De teambaas van Ferrari, Mattia Binotto is het niet eens met de FIA.
De Grand Prix van Japan 2022 was een vreemde. Waar Abu Dhbai 2021 extreem spannend was, was er ditmaal nauwelijks spanning en sensatie. Dat kwam vooral omdat niemand door leek te hebben dat de race afgelopen was en hoe het zat met de punten. Als Pérez wist dat Leclerc inhalen Verstappen zou helpen had hij het wellicht eerder gedaan (of geprobeerd).
Binotto teleurgesteld
Dus we keken naar een strijd waarvan we niet wisten waar het nu om ging. Vandaar dat Johnny Herbert ook verrast was. Dat was mogelijk vanwege de tijdsstraf voor Charles Leclerc. Charles verremde zich in de chicane (Casio Triangle) en sneed een stukje af. Binnen een paar minuten had de FIA al een passende straf.
Ferrari teambaas Mattia Binotto denkt er het zijne van:
Ik ben verrast en zeer teleurgesteld. Zeven dagen geleden in Singapore, hadden ze veel ronden nodig en moesten we zelfs wachten tot na de race. Nu was de beslissing in enkele seconden gemaakt. Ik ben verrast in het verschil qua gedrag en houding tussen hoe het ging en Singapore en nu hier.
Mattia Binotto, is boos op de FIA
Terecht of niet?
In principe heeft hij wel een punt. Ook is er normaal een situatie van hoor en wederhoor, maar nu niet. Dan worden de coureurs gesommeerd om naar de wedstrijdleiding te gaan om hun kant van het verhaal uit te leggen. Daar was nu geen sprake van. Maar vindt Binotto de straf dan terecht?
Was de beslissing voor een 5 seconde penalty terecht? Naar onze mening heeft Leclerc geen voordeel gehad. Hij lag voor, hij bleef voor en de afstand bleef gelijk.
Mattia Binott, vindt het niet terecht.
Volgens de FIA heeft Leclerc met zijn actie wel degelijk voordeel gehad. Dan is het nog de vraag of Ferrari roet gaat in eten gaat gooien in het feestje van Red Bull. Daar hebben we een antwoord op voor je: dat zal namelijk níet gaan gebeuren. Bij Ferrari accepteren ze de situatie, maar stellen ze wel hun vraagtekens bij de handelswijze van de FIA.
Imagecredit: de altijd hilarische Connor Moore, via YouTube.
Via: Autosport
Poulusma zegt
-edit: hahahaha, ja! Thanks, is gefixt! –
Poulusma zegt
Ah vandaar, maar goed. Zou de zin nog maar een keer lezen als ik jou was 🤣
katoenboer zegt
Tja het is ook wel weer allemaal apart gegaan, zonde. Nu zit er weer een smet op het kampioenschap van Verstappen en gaan we weer tot laat volgend jaar horen hoe mensen het er niet mee eens zijn. Als ze gewoon een wedstrijd hadden gewacht was het feest groter en was er geen twijfel over mogelijk.
bietje zegt
Smet ?
Max domineert het hele veld al maandenlang… en iedereen beseft dat.
Ze hadden geen wedstrijd kunnen ‘wachten’ anders dan door opzettelijk de eindclassificering te manipuleren en bijv LEC erlangs te laten… ofzo… Dat kan toch niet de bedoeling zijn ? Dit is gewoon een rekensom geweest van punten en de reglementen die op de puntentelling van toepassing zijn. Het is allemaal duidelijk vastgelegd en door de fout van LEC viel het dubbeltje, volkomen terecht, de kant van Perez op, waardoor LEC zijn terechte tijdstraf kreeg en VER uiteindelijk toch voldoende punten had om kampioen te worden 🤷🏻♂️
Ik zie het probleem niet zo hoor… maar het was wel een vreemd einde wat de extase van de vorige keer miste… dat is wel jammer. Het kwam uiteindelijk meer over als een administratief feitje: oh… je bent kampioen, waarvan akte.
