Tijd voor een blik in het bomvolle rariteitenkabinet der Formule 1.
Bij zeswielige Formule 1-auto’s denk je in eerste instantie mogelijk aan de Tyrrell P34. Deze paradijsvogel met vier voorwielen was één van de weinige bizarre creaties die ook in staat was om races te winnen. Alhoewel, het bleef bij één overwinning, maar toch. Meer info lees je DAAR.
In 1982 vonden de creatievelingen van Williams het tijd om dingen anders te gaan doen. Het team rustte hun FW07D uit met vier achterwielen, die bovendien allemaal werden aangedreven. Het idee hierachter was vrij simpel. Andere teams gebruikten turbomotoren met aanzienlijk meer pk’s (tot 1.500 stuks in kwalificatietrim) dan de atmosferische blokken. Williams had op dat moment geen geld voor een turbomotor en dus moest een manier worden gevonden om het gat te dichten.
Dat werden dus de vier achterwielen, die voor een betere tractie moesten zorgen. Deze wielen werden aangedreven door de legendarische Cosworth DFV-motor, met een output van ruim 510 pk @ 11.200 rpm. Voor de leuk: het koppel bedroeg ‘slechts’ 353 Nm @ 8.500 rpm.
Overigens zaten er theoretisch gezien nog meer voordelen aan het concept. De gebruikte achterbanden waren smaller dan die van de concurrentie, resulterend in minder luchtweerstand. Daarbij werd het bodywork van de auto langer, wat betekent dat deze nog meer downforce opwekte dan de kortere exemplaren van de concurrentie. Zie in dat verband ook dit artikel over de Lotus 88.
De tractie vanaf stilstand en uit langzame bochten was inderdaad zeer goed, maar zoals je waarschijnlijk al aan voelde komen was de auto loodzwaar. De auto kreeg later een vervolg met de eveneens zeswielige FW08B, maar nog voor het beest goed en wel mee kon doen aan races werd het reglement gewijzigd. Voortaan moesten F1-auto’s vier wielen hebben, waarvan er twee werden aangedreven. En daarmee verdwenen deze geweldige auto’s naar het museum, nog voor er ook maar een meter mee was geracet. Zonde, want naar verluidt zette de FW08B tijdens testritten behoorlijk snelle rondetijden neer…
Arnoud zegt
Het blijft jammer dat de F1 slechts innovatief lijkt. Want in werkelijkheid is het zeer conservatief. Anders waren de Tyrell, deze Williams en de Williams uit de jaren ’90 met CVT niet verboden. Net als actieve wielophanging en actieve aërodynamica. In de glorie dagen van de jaren ’60t/m’80 was de F1 echt een kraamkamer van nieuwe technologieën. Juist nu de wetenschap steeds sneller ontwikkelt zou het interessant zijn om minder regulering in de sport te hebben.
desjonnies zegt
@Original_Arnoud:
Ja, herinner je deze – de laatste Alfa Romeo F1 nog ?
Die dank zij die enorme ventilator een vacuüm onder de wagen zoog, waardoor het ding aan de baan kleefde en nog eens alle rommel naar de concurrentie toe blies !
Op de koop toe !
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/ee/2001_Goodwood_Festival_of_Speed_Brabham_BT46B_Fan_car.jpg
Arnoud zegt
@desjonnies:
Daar reed de renstal van ene Bernie Ecclestone wel geteld één Grand Prix mee toch?
Edge zegt
@Original_Arnoud: Klopt! De Zweedse Grand Prix van 1978. John Watson en Niki Lauda kwalificeerden tweede en derde respectievelijk in de Brabham BT46B-Alfa Romeo. Watson spinde, en Lauda won de race met dik een halve minuut voorsprong. Daarna ontstond er wat gedoe en werden fan cars direct verboden.
MJB zegt
@Original_Arnoud: Is er wel een race mee gereden? Ik dacht dat dat ding bij de eerste tests al een golf van klachten van andere teams veroorzaakte en hij voor z’n allereerste start al verboden was.
norge zegt
@desjonnies: Helaas dit is geen Alfa Romeo F1 maar een Brabham BT46 “fancar” met een Alfa motor.
Niki Lauda won er mee in Anderstorp.
