De Chiron gaf de racers het nakijken.
De PR-machine van Bugatti draait op volle toeren. Het merk was met de Chiron een paar weken geleden aanwezig tijdens de 24u van de Nürburgring en ook op Le Mans kon de 1500 pk sterke hypercar worden gespot.
Bugatti CEO Wolfgang Durheimer knalde over de baan met de Chiron en wist een snelheid van 380 km/u te halen op het legendarische Circuit de la Sarthe. Met dit resultaat zegt de autofabrikant de snelste auto te zijn op het circuit van alle deelnemende raceauto’s. Op het gebied van rondetijden is het natuurlijk een ander verhaal.
Momenteel heeft Audi met de R18 de snelste LMP1-racer in handen. Het Duitse monster raast met een snelheid van 342 km/u over de baan. De racers worden tegenwoordig meer afgesteld op downforce om harder door de bochten te kunnen knallen. Hierdoor wordt er ingeleverd op topsnelheid. De poging van Bugatti was overigens inclusief de chicane op Mulsanne Straight. Wellicht kon zonder deze chicane een snelheid van dik boven de 400 km/u gehaald worden.
Foramen zegt
Wat een misleidende titel zeg.
Hij is dus sneller op het rechte stuk, niet op Le Mans.
Eigenlijk is deze dus net als de Veyron net een oude Amerikaan, hard op het rechte stuk, beetje teleurstellend in de bochten.
cliosport2000 zegt
@foramen: Het hoeft niet per sé teleurstellend te zijn in de bochten als je trager bent dan een LMP1-racer. Een Chiron is er niet voor gemaakt om het snelst te zijn op zo’n circuit (rondetijd).
lambo4all zegt
@cliosport2000: Leuk artikel, ik heb wel een twee kanttekeningen:
– Het vermogen van de F1 PU wordt op 800pk gezet, dit is zeker 100pk te weinig. de 2015 Mercedes PU zat op de 900pk en van de 2016 unit wordt geschat dat deze op 950-960pk ligt.
– Het is natuurlijk onzin dat de LMP1 mannen geen benzine en elektriciteit hoeven te sparen zoals Webber zegt, dit gebeurt alleen niet bij de rijder maar vanuit de computers van de engineer. De rijders plankt de wagen dan wel op een recht stuk, alleen de wagen is geprogrammeerd om daar niet vol power te geven.
Verder zijn die LMP1 wagens echt stukjes prachttechniek! alleen jammer dat het als priveteam onbegonnen werk is om LeMans te winnen vandaag de dag.
baap zegt
@foramen: Zo bizar is het dus allemaal niet.
fmgarcia zegt
@baap: 380 inclusief chicane. Ben echt geen Bugatti fan, vind dit redelijk bizar. Het is een lang recht stuk, maar met die snelheid duurt het niet zo lang voor je bij je rempunt bent. Kortom het is fucking bizar in de woorden van Nederlands op één na slechtste formule 1 commentator!!!
991gt3rs zegt
@fmgarcia: Waarom altijd zo een haat jegens Olav Mol?
fmgarcia zegt
@991gt3rs: Is totaaal geen haat. Sterker ik hou ontzettend van de beste man en zijn commentaar. Hou ook ontzettend veel van formule 1 en ben best bereid om daar €15,- extra in de maand voor te betalen. Het is gewoon tijd dat Ziggo het geld gaat investeren aan een nieuwe bril voor Olav. Ik kan mezelf best redden door gewoon te kijken en trek mijn eigen conclusie over het algemeen. Tijdens vrije training zet ik vaak zelfs het geluid uit om niet te gaan vloeken, alleen dat is Mol niet. De fouten zijn met name de laatste gran prix gewoon echt niet meer te geloven. Sainz Kvyat ooo nee Max wat doe je nu etc.. Gewoon letterlijk zeggen wat er is gebeurt met flinke vertraging en regelmatig onjuist. Dit onderwerp over Lemans deed me even terug denken aan afgelopen weekend. Eindelijk weer eens echt nuttige informatie door oa vd Zande en Melroy van Heemskerk. Ik hoor elk weekend hetzelfde op ziggo, wing endplate zus monkeyseat zo. Gigantisch verschil met de buitenlandse coverage. Voor de beginnende kijker echt super leuk hoor, maar ik weet inmiddels waar abraham de mosterd haalt. En dat is niet bij Ziggo sport. Nogmaals geen haat, maar gewoon heel realistisch dat het niveau voor vaste kijkers om te janken is.
