Een kwart van alle bestelauto’s in Nederland heeft een probleem. Binnensteden bannen busjes.
Het is inmiddels wel bekend, ook de ondernemers moeten aan de elektrische bus. Vanaf 1 januari 2025 geldt voor een hele zwik gemeentes namelijk dat een bus die klasse Euro 4 of minder is de binnenstad niet meer in mag. Euro 5 en 6 mag nu nog, maar ook die mogen straks niet meer de binnensteden in.
Je zou maar in Amsterdam of Utrecht wonen en je badkamertje willen verbouwen. Succes met het vinden van een aannemer straks die nog met zijn werkbus de binnenstad in mag.
Kwart busjes in de ban
Nou is er nog wat tijd en iets zegt ons dat er dit jaar nog wel een heleboel busjes met Euro 6 motoren verkocht worden voordat de BPM er inhakt, maar het gaat hier toch om zo’n kwart van het huidige bestelbusjes wagenpark.
Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) dook voor een onderzoek eens in de cijfers en wat blijkt? Bijna een kwart van alle busjes in Nederland, 23 procent om precies te zijn, is nog een bedrijfswagen met een emissieklasse van 4 of lager.
In absolute getallen zijn dat nog 228 duizend rookwolken uitbrakende bestelbussen die dus vanaf 1 januari in de ban gaan in een heleboel Nederlandse binnensteden. Er zit wel vooruitgang in, want in 2020 was dat nog 39 procent, oftewel 363 duizend stuks.
Veertig procent van de bedrijven
Interessant is als het CBS nog verder in de cijfers duikt. Die schonere bestelwagens blijken vooral veel rond te rijden in naam der overheid. In de sector van gemeentes, politie, landbouw en bosbouw braakt slechts 9 procent nog volgens de Euro 4 norm of viezer uitlaatgassen uit.
Maar in 2022 had nog wel 38 procent, of 166 duizend bedrijven, een stinkende bus. In totaal zijn dat 213 duizend bedrijfswagens in een (te) lage emissieklasse. Over 2023 en 2024 zijn hier geen cijfers van beschikbaar kennelijk.
Bouwen, bouwen, bouwen
Nu moeten we van Hugo bouwen, bouwen, bouwen. Alleen die bouwbedrijven rijden toch nog voor zo’n dertig procent in een Euro 4 klasse of lager bus. We vermoeden dat als je kijkt naar volledig elektrisch, en dus voorbereid op de jaren na 2025, dat er nog een lange weg te gaan is. Volledig elektrisch vervoer in een intensieve sector als de bouw is nog een uitdaging.
Binnensteden bannen busjes
Vanaf 1 januari 2025 beginnen dus de eerste problemen voor wie in één van de zestien gemeentes woont die vanaf dan een Zero-Emissiezone gaan beginnen. Er geldt dan eerst voor Euro 5 en 6 nog een overgangsperiode, maar daarna wordt het dus zoeken naar een loodgieter met een elektrische bus.
Nu is er al een tekort aan vakmensen, dus de vraag is of de aannemers met een dieselbus de haast voelen om te wisselen naar een elektrische bus of dat ze de klanten in de binnensteden links gaan laten liggen.
Gewoon nog even afwachten voor de pientere ondernemer. Er staat dan straks vast nog wel ergens een elektrische bus op de kade stof te vangen die voor een zacht prijsje ingezet kan worden binnen de ring van Amsterdam.
reactief zegt
Als je een fatsoenlijk bedrijf een klusje laat doen zal die gewoon een vrij nieuwe bus hebben.
Want financieel is het verschil met een aftandse oude bus helemaal niet zo extreem groot, echter in betrouwbaarheid en uitstraling wel.
Wolflow zegt
Ja, qua betrouwbaarheid schiet een electrisch hok inderdaad zwaar te kort.
maotje zegt
@workflow wat is er minder betrouwbaar aan dan?
rfocus zegt
Denk nou eens na voor je iets zegt. Wat heeft een bus nu met de uitvoerende werkzaamhede te maken. En de kleine zelfstandige kan zeker niet altijd met alles mee gaan. Te veel milieu eisen!
mashell zegt
Als ZZPers zich zelfs lichtmetalen velgen en metalic lak veroorloven dan weet je dat het er uit kan.
