelost kunnen worden.
Indien dit probleem vaker voorkomt, waarom is er geen verplichte terugroepactie opgelegd door de EU?
Polestar heeft er toch ook één aan zijn been ?
j05b zegt
Dit is natuurlijk slecht. Maar om nu elk issue met een Tesla als nieuws te beschouwen begint me wel te irriteren.
Ik heb dit gehad met een polo van een jaar oud. Een drempel gepakt en sindsdien krakend geluid. rijden ging nog wel maar alles rechtsvoor was aan t kraken.
Naar de dealer gegaan voor een check. Na enkele minuten stonden ze naast me met de mededeling dat elke meter die ik nog door zou rijden levensgevaarlijk zou zijn. Draagarm was eruit en alles hing nog op wonderbaarlijke wijze aan elkaar.
Kan me niet herinneren dat dit nieuws was.
ozzytrk zegt
Haha Tesla rijders denken slim te zijn