In augustus nam de London Metropolitan police een oranje Lamborghini Aventador op Qatari-platen in beslag, omdat deze geen kentekenplaat aan de voorzijde had, en de verzekeringspapieren niet in orde waren. In de tussentijd heeft de eigenaar geen deugdelijke papieren overlegd, en dus ging de supercar doodleuk onder de hamer.
Kennelijk is het in het Verenigd Koninkrijk zo dat jouw bezit je keihard ontnomen kan worden, in plaats van dat het opgeslagen wordt en je de opslagkosten betaalt zodra je hem op kan halen. Bizar maar waar, als we diverse Britse media mogen geloven.
Iets meer dan 2 maanden, zo lang duurt het tot de politie je supercar legaal af mag pakken en je kunt fluiten naar je investering van enkele tonnen. Althans, als het hele verhaal wordt verteld en de man bijvoorbeeld geen vorderingen van de belastingdienst open had staan.
Hoe het ook zij, de politie houdt alleen aan deze ene auto al een extraatje van 218.000 GBP over, iets meer dan twee-en-een-halve euroton. Laat het een waarschuwing zijn voor de Millionaire Boy Racers, als ze weer naar Stalingr.. ehh, Londen trekken.
reggie-boy_rood zegt
Jahoor.. Dat is echt extreem!! Volgens mij heeft die arab allang al een nieuwe..
yerrie zegt
@reggie-boy_rood: het lijkt extreem omdat de gene die het artikel poste niet het verhaal van de krant heeft gelezen!
De auto is niet in beslag genomen van wegen het ontbreken van een kenteken plaat, maar omdat de berijder de niet de eigenaar van de auto was en eigenaar nooit gevonden is en zich ook niet gemeld heeft!
Dus de auto is aangehouden omdat de plaat ontbrak maar de vervolg acties zijn gekomen omdat de eigenaar niet bekend is
scherzo zegt
@yerrie: De auto is in beslag genomen wegens het ontbreken van verzekering. Als je geen geldige verzekering kan overleggen wordt de auto in per direct naar het depot afgevoerd. Hij wordt alleen teruggegeven als er een verzekering is. Je krijgt ook de mogelijkheid afstand te doen, dan wordt de wagen geplet (meestal, onverzekerde zevendehandsjes zijn niks waard in de UK) of geveild. De onverzekerde chauffeur koopt dan weer een auto voor 200 pond en rijdt daar weer fijn mee door, tot ie weer tegen de lamp loopt.
Voor een wagen met buitenlandse platen kun je in de UK maar moeilijk verzekering kopen, mij lukte het niet met NL platen. Een NL verzekering is meestal maar 60 dagen aan een gesloten over de grens geldig, ik neem aan dat ook voor andere landen geldt. Dat zou hier ook het geval kunnen zijn.
yerrie zegt
@reggie-boy_rood: het is sowieso lachwekkend dat iedereen hier denkt dat je in de UK je auto kan kwijt raken bij het ontbreken van een kenteken plaat.
Zijn jullie echt allemaal maf of zo ?
reggie-boy_rood zegt
@yerrie: het is wel zo dat als je geen kenteken platen hebt dat hij niet op straat mag staan.. (In NL)
tupperware zegt
Tja, jammer. Had ik het maar geweten, dan had ik meegeboden. Hier moet toch wat op te verdienen zijn, zeker i.c.m. het verhaal
frankel zegt
@tupperware: bieden tot €25 had geen zin hoor…
tupperware zegt
@frankel:
Zoveel winst hoef ik er niet op te maken, het winnende bod had ik er graag voor betaald.
pagani86 zegt
@tupperware: vergeet de bpm niet die erbij komt voor ons.
tunefuldjmike zegt
Zal wel niet, lange wachtlijst die aventador :P
tunefuldjmike zegt
@tunefuldjmike: wat voor @reggie-boy_rood bedoelt…
reggie-boy_rood zegt
@tunefuldjmike: haha,, “was voor” bedoel je
6cylinder zegt
Dus? Lijkt me duidelijk dat de eigenaar centen zat heeft of er oneerlijk aan gekomen is.