Richmond zegt
Het was geen standaard race zonder dat het reglement boek erbij gepakt moest worden en hoop onduidelijkheid erbij omdat er een uitzonderingsregel was, die iedereen had gemist en de FIA ook niet had benoemd tijdens het wachten op de race. Dus voor bepaalde mensen voelt het opnieuw aan alsof de FIA alles doet om Red Bull en Honda te helpen..dat zijn dezelfde mensen die roepen dat Lewis bestolen is en dat red bull al schuldig is aan teveel uitgeven. En dat de uitkomst hiervan na dit weekend pas is, heeft ook daarmee te maken vinden ze dan. Men kijkt niet naar of het verdiend is of niet en dat hij sowieso kampioen zou zijn.
Johanneke zegt
Er zou sowieso geen extase als de vorige keer zijn, want het is al maanden bekend dat ie kampioen gaat worden. Was alleen nog onbekend hoeveel wedstrijden voor het einde van het seizoen.
@katoenboer
Ik zie niet in welke smet er op dit seizoen zit. Na 2 uitvalbeurten in de 1e paar wedstrijden hebben RB en Max alles gedomineerd. Vorige week was het zwakste weekend van het seizoen. Maar als je vanaf 14 en 10e plekken dominant kan winnen ben je terecht kampioen.
Sowieso, hoe kan er een smet op een kampioenschap zitten als je meer dan 100 punten voorstaat, op je teamgenoot nota bene.
maarteno zegt
nah over het tempo dat dat vreemd is en inconsequent…daar hebben ze gewoon een punt…de straf is wel gewoon terecht.
cloverleaf zegt
Die penalty was gewoon 100% terecht. Ze handelden eindelijk eens wel snep bij de FIA. En hoezo geen voordeel🤣🤣🤣
Binotto kan beter niks zeggen
Johanneke zegt
Echt eh. Iedere race zeuren we allemaal inclusief Binotto dat beslissingen te lang duren. Doen ze het een keer snel, is het piepen dat het wel heel snel is.
Le clerc had zich gewoon niet moeten verremmen. Dat ie daarna Perez met een betere exit afsneed hielp ook niet.
harrie zegt
Terecht omdat het in combinatie was met de afsnij actie erna, anders had Perez hem daar voorbijgestoken.
sportabgasanlage zegt
Terechte straf. Normaliter had Perez hem eenvoudig ingehaald na die fout. Door de hoek af te snijden en Perez vervolgens in de weg te rijden, kon hij voorblijven.
kniesoor zegt
‘Ferrari roet gaat eten’ ? Dat is wel een hele erge vorm van zelfkastijding voor het niet binnenslepen van de wereldtitel 🙂
Flutterbear zegt
Wat een vervelend mannetje is het toch. Als je in z’n strijd van de baan af gaat ben je 9 vd 10x gewoon je plek kwijt.
bietje zegt
Ah gossie… rot voor hem.
En het argument dat het na de race wordt beslist is niet waar. Vaak genoeg worden tijdens de race al time-penalties uitgedeeld die ofwel tijdens een pitstop worden ingelost, of aan het eind vd race worden verrekend als er bijv geen pitstops meer zijn. En als het een duidelijke case is, zoals in dit geval, hoeft er ook geen uren over gezeverd te worden natuurlijk.
dijan zegt
Echt Nederlands commentaar,iedereen is vervelend en heeft ongelijk bij de rosebrillendragers van Nederland . IK vind er weer een smetje kleeft aan de tweede WK . Ben benieuwd ?
harrie zegt
Nou inderdaad, weer een kampioenschap volledig te danken aan de FRBia!!!
560pk zegt
Dat zal de Britse en Duitse pers ook wel denken. Maar IK vind (en mijn mening is net zo onbelangrijk als de jouwe) dat het Verstappen wel gelukt zou zijn/zal lukken om in de volgende 4 races totaal alles bij elkaar 1 (één, uno, one) punt te pakken en dan alsnog zonder enige discussie de terechte kampioen is. Heb ik geen rose bril voor nodig, ziet zelfs iemand met afgeplakte brillenglazen .
