Je bent bij deze gewaarschuwd.
Hard rijden. We doen het allemaal weleens. Niet dat het mag, maar in sommige gevallen ga je iets harder dan normaal. Als je te hard rijdt, weet je dat je automatisch kans loopt om een prent te scoren. Dankzij een camera of flitskast wordt er gemeten hoeveel je te hard rijdt, gaat er wat correctie vanaf en moet je vanwege de overtreding de overheid voorzien van een financiële vergoeding.
In België gaan ze het iets anders aanpakken, in Brussel althans. In de Belgische hoofdstad kwamen ze erachter dat er nog een oud wetsartikel in de mottenballen lag. Eentje waarmee de agenten in staat worden gesteld om snelheidsbekeuringen uit te schrijven, zonder daadwerkelijk een meting te doen. De Brusselse politie is inmiddels lekker bezig, want ze hebben het afgelopen weekend op die manier al 48 processen-verbaal uitgeschreven.
Het gebeurde voorheen heel af en toe, maar de Brusselse politie wil deze manier van bekeuren meer gaan toepassen. Het kan namelijk op locaties waar het lastig is om een meting te doen. De agent in kwestie moet een afweging maken of de bestuurder zijn snelheid voldoende heeft aangepast aan de omgeving en externe factoren als verkeersdrukte en weersomstandigheden.
De Brusselse politie is tot dit besluit gekomen omdat de inwoners zich irriteren aan het asociale rijgedrag van automobilisten. Camera’s kunnen asociaal rijdgedrag ook niet vast leggen, een agent kan dat wel, aldus de Brusselse Hermandad. De Belgische agenten moeten de overtredingen conform de regels vast stellen. Dan heeft het namelijk een zogenaamde bijzondere bewijswaarde. Mocht de overtreder het niet eens zijn, is het aan de bestuurder om de tegendeel te bewijzen. Mede daarom is een dashcam nog niet eens zo’n gek idee. Check hier de Nextbase 422 GW Dashcam-test met collega @RubenPriest!
Imagecredit: @mercedesamg63 via Autojunk
Via: Standaard.be
cr37 zegt
Dit heeft mijn vader gehad vorig jaar. Op een zondag middag van Antwerpen naar Brussel rijden en een paar weken later lag een brief in de bus met een boete. Agent Emile (niet zn echte naam) van de honden brigade reed op de desbetreffende zondag in zijn ongemarkeerde camion met zijn compaan de hond van Antwerpen naar Brussel toen hij in zijn spiegel een zilveren auto op rap tempo zag naderen. De auto haalde agent Emile in op hoge snelheid. Agent Emile heeft nog geprobeert de zilveren auto bij te houden om een ‘meting’ te doen maar de snelheid lag boven de topsnelheid van de camion waardoor hij de achtervolging heeft moeten stoppen. Er is geen precieze snelheid kunnen vaststellen waardoor er een boete voor 250 euro is uitgeschreven. Absolute onzin want er is geen bewijs dat mijn vader daar die zondag reed of dat hij te snel reed. Het verhaal erbij met de naam van de agent en dat hij met z’n hond de achtervolging wilde inzetten was wel een mooie toevoeging
mark997gt3 zegt
@cr37: heel normaal en begrijpelijk dat een agent vast mag stellen dat je een overtreding hebt begaan. Roekeloos en asociaal rijgedrag kan ook als je niet te hard rijdt. Ook kan een agent echt wel vaststellen dat iemand veel te hard rijdt ondanks dat het niet precies gemeten is. Ik heb in ons land 100% vertrouwen in de objectiviteit van de agenten
1audi1 zegt
@mark997gt3: Goedzo jonge woudloper
phdg zegt
@mark997gt3: ik dacht even dat je het serieus bedoelde… tot je over onze objectieve agenten begon ??
antoombom2000 zegt
@mark997gt3: en wat als die een andere nederlander zag en per ongeluk het verkeerde nummerbord heeft genoteerd?