Johanneke zegt
Die echt oude bussen stinken wel verschrikkelijk erg. Als ik achter zo’n ding kom is het meteen luchtcirculatie aan. Zijn wel bussen van meer dan 20 jaar oud. Euro 5 is er vanaf 2010 of 2011 dacht ik. Zo lang is dat nog niet geleden. Vind dit best een strenge maatregel, maar aan de andere kant, ik heb zat busjes op de stoep gehad nadat ik mijn huis kocht, reden allemaal in een redelijk nieuwe bus, max een jaar of 8 denk ik.
Michel zegt
Euro 5 mag tot 1 januari 2027 de stad in en Euro 6 tot 1 januari 2028. Dus die mogen ook rap niet meer.
Johanneke zegt
Dat is inderdaad rap ja.. dan enkel nog benzine of EV?
Michel zegt
Zero emissie zone. Dat betekent EV of op Waterstof
potver7 zegt
2010 of 2011… dat is dus 13 of 14 jaar oud, niet 20. Je lijkt m’n vrouw wel, die is ook zo goed in afronden… ;)
Johanneke zegt
Had een enter tussen kunnen staan, zinnen staan los van elkaar 😉
potver7 zegt
Dat 23% van de busjes Euro-4 of lager zijn, wil nog niet zeggen dat 23% van de ritten of kilometers met walmende busjes wordt gereden. Vermoedelijk ligt dat percentage heel veel lager. Veel van die oude busjes zijn van mensen of bedrijven die niet zo heel veel rijden.
zjos zegt
De inwoners van veel binnensteden hebben een probleem. Hun loodgieter, klussenman, glazenwasser, timmerman dakdekker, zonnepanelenboer komt niet meer. Want die gaan niet investeren in extreem dure onrendabele en onbruikbare EVbusjes. Die schrijven die klanten gewoon af. Hun portefeuille zit nl. toch al overvol.
pomoek zegt
Of de ondernemer die wel investeert in een EV krijgt er een enorme klantenportefeuille bij en kan “wat de gek ervoor geeft” prijzen vragen. Dat gaat de rest snel door hebben en zodra het financieel interessant wordt overstappen op een EV bus.
chrisvis zegt
Mijn beste vriend is een vloerder, bezetter met een bloeiend bedrijf (die ook grote projecten zoals stations doet). Hij rijdt altijd diesel en voor hem is het geen optie om een EV of benzine te nemen omwille van het laadvermogen. Hij vertelde me dat hij niet zal twijfelen(net zoals andere collega’s van hem) om opdrachten aan te nemen in de binnenstad. Hij doet dit trouwens nu al bij sommige kleine werkjes gewoon omdat hij nergens zijn bestelwagen kortbij kan parkeren.
zjos zegt
No way! EVbus je is te duur, vaak te klein of laadvermogen te beperkt, flinke dubbelasser aanhanger gaat meestal niet, actieradius is beperkt en als je klaar bent en je moet nog een flink eind terug zit je onderweg nog een uurtje aan de koffie en je bus aan de laadpaal voor je terug kan. Want die bus staat vast op je karwei plek en laat daar meestal geen laadpaal staan. Ga je die laad uren ook in rekening brengen net als de meerkosten van je economisch onrendabele dure bus ? Vergis je niet veel bedrijven en zeker die gespecialiseerde karweien hebben leggen vaak flinke afstanden af en hebben veel mee te slepen.
Probleem zal zijn dat die meerkosten toch in rekening gebracht moeten worden en dat maakt veel karweien en werken extreem duur en onbetaalbaar!
mashell zegt
Er zijn altijd wel loodgieters etc die wel investeren zeker nu de lucratieve binnenstad klanten om hen schreeuwen. En die anderen die het ondernemen niet zo goed begrijpen moeten het met een minder volle portefeuille doen.
mashell zegt
Je zult maar net eind 2024 een nieuw diesel busje besteld hebben als ondernemer om BPM verhoging te omzeilen en dan de komende jaren te merken dat je steeds minder met dat busje kunt.
406_v6 zegt
Het gaat met die busjes net zo als het nu met de energietransitie gaat; De provincie Utrecht gaat -als 1e- het gebruik van fossiele brandstoffen weer toestaan om de huizenbouw door te kunnen laten gaan. Dat hele geforceerde “in 20xx moet àlles elektrisch” gaat ‘m niet worden.
mashell zegt
Er is een ambitieus plan, de uitvoering gaat moeilijk. Het wordt vertraagd, maar een aantal jaar later dan de wens wordt het doel toch bereikt.
Dat is eigenlijk de enige manier om grote veranderingen te kunnen doorvoeren. Als de 2030 dan 2040 wordt is dat jammer maar het zorgt er wel voor dat in 2030 de situatie al beter was dan in 2020. Wie wil verbeteren moet nou eenmaal wat veranderen.
gezondverstand zegt
Alles moet kapot voor…
Voor wat?
