Levensgevaarlijk!
Op 1 januari 2016 waren er bijna 11 miljoen Nederlanders met een autorijbewijs. Onder hen waren 645 duizend rijbewijsbezitters van 75 jaar of ouder, zo claimt het CBS, dat is bijna de helft (49 procent) van die leeftijdsgroep. Dat is best veel, het aantal 75-plussers met een rijbewijs is de afgelopen jaren dan ook toegenomen. En het zal nog veel verder stijgen, dankzij de babyboomers.
En we zouden zelf niks liever willen, als we die leeftijd hadden. Maar automobilisten en motorrijders vanaf 75 jaar moeten zich wel elke vijf jaar medisch laten keuren voor verlenging van hun rijbewijs (en terecht, getuige onze poll). In 2014 is deze keuringsleeftijd reeds verhoogd van 70 naar 75 jaar, maar het gaat nog steeds om een zeer grote groep mensen.
Autobezit
Het autobezit van 75-plussers is ook toegenomen, denk bijvoorbeeld aan de 100-jarige Jos Janssen. Ze bezitten vaker een auto dan jongeren (18 tot 25 jaar) maar minder vaak dan personen van 25 tot 75. Oh, en dankzij de helm zijn ze onherkenbaar, maar bijna 8 procent van de 75-plussers heeft een motorrijbewijs! En bijna 5 procent heeft zelf een motor. Scary shit.
Autoweetje: in Nederland hebben 22 honderd-plussers een rijbewijs.
Image-credit: mooie Volvo!
martinus zegt
Het zegt wat over de ongezonde inkomens of vermogens verhoudingen in dit land als het autobezit van bejaarden (+75) hoger is dan van Young Professionals (18-25).
Rob zegt
@martinus:
18 tot 25, dat is de leeftijd dat de meeste mensen nog aan het leren zijn.
En dan zit er voor veel mensen gewoon geen auto in. Dat heeft niets met ongezonde inkomensverhoudingen te maken, meer met het niet hebben van een fulltime baan….
pomoek zegt
@martinus: Dat ben ik niet met je eens. Om te beginnen is dit het lijstje met rijbewijshouders en niet autobezitters. Daarnaast: 18 tot 25 jarigen zijn studenten. Die moeten, van mij, op de fiets. Het is natuurlijk ook zo dat mensen onder de 40 relatief veel leasen en minder auto bezitten. Hoe dan ook is de gemiddelde leeftijd van autobezitters hoog.
Off topic: Ik ben, ik denk net als jij gezien je comment, vóór een andere benadering van belonen van werknemers. Het is absurd dat oudere medewerkers zo veel duurder zijn dan jongere werknemers. Dit maakt dat de werkloosheid onder ouderen een onoplosbaar probleem is en dat jongeren medewerkers belachelijk veel uren moeten maken.
martinus zegt
@pomoek:
Een mbo scholier kan al opgeleid zijn met 19 jaar.
Een hbo scholier kan al opgeleid zijn met 21 jaar.
Een wo student kan zijn titel ophalen met 22 jaar.
Tegelijkertijd, de moderne jongere in de grote stand vind het OV ook prima. Omdat het OV een hoop vaste kosten en onpraktischheden die een auto heeft, niet heeft.
Een aantal regelingen die ik in mijn arbeidsomgeving zie zijn inderdaad apart. Zoals dat volgens bijna alle cao’s ouderen het recht hebben op 5 dagen loon, voor 4 dagen werk, doordat ze recht hebben op 1 snipperdag met leeftijd. Zeker voor kantoorwerk niet meer van deze tijd.
granlusso zegt
@martinus: Kán al opgeleid zijn.
Geloof me dat de groep tot 25 nog best groot is. De groep van 18-25 is echt niet de groep young professionals die jij bedoelt, dat is meer vanaf 25. En, zoals eerder gezegd, wordt er veel geleast binnen die groep.
pomoek zegt
@martinus: Ik snap dat het kan, het zijn er denk ik niet zoveel en ik vind het ook niet zo’n probleem.
lekbak zegt
@martinus: zo denkt Den Haag dus ook. Maar technische studies (de studies die dus het meest toevoegen aan het land) duren toch echt langer. Als minder dan 1% het binnen de tijd haalt dan mag je dat toch wel zeggen!
sbelali zegt
@pomoek: “Die moeten, van mij, op de fiets.” Wie ben jij dan wel niet?
pomoek zegt
@sbelali: Een ouwe man die op zijn 25e op de fiets naar college ging. Maak je niet druk. Het is maar een mening. En die zijn als po3pgaatjes.
