Ja dat lees je goed! Volgens Der Spiegel wil BMW 7% kopen van Daimler (=Mercedes) en Daimler zou op zijn beurt ook 7% kopen van BMW. Op die manier zouden beide bedrijven sterker moeten worden. We weten al dat BMW en Mercedes al geruime tijd met elkaar aan het spreken zijn om nauwer samen te gaan werken. Zo willen ze oa samen onderdelen gaan ontwikkelen en gezamelijk onderdelen inkopen om de kosten te drukken. Tijden van crisis vragen natuurlijk om drastische maatregelen!
Er is gelukkig/helaas* wel een ‘klein’ probleempje met dit plan de familie Quandt (voor 46% eigenaar van BMW) is zeer fel tegen dit plan. Ze vrezen namelijk dat Daimler op termijn BMW zal opslokken en dat er dan net zo’n situatie onstaat als na de fusie van Mercedes en Chrysler. En we weten allemaal hoe dat is afgelopen.
Inmiddels is de Duitse overheid al informeel benaderd met de vraag of er bezwaren zouden zijn tegen een eventuele nauwere samenwerking tussen deze twee aartsrivalen.
BMW en Mercedes zullen naar verwachting in elk geval op zeer korte termijn bekend maken op welke manieren beide bedrijven nauwer gaan samenwerken. Op de korte termijn moet dat honderden miljoenen voordeel opleveren en op de middellange termijn zelfs miljarden.
Een BMW manager zegt over de samenwerking:
“We will get closer together through this cooperation, perhaps more will come out of it.”
Wordt ongetwijfeld vervolgd! (via: Automotive News)
* = doorhalen wat niet van toepassing is
lincoln zegt
oma Quandt heeft gelijk ..
maakt niet uit wat ze zegt ..
tis gewoon een slimme taart ..
Emile_Benz zegt
“Er is gelukkig/helaas* wel een ‘klein’ probleempje met dit plan de familie Quandt (voor 46% eigenaar van BMW) is zeer fel tegen dit plan. Ze vrezen namelijk dat Daimler op termijn BMW zal opslokken”
Zow, dus nie andersom… :twisted:
Henk Spermatank zegt
oh noes!
arjontje zegt
Ja een kat in het nou maakt rare sprongen.
Oftewel wil men overleven dan zijn er samenwerkingsverbanden nodig.
Wel weer leuk dat het logo van mercedes groter is. :P
robbie zegt
@lincoln, ouwe Nazi’s hebben toch altijd gelijk?
http://www.autoblog.nl/archive/2007/11/26/familie-quandt-onder-vuur-in-duitsland
Frank von B. zegt
ja en straks is het weg M|| en weg AMG
chilleville zegt
BMW M3 AMG :D
Antonius86 zegt
* = doorhalen wat niet van toepassing is?
BananaFlip zegt
Dat vind ik echt jammer.
De rivaliteit tussen deze twee Duitse ‘premium’ merken is juist zo leuk.
En het viel mij ook al op dat het logo van Mercedes net ietsje groter is…
Jochempie zegt
Och, als VAG zich met een overname zou gaan bemoeien hebben zowel Daimler als BMW niets meer in te brengen. Altijd baas boven baas.
Jonas zegt
@Chillville
hoe hard zou dat niet gaan m3 opgefokt door AMG :D
Esprit_de_Flandre zegt
@Emile Benz: Daimler is veel te groot om door BMW opgeslokt te worden. En gewoon Mercedes uit de Daimler groep halen is mogelijk, maar dat zal Daimler vast niet toelaten.
Edman zegt
BMW Z4 63 AMG…
Lekker!
Timmie zegt
Hiermee geven beide merken een stukje van hun identiteit op. Ze mogen dan nog zo beweren dat ze sterk in hun schoenen staan, de economische crisis kunnen ze niet negeren
erikkie zegt
Wow, dan krijgen we misschien een mercedes die wel wat aan zijn vermogen heeft, en normaal een bocht om kan.
eendje zegt
als dit waar is vreet ik m’n l*l op!
Antonius86 zegt
@edman
AMEN!!
henkalicious zegt
begin dan maar alvast eendje
Emile_Benz zegt
Esprit de Flandre: VAG is ook groter dan Porsche…
En begrijp me niet verkeerd. Ik vind ’t wel leuk zo…
Pordon zegt
@ Erikkie, In welke tijden leef jij, wel eens met de C63 AMG, SL63 AMG, SLR gereden? (en uiteraard ook de SL 65 AMG BS, maar daar heb ik zelf nog niet meergereden) Al die auto’s willen echt wel goed de bocht om.
Rick dos zegt
Dit is een gerucht dat niet nieuw is. Ik sta er alleen een beetje van te kijken dat er wordt gesuggereerd dat de Quandt familie hier tegen is.
Een ander gerucht gaat namelijk dat Stefan Quandt BMW, Mercedes én ook Opel onder één holding wilt brengen. Daarvoor heeft Stefan in oktober de holding Aqton opgezet. Zijn aandeel in BMW (ongeveer 17%) zou ondergebracht worden of zal dat al zijn in die holding.
