Raar en volgens het hoofdkantoor van Stellantis (en persbureau Reuters) waar: dankzij minder toiletten gaat Alfa overleven.
Het is één van de grootste fusies in de Automotive sector: die tussen FCA en PSA. Beide concerns hebben een flink merkenportfolio. Door de samensmeltingen van die twee grootmachten, is Stellantis (zoals ze nu heten) ineens het vierde concern van de gehele wereld.
Toiletten
Ondanks dat er is toegezegd dat er geen banen verloren gaan, is de fusie er natuurlijk ook om geld te besparen c.q. kosten uit te spreiden. Nou, dat hebben ze dus gedaan. Want Stellantis gaat even flink besparen op, eh, de poepdoos. Gniffel. Dat maakt Reuters bekend.
Om kosten te besparen worden er bijvoorbeeld in de Mirafiori-fabriek (waar de Fiat 500 in elkaar wordt geschroefd), minder toiletten beschikbaar gesteld voor het personeel. De schoonmaakservice is het volgende punt waar men op kan besparen. Dat gebeurt dus ook. Het personeel van Stellantis in Italië kan dus niet als een Vindicat-lid de toiletten bevuilen. Er zijn nu minder toiletten beschikbaar én ze worden minder vaak schoon gemaakt. Houd dat even in het achterhoofd als je als werknemer net een bord bruine bonen hebt besteld.
Vreemde besparingen Stellantis
Er zijn meer van dit soort vreemde besparingen, naast minder toiletten. Om stookkosten te besparen, staat de verwarming voortaan een paar graden kouder. Daarnaast zijn er minder transportdiensten voor het personeel. Die moeten maar gaan lopen, of zo. Uiteraard zijn er al Italiaanse politici die over deze maatregelen vallen. Vakbondsleider Davide Provenzano vindt het niet kunnen dat deze maatregelen genomen worden tijdens de corona-pandemie.
Het is maar de vraag in hoeverre minder toiletten Stellantis gaat helpen. Het concern heeft in Europa veel merken die elkaar overlappen en niet bijster succesvol (meer) zijn. Ook in de VS is het niet rooskleurig, ondanks dat de extreem succesvolle RAM 1500 pick-up alles camoufleert. Dodge heeft een stokoud modelgamma en Chrysler heeft slechts 2 auto’s in zijn gamma.
Aandacht
In Europa zijn het vooral Lancia (1 oud model) en Alfa Romeo (2 aardige modellen) die veel aandacht behoeven. Stellantis heeft aangegeven dat Alfa en Lancia samen in een cluster met DS Automobiles kunnen gaan werken aan een nieuwe toekomst. Een toekomst die mogelijk gemaakt is dankzij minder en minder schone toiletten. Of er een Vindicat-lid in het hogere management van Stellantis aanwezig is, is niet bekend.
Zie hieronder de laatste Fiat waar Wouter enthousiast over was.
reactief zegt
Vind je dit echt zo raar?
simonferrari zegt
@reactief: Met 1 april in aantocht zeker niet
Robert zegt
Als je als (senior) management wendt tot dit soort maatregelen, heb je het vak echt niet begrepen.
Ik heb ooit drie jaar gewerkt bij een redelijk groot bedrijf (ca. 400 fte, vier productiehallen), waar ze ook uit elke toiletgroep één op elke drie urinoirs en wc-potten verwijderden om zo een tientje per unit per week te besparen. Wat de hoge heren echter niet in de gaten hadden, was dat de overige toiletten op sommige locaties zó vervuilden, dat werknemers gingen lopen naar andere productiehallen, om dáár een schoner (of minder smerig) toilet te bezoeken. Het resultaat was, dat er meer arbeidsminuten verloren gingen dan dat de ‘besparing’ opleverde.
Maar goed, dit was niet de enige gedachtekronkel die men ten uitvoer bracht. Voordat ik dat bedrijf verliet was er al een ware leegloop gaande, en moest er verplicht worden overgewerkt. Vervolgens ging men (fors) bezuinigen op de maaltijdvoorziening bij overwerk, omdat ‘de kosten de pan uit rezen’…
Ik ben nu een kwart eeuw verder op de carrièreladder en inmiddels is een groot deel van de productie van dat bedrijf naar Oost-Europa verplaatst.
karhengst zegt
Perfect voorbeeld van verkeerd gelopen spreadsheetmanagement. Een vergeten kolommetje in Excel kan je complete calculatie op losse schroeven stellen. Het pijnlijkste is waarschijnlijk dat hij z’n resultaten nog vol trots als succes heeft gepresenteerd ook en er een bonus voor heeft meegekregen wegens het halen van z’n targets.
racerx zegt
Typisch voorbeeld van een directie die nooit op de werkvloer te vinden is en middels een spreadsheetje regeert, dat soort managers bakken er echt niets van.
faalhaas zegt
@racerx: Maar er is wel een heel team mee bezig geweest om het uit te rekenen en te kijken hoeveel dan wel nodig is. Maar die FTE’s worden niet meegenomen.
deSjonnies zegt
De kern van ds zaak is dat Italië, Frankrijk en Spanje niet meer kunnen concurreren met de Noord Europese landen (lees Duitsland) omdat de Euro koers hun economiën in een wurggreep houdt.
De Benelux landen liftem mee op het Duitse succes.
In het verleden konden de neo-communistische Italianen overleven door de Lire te devalueren, voor hen is de Euro stervensduur, voor de Duitsers is’ie spotgoedkoop.