Arno's zegt
@martinus: ongezonde vermogensverhouding? Wat moet je nou aan vermogen hebben volgens jou wanneer je 25, laat staan 18 bent?
martinus zegt
@asmulders: minimaal 100pk
Arno's zegt
@martinus: Daar staat dan 600 pk tegenover wanneer je 70 bent he, gewoon, omdat je het dan kunt betalen. En om die snotneuzen van 25 jaloers te krijgen
depsycholoog zegt
@martinus: ja of over het feit dat meer en meer jonge forenzen geen zin meer hebben om in de file te staan
lincoln zegt
@martinus:
LOL .. elke vorm van logica is voor jou 1 groot raadsel ..
tommmm zegt
@lincoln: hey chefke. Los van het artiekel heeft @martinus keihard gelijk. Delta inkomen tussen jongeren en ouderen groeit ieder jaar. Momenteel kunnen we echt we spreken van totale scheefgroei. Dus lach m beter niet uit!
hennyhuisman zegt
Ik zou liever zien dat dit iedere 2 jaar wordt gedaan. Je kan op een leeftijd van 75 of meer in een korte tijd behoorlijk achteruit gaan met je gehoor, zicht en reactievermogen.
mashell zegt
@hennyhuisman: dat klopt. Maar zo’n keuring kost bakken met geld en kan een negatief signaal aan de person afgeven. Verreweg de grootste groep van de mensen die op leeftijd niet meer kunnen rijden, die rijden niet meer. Of ze dan wel of niet een geldig rijbewijs in hun portomonee hebben maakt niet uit. Eigenlijk kan die hele keuring net zoe goed worden afgeschaft. Kinderen, artsen en dergelijke kunnen veel beter en sneller bijsturen op senioren die niet meer kunnen rijden dan zo’n periodieke keuring.
rw1994 zegt
@mashell: Dat valt tegen, doktoren zeggen daar niets over. Verder zijn er genoeg eigenwijze ouderen die menen nog perfect te rijden terwijl ze dit absoluut niet kunnen.
mashell zegt
@rw1994: en ik beweer dat dat aantal heel klein is. Zo klein dat het eigenlijk al die keuringen en zeker verhoging van de frequentie van de keuringen niet rechtvaardigt.
Arno's zegt
@mashell: Die keuringen kosten volgens mij niet zoveel hoor. Gewoon een eigen verklaring aldus naar waarheid ingevuld, met daarnaast een keuring door een andere huisarts dan je eigenste. En de kosten daarvan betaal je gewoon zelf, zo gaat het al jaren.
freezzr zegt
@hennyhuisman: inderdaad. Zag mijn opa altijd wel rijden… levensgevaarlijk, kon zijn hoofd nauwelijks draaien, reactievermogen van nul. Maar nee, dat stukje van huis naar ons was een makkie, want dat deed ‘ie al zo lang… echt ongelofelijk om te bedenken dat er zo een hele grote groep is die zo nog mag rijden… een ongeluk hoeft niet altijd eenzijdig te zijn helaas. Oh ja, en die aanrijding met de geldtransporter kwam natuurlijk omdat ze het geld zo rijdend in zijn achterbak wilden kieperen…
coffeecup zegt
De 75 plusser van nu is niet dezelfde 75 plusser als twintig jaar geleden. En dan kijk ik bv naar mijn opa en oma versus mijn eigen ouders. Mensen worden steeds een beetje ouder, maar blijven wel langer kwiek, ondernemend en levenslustig
fanboy zegt
@coffeecup: Inderdaad. Mijn grootouders aan moeders kant zijn niet ouder dan 70 geworden, maar hun kinderen (mijn ooms) zitten nu op die leeftijd en die zijn nog lang niet “op”. Over 5 jaar rijden die ook nog vrolijk rond, lijkt me ook geen probleem.
Maarja we kennen ook genoeg mensen in de 80 die niet meer zouden moeten rijden voor de veiligheid.
peug206 zegt
Niks mis mee, zolang er met deze personen zelf niks mis is. En natuurlijk als de controlerend arts z’n werk doet.
