Interieurdesign, een vak apart. Bij het ontwerpen van een interieur komen heel andere zaken kijken dan bij het vormgeven van een exterieur. Er zijn meerdere uitgangspunten mogelijk, afhankelijk van het soort auto en de doelgroep. Ik vind het altijd wel belangrijk dat het binnenste goed in overeenstemming is met het buitenste.
De vormentaal, het kleurgebruik, de indeling en de toegepaste materialen moeten je een goed gevoel geven die eigenlijk puur een bevestiging is van het gevoel dat je kreeg bij het kijken naar de carrosserie. Een New Fiat 500 is aan de binnenkant net zo aaibaar, hip en gezellig als aan de buitenkant en ook de New Mini heeft een consequent doorgevoerde ondeugende vormgeving.
Soms wordt een interieur vormgegeven als een kantoor of als een luxe huiskamer; van alle gemakken voorzien, een warme sfeer en veilig afgeschermd van de grote boze buitenwereld. Luxueuze sedans kunnen er dan van binnen een beetje uitzien als een gentlemen’s club, zoals Rolls Royce, Bentley en onderstaande Cadillac Sixteen.
Zo’n luxesedan past qua vorm en uitstraling perfect bij een groot ommuurd landhuis met een smeedijzeren hekwerk voor de oprijlaan en dan is zo’n knus en klassiek innerlijk wel erg toepasselijk. Helaas zijn er nog wel eens andere teams aan het binnenste werkzaam dan aan de buitenkant en dan zie je dat de interieurs qua vorm niet altijd even goed passen bij het exterieur.
Ik ga hier geen opsomming maken van teleurstellende interieurs, want dat laat ik liever aan jullie over.
Wat ik altijd erg leuk vind, is dat sommige merken net even een stapje verder gaan om contact te leggen tussen het binnenste en het buitenste. Bij cabrio’s is dat vrij eenvoudig te doen, omdat het interieur gewoon open en bloot ligt en qua vorm simpel doorgetrokken kan worden richting de carrosserie of andersom.
Een goed voorbeeld hiervan is de zogeheten ‘waterval’ die Corvette al decennia lang toepast. De waterval is het carrosseriekleurige deel tussen de stoelen die het achterdek met de middenconsole verbindt.
Een ander bekend voorbeeld van het buitenste binnen is de gekleurde band over het dashboard en de deurpanelen bij de Coupé Fiat. Dit trucje werd al veel eerder bij diverse klassiekers toegepast, maar Pininfarina heeft het met succes weer opnieuw geïntroduceerd en Henrik Fisker volgde keurig met zijn neoklassiek vormgegeven BMW Z8.
Pininfarina is op dit gebied vele jaren eerder nog veel verder gegaan. Bij de wonderschone Mythos hebben ze de stoelen aan laten sluiten bij het achterdek en de deuren en in dezelfde rode kleur uitgevoerd. Het dashboard hebben ze weer op laten gaan in de voorruit door deze zwart te maken. De geïntegreerde stoelen konden op deze manier niet versteld worden, dus hebben ze de pedalen en de stuurkolom electrisch verstelbaar gemaakt.
In het verleden zijn er, met name in Amerika, al de gekste dingen voorbij gekomen, zoals tellers die dwars door de voorruit naar binnen ‘stroomden’ tot zelfs op de motorkap geplaatste klokken.
Een andere manier van buitenstebinnen vormgeven is het spiegelen van vormen. Bij de Bugatti Veyron hebben ze de hoefijzervormige grille als middenconsole terug laten komen, inclusief de plooi die over de hele lengte van de auto loopt.
Peugeot doet bij de 207 iets soortgelijks. Daar heeft het raamwerk rond de boordcomputer en de ventilatieroosters dezelfde vorm als het frame rond het logo op de neus. Was iemand van jullie deze subtiele spiegeling van de vorm al opgevallen?
Het mooist vind ik het wanneer de lijnen van de body dwars door de voorruit naadloos doorlopen in het interieur. Peugeot had zo’n extreme verbinding tussen buiten en binnen bij de 907 conceptcar toegepast. De glazen powerbulge ligt hier strak tegen de voorruit en loopt optisch naadloos over in de middenconsole. Erg gaaf gedaan.