Ontworpen door Gordon Murray in opdracht van Bernies Ecclestone. plak en knip klaar…
Dutchdriftking zegt
Hij is wel erg gaaf!
toniominestrone zegt
Williams was niet de eerste F1 met 4 wieltjes aan de achterkant, March ging hen voor met Ian Scheckter als coureur, heeft weliswaar nooit aan een GP deelgenomen maar toch….
sportevo zegt
@toniominestrone: je was me voor! ?
dymf zegt
@toniominestrone: Louwmans heeft een march met 6 wielen in de collectie, erg cool ding
soes750 zegt
@dymf: klopt. Als je er dan vlak bij staat is het toch best indrukwekkend zo met 4 achterwielen.
sportevo zegt
March heeft ook ooit een 6-wieler ontwikkeld. De 2-4-0. Ergens rond ’76-’77 geloof ik.
WoutH zegt
Gaaf! Toevallig, gisteravond even goed uitgebrakt en de film rush gekeken, waar de p34 ook voorbij komt vliegen. Lekker man
koeckenbacker zegt
Staat me iets bij dat ferrari ook dubbele achterwielen gerealiseerd had, maar dan op 1 as. Maar die auto werd toen ietwat te breed. (Heeft iemand meer info die toen wel al de melktandjes gewisseld had?)
Robert zegt
@koeckenbacker: in het artikel over de 6-wielige Tyrrell P34 staat een foto van Niki Lauda, hurkend bij de ‘dubbel-lucht’ Ferrari 312T6
Edge zegt
@koeckenbacker: Wat designer Mario Forghieri was probeerde te bereiken met die dubbele achterwielen is nooit helemaal duidelijk geworden. Er wordt gespeculeerd dat het net als bij deze Williams bedoeld is om drag te verminderen, maar er gaan ook geruchten dat het idee was dat je met met twee banden meer contactoppervlak met het asfalt hebt en daardoor betere tractie krijgt. e auto is nooit in een race gebruikt. In de lente van 1977 hebben Niki Lauda en Carlos Reutemann met de Ferrari 312 T6 getest. Omdat de auto breder werd dan toegestaan, en Reutemann het enige prototype tijdens een test op Fiorano gecrasht heeft, is Ferrari ook niet verder gegaan met het project en heeft het de 312T6 ook niet in een Grand Prix ingezet.
desalen zegt
Tof artikel!
Maar iets zegt me dat dit een repost van een (hele) tijd geleden is
Edge zegt
@desalen: Je herinnert je waarschijnlijk het artikel over de Tyrrel P34. Dat was eenzelfde soort artikel, waarbij die andere zeswieler centraal stond.
aramae zegt
Ik heb de FW08B als limited schaalmodel, en zelfs op 1:43 is ‘ie imposant!
kobus1967 zegt
En er is ook nog de Tyrrell met 4 wielen voor en 2 achter.
Author zegt
@kobus1967: klopt, staat ook in de tweede alinea ;)
mrrallycross zegt
Mooie tijden!
clarkson zegt
Altijd gaaf om te zien wat er allemaal kon binnen de f1 vroeger. Eigenlijk is het best jammer dat de teams 0,0 vrijheid hebben met het ontwerpen tegenwoordig.
Edge zegt
Geweldig om te zien waar teams mee op de proppen komen als ze échte vrijheid krijgen. Iets als een S-duct is vanuit een technologisch standpunt ook interessant, maar het haalt het bij lange na niet bij iets als een fan car of zo’n zeswieler.
Donstil zegt
Het valt me op dat die racewagens welke nooit echt aan een wedstrijd hebben mee gedaan altijd ineens “heel snel” waren tijdens de laatste test run. Leuk voor de historie boeken zeker?
norge zegt
@Donstil: Nee, wel de reden dat ze verboden werden..
MARS zegt
Nu Is ’t wachten op Audi, voor de echte quatro F1..
Arnoud zegt
@MARS:
Tja, maar zoals je in het artikel al kan lezen gaat dat niet door. Er mogen maar twee wielen aangedreven worden.
skid zegt
Dat waren mooie tijden in de F1. Toen mochten ze nog wat.
yipikaye zegt
Williams…… ik zou toch zweren dat ik die naam eens eerder gehoord hebt.
p993 zegt
Zit er in Dakar niet nog een zeswieler? Mercedes oid?