lluq zegt
@mark997gt3: mag toch hopen dat jou land/korps niet de Belgische variant is. Corrupte hufters moet oude bonnenboekje. Maar trapte er niet in. Een agent die cash wilde, lang leve de smart phones. En de onkunde van de agent. Dreigen om afgesleept te worden ook nog. Grapjas/grapfrak
davelepeef zegt
@cr37: die pa van jou rijdt ook als een hufter, had ‘m afgelopen weekend nog achter me… Mafketel
vroaaaaaaaaaar zegt
@cr37: grappig dat je nu zelf het bewijs levert door dit verhaal te posten. Dus was het geen onzin, maar probeer je je vader vrij te pleiten omdat er geen fotobewijs of exacte meting is. Echter, elke diender legt een eed af en dat is in de rechtspraak geoorloofd bewijs. Dus als hij constateert dat er duidelijk veel te hard gereden wordt, dan is dat voldoende voor een boete.
Erik zegt
@vroaaaaaaaaaar:
Een militair legt ook een eed af, zijn verweer:
“Nee mijnheer de rechter, de agent zag het niet juist, ik heb niet te hard gereden. Ik kan dat prima inschatten. Ik weet exact hoe snel mijn raketten een afstand overbruggen. Mijn inschattingsvermogen qua snelheid is vele malen groter. Overigens, ik dien mijn vaderland overal ter wereld. Dat is een groter gebied dan wat de agent doet. Ik heb meer ervaring met verschillende type mensen, en kan dus ook veel beter oordelen dan oom agent”.
De rechter: “uw eed weegt zwaarder mijnheer de militair. Vrijspraak!”
Moraal: het heeft mij een kwijtschelding van een boete van. € 283,- opgeleverd omdat ik de laser-meting aanvocht dat deze niet juist was geconstateerd. Er werden aan de ‘lopende band’ bestuurders aan de kant gezet en per mobilofoon snelheden doorgegeven aan collega’s. Ik heb zelf niet kunnen aflezen of ik de genoemde snelheid gereden had. Daarnaast lagen fouten in het verschiet met het doorgeven van snelheden via de portofoon.
Meegewogen werd dat ik ook een eed afgelegd had en dat ik niets anders dan de waarheid vertelde. Gelijkstand.
vroaaaaaaaaaar zegt
@erik2907: rest de vraag: reed je inderdaad niet te hard of heb je meineed gepleegd?
werf76 zegt
@erik2907: Wat een lulverhaal. Een eed van een militair weegt totaal niet op tegen die van een politieambtenaar want het betreft een totaal andere dienst. In jou verhaal zeg je dat de militair beter kan inschatten? Daar werkt een politieambtenaar helemaal niet mee. Die werkt met feiten. Jou verhaal is echt niet geloofwaardig.
cr37 zegt
@vroaaaaaaaaaar: Het is meer het verhaal en de details die erbij stonden in de brief die het interessant maken. de boete is betaald en daarmee was het klaar. Ik heb niet gezegd dat er ook te hard is gereden maar gewoon wat er bij de boete staat. Maar haal eruit wat je eruit wil halen, ik lig er niet wakker van
werf76 zegt
@cr37: Neem maar van mij aan, de (Nederlandse) politie heeft helemaal geen camera nodig om tot bewijs te komen dat iemand te hard heeft gereden. Een waarneming van een agent is meer dan voldoende. Als ik je verhaal zo lees, dan liep je vader op de politieauto uit met snelheid. Dan is een constatering van de kilometerteller in de politieauto meer dan voldoende.
Daarbij komt nog, je vader moet niet zo als een achterlijke rijden.
donvliet zegt
Echt te bizar voor woorden. Dat kan toch niet in overeenstemming met de grondwet zijn?
johnwaters zegt
@donvliet: in de grondwet staat geen verkeerswetgeving.
