Negenvoudig MotoGP race-winnaar Maverick Vinales is door het fabrieksteam van Yamaha geschorst vanwege het moedwillig overtoeren van zijn motor.
Terwijl de F1 coureurs ’s werelds mondaine badplaatsen onveilig maken in hun zomerstop, gaan de echte helden van het circuit stug door. De MotoGP kent namelijk geen zomerstop. Morgen staan de mannen die uitkomen in de koningsklasse van de tweewielers aan de start voor de Grand Prix van Oostenrijk. Althans, bijna alle mannen.
Maverick
De man met de gaafste voornaam van allen, staat namelijk aan de zijlijn. Maverick Vinales wordt namelijk door zijn team Monster Yamaha aan de kant gehouden. Dat komt dit keer niet doordat hij gecrasht is en de teamdokter heeft besloten dat hij niet fit is om te racen, maar wel om iets anders dat ook in Days of Thunder voorkwam. Vinales heeft tijdens het vorige weekend zijn Yamaha moedwillig in de toeren gejaagd. Zodoende kwam zijn team afgelopen week met onderstaande bizarre verklaring:
Yamaha regrets to announce that Maverick Viñales‘ entry to this weekend‘s Austrian MotoGP event has been withdrawn by the Monster Energy Yamaha MotoGP team. The absence follows the suspension of the rider by Yamaha due to the unexplained irregular operation of the motorcycle by the rider during last weekend‘s Styria MotoGP race. Yamaha‘s decision follows an in-depth analysis of telemetry and data over the last days.
Yamaha, monitort de telemetrie die van hun rijders afkomt nauwkeurig
Gevaar
Volgens Yamaha leverde de situatie zelfs gevaar op voor Vinales zelf en voor anderen. Er had wel een kind kunnen oversteken!
Yamaha‘s conclusion is that the rider‘s actions could have potentially caused significant damage to the engine of his YZR-M1 bike which could have caused serious risks to the rider himself and possibly posed a danger to all other riders in the MotoGP race. The rider will not be replaced at the Austrian GP. Decisions regarding the future races will be taken after a more detailed analysis of the situation and further discussions between Yamaha and the rider.’
Yamaha, houdt niet van Days of Thunder, gaat ook liever niet de Danger Zone in en heeft eigenlijk überhaupt een hekel aan Tom Cruise
Kerfuffle
Inmiddels is duidelijk geworden waar de hele kerfuffle over gaat. Zoals meestal, valt het op het oog in eerste instantie allemaal wel mee. In de laatste ronden ging Vinales niet meer volgas op het rechte stuk (275 km/u in plaats van ruim 300 km/u). En na de finish jaagt Maverick zijn M1 een paar keer de toeren in alsof het zijn oude Peugeot Vivacity is van toen hij zestien was en meisjes wilde imponeren bij de fietsenstalling. Het gevaar voor zichzelf en anderen zien we niet direct en kan dus onder het kopje gaslighting van zijn werkgever geschaard worden.
Desalniettemin is het natuurlijk wel een beetje gek wat Maverick doet. Zojuist heeft hij dan ook schuldbewust gereageerd op de hele zaak:
I’m very sad because it’s a very strange situation. It’s really hard to be in this situation right now and I’m lucky to have people who are there for me at this very hard time. It was a very big moment of frustration because the first part of the race had been perfect and I was starting the second part of the season well again. Then it all went wrong and there was an explosion inside me that I couldn’t channel properly. I apologise to Yamaha, because I rode in the wrong way in the last laps, so I want to apologise to everybody.
Maverick Vinales, voelde zijn need for speed niet afdoende voldaan in de tweede helft van de race
Winnaar
Het incident resulteert mogelijk in een nog vroeger einde aan Vinales’ dienstbetrekking bij Yamaha. Deze komt na dit seizoen toch al een jaar eerder dan gepland ten einde, daar de verstandhouding tussen Maverick en zijn team al langer slecht is. Hoe tijden kunnen veranderen. Ooit won de voormalig Moto3 kampioen en TT-winnaar nog drie van zijn eerste vijf races voor Yamaha naast niemand minder dan Valentino Rossi.