Zolang is bevestigd dat de eigenaar de boodschap heeft meegekregen lijkt me 2 maanden tijd zat in dit geval, halfuurtje werk voor de personal assistant.
civicfk3 zegt
even een ruwe schatting, 1,5ton “afschrijving” wat neerkomt op 33%, zoiets heb je ook al als je de showroom uit rijd met zo’n ding dus dan vind ik 260k nog best veel voor een 2de handsje :P
robbie zegt
@civicfk3: een gloednieuwe Aventador kost £253,200 in Engeland. Met die afschrijving valt het dus wel mee. Dit is een redelijk marktconforme prijs.
civicfk3 zegt
@robbie: ik was uitgegaan van de nederlandse prijs die op autoweek staat, namelijk 425.000 –
robbie zegt
@civicfk3: dat is niet echt logisch ;) Zeker niet omdat we in Nederland belachelijk hoge belastingen kennen op dit soort auto’s.
fejjie zegt
@civicfk3: Gezien de lange wachtprijs kan je er momenteel waarschijnlijk meer dan de nieuwprijs voor vragen.
Donstil zegt
Daar zit natuurlijk meer achter. Ze onteigenen je natuurlijk niet voor het ontbreken van en plaat en het niet kunnen tonen van papieren.
.
Hoe zit dit in Nederland trouwens? Mag een Amerikaan hier rijden zonder kenteken plaat aan de voorkant? Ik zie hier in de omgeving wel eens een a4 rijden namelijk welke alleen achter een USA plaat heeft.
st3fan zegt
@Donstil Zo een zie ik ook toevallig wel eens, een zwarte als ik het goed heb? In omgeving Breda ?
smartye36 zegt
@Donstil: bij mij in de buurt reed een tijdje geleden een vw rond met aleen een usa kenteken achter maar die staat inmiddels op nl platen maar heeft wel ongeveer 2 maand op us plaat gereden
midasracer zegt
@Donstil: Nee mag niet. Ik heb er binnenkort een rechtzaak over. Op dit moment geldt voor vierwielers dat je de gewone EU kentekenplaten voor en achter hebt. Als er achter te weinig ruimte is, kan de RDW toestemming geven voor de USA platen. Die moeten dan op de voor en achterkant. Echter deze 2 regelingen zijn niet voldoende voor het gehele wagenpark. Hoe moet je bijv. op een Donkervoort of een Ferrari een plaat monteren? Onmogelijk, dus er zijn auto’s -ook mijn Midas- die met een kleine sticker rijden. Dat kost tegenwoordig 130 euro,maar ik wil wel eens weten hoe een rechter erover denkt. Tenslotte kan een driewieler wel een ontheffing krijgen voor het ontbreken van de voorplaat als er geen plek voor is.
barchettadriver zegt
@midasracer: Reken maar dat je in Duitsland genadeloos aangehouden wordt zodra de politie je ziet. Daar flitsen ze nml van voor.
midasracer zegt
@barchettadriver: En hoe doet de Duitse politie het dan met bijv. Zwitserse en Italiaanse auto’s? Deze 2 landen hebben een regeling dat er voor een kleine kentekenplaat mag als een grote niet past (en de Italiaanse is echt heel klein). Hetzelfde voor onze driewielers, die mogen zonder voorste plaat. En motorfietsen kunnen dan blijkbaar dus nooit worden bekeurd. Da’s handig! Het lijkt me dat je niet in het buitenland voor zoiets bekeurd kunt worden als het volgens de regels van het thuisland wel mag.
barchettadriver zegt
@midasracer: Motorfietsen en 3-wielers is een uitzonderingscategorie. Kleine plaatjes is naturlijk een probleem, maar als je met en gewone auto zonder voorplaten aankom, kun je er donder op zeggen dat je aan de kant gaat, zelfs al kunnen ze je geen bon geven.
barchettadriver zegt
@barchettadriver: geen probleem, batterij van toetsenbord vervangen.
midasracer zegt
@barchettadriver: Daarom laat ik het voorkomen. Ik kan mijn plaat alleen op beugels voor de neus van de auto monteren en dan kan ik weer een boete krijgen voor scherpe uitstekende delen! Lijkt me ernstiger dan rijden met een sticker die wel van 20 meter leesbaar is. Ik ben erg benieuwd wat de rechter er van vindt. Ik kan de zaak in principe winnen op basis van de fouten in het proces verbaal (automerk is fout, staat Mini, de afmetingen van de plaat staan niet vermeld enz., staat gewoon cm: zijn ze dus vergeten in te voeren), maar ik ga daar voor de rechter niets over zeggen. Ik verlies liever op argumenten dan dat ik win op vormfouten.
sjamp zegt
@midasracer: Maar wat de werkelijke vraag is: Als een Amerikaan, met alleen een amerikaanse plaat op de achterkant, in Europa rond rijdt. Dat is namelijk in Amerikanesië harstikke legaal, maar in Europa niet ‘de defacto standaard’. Mag een Amerikaan dus met-zonder plaat op de voorkant rondrijden in Nederland?