Voor de groene waanzin.
pomoek zegt
Door die groen waanzin hebben toekomstige generaties hopelijk ook nog een euh, toekomst.
raoufff zegt
Hun toekomst is alleen een fatbike, smartphone en lachgas
MetalLaires zegt
Minder emissie in de steden is helemaal niet zo gek, maar om te zeggen dat je het doet voor een ander??? Hou toch eens op met die omhoog gevallen zelfborstklopperij.
Ipv deze wereldreddende plannen, kan men beter investeren in eigen volk
mashell zegt
Schone lucht hier in onze steden, dat zou ik best investeren in eigen volk durven noemen. Net als dat je krimp van de veestapel prima kunt uitleggen als het vrijmaken van ruimte, zowel stikstof als bouwgrond, voor de hardwerkende Nederlander ten koste van kilo knallers in buitenlandse supermarkten.
Je moet alleen lange termijn besluiten durven nemen en niet het kortzichtige “ik wil niet” volk willen pleasen om maar je zeteltje te behouden.
grrrrrene zegt
Lange termijn beslissingen zijn precies waar het jaren aan heeft geschort. Wel iedereen van het gas af en elektrisch rijden en zonnepanelen, maar niet bedenken dat je daarmee een aanslag op het elektriciteitsnet pleegt. En het zijn eenvoudige rekensommen: je weet hoeveel energie er in een kuub gas of een liter brandstof zit en hoeveel energie en vierkante meter zonnepanelen opwekt. Ik vind het echt bizar dat er nooit experts zijn geweest die hebben gezegd “die dan ook meteen je netwerk upgraden.”
Ik heb een collega die in Duitsland woont en volgens hem bouwen ze in Duitsland al sinds de jaren 90 huizen met 3x63A aansluiting. Dat zegt waarschijnlijk ook wat over het lokale netwerk, dus zij hebben deze problemen veel minder.
steephh zegt
@gezondverstand Alles moet helemaal niet kapot. Maar dat is een beetje de paniekpraat van de mensen die zich niet inlezen, maar wel het hardst roepen want “gezond verstand”.
Ja: er zijn wel problemen als milieu en klimaat, en daarvoor wordt nu steeds een beetje meer aangestuurd op bussen met lagere emissies en uiteindelijk zelfs geen emissies. Dat wil helemaal niet zeggen dat ze nergens meer mogen rijden, maar wel dat ze niet grootschalig op dagelijkse basis stedelijk gebied in rijden. Dat is dus inderdaad groen, maar niet waanzin: het is eigenlijk vrij logisch zelfs.
Tenzij je natuurlijk niet gelooft dat er problemen zijn, terwijl die wetenschappelijk aangetoond worden. Misschien moeten we het niet willen aannemen van gepeer-reviewde wetenschappelijke studies, maar het napraten van complotwebsites waanzin noemen? ;-)
grrrrrene zegt
Ik zou een andere nickname aanvragen als ik jou was, hij past niet echt meer. Als je vergelijkt wat de luchtkwaliteit in binnensteden is vergeleken met dorpen, is het verschil groot. En wij hebben hier nog een redelijk modern wagenpark. Als je een keer naar China of India gaat, kun je in binnensteden geen hand voor ogen zien door de smog. Na twee weken Beijing had ik letterlijk zwarte troep in mijn zakdoek zitten als ik mijn neus snoot.
Maar vraag je vooral nog eens af waarom de uitstoot schoner moet.
anthwan zegt
Ik denk dat van die 23% nog geen 5% echt werkbussen zijn. Krijg meer het idee dat dit hobby/prive busjes zijn.
Even voor mijn beeld zijn de VW T4 busjes (toevallig euro4) en voldoen de T5 busjes al aan de (ook toevallig) euro5 norm?
grrrrrene zegt
“Nu moeten we van Hugo bouwen, bouwen, bouwen. Alleen die bouwbedrijven rijden toch nog voor zo’n dertig procent in een Euro 4 klasse of lager bus.”
Denkt de auteur nu echt dat we het woningtekort gaan oplossen door in het centrum van grote steden te bouwen? Ik denk dat die oude busjes vooral gebruikt worden door bedrijven die toch niet in de binnenstad hoeven te zijn. Als je daar wel moet zijn, hoop ik toch dat je inmiddels iets moderners rijdt. Ondernemen is vooruitzien en de klant in de binnenstad betaalt dan een hoger tarief.