O plaat zegt
@donvliet:
het komt er op neer dat als je in België beschuldigt word je onschuldig bent tot het tegendeel bewezen is. Tenzij het de politie is die jou betrapt dan ben je schuldig tot jij het tegendeel kan bewijzen. Onder die wet kan de politie dus boetes uitschrijven zonder bewijs.
tortuga zegt
@shiva: heb het voorgehad met door het oranje ligt te rijden en net geen rood. De agent had gemerkt dat ik geen handeling deed om te vertragen noch o mogelijk was te stoppen. 120euro aub
drdre1 zegt
@tortuga: ja, wie ligt er nou ook door oranje heen te rijden?? ?
tortuga zegt
@drdre1: 99% hier op autoblog
berlinetta zegt
@donvliet: Geen idee hoe het in België is, maar in NL staat er in de Grondwet: Geen feit is strafbaar dan uit kracht van een daaraan voorafgegane wettelijke strafbepaling.
Als dus in de wet staat dat asociaal rijden strafbaar is, dan kan de politie daar een boete voor geven.
sudbina zegt
@donvliet: In NL draait de Wet Mulder de bewijslast om voor verkeersovertredingen; ipv onschuldpresumptie moet je zelf bewijzen dat het niet zo is.
De Wet Mulder is wat dat betreft een uitzondering in ons rechtssysteem.
9000cse zegt
@donvliet: Ik weet niet meer zeker of het nog is toegestaan om hier op AB een link aan te geven van een artikel dat mogelijk i.v.m. dit artikel iets meer duidelijkheid verschaft. De vorige keer dat ik dat deed, moest mijn reactie namelijk eerst nog worden goedgekeurd. Toch probeer ik het. Met de moed der wanhoop! ;-)
https://www.msn.com/nl-nl/auto/nieuws/belgische-politie-deelt-jaarlijks-15000-snelheidsboetes-uit-zonder-snelheidsmeting/ar-AAGygCe
Ik begrijp best wel wat Peter D’hondt, de Dendermondse politierechter, bedoelt, maar je kunt willekeur toch niet helemaal uitsluiten.
jerudo zegt
@9000cse: interessante link, bedankt.
dutchneon zegt
als je dus een gekke uitwijkmanoeuvre maakt moet je wel dashcam beelden hebben anders kun je niet in beroep..
hassebas zegt
track & trace / black box in de auto voor de belastingdienst acceptabel dus ook voor de belgische justitie..
spykerboy zegt
Word in nl ook gedaan hoor, ooit een x een boete op de mat gehad voor rood licht rijden… (rood rijden is voor mij met alcohol op achter het stuur de grootste 2 NO’S) ik weet 100% zeker dat ik ook niet door rood ging, staan daar geen camera’s en ik weet tot op vandaag zeker dat er verder niemand was, toch kreeg ik somehow een boete, na bellen met cjib werd er gezegd: ja als een agent offduty is en toevallig langs fietse en dat zag, mag er een boete uitgeschreven, ondanks dat ze dus niks kunnen bewijzen… het bewijst maar is, dat de (r)overheid er alleen maar is om ons te naaien, want als jij iets wilt van hun moet je altijd met weet ik hoeveel bewijs stukken komen…
mashell zegt
@spykerboy: dus je reed niet door rood, hebt niemand gezien maar kreeg wel een boete van een fietser, die je dus niet gezien hebt. Voor een rechter is het dan snel aannemelijk dat je ook het rode licht niet gezien hebt. Niet zeuren, gewoon betalen en volgende keer beter opletten.
spykerboy zegt
@mashell: is ook gewoon betaald hoor, lag er niet van wakker, maar meer de manier waarop, had spontaan zin agent te worden en iedereen die ik zie die mij dwarszit boete geven voor wat dan ook, want dat kan dus schijnbaar
werf76 zegt
@spykerboy: Klets geen onzin. Als jij niet door rood rijd krijg je ook geen boete. Het staat alleen zo “stoer” om hier te schrijven “Ik ben niet door rood gereden, ze zien het niet goed, het is gelul, bla bla bla”. Denk je nou echt dat een agent in vrije tijd, van zijn fiets af springt om in zijn diensttelefoon jou kenteken in te kloppen omdat jij niet door rood was gereden?