Die screening daar willen nog wel eens wat gevalletjes doorheen glippen die het niet terug hadden moeten krijgen.
Daarom zou ik toch pleitten voor een herexamen, zij het minder streng dan wat “jongeren” afleggen. Want een arts keurt alleen medisch. En ziet dus geen verkeersinzicht, en hoe een persoon dus eigenlijk auto rijd.
Ikzelf stap echt niet meer bij mijn opa van 80+ in, al heeft ie weer een verlening te pakken tot 85. Zwalkt over de weg, mist wel eens wat, etc. Geen grote dingen, maar toch niet veilig in mijn mening.
Al kan de rest van autorijdend nederland er soms ook wat van…..
martinus zegt
@peug206: autonome auto’s bieden wel een oplossing voor de mobiliteit van deze groep. Het houdt ze langer vitaal en mobiel.
lincoln zegt
645.000 mensen ..
Voor het CBS logistiek gezien een onmogelijke opgave ..
Ik voorzie een hoop onderzoekscommissies kamervragen en eeuwig verontwaardigde ambtenaartjes .. met bijbehorende gouden handdrukken ..
viezefreddyw zegt
Ruim drie jaar geleden al eens een discussie gevoerd op AB hierover met onder andere 406-V6 en old skool JRK68. Te lezen bij het artikel over de 22 honder-plussers met rijbewijs. In de tussentijd heb ik aardig mijn mening bijgesteld. Ouderen met rijbewijs zijn vaak een stuk minder gevaarlijk bezig dan jongeren met rijbewijs.
lekbak zegt
@viezefreddyw: anders gevaar. Een oude tante die 70 rijdt op een snelweg waar je 130 mag is net zo goed levensgevaarlijk als een jochie wat met 80 een rotonde in de bbk probeert te nemen.
trustmeiamanengineer zegt
Mijn opa gaat voor de 90 jaar over een paar maanden, en moet dus wederom op keuring. Hij heeft wel zelf al besloten om niet meer te rijden in het donker, maar verder rijdt ‘ie nog gewoon 130 op de snelweg als het mag ;)
Hij heeft trouwens ook z’n motorrijbewijs, maar dat komt omdat je dat er toen gewoon bij kreeg als je 1x met je auto rond de kerk was geweest.
dwersbongel zegt
Bied die ouderen een opfriscursus aan. Kunnen ze er weer even tegen aan. Mits ze ook door de keuring heen komen uiteraard.
berlinetta zegt
Laat de autonome auto dan maar snel zijn intrede doen. Dan zijn al die keuringen ook niet meer nodig.
banaan7 zegt
@berlinetta: en krijgt de overheid minder inkomsten en moeten we dus (nog) meer belasting betalen.
berlinetta zegt
@banaan7: Waarom krijgt de overheid minder inkomsten als ze geen keuringen meer hoeft te verrichten? Het lijkt mij dat er dan juist kosten worden bespaard. En zoals @pomoek al terecht aangeeft, wordt er op die manier ook een hoop geld bespaart op vervoersdiensten voor ouderen.
Ik vind de autonome auto echt een goed idee voor de bejaarden. Als een bejaardentehuis nou een paar van die dingen aanschaft, kunnen alle oudjes daar gebruik van maken.
pomoek zegt
@berlinetta: Dat gaat enorm veel geld opleveren in de zorg. Als je ziet hoeveel busjes en taxi’s er rondrijden om mensen die niet mobiel zijn rond te kunnen rijden. Maar zelfs als het volledig autonoom rijden nog jaren gaat duren dan zijn de rij- assistenten een welkome aanvulling voor de verkeersveiligheid van ons allemaal.
berlinetta zegt
@pomoek: Precies. Het zal ook allemaal nog wel jaren duren voordat het zover is, maar zo slechts is die autonome auto nog niet. En hoewel ik voor veiligheid op de weg ben, moeten die oudjes ook gewoon de deur uit kunnen. Dat willen we zelf uiteraard ook tegen die tijd.
mashell zegt
@pomoek: nu zijn er al veel van die regiotaxi’s wegbezuinigd (of dat iets goeds is, dat is een heel andere discussie). Maar inderdaad is dat een grote kostenpost in de zorg die door autonome auto’s kan worden opgelost.
