Dit is niet zomaar een 911 restomod: deze TAG Championship heeft een échte Formule 1-motor.
Hoe gaaf 911 restomods ook zijn, het speciale is er zachtjesaan een beetje vanaf. Daarvoor zijn er net iets teveel. Er is echter een partij die het helemaal anders aanpakt. Hun 911 restomod doet alle andere restomods verbleken.
Dat komt vooral door de motor. Dat is namelijk géén zescilinder boxermotor, maar een V6. En voordat jullie heiligschennis gaan roepen: het is een Formule 1 V6. Die daadwerkelijk afkomstig is uit McLaren F1-auto’s uit de jaren ’80. Het is dus eigen dubbele heiligschennis, maar toch is het wel heel gaaf.
Het kan zijn dat dit verhaal je bekend voorkomt, want al in 2019 presenteerde Lanzante voor het eerst hun 911 met Formule 1 V6, genaamd de TAG Turbo. Lanzante heeft nu echter besloten dat het tijd is voor een deel twee: de TAG Championship.
Op basis van de naam verwacht je een raceauto, maar deze 911 is gewoon straatlegaal. Dat zou je echter niet zeggen op basis van de specificaties. De TAG Championship weegt slechts 920 kg en de 1,5 liter V6 levert zo’n 630 pk. Wellicht nog interessanter: dit blok kan tot 10.250 toeren draaien.
Beeldmateriaal is nog heel schaars, maar de motor is uiteraard niet het enige wat er veranderd is aan de 930. De carrosserie is volledig opgetrokken uit carbon (vandaar het lage gewicht) en de auto is voorzien van carbon velgen en carbon-keramische remmen. De V6 is gekoppeld aan een zesbak uit een 993.
Aangezien de voorraad TAG Porsche Formule 1-motoren zeer beperkt is, zullen er logischerwijs geen grote aantallen geproduceerd worden. Lanzante zal daarom maar drie TAG Championships bouwen. De eerste daarvan zal deze maand zijn debuut maken tijdens het Goodwood Festival of Speed.
Johanneke zegt
Je moet wel trek hebben in onderhoud. Deze motoren hadden na 1 race een complete rebuild nodig. In quali spec gingen ze rond de 1000pk, en hadden ze na de zaterdagmiddag al een rebuild nodig.
Wel epische motoren overigens. Benieuwd wat voor geluid hier van af komt.
panam1 zegt
Ik ga ervan uit dat ze m iets downtunen , net als met Ferrari cliënt F1 wagens – lopen volgens mij ook op maximaal 80% van kunnen om ze wat langer mee te laten gaan. Moet wel een beetje leuk
blijven 🙃
Robert zegt
Het feit dat de motor ‘slechts’ maximaal 10.250 toeren kan draaien geeft dat eigenlijk al weg; in de wedstrijdafstelling bedroeg dat in die jaren minimaal de helft meer. Vandaar ook dat ze inderdaad meestal maar één weekeinde mee gingen.
En er zullen nog wel veel meer aanpassingen zijn gedaan. Die jaren reed men in de F1 ook met speciale race brandstoffen, waarvan de verschillende leveranciers de samenstelling angstvallig geheim hielden, maar waarvan bekend was dat ze er o.a. een significant percentage tolueen aan was toegevoegd, om de klopvastheid te vergroten. Dat hebben ze uiteindelijk moeten verbieden omdat die brandstoffen en de dampen die er na verbranding vanaf kwamen, zwaar giftig waren voor een ieder die er ook maar in de buurt verbleef. Nu zal het blok kunnen rijden op loodvrije Aral 102 of elke andere premium benzine.
flatoutmarten zegt
Tolueen is ook vóór verbranding al zwaar kankerverwekkend…
petroldrinker zegt
Dit moet toch zo een mega vet iets zijn om te bezitten en te rijden… al zullen de running costs exorbitant zijn gok ik
lekkaah zegt
De widowmaker is back
bietje zegt
Mijn natte droom: een echte 930 S en liefst 1 van de 10 SON AUTO uitvoeringen 😍 (dromen mag)… maar zo’n TAG Turbo is wel een eindbaas.
Kijk hier de TAG Turbo Art Car met oke, Magnus, maar dat mag de pret niet drukken 😁
https://www.youtube.com/watch?v=R4ceI7a0-es
mjpamsterdam zegt
Bij “ Gas-monkey “ douwden ze een LT (geloof ik) in een 911 om een originele 911 Turbo te verslaan op de 1/4 mile. Motor paste wel maar verslaan lukte niet.
i3bestuurder zegt
Jodie Kidd heeft hier een item over op haar YouTube kanaal “Kidd in a sweatshop”. Is wel een heel bizar project, maar het bedrijf doet nog heel veel meer mooie projecten waaronder een McLaren P1 Spider. Aanrader.
p993 zegt
Wel mager fotomateriaal bij dit artikel..,komop autoblogje!!
Eduardo Cuvelier zegt
Lanzante TAG Championship Porsche 911 Fast Formula – Score :
– Hotel Pools : ‘U.F.O’
– https://www.youtube.com/watch?v=Zq_EleeOLxc