Daarbij komt nog, de Wet Mulder werkt met omgekeerde bewijslast. Zien is schuldig, jij moet aantonen dat je onschuldig bent. Dat is anders dan met Strafrecht.
spykerboy zegt
@werf76: ik ga mezelf niet voordoen als een keurige heer in het verkeer, want dat ben ik zeker niet, maar een rood licht is voor mij samen met alcohol achter het stuur de grootste nogo’s dus ja k weet het zeker dat niet gebeurt is, en dat ik mijn onschuld moet bewijzen dat weet ik, dat is ook het achterlijke van het wetsysteem, ik zou daar als agent ook heel veel misbruik van maken…
berlinetta zegt
@spykerboy: Je zal zo’n boete heus niet zomaar krijgen. Grote kans dat er dus een agent (in burger) heeft gezien dat jij die overtreding hebt gemaakt. Zijn enkele constatering is volgens de wet voldoende bewijs om jou een boete op te leggen.
spykerboy zegt
@berlinetta: tja, bonnen quota halen, was eind van het kwartaal….
rhellema zegt
@spykerboy: makkelijk hè, anderen de schuld geven!
antoombom2000 zegt
@rhellema: en wat als die agent gewoon fout zat? Het is nog steeds een mens. En mensen hebben emoties en gebreken.
werf76 zegt
@spykerboy: Bonnenquota. Nog zo’n dinosaurus wat al sinds 2009 ofzo niet meer bestaat…
Tenck zegt
Is dit niet gewoon het Belgisch equivalent van artikel 5?
rhellema zegt
@Tenck: nee want artikel 5 spreekt ook over hinderen.
escort77 zegt
@Tenck: exact dit ja.
ghost zegt
Kijk, hierdoor krijg ik altijd spontaan vertrouwens issues!
“Een Agent kan een inschatting maken o.b.v. Omgeving en snelheid en andere factoren..”
Ik tref altijd van die agenten die op het randje van overspannen hangen en bij 1 roffeltje bij het terugschakelen direct denken dat een 4-cilinder een dikke V12 is die veels te hard rijdt. Op basis van het geluid (is gewoon fabrieksstandaard en niet gewijzigd) wordt dan een bepaling gemaakt of je al dan niet te hard rijdt. Zelfs al rijd je 30 waar je 50 mag wordt die associatie al gemaakt..
Slechte wetgeving als je het mij vraagt.
nigelbennisphotography zegt
@ghost: zo herkenbaar dit! Niet alleen met politie maar ook met andere voorbijgangers. Maar als Truus elke dag om 18.00 uur na haar werk de straat in komt racen met haar Peugeot dan hoor je niemand want stille auto..??♂️
johnwaters zegt
@ghost: Veel chauffeurs hebben vooral een vertrouwens issue met zichzelf…te veel zelfvertrouwen.
johnwaters zegt
Men dient met een aangepaste snelheid te rijden naargelang de omstandigheden.
geelbarrel zegt
Doet KMAR rond/op Schiphol ook….
nelis88 zegt
@geelbarrel: mooi wah :)
dare2think zegt
Dat zijn toch bananenrepubliek-praktijken. Dit werkt willekeur in de hand. Bizar dat de bewijslast bij ‘de overtreder’ gelegd wordt. Het gaat steeds meer op gelegaliseerde uitbuiting lijken.
xytras zegt
Tsja, dit bestaat volgens mij al heel wat langer. Toen ik 20 was (dus nu een 22 jaar geleden) kreeg mijn maat een boete van een agent (die ons wel op dat moment deed stoppen) voor roekeloos rijgedrag.
We reden in een originele gerenoveerde, maar verbrede, paars gespoten mini, muziek stond op, maar niet overdreven en we hadden volgens de agent te snel opgetrokken. Nu maakte die wel iets meer geluid (maar nog steeds niet overdreven) dan standaard, maar de motor was nog een originele 1.0, met waarschijnlijk een acceleratietijd van rond de 16 sec naar 100.
We zijn daar gewoon tegengehouden omdat die flik 2 jonge gasten in een uitgebouwde mini zag en direct uitging van het ergste, en that’s it.