Rob zegt
Levensgevaarlijk? Scary shit?
Zal allemaal wel……
Ik ben in ieder geval blij dat oudjes nog mobiel en vrij kunnen zijn.
lekbak zegt
@Rob: ik rij met liefde voor ze, maar opa kan echt niet meer de weg op. Toch heeft hij nog gewoon een rijbewijs.
Rob zegt
@lekbak:
Je beperkt ouderen enorm in hun vrijheid als je ze hun auto en rijbewijs afneemt. Tuurlijk, het moet veilig, maar laten we niet te streng zijn. En dat meen ik!
Neem mijn opa en oma. Die halen gewoon levensgeluk uit het feit dat opa nog mag autorijden. Gewoon kleine stukjes in de regio. Bezoekjes. Boodschapjes als het regent. Eventjes langs hun geboortedorp. Verjaardagen van de (klein)kinderen. Uiteten bij hun lievelingsrestaurant een dorp verder op. Als ze ver weg moeten zorgen ze wel voor vervoer (kinderen of taxi). Dat zien ze zelf ook wel in.
Moet je die mensen nu echt een deel van hun levensgeluk afpakken? Want opa gaat sowieso een herexamen praktijk niet halen. Weet ik zeker. Uiteraard moet je ergens een grens stellen, maar laten we alsjeblieft niet te streng worden. En oja, opa heeft al zeker 20 jaar geen ongeluk gehad. Ondanks dat ie wel eens 60 rijdt waar je 80 mag, iets wat volgens @edge een reden is om zijn rijbewijs af te pakken….
lekbak zegt
@Rob: en mijn opa zou direct naar zijn zoon in Frankrijk rijden als hij de kans krijgt. Niet dat hij daar aan zal komen hoor. Voordat hij daar is zal hij eerst zichzelf en een half gezin doodrijden nadat hij op de a2 is gaan spookrijden.
Persoonlijke ervaringen bepalen onze meningen. Van mij mogen ouderen vaker gekeurd worden, doktoren meer macht krijgen een rijbewijs (al dan niet tijdelijk) in te vorderen en iedereen zo nu en dan een opfriscursus. Maar ik denk niet dat wij het eens zullen worden hierover.
Arno's zegt
Wanneer je tot je 67 geacht word te kunnen werken, dan moet je toch makkelijk op je 75e nog kunnen autorijden?
Edge zegt
Ik zou zelf het liefst een combinatie van een medische keuring (jaarlijks) met een opfriscursus/herexamen zien. Zoals al aangegeven door @hennyhuisman kan er in een korte tijd veel veranderen op medisch gebied. Iemand die op z’n 75e perfect zicht heeft zou zomaar op z’n 76e verminderd zicht, verminderd gehoor of motorieke problemen kunnen hebben die het autorijden bemoeilijken. Daarnaast hebben de mensen die nu 75 zijn hun rijbewijs in het algemeen meer dan 50 jaar geleden gehaald. Er zijn behoorlijk wat dingen veranderd in die tijd, vandaar dat een opfriscursus waarbij wat nieuwe regels en borden worden uitgelegd geen kwaad kan. Afsluiten met een eenvoudig rijexamen om te zien de persoon het benodigde verkeersinzicht nog heeft en men kan weer veilig de weg op.
Ik ben er helemaal voor om zolang mogelijk door te rijden, maar het moet wel verantwoord zijn. Je moet jezel en -belangrijker- de verkeersveiligheid in gevaar brengen. Onlangs klapte bij de overgang van de A2 naar de N2 nog een 84-jarige spookrijder frontaal op een andere auto. Spookrijder dood, bestuurder van de andere auto dood en de twee andere inzittenden van die auto zwaargewond. Dat soort dingen, hoe vervelend ook, kunnen altijd gebeuren, maar ik ben ervan overtuigd dat de kans een heel stuk kleiner wordt als men de ouderen vaker medisch controleert en een opfriscursus geeft. En niet alleen dat, ook iets simpels als de doorstroom zou flink kunnen verbeteren aan de hand van zo’n cursus. Hoeveel ouderen rijden niet aanzienlijk langzamer dan de maximumsnelheid, met een soort van filevorming als gevolg? 60 rijden op 80 wegen terwijl er geen vuiltje op de weg ligt, 30-35 rijden waar je 50 mag, dat soort kleine dingen.