Daarom sta ik er ok niet van te kijken dat de Duitse regering niet ingrijpt bij Opel. Volgens mij wordt er een politiek spel gespeeld. Waarbij er wordt aangestuurd om Opel in Duitse handen te krijgen.
Het zou voor iedereen een win-win situatie betekenen. BMW kan qua expantie geen kant meer op. Ze kunnen met niche modellen wellicht wat markten aanboren maar dat zal niet meer dan broodkruimels zijn. Mercedes zit feitelijk in hetzelfde schuitje. Zij zullen op de één of andere manier naar beneden toe moeten groeien. Onder eigen naam zal afbreuk aan de identieit zijn. Dan zal Opel daar een mooie kar voor zijn. Daarnaast is Opel op zich een gezond bedrijf. Dus dat is al een betere voorwaarde voor overname dan Volvo dat is/was (voor BMW). Duitse regering behoudt de banen en Opel is gered. Daarnaast loopt BMW al tijden te tobben over het “iproject” en of ze daar een ieuw merk voor moeten creëren. Laat Opel daar nou ook een mooie kar voor zijn.
Maar goed, that’s just my opinion if the rumors are to be believed.
Cantago zegt
@ eendje: succes!
Maar 2 rivalen, die ieder een team van full-time supporters hebben, samenvoegen? Dan hou je geen supporter of fan over!
Ik denk niet dat het in dat opzicht slim is…
Mr.Abarth zegt
En dan is BMW ook nog altijd in gesprek met Fiat over de ontwikkeling van kleine BMW’s..
Dat worden dan FCBMM (Fiat Chrysler BM(W) Mercedes? ehhh
Autosalon van Geneve in 2012: FCBMM presenteert een nieuwe sportive compacte auto, de AbarthSLRM700 AMG-Alpina McLaren :roll: :roll: :roll:
Ehh woordwaarde iemand? :mrgreen:
arjontje zegt
@Rik dos.
Die geruchten heb ik ook al vaker gelezen.
En ik hoop alleen maar dat het waar is.
Hier bij denk ik ook dat het allen maar goed kan zijn voor de duitse auto industrie.
Want als mercedes of bmw weer een nieuw merk moeten beginnen,
weet niet of dat gaat lukken. Met smart ging het ook niet helemaal lekker.
En opel heeft toch wel een aardige naam. (al denken veel mensen hier anders over)
Buyck zegt
Dat is allezins een interessante cocktail! Wat voor projecten zullen die uitrollen in de jaren 2010-2020 enz… Ben zeer benieuwd!
guzmann zegt
Nou….Daimler is volgens mij ietsjes groter dan BMW AG….. :(
http://en.wikipedia.org/wiki/Daimler_AG
http://en.wikipedia.org/wiki/BMW
Jammer dat de total assets er bij BMW niet bij staan, maar kijk maar eens naar de employees en revenue.
Audi Rs6 zegt
Tja, dat heb je he als je niet premium bent. Ik meende dat Audi de crisis sterk uitkwam, zelfs met zwarte cijfers!
robbie zegt
@guzman, maar BMW is wel een stuk winstgevender:
Profit
BMW €3,135 miljard
Daimler €1,414 miljard
Dirk zegt
Waarom niet twee weten meer dan één.
Hopelijk kunnen ze zo de prijzen wat laten zakken bij de kleinere modellen want een drie reeks is schandalig duur vergeleken met een vergelijkbare Focus.
Benz.. zegt
Hmm.. twee eeuwige rivalen die (waarschijnlijk) nu ”intiemer” gaan samenwerken met elkaar. Als alles maar gewoon hetzelfde blijft bij de modellen van beide merken.. In grote lijnen dan!
@Erikkie
Jongen.. Ga je mond eens snel met zeep wassen. wel even met de tijd meegaan als het even kan. Heb je ooit eens gereden met de C63 AMG bijvoorbeeld.. Ik wel. Er is goed mee te rijden, mede door de goede gewichtsverdeling van de auto kan hij prima bochten nemen, daar staan Benzen o.a. ook goed bekend om. Dus… prima als je een mening hebt, maar onderbouw die dan want dit slaat nergens op! ;)
VivelaFRANCE zegt
Van de Duisters vind ik VAG toch beter, alleen Mini en Smart zijn naar mijn mening interessante bedrijven.
gogogomagazine.com zegt
Wie had nou ook weer voorspeld dat in de komende jaren het aantal automobielmerken drastisch zou afnemen? Volgens mij die snuiter van Renault, hulde, t lijkt alsof hij hij gelijk gaat krijgen onder de omstandigheden op dit moment.
robbie zegt
@gogogomagazine.com, dat was Sergio Marchionne van Fiat:
http://www.autoblog.nl/archive/2008/12/06/fiat-over-2-jaar-zijn-er-nog-maar-6-autoproducenten
gogogomagazine.com zegt
@Robbie: Dankje voor het linkje! Ik wist wel dat ik daarover op autoblog iets had gelezen.