E34M5Touring zegt
Dat JIJ dat vind verbaast niemand, ouwe fanboy.
str8six zegt
Leaving the track and gaining an advantage. Allebei gebeurde, dus niet meer dan terecht.
pomoek zegt
Er valt, uiteraard, het nodige af te dingen op de acties van De Fia dit weekend. Had Verstappen straf moeten krijgen? Misschien wel. Is het gek dat er 100% van de punten is uitgedeeld in plaats van 75%? Valt wat voor te zeggen. Is het terecht dat Leclerc teruggezet is in de uitslag? 100% zeker.
bietje zegt
De FIA verhelderde het verhaal later nog: “De regels met betrekking tot het uitdelen van minder punten (artikel 6.5) zijn alleen van toepassing als een stilgelegde race niet meer hervat kan worden. Daarom worden volledige punten uitgedeeld en is Max Verstappen de wereldkampioen.”
bron:
https://nl.motorsport.com/f1/news/waarom-max-verstappen-wereldkampioen-ingekorte-gp-japan/10382081/
Richmond zegt
Ja alleen had de FIA dit moeten laten weten voordat de race werd hervat, niet nadat het kalf al verdronken is.
560pk zegt
Heeft de FIA in plaats daarvan dan laten weten dat er halve punten zouden worden uitgedeeld?
Tijdens de race was al een keer duidelijk in beeld dat er volle punten zouden worden uitgedeeld.
Richmond zegt
Nee toen de race tijd werd getoond, die teller van 2 uur, had de FIA het moeten vermelden. Maar de teams hadden het zelf ook moeten weten net als de race verslaggevers en experts. En niet vergeten de Twitter verslaggevers.
Roadster1976 zegt
Wat als er een grindbak lag… precies!
maarteno zegt
Verder wel poëtisch dat het ook eindigt door fouten en straf bij Ferrari…is eigenlijk het hele jaar al zo, soms het team en soms Leclerc…
roadster zegt
Na 10 maanden onderzoek zou na Singapore, de race waarin Verstappen de 2de wereldtitel veilig kon stellen, bekend worden gemaakt of de teams zich vorig jaar aan de budgetcap hebben gehouden. Boze tongen beweerden dat RedBull dat niet had gedaan. Ongefundeerde roddel, volgens de FIA. Nadat bekend was dat Verstappen de titel nog niet had, werd de presentatie van de resultaten uitgesteld naar de dag na Japan. De race waarin verwacht werd dat Verstappen de titel zou pakken. Maar door regen kon minder dan 75% van de race worden verreden, met als gevolg halve punten en geen titel voor Verstappen. Toen bleek er ineens een regel te zijn dat toch volle punten kunnen worden toegekend. Maar met de 2de plaats van Leclerc, nog steeds geen titel. Dan wordt er ineens een 5 seconde straf voor Leclerc gegeven. Gewoonlijk wordt het afsnijden van een chicane pas bij herhaling bestraft, dit keer meteen. En de FIA had opmerkelijk weinig tijd nodig om dit te besluiten. Resultaat: voor de presentatie over de budgetcap morgen, is de titel binnen. Je zou nog kunnen gaan denken dat het de FIA daarom te doen was. Benieuwd wat de FIA morgen te melden heeft, in het bijzonder over RedBull.
pomoek zegt
@roadster: er werd door de race stewards besloten dat, hoewel hij geen positie had gewonnen, hij wel voordeel had van het afsnijden van de chicane. Hij verloor , door te laat te remmen, feitelijk de controle over de auto maar wist voor Perez te blijven. Dit werd als een defensieve beweging gezien. Als dit was gebeurt terwijl hij 5 seconden op Perez voor had gelegen dan was het waarschijnlijk niet bestraft. Overigens was Leclerc het hiermee eens.