Zwarte humor en verkeersveiligheid: zo op het oog geen gelukkig huwelijk, maar de één wordt steeds vaker gebruikt ter verbetering van de ander.
Eerder zagen we immers al dit bizarre filmpje van de Britse politie waarmee aandacht wordt gevraagd voor het feit dat drank in het verkeer nog steeds een no-go is, ondanks dat de aantallen doden en gewonden al jaren afnemen. Wellicht wat over het randje, maar als het werkt dan werkt het.
Het stadsbestuur van de Franse plaats Bretenière (iets onder Dijon) denkt er hetzelfde over. Daar werd een bord langs de weg gezet met de tekst “er zijn nog genoeg kinderen om te verpletteren, u mag gas geven”. Dat de plaatsing van het bord op de nodige weerstand mocht rekenen zal geen verrassing zijn, of het effectief is moet nog blijken.
De lokale autoriteiten hadden in elk geval hun buik vol van de talloze automobilisten die de maximumsnelheid aan hun laars lapten, want eerdere maatregelen hadden ook geen effect. Wat vinden jullie, kan een dergelijke maatregel door de beugel als het de veiligheid van bijvoorbeeld kinderen betreft, of gaat dit een paar stappen te ver?
560pkferrari zegt
Het is nu wachten op iemand die een kind omver rijdt en dan het bord de schuld geeft.
super zegt
@560pkferrari:
Dat zou in de vs ms zo zijn, in frankrijk kom je daar niet ver mee…
guusboum zegt
@560pkferrari: iets zegt me dat dat niet in zijn voordeel gaat werken…
MrH zegt
Pas op uw kinderen, let op onze snelheid!
philipf zegt
Vind het wel prima. Even met je neus op de feiten gedrukt worden. Mogen ze wel vaker doen. Tenzij de mensen die dit bord lezen het daadwerkelijk doen… Dan ben je gewoon ziek.
rufctr01 zegt
De waarheid is hard!
donvincenzo zegt
@rufctr01: Een auto ook.
Rick-dos zegt
Sarcasm: The ability to insult idiots without them realizing it.
Ik ben voor. Echter itt idioten herken ik sarcasme en dat is hetgeen waar dit heel erg fout kan aflopen. Idioten zullen dit namelijk als vrijbrief zien misschien dat ze zelfs denken dat ze in GTA (of hoe dat spel ook heet) hemel terecht zijn gekomen….
w0o0dy zegt
Ipv drempels kuilen maken.. Dan laat je het wel te hard eroverheen te vliegen… Je rijdt de hele ophanging naar de kloten… Wel even goede afwatering regelen anders heb je bij iedere goede bui file omdat auto’s afslaan.
BMW330Ci zegt
@w0o0dy: als je hard genoeg rijdt kun je het juist opheffen
w0o0dy zegt
@BMW330Ci: ligt aan de lengte van de kuil nietwaar?
e1000bmw zegt
@w0o0dy: je stelt dus eigenlijk Belgische maatregelen voor…?
w0o0dy zegt
@e1000bmw523i: meer een verkeerskuil dan een lange drempel. Duik je zo’n kuil in dan gaat de neus omlaag en vangt je ophanging de “drop” wel op.. Maar dan moet je dus niet veel te hard gaan want dan kan het stukje omhoog samenvallen met het punt waarop de neus Vd auto het laagst is. Nadeel is wel dat een auto echt gelanceerd kan worden als je te hard weer omhoog gaat…
audirijder zegt
In Frankrijk rijden ze ook als van die gekken op die bergweggetjes.. Kon ze nauwelijks veilig bijhouden. En kom nu niet aan dat ik een ondersturend hok rijd, want toen reed ik BMW!
stgp zegt
@audirijder: komt omdat je overstuurd hok reed…
st33fie zegt
@stgp: het was maar een 316i dus dat mocht ie nog willen
mopar zegt
@audirijder: met een 316i compact is het natuurlijk best lastig in de bergen :)
e1000bmw zegt
@mopar: daarmee zou het juist moeten lukken. Die had namelijk (in het geval van de E36) nog de achterophanging van de tailhappy E30…
sydney zegt
@audirijder: Weet jij wie pas ‘gek’ zijn? Domme touristen die de locals proberen bij te houden op bergpassen.De Lonely Planet voor Frankrijk is trouwens in de aanbieding bij de Bruna.Misschien handig voor in je heuptasje.
desjonnies zegt
@audirijder:
Tsja, ik heb het hier al honderden keren gezegd, Franse en Italiaanse auto’s hebben nu eenmaal de betere rij-eigenschappen.
w0o0dy zegt
@desjonnies: zojuist ook weer de Megane op hoge snelheden de op en afritten onderweg door kunne jagen
. het enige is dat het zachte onderstel je laat denken dat dr grens in de buurt is… Maar grip te over dus als je eraan gewend bent dan is er niets aan het handje.
De kocals in de bergen bij proberen te houden gaat je niet lukken… Heb ooit een Ax 1.1 een bergpas over zien vliegen… Nee geen geintje. Dat ding ging 30% harder dan de rest van het verkeer daar. Lekker inhalen op onoverzichtelijke wegen, bult af… Die volgen is bijkans zelfmoord.
tupperware zegt
@w0o0dy:
Zo heb ik ooit met m’n A3 achter een paar Italianen in een Saxo aan moeten jagen, zij wisten waar ik moest zijn in de Apenijnen.
Dat werd dus een komplete remrevisie bij thuiskomst, de enige manier om ze een beetje te volgen was de gaten dicht remmen.
Anders was ik nu waarschijnlijk nu nog naar die B&B aan het zoeken geweest..
w0o0dy zegt
@tupperware: de reactie was @you… Ik kende em al ;-)
w0o0dy zegt
@w0o0dy: Peugeot/Citroën doet iets in de basis van de auto’s echt goed… Maar de rest van de auto’s is wel soms knudde. Mijn 307 break haatte ik qua betrouwbaarheid het eerst jaar… Ik hield van die auto in jaar 3 en 4. Zelfs een rotonde 2/3 rond driften kon je daarmee (LPG achterin hielp wel iets). En de locale bijhouden ging vaak redelijk. Adjustable near the limit… Dat doen ze goed.
Esprit_de_Flandre zegt
Hmmm, lijkt me niets eigenlijk…
Het zal natuurlijk wel werken bij ‘normale mensen’, die per ongeluk wat te hard rijden, door onoplettendheid, die bij dit bord hun snelheid gaan corrigeren. Idioten echter zullen het zo leuk vinden dat ze het nog wat meer gas gaan geven…
Nee. Er moet een andere, efficiëntere methode zijn…
norge zegt
Als je dit bord kan lezen rij je niet hard genoeg…
w0o0dy zegt
@norge: in ieder geval kun je dan verdomd goed frans!
mrrallycross zegt
Tja die stomme koters die zich ook niet aan de regels houden…