Vinny_93 zegt
Hmm dat vind ik wel een leuk vooruitzicht.
Een betere ontwerper zegt
Zolang ze in München maar niet denken dat ze AMG onderdelen kunnen halen als zijnde rondlopend bij de Euroshopper, gewoon tengels thuis houde bij je eigen Motorsport, en Merc ook, je heb AMG al dus ga niet heulen met de vijand.
Een betere ontwerper zegt
EDIT: waarmee ik niet wil zeggen dat BMW 0 is en Merc 100, maar gewoon, beide handen van elkaar af.
JH zegt
Het hoeft niet zo slecht te zijn. Alleen al een gezamelijk inkoop en ontwikkeling van nieuwe technologien (zoals de nieuwe hybride aandrijving die in de versnellingsbak is geintegreerd) kan zo een hoop geld sparen…
AriM6 zegt
@ Emile_Benz
Ja maar Porsche was al onderdeel van VAG.
En ze hadden al 33% van de aandelen.
Om dan VAG over te nemen is veel makkelijker dan als buitenstaander zonder aandelen het bedrijf over te nemen.
b0z4 zegt
Vind het zeer jammer dat deze 2 bedrijven samen gaan werken.
Kenneh zegt
@ Frank von B,
M-Power en AMG kunnen niet verdwijnen want die zijn geen eigendom van Mercedes of BMW, zijn gewoon op zichzelf staande bedrijven. Hoe hun het uitzoeken als BMW en Mercedes werkelijk samen gaan zou ik ook niet weten maargoed.
slk zegt
Kan er alleen maar beter op worden.Beide zijn topmerken
Citrofiel zegt
Ach, wat samenwerken om de prijs te drukken is nooit mis. Die extreme prijzen die ze nu hebben… Niet dat ik denk dat het effect zal hebben, de kostenvermindering zal vooral worden uitgevoerd voor winstvermeerdering, niet om de klanten tegemoet te komen. Ze worden nu tenslotte ook verkocht…
Rob USA zegt
Fijn voor de echte hardcore fanboys, lijkt een beetje op FC Limburg. :)
Audi Rs6 zegt
@ Kenneh, M en AMG zijn beide bv’s. BMW respectievelijk Mercedes zijn daar eigenaar van het grootste gedeelte van de aandelen. DUs het klopt niet wat je zegt dat ze op zichzelf staan.
willie zegt
in tijden van crisis moet je je concentreren op je kernactiviteit(en). zowel bmw als mercedes zijn zeer bedreven in het produceren en verkopen van automobielen voor klanten met een totaal gebrek aan smaak. samenwerking ligt dus voor de hand.
bozewolf zegt
Rob USA met de reactie van de week.
Guido zegt
BMW Power :P Gewoon alleen blijven werken!
9000cse zegt
Dat deze twee topmerken gaan proberen samen te werken op het gebied van de ontwikkeling van onderdelen en gezamenlijke inkoop vind ik een prima idee. Het is een goed middel om kosten te besparen en zo bedrijfsresultaten te verbeteren.
Wat mij echter ontgaat, is de reden voor die wederzijdse aankoop van 7% van hun aandelen, die daarvoor nodig zou zijn. Volgens mij kun je ook goed samenwerken op basis van goede contracten. Maar ik ga het uitzoeken, want ik wil toch wel weten wat hier eigenlijk achter zit.
Benz.. zegt
@willie
bmw’s en benzen smakeloos?
ik noem: S-klasse, CL, CLS, 7-serie, 3serie cabrio……..
niet bepaald auto’s die er lelijk of niet stijlvol uitzien lijkt mij zo!
bmw sloper/killer zegt
een minpool en een pluspool moet je niet bijelkaar doen!!!
AriM6 zegt
@ Rob USA
Ja en dan is BMW een beetje te vergelijken met Roda
En Merc een beetje met Fortuna.
Ik denk dat de Mercedes fan boys die een beetje verstand hebben van voetbal begrijpen wat k bedoel.
en daar zullen ze niet al te blij mee zijn :P
dennis zegt
@Dirk:
ROFLMAO: “een vergelijkbare Focus”
Gemballa zegt
moeten ze niet doen, straks krijg je een bwenz;)
masta_rittzio zegt
Ik vind dit geen slecht idee. Ze kunnen er maar beter van worden!
Ik hoop wel dat ze beiden zichzelf blijven en niet gaan veranderen qua imago e.d.
Zo zie je maar, de marktleiders van de autoindustrie verenigen zich en schakelen de zwakken uit…
JH zegt
BMW zegt vandaag dat ze door deze samenwerking in 2012 minstens 4 miljard kunnen besparen bij het inkopen van onderdelen (samen met Mercedes)
lamborgfan zegt
ach ja … op papier concurenten, In de praktijk totaal anders.. Gewoon doen die shit!