Helaas is dit in de praktijk niet altijd mogelijk, omdat er meestal ook nog ruitenwissers onderaan de voorruit komen te liggen.
Bij de Mercedes McLaren SLR zie je dat de middenconsole helaas niet meer aansluit bij de powerbulge.
Bij de Spyker D12 Peking to Paris heb ik een soortgelijk trucje willen toepassen. In mijn tekeningen plaatste ik de bekende Spykertubes strak tegen de A-stijlen, waar ze de ruitenwissers niet in de weg zouden zitten en waar ze voor de voetgangerveiligheid geen problemen op moesten leveren. De tubes werden volgens het idee door de voorruit doorgesneden en zouden dan in de bovenhoeken van het dashboard het interieur in moeten lopen en bovenin de deurpanelen verdwijnen.
De middenconsole, bovenkant dashboard, dubbel uitgevoerde klokkenwinkel en de tube-uitlopen zouden zo tezamen het vooraanzicht van een bommenwerper vormen.
Helaas heeft Spyker dit idee al in de eerste conceptcar niet helemaal doorgevoerd, want bij het gele interieur zien jullie slechts een bult in het leer waar een glimmend stuk aluminium had moeten zitten. Bij het tweede prototype hebben ze de bult helemaal weggelaten.
Een ander koppelingsidee tussen binnen en buiten die wel doorgegaan is, is de dragende middelste dakbalk die door de achterruit naar buiten komt als een vin. In zijn huidige vorm is het een disfunctioneel ornament, maar wel leuk.
Mijns inziens heeft Pininfarina de mooiste integratie van interieur en exterieur gemaakt. Bij de Rossa is het moeilijk om te bepalen waar het interieur ophoudt en waar de carrosserie begint, want hier loopt alles gewoon door elkaar met slechts twee cockpitkuipen voor de inzittenden. Prachtig!
Helaas is dit slechts een conceptcar als voorbode op de 599 GTB Fiorano, maar oh wat is ze mooi!
Dan is het nu aan jullie om voorbeelden aan te dragen van goede en minder goede manieren van het samenbrengen van in- en exterieur.
Bruine zegt
leuke post! de interieur exterieur combinatie deed me denken aan één of andere concept van Lamborghini, waar de twee ‘cockpitkuipen’ zelfs hun eigen voorruit hebben.
Appeltje zegt
Alweer is de SLR de lul :P Leuk artikel! Ik had er zelf nog niet echt op gelet maar die ‘spiegeling’ bij de Veyron en de 207 vallen me nu wel duidelijk op. Verder houd ik me eigenlijk niet zo veel bezig met interieuren.
koen zegt
Leuk stuk weer, Michiel. Nieuwe Fiat 500 is aardig buitenstebinnen, qua dashboard.
heidekonijn zegt
Voor ééns deel ik Michiels mening helemaal.
Fioravanti (mogelijk zelfs verantwoordelijk voor de Mythos, geen idee) met de Vola, Pininfarina Dardo.
wimbers zegt
leuk stuk,
waar dit nog niets over zegt is de sfeer van een interieur,
vaak wordt sportief vertaald in goedkoop en koud en luxe in duur en warm.
jammer, waarom geen sportieve auto met een sportieve luxe sfeer?
werneroostendorp zegt
leuke column weer! ook vet om te zien wat je bij spyker fixte;)
Jandepandaman zegt
Mooi artikel Michiel!!!!
Machtig interessant- Ik kan niet zo goed plaatjes doorlinken en zo, maar hoe zit het met die Rolls Royce 100EX met zijn houten dek? Waar sluit die aan op dit verhaal?
Het wachten lijkt mij op het gebruik van -nep- leer van in de auto naar buiten de auto, even de skay-kapbedekkingen buiten beschouwing gelaten.
Stiggie zegt
Dit is wel een goede combinatie van exterior en interior.
Wat een foute bak :-)
Jan C. zegt
Michiel, wat vind je van dat grijs en zwart plastic dat in de meeste dashboards zit?
Ik neem aan dat je tot op zekere hoogte JC’s mening deelt over interieur van een auto (hij voerde toen een Mercedes-Benz S-klasse uit met een stenen vloer e.d.)