(Als Nederlander moet je gewoon 2 platen voeren: voor en achter, Punt. Klaar. Mensen met een sticker ipv een plaat, weten dat ’t niet mag, kunnen ’t laten voorkomen, maar verliezen ’t toch. Befehl ist Befehl zullen we maar zeggen).
midasracer zegt
@sjamp: Dat heb ik me ook afgevraagd nav dit bericht. Tenslotte mag je in de woestijstaten ook alleen met de achterste plaat rondrijden, net als in veel Amerikaanse staten. Bovenstaande supercars worden naar Londen verscheept om daar rondjes te rijden. Het lijkt me dat als de auto in het eigen land op deze manier straatlegaal is, de Engelse politie er geen bekeuring voor mag geven. Want bijv. onze 18.2 USA kentekenplatenregeling is in Duitsland onbekend. Betekent dat je dan op vakantie met dergelijke platen in Duitsland een bekeuring kunt krijgen? Ik denk het niet.
VWB je laatste opmerking denk ik dat je te kortzichtig denkt. Er is sprake van conflicterende wetgeving mbt kentekenplatenregeling en certificatiewetgeving. Ik wil daar graag met een OVJ onder het oog van de rechter over discussiëren.
reactief zegt
@midasracer:
Ik ben benieuwd wat eruit komt. Zou mooi zijn als ze ook echt met valide argumenten komen om je bezwaar af te wijzen of beter nog, gegrond te verklaren.
Hou ons hier op Autoblog op de hoogte! Ben erg benieuwd!
Donstil zegt
@midasracer: Nee ik doelde op iemand uit de USA die hier rijd, niet de NL USA plaat.
mashell zegt
@Donstil: volgens mij mag dat, als de wagen in de VS geregistreerd, en er daar belasting etc voor betaald wordt. En er natuurlijk een witte ovale USA sticker achterop zit om aan te geven dat de wagen een typegoedkeuring in de VS heeft.
JaxDryke zegt
Ik heb lang moeten wennen aan de Aventador, maar uiteindelijk vind ik ‘m toch wel iets hebben. Een redelijk waardige opvolger van de Murciélago. Toch blijf ik erbij, mijns inziens vind ik de Murciélago uit 2003 de mooiste versie die er is !
JaxDryke zegt
Overigens, als je (geldt voor álle landen binnen de EU) je nummerbord niet bepaald aan de voorzijde kán plaatsen (zoals deze Aventador) en je plaatst hem voor het raam, dan sta je vol in je recht. Oftewel: je rijdt legaal.
De reden dat deze auto verkocht is, zal hoogstwaarschijnlijk zijn dat deze auto niet via de officiële weg gekocht is.
fernie zegt
@JaxDryke: alle europese autos moeten aan de eis voldoen dat er een plaat te plaatsen is en niet achter je raam..
midasracer zegt
@fernie: Dat is dus niet waar. De europese certificatieeis geldt alleen voor de achterplaat:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:31970L0222:NL:NOT
Deze regeling geldt voor alle EU lidstaten.
Er bestaan geen regels voor de voorplaat. Er zitten dus ook geen kentekenplaten op een auto als deze voor certificatie wordt aangeboden. Dat is handig voor de emissietesten, voetgangersveiligheidtesten met dummies en de controle van scherpe delen. Alle randen van alle delen op de neus moeten een minimale straal hebben van 5mm, zeg maar de afronding van een knikker. De kentekenplaat is dus eigenlijk te scherp. Maar die wordt pas na de goedkeuring worden gemonteerd. Dat daarmee de certificatie teniet wordt gedaan, boeit niemand.