Rob zegt
@edge:
Maar is er een gegronde reden tot ingrijpen, tot verscherping van de regels? Rijden er daadwerkelijk miljoenmiljard 75plussers als levensgevaarlijke idioten op de weg? Ik zou daar eerst wel eens cijfers van willen zien, voordat we oudjes onnodig gaan lastigvallen met cursussen/herexamens/keuringen/etc…..
lincoln zegt
@edge:
Idd .. het zijn racisten satanisten fout in de oorlog en fileveroorzakers ..
allemaal ..
mashell zegt
@edge: “Hoeveel ouderen rijden niet aanzienlijk langzamer dan de maximumsnelheid, met een soort van filevorming als gevolg? 60 rijden op 80 wegen terwijl er geen vuiltje op de weg ligt, 30-35 rijden waar je 50 mag, dat soort kleine dingen”
Maar hoe groot is dat probleem nou echt? Wordt daardoor het verkeer in gevaar gebracht. Of onstaat het gevaar juist door degenen die denken “ja maar ik mag hier 80 en dan moet ik ook 80 en dan gevaarlijk gaan inhalen”. Ik ben ook niet helemaal vrij van die emotie maar realiseer me wel dat het rationeel onzin is en eigenlijk geen inhaalmanouvre rechtvaardigt.
Dutchdriftking zegt
65 plus, lekker met de bus.
Rob zegt
@dutchdriftking:
Zullen we afspreken dat we elkaar weer spreken als jij 65plus bent? Wedden dat je er dan héél anders over denkt?
Dutchdriftking zegt
@Rob: welnee, tegen die tijd mag je toch allang niet meer zelf rijden.
vonklausenburg zegt
Mijn grootvader leeft nog en is 79, hij rijdt nog regelmatig met zijn Volvo vanuit Friesland naar mij toe in Rotterdam. Hij rijdt nog steeds 130 en is zeker geen gevaar op de weg.
F11 550i zegt
Wat is er mis met een simpel rondje door de stad stukje snelweg te rijden als rij test voor een ouder iemand.
Puur om te kijken of ze zich veilig en vlot zich door het verkeer bewegen.
En als dat voldoende is dan word het rijbewijs verlengd soort rijexamen light idee
Rob zegt
@328ci:
Zullen we dat ook bij jongeren gaan doen dan? Die maken namelijk ook nog wel eens brokken.
F11 550i zegt
@rob: inderdaad geen verkeerd idee om voor iedereen om de X aantal jaar zoiets te doen.
Ik ben nu bijna 23 en bezig voor me vrachtwagen theorie maar sinds die tijd dat ik me rijbewijs heb zijn er toch een aantal dingen veranderd qua regelgeving ;)
Rob zegt
@328ci:
Is dat nodig denk je? We zouden namelijk ook fietsers om de zoveel jaar op cursus kunnen sturen. Of bromfietsers. Of voetgangers. Of rolschaatsers. Kan allemaal, maar is het nu echt nodig denk je?
Want ik vind het namelijk hartstikke veilig op de Nederlandse wegen. Laten we het nu niet groter maken dan dat het is. Het is autorijden, geen rocket science.
lekbak zegt
@Rob: ik zou graag zien dat iedereen elke tien jaar een opfriscursus zou moeten halen. Pa bumperkleeft, en gelooft ons niet. Moeders remt zo laat dat wachtenden voor het stoplicht geregeld schrikken en zelfs door rood wegrijden! Mijn zus vergeet de richtingaanwijzer altijd en heeft geen benul van verkeersborden. Zo kan ik nog wel ff doorgaan.
Een les kost rond de 40 euro. Een dubbele les en een half uurtje examen zou voor 150 euro wel moeten lukken. Eens in de tien jaar moet dat wel op te brengen zijn lijkt mij.
Rob zegt
@lekbak:
Dus je verwacht dat je vader, moeder en zus ineens veel beter gaan rijden als ze anderhalf uur hebben rondgekacheld met een instructeur er naast, eens in de tien jaar?
En wat als je vader er een potje van maakt tijdens het examen, wordt dan zijn rijbewijs doorgeknipt?