Eric zegt
De Lambo doet me denken aan hun Off-Shore raceboten. Hier zijn ook 2 aparte zitplaatsen voor piloot(bestuurder) en trottleman(bedient de gashendel).
mr.abarth zegt
Naar aanleiding van t voorbeeld van de Coupé Fiat; de Cinquecento Sporting (zelf een rode gehad, waar ik de meeste lol mee had):
http://www.autoweek.nl/images/480/7/359a72be26ca251f738e401c194402c7.jpg
Ik snap wel dat ze de auto van binnen met opzet niet helemaal bekleed hebben om gewicht te besparen, maar toch vond ik het ook wel leuk staan.
Zo’n Cinq. Sporting was niets minder ‘luxe’ dan een doorsnee (sl)Opel.
W!d zegt
komt toch wel vaker voor dat een bepaald element terugkomt in het interieur.. zoals de rotor in de mazda RX-8.
Bramzel zegt
Ik vind dit nog altijd het mooiste voorbeeld van het motorkap-laten-doorlopen-in-dashboard concept. Enorm jammer dat ze het niet hebben toegepast in de uiteindelijke MX5:
http://www.miata.net/news/images/Ibuki_01L.jpg
Overigens doet Opel het ook met de huidige generatie Astras, de plooi uit de motorkap die doorloopt in het interieur:
Teddy850R zegt
Je snapt zeker wel dat iedereen straks extra kritisch gaat kijken naar het interieur van je Vandenbrink hè!! ;)
CO2 bullsjitter zegt
Wat is die Mythos toch een fraaie tijdloze auto, vergeet niet dat het onderhuids gewoon een testarossa is. De testarossa is ook nog steeds fraai maar heeft zeker niet het tijdloze dat de Mythos wel heeft.
Jammer dat er maar 3 in de wereld zijn, (officieel zelfs maar 1, maar de sultan van Brunei heeft er ook 2 die niet helemaal af waren, maar die heeft hij zelf laten completeren)
Ook de Rossa is buitengewoon fraai!
CO2 bullsjitter zegt
wat te denken van deze!
Het gaat hier voor de duidelijkheid om de Atom, maar hier is nouwelijks te spreken van design!
Teddy850R zegt
Tuurlijk wel, duidelijk het exterieur doorgetrokken in het interieur.
Pieter Bayens zegt
Welk interieur? :P
LC zegt
@CO2 bullsjitter; Less is more! geldt dat ook voor het exterieur?
Klassiekerrally zegt
Leuk onderwerp! Helaas moet ik nu weer naar m’n werk…
Ik zal proberen om vanavond enkele voorbeelden op te sporen.
vla zegt
ik wist niet dat er met al die technische aspecten van de Veyron nog ruimte was voor design
btw die Peugeot concept is echt knap!
Grumnorch zegt
Het minimalistische dashboard van de Lotus Elite (productie eind jaren 50) is precies in de vorm van het zijaanzicht van de auto. Erg mooi gedaan.
Niet alleen van binnen maar ook van buiten een prachtig mooie auto!
Dink zegt
Ah, vanavond even lekker lezen:
http://pistonheads.com/gassing/topic.asp?h=0&f=23&t=459784
Op PH hebben we ’t de afgelopen week over klokjes gehad.
Waar ik week van wordt: stalen dash in de carroseriekleur :lick:
Elite is fraai he . . .
Michiel_vd_Brink zegt
@ Grumnorch: Zou dat bewust zo gedaan zijn, denk je?
Wel strak, zowel minimalisme buiten en binnen.
Zo kloppen de Spykerinterieurs ook wel, vind ik.
Barok van buiten en barok van binnen.
joep zegt
Een voorbeeld waarbij het interieur, vind ik, heel erg slecht bij het exterieur aan sluit is de 406 coupe. Bij dit schitterende exterieur past mijns inziens een dito interieur. Alleen jammer genoeg hebben ze deze bijna hetzelfde (saai) gelaten als bij de standaard 406.
Michiel_vd_Brink zegt
@ Teddy850R: Bij de GTO zal het interieur aangepast worden naar de wensen van de klant.