Een Italiaanse Euro zou eigenlijk 40 cent waard moeten zijn, een Duitse dik 4 of vijf Euro.
Als je de Eurokoers naast het BNP van de zuidelijke landen legt schrik je je rot en juist Italië is het doodgezwegen gevaar voor de Euro.
Niet Zuid Europa, maar Noord Europa houdt de EU in een wurggreep.
SpiderIV zegt
verhoudingen zijn misschien iets minder scherp maar verder helemaal eens met je analyse.
Daarbij dan de, voorzichtig geformuleerd, wat bijzondere modellen politiek van bijvoorbeeld Alfa (flinke tijdsgaten tussen opvolgende modellen 159-Giulia / MiTo-?? / Giulietta-???) en je maakt het jezelf wel erg moeilijk.
Aan de andere kant ze zijn al heel vaak uit de bijna-dood situatie opgestaan …………. dus er is nog hoop ;-)
Robert zegt
@SpiderIV: tussen ‘opstaan uit een bijna-dood situatie’ en een gezond leven leiden is soms nog een mega-groot gat te overbruggen. Een mens doet het prima met dire maaltijden per dag, maar één keer per drie dagen eten is eigenlijk al voldoende. Alleen of je je dáár nou helemaal senang bij voelt…
Als ik naar Stellantis kijk (en z’n rechtsgeldige voorgangers), eten ze daar al jaren achtereen voldoende om te overleven, alleen fluctueert de maaltijdvoorziening nogal tussen drie keer per dag en drie keer per week, of zo.
SpiderIV zegt
eens hoor ………………… maar leven met een Italiaanse 4-wieler geeft toch wel veel meer levensvreugde dan met een willekeurige Duitser. Wellicht naar analogie van jouw vergelijking is dat de reden dat de gemiddelde Duitser zichtbaar meer voedsel tot zich neemt dan de gemiddelde Italiaan.
fanboy zegt
@desjonnies:
Het ligt natuurlijk totaal niet aan het verouderde, beperkte en toch overlappende modellen gamma van de merken?
Als jij een gemiddelde auto wil kopen of leasen, staan de auto’s van Stellantis al bijzonder weinig op het lijstje. Dat is al genoeg reden.
Ik zeg niet dat je verder ongelijk hebt, maar het is wat simpel om alleen daar naar te kijken.
mashell zegt
Juist niet! Devaluatie van een munt is een snelle manier om overheidsfinanciën op orde te krijgen maar het is heel slecht voor de bevolking, spaargeld wordt minder waard, pensioen aanspraken minder waard, alles uit het buitenland wordt duurder. Devaluatie is het kunstmatig verarmen van de bevolking. De welvaart en stabiliteit die de zuidelijke nu kennen is er juist dankzij de Euro en dat die niet gedevalueerd wordt. Wat de zuidelijke landen nog moeten leren is een begrotingsdiscipline en belastingmoraal als in de noordelijkere landen.
Dutchdriftking zegt
Tja, hoe graag ik deze vergane Italiaanse glorie ook wil zien herrijzen uit het as, ik ben bang dat het niet gebeurd.
porker zegt
Grappig hoe dit dan de headline wordt wanneer het over een enkele fabriek gaat waar de 500e geproduceerd wordt:
Davide Provenzano of the FIM union said Stellantis was taking action at its Mirafiori plant in Turin, where it assembles the electric 500 car, by reducing the amount of toilets available to workers, cutting cleaning shifts, temperatures and reorganising transport facilities.
Ze willen bezuinigen en noemen een rijtje mogelijke oplossingen die ertoe bijdragen. En waar hebben we het over? Kakdozen en studenten. Ok dannnn
moveyourmind zegt
Oma wist het al…
Zuinigheid met vlijt bouwt huizen als kastelen.
ukbob zegt
Het lijkt er soms bijna op dat ze met opzet telkens balanceren aan het randje van de faillissement afgrond en nastreven een onnavolgbaar modellen gamma te hebben met modellen die elkaar níet opvolgen zoals van Dacia tot aan Rolls wel gebeurd.
En toch, zelfs na dit nieuws gelezen en dese comment geschreven te hebben…
wil ik een Giulia Veloce in t zilver.
Raar merk, heerlijk :)
ericd zegt
Aanstellerantis.
MarcoM zegt
@ericd: ik weet wel waar Stellant is.
rfocus zegt
HET IS BIJNA 1 APRIL!!!
simonferrari zegt
@rfocus: Ik zit echt te scrollen door de reacties of iemand hetzelfde dacht ;)
doublechevron65 zegt
Piëch wilde een jaar of tien graag Alfa Romeo d’r bij hebben, lukt niet zoals we weten, zijn antwoord; het gaat Alfa nog steeds niet slecht genoeg. De tijd zal het lerenn(…) Piëch is intussen wijlen en Alfa Romeo aan een continu infuus, daar de kosten voor een operatie te hoog zijn.
ericd zegt
AutoCar vindt nog steeds de Giulia QV te prefereren, ook boven de nieuwe BMW M3.
lithiumion zegt
@ericd: dat vind ik wel begrijpelijk, hoewel ik een liefhebber ben van AR, vind ik de looks van de Giulia niet AR-overtuigend. Niet slecht, maar ik word er ook niet warm van. En toch doet het me meer dan een willekeurig vergelijkbare BMW.