991gt3rs zegt
@fmgarcia: Ik snap je punt. Olav word ook een dagje ouder. Ik erger mijzelf er niet echt aan omdat ik F1 pas begon te kijken toen Max ging rijden. Het valt me wel steeds meer op dat hij veel fouten maakt en erg traag is met sommige reacties.
fmgarcia zegt
@991gt3rs: En ik zeg nog op één na slechtste zelfs. Ik kijk al zolang ik me kan herinneren en luister graag naar hem. Merk alleen laatste jaren dat ik zelf sneller dingen opmerk dan hij. De info die hij geeft is niet meer interessant, maar dat is mijn eigen fout door overmatig interessen youtube etc. Weet zeker dat hij ons meer ka betrekken in strategieën van de teams enzo. Hoop ook dat hij mee zal groeien met de gemiddelde kijkers. Kan me best voorstellen dat ziggo door het succes van Max besloten heeft het low key te houden. In dat geval wordt het O’verstappen.
dennisjuh95 zegt
@fmgarcia: Precies dit. Toen Ricciardo bijna te pitlane al uit was kwam Olav melden dat Daniel stopte voor een pitstop…
fmgarcia zegt
@dennisjuh95: Geen idee had toen me geluid waarschijnlijk al uit;).
mrrallycross zegt
Gelukkig pakt hij nog geen ronderecord is heeft hij niet de hoogst gereden topsnelheid ooit afgepakt van die klassieke iconen.
camber24 zegt
@mrrallycross: koffie?
mercedesclk350 zegt
@camber24: ja lekker
suzikubelona zegt
@mrrallycross: ehm, wat?
Dutchdriftking zegt
Ik vraag me nog altijd af, wat is sneller ? LMP1 of F1?
arii zegt
@dutchdriftking: F1, is veels lichter en meer downforce. Maar gaat wel sneller door hun benzine en banden heen denk ik
mrrallycross zegt
@arii: banden weet ik zeker. Met het nieuwe reglement vraag ik toch wel af of dat ook voor de brandstof geldt
martinus zegt
@mrrallycross: tji scheelt ook 30%
deora zegt
@dutchdriftking: als je kijkt naar de topsnelheid die sommige F1 auto’s haalden tijdens de race in Baku dan zou ik zeggen F1. Een paar coureurs gingen daar op het rechte stuk over de 360 km. Uiteraard zaten daar niet 2 chicanes is.
Tonnie zegt
@dutchdriftking: f1 is wel sneller. In ieder geval tegenwoordig wel.
motoragent zegt
@dutchdriftking: Hangt van het circuit af. Over het algemeen is een F1 auto sneller, voornamelijk door het lagere gewicht. Maar, geloof het of niet, als het op acceleratie aan komt wint de LMP met gemak.
Acceleratie van de LMP’s is werkelijk bizar. Ik ga nu al enkele jaren naar het WEC op Spa, als je ziet hoe ze bijvoorbeeld uit de busstop chicane wegspurten, waanzinnig. De rest lijkt wel stil te staan.
Interessant leesvoer voor in de ochtend:
http://www.topgear.com/car-news/formula-one/showdown-porsches-wec-racer-vs-mercs-w06-f1-car#1
Dutchdriftking zegt
@motoragent: aha, duidelijk tnx.
phdg zegt
@motoragent: moest ook direct dat artikel denken.
fmgarcia zegt
@motoragent: Bedankt voor de link. Werkelijk sick hoe snel die lmp’s accelereren.
thierryvth zegt
@motoragent: thnx mooi stuk, lees niks over ground effect, Ik dacht dat LMP ground effect had maar dan zouden ze ook sneller moeten zijn in snelle bochten
bassx zegt
@dutchdriftking: beide wagens rijden op Silverstone waar beide auto’s het dichts bij elkaar zitten met 7 seconden verschil in kwalificatie. Op circuit van Amerika en Spa is bijvoorbeeld een F1 auto tien seconden sneller.
biohazardracer zegt
@dutchdriftking: Formule 1auto zou sneller zijn maar die zal na 20 rondjes ook helemaal op zijn (want openbare weg). LMP auto’s zijn gemaakt op endurance.
banaan7 zegt
Dacht dat de titel een foutje was en dat dat P1 LM had moeten zijn?