De spelingsruimte is beperkt, want vanwege de veiligheid gaan we uit van het standaard 599-interieur die we alleen qua oppervlakte gaan personaliseren.
Verwacht dus geen radicaal nieuw interieur, maar een op meerdere details verfijnde en gepersonaliseerde ruimte.
Iedere GTO zal een ander interieur krijgen, dus je zal genoeg te vergelijken hebben. ;)
Ray zegt
Michiel, je slaat de SPYKER weer op z’n koppie.
In het begin schrijf je “Bij het ontwerpen van een interieur komen heel andere zaken kijken dan bij het vormgeven van een exterieur.”
Logisch natuurlijk, functionaliteit en ergonomie zijn daar meestal belangrijker dan gevoel en aaibaarheid. Het valt mij elke keer weer op dat conceptcars prachtige interieurs laten zien, maar in de productiemodellen daar weinig van terug te zien is. Uitzondering bij een ‘betaalbare’ auto vind ik de Honda Civic, spacy van buiten en cool van binnen (zie bijvoorbeeld het verslag van 4 juni over de Civic Type R, http://www.autoblog.nl/archive/2007/06/08/fototopic-honda-civic-type-r)
343bhp zegt
Meeste interieurkenmerken zijn eigenlijk overduidelijk te relateren aan de buitenkant van de auto, vooral bij de Veyron spreekt die hoefijzervorm van de gril voor zich. Ook als je deze lijn van de console doortrekt is de druppelvorm herkenbaar die de aerodynamica van de Veyron zo sterk maakt.
Maar het bommenwerperverhaal van de Spyker vind ik wat vergezocht. Zonder de lijnen die je accentueerd, is deze vorm nauwelijks zichtbaar imo
Het interieur van de Rossa doet mij trouwens zeer weinig, juist omdat de carosserie vorm overloopt in de cockpit. Hierdoor krijg ik een koude/plastic indruk, ook het chroom op het glimmende rood vind ik niet geslaagd.
Het valt me trouwens op dat de lijnen overeenkomen met de Bentley Continental GT, dit interieur daarentegen maakt meer indruk op mij:
[IMG]http://www.automag.be/IMG/bentley_continental_gt_21_lr.jpg[/IMG]
Escher zegt
Een zeer klassiek voorbeeld is ook de tellerpartij van een Aston Martin DB5, net dezelfde vorm als de grille
http://images.google.be/imgres?imgurl=http://v8vantage.com/images/db5_v8_interior.jpg&imgrefurl=http://v8vantage.com/DB5.htm&h=200&w=200&sz=24&hl=nl&start=21&um=1&tbnid=bdQl3V7o8HXnlM:&tbnh=104&tbnw=104&prev=/images%3Fq%3Daston%2Bmartin%2Bdb5%2Binterior%26start%3D20%26ndsp%3D20%26svnum%3D10%26um%3D1%26hl%3Dnl%26sa%3DN
Michiel_vd_Brink zegt
@ 343bhp: Die hele SSUV is vergezocht… althans, in de ogen van veel Nederlanders.
NL was dan ook niet de doelgroep.
Het hele interieur is ingedeeld als een vliegtuigcockpit:
Links: captain flightcontrols.
Midden: engine- & navigation controls
Rechts: copilot flightcontrols.
Middelste dakbalk: cabin controls.
Ray zegt
Nog betere interieurfoto’s van de Honda Civic Type R is terug te vinden in een ander artikel, nl. http://www.autoblog.nl/archive/2007/06/04/rijtest-honda-civic-type-r
CO2 bullsjitter zegt
Ook een leuk voorbeeld, een moderne auto met dito dash. De renault Avantime!
CO2 bullsjitter zegt
@ Grumnorch
Ik betwijfel of dat bewust zo gedaan is anders had het er wel meer op geleken denk ik, het is immers een kleine moeite om de kont te laten aflopen op het dash.
Ejay zegt
Ik durf te beweren dat het interieur belangrijker is dan de buitenkant. Dit omdat je meer tijd in de auto zit dan erbij staat als je in de buurt bent van de wagen. Qua interieur ga ik voor Pagani Zonda F. Net zo extreem als de buitenkant. Elementen van buiten komen terug in het interieur.
