Je zou bijna denken dat het een grap is, maar in Italie krijg je sinds 8 augustus een extra hoge boete tussen tien uur ’s avonds en 7 uur ’s ochtends. En niet een klein beetje hoger, maar een derde of 50%!
Zo kan rijden onder invloed je komen te staan op een boete tussen de 1.500 en 6.000 euro. En als je toevallig wat afval uit het raampje van je auto gooit kan je daar een boete voor krijgen van 500 tot 1.000 euro. Rij je 30 km te hard? Overdag: 150 euro, ’s nachts 207 euro. Bumperkleven: 38 euro vs 51 euro etc etc…
Maar de grote vraag is natuurlijk: Waarom zijn ’s nachts de boetes hoger?
Zijn overtredingen die in het donker begaan worden ernstiger? Moet de politie gewoon iets bedenken om die Lamborghini’s te kunnen betalen? Zijn agenten soms pissig omdat ze ’s avonds moeten werken? Weten jullie het misschien? (via: bnr.nl & adnkronos.com)
BMWPerformance zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
MGMIDGETMKIII zegt
bumperkleven maar 38 euro?
MDA zegt
’s Nachts meer kans op ongelukken oid?
Wel een goede reden om je avondje uit gewoon te verlengen en pas na 7u met je zatte kop de auto in te stappen.
FuelMinded zegt
Zoals gewoonlijk heeft de Italiaanse politie goede banden met de maffia. En meestal moeten ze ’s avonds een deal sluiten of een lijk wegwerken. Dan is het natuurlijk niet handig als je iemand nog moet aanhouden onderweg.
tibor zegt
@ bwmperformance
let op je taalgebruik hier.
ontopic: wel erg markant aangezien het in de avond/nacht toch echt vele malen rustiger is.
kraakensmaak zegt
Kunnen ze in Italie ook boven de 50 mijn rijbewijs invorderen, of is alles gewoon cash te betalen?
Laurens zegt
Overwerk is meestal duurder?
luis zegt
he het zijn italianen
demontventoux zegt
Boetes voor bumperkleven liggen serieus laag t.o.v de anderen. Enkel met de prijs van het afval naar buiten werpen ben ik het eens. Dat mag zelfs hoger liggen :p
LoLman zegt
Wel een beetje vreemd.. Maar ik denk dat het inderdaad iets te maken heeft met dat er ’s nachts meer kans op een ongeluk is.
Merry zegt
Volgens de echte christenlijke normen die ook in Italia zijn moet je eigenlijk op bed liggen als het donker is.
Je mag dus allang blij zijn dat je niet gelijk de bak in moet…
Sorcerer zegt
Nou, aan de ene kant is het ’s avonds rustiger en is rijden dus minder gevaarlijk… maar aan de andere kant spookt het ’s avonds wel ook van de vermoeide chauffeurs en zie je bepaalde dingen (loslopend vee op de weg, loslopende mensen, etc.) pas veel later. Dus wat dat betreft is het logisch.
Ook zie je (in NL) dat er ’s avonds veel meer hard wordt gereden dan overdag. ’s Avonds word je continu voorbijgeracet op vrij hoge snelheid als je rustigjes 120 rijdt op de A2 bijvoorbeeld…
En nou zul je zeggen ‘pff, valt wel mee’… en dat is misschien ook wel zo, maar een verre kennis van me is zo voor de rechter gekomen in Duitsland. Op een onbegrensd stukje in het duister was een ongeval gebeurd en stond een auto dwars op de weg. Niet gezien, tegenop geknald, man die daar liep is nu dood… dat gaat je niet in de koude kleren zitten en daarna rij je ook niet meer zo relaxed in het donker.
frrarririssimo zegt
Nachttoeslag heet dat, die carabinieri krijgen ook nachttoeslag en daar mag de burger aan meebetalen. Of zoiets…?
Sorcerer zegt
kraakensmaak: boven de 40 zelfs al. Verschilt enorm per land maar Nederland is met 50 nog een van de meest soepele!
Landen om heel erg in uit te kijken zijn:
Noorwegen (50+ te hard = minimaal 18 dagen gevangenisstraf)
Zwitserland (erg hoge boetes, rijbewijs kwijt bij 25 (bibk) – 35 (snelweg) te hard)
Portugal (rijbewijs kwijt bij 30+ te hard)
Zweden (hoge boetes, rijbewijs kwijt bij 30+ te hard)
Zie ook http://www.snelheidscontroles.com/Europa/default.htm
Majinstar zegt
Leuk voor de mensen die een avondje willen stappen.
Jochempie zegt
Ja omdat je minder goed kan zien natuurlijk. En niet zeggen dat dat onzin is, een auto met verlichting ’s nachts zie je slechter dan een auto zonder verlichting overdag. Maar op die basis zou je ook hogere boetes moeten krijgen bij zware regenval.