Willekeur is dus wel degelijk mogelijk.
alassad zegt
Hmm. Ben ooit veel te hard door rood gereden en ja hoor… zwaailichten achter me. Netjes gestopt en kreeg te horen dat ik alleen een boete kreeg voor roodlicht, en niet voor de hoge snelheid, omdat ze dat niet objectief hebben kunnen vaststellen.
Arnoud zegt
Agenten zijn opsporingsbevoegd. Hele dikke punt. Wij als burgers hebben ze daarvoor via verkiezingen en regeringen toestemming, of beter gezegd, opdracht voor gegeven. Dus niet zeuren wanneer ze die taak dan ook uitvoeren. Het woord van een agent weegt TERECHT zwaarder dan dat van een burger.
towi1989 zegt
@original_arnoud: Dan wil ik wel een ijkingsrapport van de ogen (en niet de oren) van de betreffende agent bij de boete ontvangen.
Arnoud zegt
@towi1989:
Een agent zal dan ook alleen bij een overduidelijke overtreding van dit recht gebruik maken. Bij een overtreding van 5km/u zal hij/zij dit niet doen. Ik denk dat ze een overtreder van 20km/u op de snelweg zelfs nog zullen laten gaan. Maar een overtreding van 20km/u in de bebouwde kom zal een ander verhaal zijn.
cabriohater zegt
@xytras: Toen ik 20 was had een Impreza, een keertje met wat vrienden veel te hard gereden. Nu was het een weg met een auto, die auto bleek een VW politiebusje. Dan zeggen veel mensen “Ben je blind?” maar het was een onverlichte weg en het busje had geen reflectoren achterop en mijn snelheid was dusdanig hoog dat zodra ik zag dat het politie was ik geen tijd meer had om te remmen ipv inhalen. Vervolgens maar besloten om te stoppen en niet weg te rijden omdat er veel rotondes waren en ze mijn kenteken toch al hadden gezien.
Uiteindelijk weggekomen met een boete voor het niet bij hebben van mijn autopapieren. Ik kreeg ook artikel 5 maar daar heb ik nooit meer iets van gehoord, ik gok omdat ze feitelijk niks hadden behalve subjectieve “hoge snelheid” en het feit dat ik nog nooit een andere boete heb gehad.
tazmania zegt
Ideaal om trouwstoeten met asociaal volk aan te pakken.
G-Ammo zegt
Leuk zo… agenten kunnen zo emotie toepassen als ze iemand herkennen in een auto die ze niet graag mogen. Wie houdt je tegen? De overheid vind het puik, want moneyzz en geen van beide partijen heeft bewijs dat diegene het wel of niet gedaan heeft…
Als we zo doorgaan met dit soort dingen gaan we over 50 jaar een lekkere maatschappij hebben; waar niets of niemand meer te vertrouwen is (ZELFS NIET DE POLITIE, wat WEL zou moeten). We hebben op de meest achterlijke plaatsen 4K camera’s met hittesensoren, geluidssensoren of weet ik veel wat ze tegenwoordig allemaal hebben, maar ”op sommige locaties is het moeilijk een meting te doen”? Zet een flitspaal neer… dat zijn paaltjes van misschien 15cm in diameter. Ik kom veel in Belgie en dat kan echt wel…
Hupke zegt
@g-ammo:
Ik denk dat het in mijn geval wel wil meevallen maar ik zou niet graag te lang in de zon liggen onder de 40 zijn en dan ’s avonds met een bmw, mercedes of Jag van meer dan 50k op weg zijn.
Hupke zegt
“Dan heeft het namelijk een zogenaamde bijzondere bewijswaarde. Mocht de overtreder het niet eens zijn, is het aan de bestuurder om de tegendeel te bewijzen. ”
Wel eerst was het zo al in de fiscaliteit, nu ook nog eens in het verkeer, wat is de volgende?