Een gouden toekomst leek destijds in het verschiet te liggen voor Vinales én Yamaha, maar de vroege belofte werd nooit helemaal ingelost. Eerder dit seizoen verving Yamaha Mavericks crew chief met iemand anders om het tij te keren. Probleem was alleen dat de vorige crew chief juist een mattie was van Maverick. Volgend jaar komt de nog altijd slechts 26-jarige Vinales waarschijnlijk uit voor Aprilia. Het gerucht gaat dat Yamaha zelf inmiddels van plan is hem de rest van het seizoen te vervangen door Cal Crutchlow. Homo homini lupus est. Waarvan akte.
acakoning zegt
Misschien probeerde hij hem bewust op te blazen? Soort van match-fixing zaak..
chrisvis zegt
@acakoning: de machines hebben effectief een begrenzer en dit hoor je ook op de beelden, pas na de telemetrie te bekijken bleek maverick de laatste 4 ronden ongelooflijk traag te zijn. Hij zou 4 a 5 sec trager geweest zijn dan voorheen met zelfs een uitschieter van 12 sec trager… Persoonlijk heb ik maverick altijd een kwal gevonden en serieus overschat, het zogenaamde talent kon in de races vorig jaar bij yamaha al geen vuist maken tov Rossi die -laat ons eerlijk zijn- toen al niet meer op de top van zijn kunnen was
cloverleaf zegt
Zal niet de eerste keer zijn want anders bespreek je zoiets binnenkamers lijkt mij. Zal wel iets meer aan de hand zijn
mark997gt3 zegt
Dacht serieus dat hij een toekomstig WK zou zijn. Zij. Start bij Yamaha was fenomenaal. Maar als WK moet je consistent zijn en mentaal erg sterk. Dat is onze Maverick dus duidelijk niet. Dan blijft het bij af en toe een overwinning en een mooi klassering. Maar WK zal ie niet meer worden.
Rick-dos zegt
“Deze komt na dit seizoen toch al een jaar eerder dan gepland ten einde, daar de verstandhouding tussen Maverick en zijn team al langer slecht is.”
Heel verhaal om er aan het eind pas achter te komen wat het werkelijke probleem is. Dit zal wel de welbekende druppel zijn. Als hij die motor had opgeblazen dan had hij Yamaha onnodig op kosten gejaagd.
En als hij niet volwassen met de situatie om kan gaan dan kun je hem idd beter niet meer op die motor hebben.
sr20det zegt
@Rick-dos: een motorblok moet je toch gewoon in de toeren kunnen halen lijkt mij. Zeker een raceblok.
Zo niet dan moet je als fabrikant gewoon te toerenbegrenzer op een lager toerental instellen.
Ik vind dit wel een rare beslissing.
sanderz28 zegt
MotoGP heeft z’n zomerstop al gehad hoor, heeft 5 weken stilgelegen tot aan vorige week.
jaapiyo zegt
Ruïneer jij nu gewoon een goed verhaal met feiten?
allesmetturbo zegt
@jaapiyo: haha
cossiekiller zegt
Maverick heten en je dan voor zoiets belachelijk excuseren… Dat is niet Tom Cruise waardig.
mashell zegt
Deze is meer een Goose…
markgt3 zegt
Days of Thunder.. eerste film die ik kocht toen ik een 7.1 Surround set had gekocht met 356 speakers 25 jaar geleden .. buren hebben er nog trauma’s van …. Ha ha.. Gentelman… start your engines…. Elke keer weer kippenvel…
Jetlag zegt
@markgt3: Stür…
Ik weet niet (meer) hoe dat 25 jaar geleden zat, maar is een “7.1 Surround set met 356 speakers” dan niet een 355.1 / 354.2 Surround set, of bedoel je die 7.1 set met 356 speakers betaald te hebben?
Sorry voor m’n onwetendheid, maar ik ben hier dan ook op Autoblog en niet Homecinemablog… Ha ha..
joki zegt
Hij heeft z’n overdrijving gestoeld op de kwaliteit van de film… en hij heeft groot gelijk!
towi1989 zegt
Laat maar