Mikeee zegt
Mensen, ik ben normaliter geen fan van Amerikaanse interieurs (ook niet van Koreaanse) maar over het algemeen boeien me interieurs ook geen ene ruk.
Heel wat anders wordt het als ik kijk naar het interieur van de volgende Lincoln Continental Concept. Als ik ooit in een wagen eeuwig begraven wil worden dan laat ik vastleggen dat het hierin wordt. *KWIIJJLL*
21 foto’s volgen…
http://www.dieselstation.com/archive/Lincoln-Continental-Concept/index.shtml
Voorproefje *wank*:
VivelaFRANCE zegt
Aah, de Renault Avantime! wat een prachtige auto! Net zoals die Peugeot conceptcar! áchtig!
VivelaFRANCE zegt
Sorry, maar het exterieur van die Lincoln is echt áfschuwelijk lelijk! Niet om aan te zien!
Damoklets zegt
Mijns inziens is het interieur minstens even belangrijk als de vormgeving van het exterieur.
Zoals Ejay al aangeeft ‘ervaar’ je de auto voor het overgrote gedeelte van binnen. Dan is het dus wel wenselijk dat een interieur de berijder dezelfde emotie geeft als dat de koets deed vermoeden. Zo vormen ex- en interieur, aldanniet symbolisch of metaforisch, een onlosmakelijk geheel.
Hoe intensief men gebruik gemaakt van deze elementen is per automerk (lees: disignvisie) natuurlijk verschillend. Niet elk merk heeft per slot van rekening dezelfde doelgroep.
Zo is het voor velen toch interessant om metaforen (zoals het bommenwerperdashboard van Michiel) te ontdekken. Want ik denk dat eenieder hier dit detail pas in deze column ontdekte. Dergelijk factoren laten je steeds verder wennen aan het ontwerp. Een langer intensiever adoptieproces. Zo is een ontwerp ook minder snel verzadigd of achterhaald.
Tenzij je natuurlijk puur een bepaalde auto rijdt uit penisnijd, dan heeft het natuurlijk geen zin je in de discussie te mengen.
Het is net als muziek; Sommigen willen meezingers die je na 2 keer heerlijk mee kan bleren, de ander heeft liever muziek die in eerste instantie moeilijk is en met de tijd in schoonheid toeneemt.
Ieder zijn (of haar) ding!
Michiel_vd_Brink zegt
@ Damoklets: Helemaal mee eens.
Wel interessant: wat zou een voorbeeld zijn van een interieur die je na twee keer horen mee kan bleren?
Michiel_vd_Brink zegt
@ Mikeee: die Lincoln is van binnen inderdaad prachtig.
Ook erg goed in lijn met de buitenkant.
dekster (Union Fait La Force) zegt
Ik heb eigenlijk nooit gevat waar bentley met het interieur van hun continental gt naar toe wilde, die opsplitsing vind je nergens in de auto terug langs de buiten kant…
Turbopaultje zegt
Het lijkt me niet zo dat per definitie een interior volledig op het exterieur afgestemd moet zijn. Vormen, stijl en kleuren kunnen heel goed afwijken, dit is zeer sterk kwestie van persoonlijke voorkeuren, maar meestal heeft dit helaas wanstaltige extremen tot het gevolg…………
Een voorbeeld van een imo echt goed serieproduktie-interior (ja,de oude TT…….):
http://www.depozituldeanvelope.ro/articole/Audi%20TT%20Roadster%20interior.jpg
http://www.classicdriver.de/upload/images/_de/2547/img02.jpg
een echt goed concept, het is een open deur………..
http://www.youtube.com/watch?v=8ZqjpC8479o&feature=related
Trobken zegt
Met het bekijken van het videoclipje van die Renault Concept valt het mij op hoe sterk hij op de Loremo (http://www.youtube.com/watch?v=J-F7GylawaI) lijkt (of is het omgekeerd?) Check bijvoorbeeld eens beide hun achterlichten… maar nu dwalen we sterk af… sorry maar ‘k moest toch ff kwijt…
Mikeee zegt
@ Vive la FRANCE
Niet om je aan te vallen hoor, iedereen heeft gelukkig een andere smaak.