Bxl gaat sowieso een ramp worden met groen in de regering. Gewoon mijden, is toch niets verloren.
polak zegt
Ik vind het echt prima allemaal. Mijn nickname zal verraden dat ik wel eens in Polen kom, nou dat klopt. En vooral in NL kom ik de meest bizarre waanzinnigen tegen. Niet Duitsland, en niet in Polen. Wat mij betreft geven ze politie volkomen de vrijheid om maar eigen inzicht te bekeuren.
jerudo zegt
Ben zo m’n rijbewijs al eens twee weken kwijt geweest. Jaren geleden al, denk 2007, dus ze weten maar al te goed van deze wet. Het meettoestel gaf een error bij de gemeten snelheid, omdat ze me niks konden maken op snelheid toen ze me aan de kant zetten trokken ze de kaart van onaangepast rijgedrag wat dus iedere agent met met het blote oog kan vaststellen blijkbaar.
Esprit_de_Flandre zegt
Even ter nuancering: de Brusselaars “ergeren zich” niet zomaar aan wat “asociaal rijgedrag”.
De laatste maanden is er een vrij groot aantal ongevallen gebeurd met vluchtmisdrijf. Daarbij zijn meerdere voetgangers en fietsers zwaargewond geraakt of gedood. Al die ongevallen kwamen door snelheid of onnozele manoeuvres (zoals voorbijsteken op het fietspad). Gevolg: het Volk mort…
In feite ligt de gebrekkige infrastructuur aan de basis van dit probleem (te brede straten en lanen die uitnodigen tot hoge snelheid, zebra- en fietspaden op slechte plekken, etc). Daar wordt (een beetje) aan gewerkt, maar dat gaat niet snel, en meestal komt het pas als er al iets gebeurd is. Ook zijn het maar kleine aanpassingen, zoals gewoon een rij paaltjes. Nuttig, dat wel, maar nu niet bepaald een structurele oplossing.
Daarnaast kan en wil men ook niet overal camera’s gaan neerplanten.
Vandaar de ouderwetse methode: oom agent kijkt en tikt je op de vingers als je onnozele toeren uithaalt. Ook al is het aan 30 per uur, op een drukke plek kan dat al levensbedreigend zijn voor de zwakke weggebruiker…
BaRa zegt
Wat een hoop gedoe om iets dat vanzelfsprekend is. Snelheidsbepalingen met radar of camera’s is iets dat pas sinds enkele decennia gemeengoed is geworden. Nu doet plots iedereen alsof voor die tijd geen rechtsgeldige snelheidsovertredingen werden vastgesteld. Het enige verschil met voorheen, is dat er vandaag veel meer op het scherp van de maximum toegelaten snelheid wordt beboet. Bij “handmatig” beboeten is die marge (naar boven toe) veel groter. Het gaat overigens niet alleen over max. snelheid, maar ook over onaangepaste snelheid of onaangepast rijgedrag. Een hoop gedoe hier op dit kleine stukje maatschappijdoorsnede over iets dat je met een beetje kennis van de wetgeving simpelweg logisch vindt.
vroaaaaaaaaaar zegt
Camera of flitskast meet niks, daarvoor wordt een radar of laser gebruikt. Agent kan met handlaser ook bekeuren zonder camera.
cossiekiller zegt
Jaren geleden reed ik ’s avonds laat achter een auto richting een kruispunt. Hier staat een stopstreep voor ons. De auto voor me reed minstens tegen 40km/u over de streep het centrum in (je ziet daar echt wel voldoende, maar dat terzijde). Ik vertraagde, maar reed ook nog zeker 25km/u over de lijn. Dus ik geef wel toe dat ik een fout maakte. 200m verder zet die andere auto zich aan de kant (zonder zijn knipperlichten te gebruiken). Ik rijd hem voorbij, met knipperlichten… Daarna voegt hij onmiddelijk terug in en rijdt hij nog een stukje achter me.
Een week nadien een brief in de bus, 100 euro boete om niet te stoppen aan de witte lijn. Het was die andere bestuurder, agent Ben Bex van Politizone Hageland (Belgie) die mijn nummerplaat genoteerd had, buiten zijn uren, en met zijn privewagen….
Ik heb het nog proberen aan te vechten, maar meneer had een eed afgelegd. En dat is natuurlijk goud…