Wat verwacht je nu met zo’n opfriscursus te bereiken? Wordt het verkeer daar echt veiliger van? Ik denk dat het niet veel uithaalt. Ik zie vooral rompslomp voor heel veel mensen en de overheid, eens in de 10 jaar.
lekbak zegt
@Rob: mijn schoonmoeder is rijinstructeur. Nadat mijn zus haar laatst bijna heeft aangereden (met een leerling opweg naar het examen nogwel) zijn ze samen eens een uurtje gaan rijden. Dat is nu alweer een half jaar geleden en ze rijdt nu zoveel beter dat ik weer bij haar in de auto durf te stappen. Nog een paar lessen erbij en ze zou misschien zelfs mijn auto mee mogen krijgen. Dus ja, een uurtje rijden doet een hele hoop!
mrB zegt
Ik weet niet @autoblogger, maar iets in mij zegt me dat die 22 van dat artikel na drie jaar niet meer klopt ;)
BTW, dikke prima als 75 plussers nog rondrijden , mits gezondheid en conditie nog voldoende zijn. Keuring elke 5 jaar lijkt me meer dan genoeg, deze leeftijdsgroep ziet de dokter vaak zat. Als er één dus ineens achteruit gaat kan de huisarts snel zat adviseren niet meer te rijden. Zolang de oudjes nog niet zo ver zijn moet je vooral niet rijbewijs afpakken, er wordt al zoveel in hun voorzieningen gesnoeid.
willemseles zegt
Ik ben al 8 keer medisch herkeurd .
Op m’n 16e diabetes type 1 gekregen en miv m’n rijbewijs op 19e elke 5 jaar door de keuringsmolen.
Laatste keer duurde 7 maanden ! Ben nu 56 en rijd al ruim 20 jaar schadevrij ,maar dat telt niet voor hun.
lekbak zegt
@willemseles: ik heb vrij weinig verstand van diabetes, maar kan je daarbij snel verslechteren? Iemand met adhd moet elke paar jaar gekeurd worden maar daar veranderd niks aan. Zulke lui keuren is onzin. Ouderen daarentegen…
willemseles zegt
@lekbak: ze hebben alles (med.gegevens) van me opgeslagen vanaf 1979 ,zag ik op de laptop van een keuringsinstructeur. Ik moest met hem een rondje komen rijden in eigen wagen ,omdat ik weer aan m’n linkerbeen was geopereerd ,dat terwijl ik de laatste 15 jaar automaat rijd. Moet langs een huisarts/internist en oogarts . In 2012 duurde die trage ambtelijke beslissing 7 maanden en zat ik 2 mnd zonder geldig rijbewijs als veelrijder. Eens op de Eigen Verklaring wat ‘manco’s ‘ingevuld ,weten ze je elke 5 jaar te vinden. Terwijl oudjes pas op hun 75e opgeroepen worden voor het eerst.
noudjuh zegt
Mijn oma, 82 inmiddels. Al jaren (10 ongeveer) blind aan haar rechteroog, met maar 80% zicht met haar linker, krijgt zelfs telkens haar rijbewijs verlengd…
Als iemand een gevaar op de weg is/was is zij het! Nu kan ze helaas niet veel meer door de kanker. Maar een half jaar geleden reed ze haar Ka-tje nog gemiddeld een keer per half jaar ergens tegenaan.
willemseles zegt
@noudjuh: 2 ogen hebben samen max.100% zicht .Je moet minimaal 50% zicht hebben ,dus 1 glazen oog mag als het andere oog dan maar de volle 50% is. Word dat door ouderdom bijv.45% dan afgekeurd.
noudjuh zegt
@willemseles: Was het maar zo eenvoudig. Ze heeft telkens haar rijbewijs gekregen, terwijl ze een beginnende vorm van staar op het werkende oog had.
De recent overleden oma van mijn vriendin is eenzelfde soort verhaal, een oogziekte waardoor ze max. 40% zicht had en toch gewoon een rijbewijs verlengd krijgen.
Gelukkig was de familie zo goed haar van de weg te houden, ook al was ze ervan overtuigd nog prima te kunnen rijden.
snellehenkie zegt
Wel mooie foto van opa in z’n baggy trouwens…
snellehenkie zegt
@snellehenkie: trouwens = trousers