
Je ziet normaal al niet de meest alledaagse voertuigen tijdens de Pikes Peak International Hill Climb, maar Honda maakt het dit jaar wel erg bont.
De Japanners nemen namelijk de HPD ARX-04b mee naar de hillclimb. Deze LMP2-racer rijdt normaal gesproken zijn rondjes tijdens wedstrijden als de 24 uur van Le Mans, maar het leek Honda wel een goed idee om de auto eens onder andere omstandigheden te testen. Voormalig Formule 1-coureur Justin Wilson mag achter het stuur kruipen.
De HPD ARX-04b werd ontwikkeld door Honda en Wirth Research en is dankzij zijn 3.5-liter V6 met twin-turbo niet alleen ontzettend snel, maar ook relatief zuinig. Honda is dan ook benieuwd hoe de auto zich zal houden tijdens Pikes Peak, waarbij het chassis van de bolide het ongetwijfeld zwaar te verduren zal krijgen.
De Pikes Peak International Hill Climb vindt dit jaar plaats op 28 juni, dus de Honda is volgende week al in actie te zien.
UPDATE 26-06-15: Na problemen met de turbo en daar uit voortkomende motorschade, heeft Honda besloten niet met de LMP2-racer deel te nemen aan de Pikes Peak Hillclimb.
Mooi spektakel kan dat worden!
Ik zou een roadcar klasse leuker vinden Een beetje zoals die Peugeot van Loeb. Alle Aero die je kunt plakken op het chassis van een straat auto en een motor uit een hoog volume productie voertuig (onderblok, blok en kop van een productiemodel met minimaal 10.000 stuks geproduceerd binnen 2 jaar). Maar leuk dat Honda een serieuze inschrijving erin gooit.
@w0o0dy:
Die klassen bestaan dan ook gewoon.
Time Attack 1&2 en de Open Class zijn er goede voorbeelden van.
De Peugeot van Loeb had hier dan weer helemaal niets mee te maken, dat was gewoon een top level prototype.
@w0o0dy: Ik betwijfel of die Peugeot daar onder zou vallen in plaats van de unlimited klassen.
Meer dan wat stickers die op 208 koplampen lijken zul je niet terug vinden van een 208.
Waar is dit? Ben het vergeten, en is er een livestream dan?
@ronaldddvos: Uhm, volgens mij is dit bij Pikes Peak, maar ik kan het fout hebben…..
Erg verwarrende tekst……
@Justin070: ik zal je helpen. Pikes peak is een berg in het rocky mountain gebied. Colorado usa dus.
Gaaf juist! Ga zeker kijken!
Als ze slim zijn gooien ze er een honda f1 blok in.
@levon:
V8, V10 of V12?
Ja doe maar.
@carmasterr: of v6 hybrid…
@lambo4all: sarcasme?heuheuheu
Nu het hele parcours gasfalteerd is zie ik ook niet in waarom een LMP2 auto een vreemd gezicht zou moeten zijn.
Voorheen was het zaak om een wagen te bouwen die eigenlijk op beide oppervlakten een goede indruk kon maken, al was de hoofdzaak nog steeds onverhard.
Met al dat asfalt is dat nu niet nodig, en kun je met een circuitracer prima uit de voeten.
@carmasterr: Pikes Peak mag dan tegenwoordig wel geheel geasfalteerd zijn (nou ja, op de top na dan…), maar of een LMP-auto nou zo geschikt is om veel korte bochtjes te draaien, dat weet ik niet. Die dingen zijn toch meer voor topsnelheid gemaakt…
@henrie:
Rhys Millen’s Genesis PM580 heeft een vergelijkbare layout, en die reed nog op het deels onverharde parcours.
http://s1.cdn.autoevolution.com/images/news/gallery/rhis-millen-s-hyundai-genesis-pm580-set-for-pikes-peak-hill-climb-record_3.jpg
Ik weet daarbij zeker dat Honda de LMP2 wel kan afstellen voor de Peak, waarschijnlijk zelfs door de complete motor te vervangen.
En wat is er nu bizar in dit verhaal!
Nu Pikes Peak compleet geasfalteerd is (zonde, ik vond het juist de charme dat het zowel asfalt én gravel was), lijkt mij dit stuk asfalt iconiach genoeg om de Nordschleife te vervangen voor de snelle rondetijden…
@gtwillem: rondetijden? Je bedoeld rallyparcourt? Badum tsss.
Is een atmospherisch ding? Dat krijgt astma op die hoogte, moet je niet op prestaties hopen.
Pikes peak is niet wat het ooit was – of dat iets slechts is laat ik in het midden- onverhard met kuilen en hobbels, tegenwoordig is het asphalt waar menig biliarter jaloers op zou zijn. Een LMP wagen kan zulk vlak asphalt met gemak aan.
Meer moeite zal die hebben met het snel accelereren en de lage topsnelheden.
@Hupke: twin turbo…
@Hupke: Nee het is sowieso een twinturbo v6. Wat blijkbaar wel een andere motor is want de normale motor is een twinturbo 2.8l.
Voormalig f1 coureur Wilson? Was hij niet de kneus die grof geld betaalde voor een 2 wedstrijden in een kansloze Caterham toen het hele team al anderhalve maand in puin lag?
@lambo4all: nee justin wilson was die veel te lange gast in die minardi, ik meen 2002
@lambo4all: Deze zogenaamde kneus reed in de begin jaren van deze eeuw voor Minardi en heeft wel enkele overwinningen in de Indycars op zijn naam staan.
@lambo4all: Nee dat was André Lotterer. En een kneus wil ik hem nou niet echt noemen. Hij is gewoon een belachelijk goede coureur die tot veler verbazing nooit in de F1 geracet heeft. Tot Caterham het zitje van Kobayashi ineens voor zes diepvriespizza’s en een doosje BIC-pennen werd aangeboden en hij zijn F1 droom toch nog eens wilde verwezenlijken.
@Edge:
Was dat niet gewoon VAG die een van hun prijsbeesten een snoepje gaf?
Weet niet of hij zo geschikt is voor iedere keer een korte bocht en dan van bijna 0 weer te accelereren
Een goede verkapte test voor de nieuwe nsx?
Porsche met een verhoogde 919 of een 918? Even aan de stekker voor vertrek en gaan op die Peak!!