Ik vind het gros van franse auto-design door de decennia heen weer oerlelijk. (als ik tenmiste er van wat je username impliceert uit mag gaan) ;-)
Zegt volgens mij genoeg over onze respectievelijke smaken.
Die Lincoln vind ik niet te versmaden. Binnen én buiten.
John zegt
Grappig stukje. Verbazingwekkend dat ik de spiegeling van de Veyron wel mooi vindt, maar van de 207 afschuwelijk?
Een mooi ontwerp is zoveel waard als de gebruikte materialen, en daar is Peug nooit sterk in geweest naar mijn idee
enzo zegt
Het is een regelrechte schande dat er in NL geen Lincoln verkocht wordt! maar elke NL-er kan ipv een passat ook een mooie nieuwe Lincoln uit de USA halen.
enzo zegt
je zal ook maar aangereden worden door je concept van de SSUV Michiel, dan heb je tog wel een flinke hap vlees uit je lichaam voor op de BBQ
Sjon zegt
Wat ik zelf een heel mooi interieur vind, is die van de Pagani Zonda F.
De hele auto is al geweldig met zoveel details en een bizarre mix van high-tech en luxe details, alles wat een supercar moet hebben :)
high-res: http://www.seriouswheels.com/pics-2005/2005-Pagani-Zonda-F-n-Interior-1920×1440.jpg
Het beste leer, echt carbon fiber, hartstikke duur, maar o wat maakt het toch een interieur om van te smullen. De high-tech vliegtuig switches en dan het opbergvakje als een antieke motortas, perfecte mix.
Vanuit een soort ovale ring vloeit de midden console naar beneden. Heel veel ovalen/cirkels en organische vormen (zelfs de pedalen zijn ovaaltjes!), een plezier voor het oog :)
Wat niet te zien is, hoe open en hoeveel licht dit interieur doorlaat van buiten. Een Top Gear wallpaper laat dat goed zien: http://www.topgear.com/content/timetoburn/sections/wallpapers/store/0054/1280.jpg
jela zegt
De koenigsegg heeft ook een passend interieur, zeker als je de kleur van het interieur hetzelfde neemt als die van het exterieur, enkele voorbeelden:
en
Dink zegt
De Lotus Elite heeft een dash in de vorm vh silhouette vd auto zelf:gaaf!
Facel Vega heeft vaak heel stijlvolle interieuren. Kijk hier eens naar de materialen en het kleurgebruik. Een hoop metertjes – ook in de deur – en toch niet ’te wild’. Heel anders dan bv Bentley of Aston – zelfde segment – het bij elkaar friemelden.
Healey 100, simpel en stijlvol.
Maserati 300S, meer hoeft het niet te zijn, dusssssss . . . .
Ik wordt vaak onrustig van binnenkantjes. Wiesmann is mooi, zoek ik nog even op ;)
Michiel_vd_Brink zegt
Zie je dat het dash van de Facel Vega dezelfde indeling heeft als de neus van de auto?
Vergelijk het plaatje van Dink maar eens met deze:
Miguel zegt
Interieur van deZ8 blijft prachtig :o
Dink zegt
Over de Facel Vega:
’t Lijkt me wel gepast dat de buiten- en de binnenkant iets met elkaar te maken hebben. Die 907 is een schitterend concept trouwens.
Sommige ontwerpers deden maar wat: “Past ’t?”
Toch heeft ’t wel wat . . .
Damoklets zegt
@ Michiel e.a.
Een interieur dat je “na 2 keer horen mee kan bleren”, nou de opel interieurs van de vorige generatie bijvoorbeeld (zoals de eerste Zafira):
Of deze van de fiat Idea en de mazda6:
Overigens is het stuur van de Pagani Zonda een enorme misser. Ze lijken over alles duidelijk te hebben nagedacht behalve over het stuur. Daar leken ze “de kracht niet meer voor te hebben” en hebben vervolgens bij de lokale Autotunert een sportstuurtje gehaald met gekleurd leer. De deurkaarten zijn even inspiratieloos. Een absolute dealbreaker voor mij.
En ondanks dat mij de vormgeving van de Wiesmann enorm kan bekoren, hebben ze bij het interieur toch jamerlijk de plank misgeslagen.