Maar ik zit toch fout, weer wat geleerd!
trustmeiamanengineer zegt
Gijs van Lennep ging tientallen jaren geleden nog veel harder…
Author zegt
@trustmeiamanengineer: zonder chicanes ;)
geecee zegt
De grote vraag is natuurlijk of dat ding het ook 24 uur volhoudt!!
xiran zegt
Kan dat ook 362 rondjes zonder dat de versnellingsbak stuk gaat? Appels met peren vergelijken.
camber24 zegt
@xiran: waarschijnlijk kan dat wel ja.
Onehp zegt
@xiran: van alle supercars is een Chiron vermoedelijk wel de meest betrouwbare, ‘iedereen’ kan 1500pk uit een grote motor halen, dat op een betrouwbare manier doen is waarom ze er zoveel betaald voor willen hebben…
phdg zegt
@xiran: le mans is ongeveer13,5 km dat 362 keer is nog geen 6000km. Dat zou hij toch wel zeker?
phdg zegt
@phdg: *volhouden dus
xiran zegt
@phdg: vergeet niet dat hert 6000 km is met alleen maar vol remmen en vol gas geven is.
allesmetturbo zegt
Ben wel benieuwd hoe lang chiron over een heel rondje doet
mrB zegt
@allesmetturbo: Inderdaad zeg. De belangrijke vragen worden natuurlijk weer niet beantwoord. Maar als dat ding 380 ging, gok ik dat er nog wel een snelle tijd uit komt, waarschijnlijk wel sneller dan GTE Pro’s.
pomoek zegt
Ik begin me behoorlijk te storen aan die VAG marketing voor de Chiron. Deze auto blijft in mijn ogen een grote gemiste kans op 4 wielen.
Rick-dos zegt
Van het weekend waren Porsche en Toyota ook sneller dan Audi dus zo’n prestatie is het niet…
fordnut zegt
Maar wat is hij lelijk. Hij valt compleet in het niet bij een Ford GT qua uiterlijk.
tievdz zegt
@fordnut: en dan te bedenken dat hij al stukken mooier is dan de Veyron
eefie zegt
Die Chiron zal wellicht vaker moeten tanken. En is hij net zo betrouwbaar, ik vrees van niet.
Maar je kan het ook niet met elkaar vergelijken
mashell zegt
@eefie: De Chiron is gemaakt voor 10 jaar boulevard kruipen, een LM racer voor 24 uur en 5 minuten rondjes rijden. Ik zet mijn geld voor betrouwbaarheid op de Chiron.
fapfap zegt
Met de Chiron sta je dan wel elk rondje te tanken omdat je anders niet verder kan.
Als de LMP1 auto’s minder downforce instellen dan komen ze ook met gemak op de 380.
Appels met bakstenen vergelijken.
davelepeef zegt
Hebben ze het bij dit ding wel opgelost dat je praktisch elk rondje Le Sarthe een nieuwe set banden nodig hebt…?
osmo zegt
Alleen kun je dat met zo’n Bugatti 2 a 3 keer doen en dan kun je nieuwe banden eronder gooien. Zo’n LMP1 kan een beetje langer doorgaan.
schuimbekje3 zegt
Een VW Chiron is toch gemaakt om met 10km/h over Amerikaanse wegen te rijden waar een Airbus A380 kan rijden?
Sneller dan 10km/h en de tank is leeg voordat je hem in de VS weer vol kunt gooien voor 66 dollar (huidige prijs voor 100 liter bij Costco in LA..
Waarom uberhaupt net doen alsof dat ding kan rijden als een echte auto?
VW maakt verschillende auto’s… voor sjonnie ponnies, en voor sjonnie ponnies met leasebudget, en sjonnie ponnies met teveel geld. De eerste rijdt een golf of polo met dieselblok waar zoveel uitstoot uit de uitlaat komt dat niemand erachter WIL rijden, de leasers rijden een GTE golf en de andere rijden een Chiron,
Daar tussenin zit nog een schakering tussen hoeveel testosteron en hoeveel ze kunnen lenen bij de bank. Misschien nog een pheaton voor de mensen die denken dan meer VW per euro te krijgen, of mensen die gewoon willen opvallen met een lambo.
raceyourlife87 zegt
Inderdaad misleidende titel, maar wel een prachtige race your life moment
robbie123 zegt
Wat een puberale reacties weer….En dan nog even over Olav Mol… Max is de beste F1 rijder die Nederland heeft gehad en Olaf veruit de beste F1 verslaggever. Wat hebben jullie zelf eigenlijk bereikt en gedaan?
maferick74 zegt
@robbie123: ik help olav en max met hun imac als ze niet snappen hoe ze een reserve kopie kunnen maken met een airport time capsule. Apples met peren en uiteraard staan de beste stuurlui aan wal….