fernie zegt
@midasracer: Leuk artikel maar dit gaat over de kentekenplaat achter en niet voor. In NL geld dat kentekenplaten moeten zijn aangebracht aan de voor- en achterzijde van het motorrijtuig op de daartoe bestemde plaats. Waar de daartoe bestemde plaats is, is dan de hoofdvraag en dit is niet achter een raam.
midasracer zegt
@fernie: Inderdaad, daarvoor is de kentekenregeling. Die zegt o.a. dat de hoek niet meer mag zijn dan 30 graden en dat hij op het verticale mediaanvlak van de auto moet worden gemonteerd. Dat betekent dus dat alle Alfa’s in overtreding zijn, want hij mag niet scheef op de neus zitten! Laat de politie dit maar niet lezen….
johannes79 zegt
@fernie: maar Engeland is feitelijk geen eu
midasracer zegt
@johannes79: ik dacht van wel. Ze hebben niet voor niets een SVA keuring voor kitcars moeten invoeren. Met tegenzin dat wel. Maar wie weet verlaten ze in 2018 de EU, er zou een bindend referendum gehouden worden. Tenminste dat had Cameron beloofd.
notsobig zegt
@johannes79: Leer de feiten voor je stomme dingen gaat roepen…
Engeland behoort wel degelijk tot de EU! Ze doen alleen niet mee een de euro, maar dat staat er los van…
fernie zegt
@johannes79: Oh bizar, ik woon hier in London en lees toch regelmatig dat men minder te maken wilt hebben met de EU :). Men neemt wetgeving echter niet 1:1 over hier in Groot Brittanie zoals in Nederland wel gebeurd.
mashell zegt
@JaxDryke: maar op een Avantador is gewoon een plaat te plaatsen. Voor de luchtinlaat, met een steuntje op de klep. Dat het niet mooi of efficiënt is doet helemaal niet terzake.
Supreem zegt
Hoe zit dat dan precies met alle zaken die de wagen toebehoren, zoals een tweede set sleutels ofzo? Die kunnen moeilijk meegeconfisqueerd worden.
Dat alleen al zou mij er van weerhouden te bieden op deze wagen. Waarom niet gewoon tweedehands kopen dan? Dan koop je tenminste niet de rancune van een bestolen vorige eigenaar over.
syliaca zegt
Hier in de buurt rijd een 335i op Californisch kenteken alleen achter..
thomha zegt
op deze manier je auto ontnemen, niet normaal, en al helemaal niet bij een Aventador! tis maar een kentekenplaat die miste sjonge jonge ( en de verzekerings papieren ) boeie
mashell zegt
@thomha: boeie.. dat dacht de eigenaar blijkbaar ook. Want in 2 maanden tijd moeten de verzekeringspapieren toch wel op te trommelen zijn. Als je niet de moeite doet daarvoor dan verdien je niet beter.
thomha zegt
@mashell: nee klopt, ik had toch echt die verzekerings papieren geregeld, maar het gaat mij erom dat ze zomaar je auto ontnemen en veilen..!
yerrie zegt
@thomha: klotp ook helemaal niet, de berijder was niet de eigenaar en de eigenaar is nooit gevonden of op komen dragen, die kenteken plaat heeft er niets meer mee te maken.
thomha zegt
@yerrie: het blijft apart, als ik de eigenaar was kwam ik toch echt wel even terug voor die Aventador
ar156sw zegt
Als het inderdaad om alleen de plaat en niet hebben van verzekeringspapieren gaat, is het wel vreemd. Als de eigenaar uberhaupt niet aan kan tonen dat de auto van hem is, is het misschien een ander verhaal. Als’ie dan verder ook niet gestolen opgegeven is, is hij dus van “niemand”, dan kan ik me voorstellen dat die geveild wordt.
Overigens worden Aventadors nou ook weer niet zo veel verkocht, dus lijkt me niet moeilijk te achterhalen waar, wanneer en aan wie deze nieuw verkocht is :P
yerrie zegt
Volgende keer het artikel lezen voor je deze kletskoek post.
De auto is aangehouden omdat er geen kenteken plaat aan de voorkant zat, vervolgens bleek de berijder niet de eigenaar te zijn en de eigenaar heeft zich nooit gemeld en is ook niet gevonden. Dus het gaat niet om de kenteken plaat het gaat er om dat er geen eigenaar is komen opdagen van de auto