Het stuur is eigenlijk hetzelfde als bij de Pagani, alleen hebben onze Duitse vrienden bij Wiesmann nog de moeite gedaan een lapje leer over het midden te doen voorzien van een chromen gekko (soort hagedis).
Verder heeft de wiesmann enkel een middenconsole waar wellicht de meningen over verdeeld kunnen zijn, de rest van het dashboard is niet iets om over naar huis te schrijven. Het is puur om het middenconsole op zijn plek te houden en daarmee heeft het al te veel lof.
Erg zonde mijns inziens, aangezien het exterieur toch een geslaagd retrodesign heeft. Op wat kleine puntjes na dan.
Een stuur is, samen met het middenconsole het belangrijkste vorm te geven product aan een interieur. De rest is meestal complementair. (Al biedt een interieur genoeg ruimte om overal creativiteit in te stoppen!)
Let maar eens goed op die 2 blikvangers in een interieur. Zijn zij niet vaak de voornaamste reden voor een “prettig gevoel” bij een interieur?
Bol zegt
Dit ook
Dink zegt
Met W’mann heb ik geen problemen:
Al is rood best een beetje porny.
Tombnolz zegt
De eerste Smart is ook een mooi voorbeeld dat past in het rijtje van Mino & 500. Het interieur is even guitig als het exterieur, zeker met die optionele tellertjes bovenop het dashboard.
http://www.auto123.com/ArtImages/86468/2006-smart-fortwo-i003.jpg
En kijk eens naar het stuurwiel van de nieuwe Audi’s. Het logo wordt omgeven door een trapezium in dezelfde vorm als de grille.
http://www.valleiautogroep.nl/images/stuurwiel.jpg
http://www.groenlicht.be/wp-content/uploads/audi_s6.jpg
epo zegt
Zo’n centraal geplaatste klokkenwinkel vind ik, afgezien van esthetische bezwaren, vooral enorm zinloos. Als je voor je kijkt zie je niet hoe snel je rijdt en als je op het dashboard let zie je de weg niet. Lijkt me niet handig.
Tombnolz zegt
@ epo: zeg ik ook al jaren. En nog een extra argument: het vrouwtje moet toch niet weten hoe hard je rijdt?!
NARCIRIS zegt
dat van die peug is super goed gezien. WOW
Dink zegt
Over centraal geplaatste klokken: je kijkt – ik wel in ieder geval – regelmatig even in de spiegels en dan pak je in een blik de klokinformatie mee. Ze staan zoals je ziet ook naar de chaffeur toegedraaid.
Turbopaultje zegt
Those were the days………………
http://www.ultimatecarpage.com/images/slide/cavconcorso2005/2751.jpg
http://www.seriouswheels.com/pics-def/Ferrari-250-GTO-Interior-lr.jpg
http://blog.hemmings.com/wp-content/uploads/2007/05/FF07_r139_4.jpg
emile zegt
Ik mis het interieur van de saab aero-x !!!
Daarnaast vind ik het net zo belangrijk wat voor sfeer er heerst wanneer de zon onder is dus dashboard verlichting etc, mijn nr. 1 en 2
Audi’s rood-wit combinatie
aero-x noordpool lichtgloed
Turbopaultje zegt
Aero – X interieur is zeker niet slecht, maar imo toch niet zo af als het exterieur. Die fantasieloze zijpanelen, stoelen en DIE middenconsole…….. derhalve en om nog wat andere argumenten heb ik de Laguna Coupe als voorbeeld genomen.
Die indirecte, neongroene verlichting van de Saab is uiteraard heel erg fraai.
emile zegt
michiel misschien zou je een volgende column kunnen openen over de integratie van spiegels en kentekenplaten.
Heel erg noodzakelijk in het geheel al zullen de meeste mensen het daar niet mee eens zijn, ik vind dat een auto ontworpen moet worden met speigels en met kentekenplaat!!!
Roberto zegt
@emile: en ruitenwissers niet te vergeten!
@Michiel: het viel me op dat de GTO op de laatste plaatjes nog geen ruitenwissers hebben. Kun je daar iets over vertellen?