Jesper zegt
Wat mij alleszins meevalt is de 150 euro bij 30+ :o
Ik mocht voor 80 waar je 50 mag (N205, maar ze noemen het bebouwde kom) dik 300 euro aftikken. Dan ben ik daar zelfs ’s nachts nog goedkoper uit daar. Wat ik me wel af vraag, als de testheren van Ferrari of Lambo daar +30 rijden, krijgen ze die print dan ook of worden ze gematst? :P
S2000 zegt
-edit: gedraag je eens!-
de sjonnies zegt
Is het ’s nachts niet donker in Italië?
Peter zegt
In Italie zijn vooral de vrijdag- en zaterdagavond/nacht berucht. Op deze avonden rijden jongeren zich massaal het ziekenhuis (of erger) in. Deze maatregel zal dan ook wel deel uitmaken van het pakket maatregelen die de Italiaanse overheid al had aangekondigd om de verkeersveiligheid te verbeteren. Ook alcohol- en drugscontroles zullen waarschijnlijk worden opgevoerd.
Overigens, de tijd dat je in Italie nog ongestraft kon doorrijden is voorbij. Daar staan op bepaalde wegen (A1 bijvoorbeeld) echt extreem veel camera’s! Wel aangekondigd met een bord, dat dan weer wel.. geen sneaky gedoe zoals in Nederland.
Duidelijk zegt
Ik zou het juist omgekeerd doen…
Vooral in de week tussen 6u en 8u ’s avonds de boetes hoger en snachts minder.
Overdag is het ’te snel rijden’ vele malen duurder voor de economie dan snachts.
Overdag is er sneller file vorming, en grote verschillen in snelheden zorgen daar sneller voor.
Ik snap het niet hoor… maar wat wil je, italianen e
Jan C. zegt
In het donker zie je in Nederland vaak ook in de weekeinden ernstige ongevallen gebeuren bij voornamelijk jongeren.
S2000 zegt
In italie is inderdaad veel meer controle en cameratoezicht dan vroeger.
Ook in de bergen bij de noordelijke meren wordt al lang niet meer zo gescheurd als vroeger het geval was.
Daar ik er heel lang niet meer geweest was, viel het me echt op.
Mijn eerdere inzending hierboven “-edit: gedraag je eens !” is niet van mijn hand. Wie schrijft hier onder mijn naam ??
S2000 zegt
Gli Italiani scopano !
Peter zegt
@S2000: Ja viel mij ook op. Was al heel wat jaren geleden dat ik in Italie was en er was veel veranderd. Zo droegen alle brommer- en motorrijders een helm, zelfs in hartje Rome bij 38 graden.. maakte je vroeger niet mee! En inderdaad, er wordt heel wat rustiger gereden over het algemeen.
Jesse zegt
-edit: check!-
nachtcoureur zegt
Dus binnenkort volgt Nederland ook.
Citrofiel zegt
Aparte ‘prijzen’ daar. Heel hoge boetes voor onder invloed rijden en afval weggooien, maar te snel rijden en bumperkleven vallen erg mee. Van sommige overtredingen begrijp ik deze maatregel wel een beetje, maar te snel rijden is op de rustige wegen ’s nachts juist ‘veiliger’ bijvoorbeeld. En afval weggooien is ook niet gevaarlijker als je het in het donker doet… :|
Kyanite zegt
Helemaal terecht, nu nog koppelen aan je inkomen, dan gaan de mensen zich vanzelf weer wat normaler gedragen. Aan de andere kant moeten ze je dan wel wegen geven waar je ook onbeperkt hard mag en kan rijden zoals in bepaalde delen van Duitsland.
Lodewijk zegt
In het buitenland betaal ik mijn boetes nooit.
En je rijbewijs invorderen kunnen ze niet..
BananaFlip zegt
Het is natuurlijk wel zo dat gevaarlijke mensen in het donker altijd gevaarlijker zijn dan overdag.
Rick dos zegt
Wat ook bizar is, is dat er meer transsexuele en minderjarige jongetjes in de prostitutie in Italië werkzaam zijn dan vrouwlijke prostituees.
Dan denk je dat prostitutie niet een grote bizness is in Italië, maar nee…
RenJie zegt
@Sorcerer
Ja, zelfs bij Utrecht, waar 90 is toegestaan. Bestelbusjes vliegen dan met 140+ voorbij.
mashell zegt
s’nachts is het in het donker natuurlijk gevaarlijker (vooral van al die gekken die denken dat het dan niet gevaarlijker is) en dus horen de straffen hoger te zijn. Er gebeuren vreemde dingen in Italië maar hier hebben ze gewoon gelijk.
LH zegt
nou nou nou wat moet ik er van zeggen, ik woon in italie dus, ik zie soms wel een ferrari ’tje rijden oh ja gisteren heb ik nog een 430 scuderia gezien en 9 porsche’s ferrari-auto delear gezien f40, gt3, dino…..