Volgend jaar kun je gewoon een Opel-, Peugeot- of Citroën-busje op waterstof bestellen.
Waterstof is nog steeds niet doorgebroken, maarrr… waterstof is ook nog niet dood. Nadat we de waterstofauto alweer een jaartje of wat in ons midden hebben, is het nu tijd voor waterstofbusjes. En die komen opmerkelijk genoeg niet bij Toyota vandaan.
We schreven toevallig vorige maand nog over bedrijfswagens op waterstof, tijdens onze onvolprezen Bedrijfsautoweek. Toen we dat artikel schreven waren er nog geen busjes op waterstof leverbaar in Nederland, maar daar komt binnenkort verandering in.
Stellantis gaat hun waterstofbusjes, die al rondzoefden in Duitsland en Frankrijk, ook in ons land introduceren. Om precies te zijn gaat het om de Opel Vivaro-e Hydrogen, de Citroën ë-Jumpy Hydrogen en de Peugeot e-Expert Hydrogen. Al deze modellen zijn momenteel ook al leverbaar als elektrische busjes. Dan bedoelen we dus: gewoon met een accu.
Mocht je de range van die elektrische busjes net te mager vinden, dan zijn deze waterstofbusjes wellicht een uitkomst. Hiermee kom je namelijk tot 400 km ver op een tank, terwijl de elektrische Stellantis-busjes maximaal een WLTP-range hebben van 330 km.
Het verschil in actieradius is eerlijk gezegd niet enorm, maar je zal die extra kilometers maar net nodig hebben. Het is wel handig dat je als ondernemer in de buurt van een waterstofstation gevestigd bent, want dat blijft nog steeds een dingetje.
De waterstofbusjes van Stellantis hebben overigens ook een 10,5 kWh accu, die gewoon op te laden is en tot 50 km range kan leveren. In die zin zijn het eigenlijk een soort plug-in hybrides. De elektromotor is verder gelijk aan die van de batterij-elektrische varianten. Die levert dus 136 pk en 260 Nm aan koppel.
De busjes op waterstof komen in het tweede kwartaal van 2023 op de markt. Wat de Vivaro-e Hydrogen, ë-Jumpy Hydrogen en e-Expert Hydrogen moeten kosten is nog niet bekend.
Turbo S zegt
Inderdaad geen groot verschil in range. Je zult wellicht sneller weer vol zijn dan aan de stekker. Heb eerlijk gezegd geen idee hoe lang dat duurt. Nadeel is dan weer dat je zeer beperkt bent qua waterstof stations.
Resumé is dat je dus gewoon het beste in een diesel busje kunt blijven rijden. Die komen dubbel zo ver, tankstations zijn altijd in de buurt en binnen enkele minuten zit ie weer vol.
406_v6 zegt
Dat tanken van waterstof gaat ongeveer in hetzelfde tijdsbestek als diesel tanken, dus dat is geen argument. Gebrek aan H tankstations des te meer.
audirs3 zegt
De extra range is wel heel mager. Daarnaast kan je het EV busje zowel bij vertrek als op bestemming opladen.
Ik verwacht persoonlijk meer van een nieuwe generatie EV busjes met een groter bereik.
Robert zegt
Er is zó veel meer mogelijk, maar de beleidsmakers in de politiek hebben allemaal (geëlektrificeerde) oogkleppen op. Zo zijn bestaande diesels uitstekend te retrofitten met een waterstofinstallatie en ook de synthetische brandstoffen zouden veel meer aandacht en investeringen moeten krijgen omdat de footprint van deze alternatieven stukken gunstiger zijn dan die van de accu-productie.
Begrijp me niet verkeerd, ik heb niets tegen EV’s, maar met alle kennis en wetenschap van nu is de grootste fout die we kunnen maken, in te zetten op één paard. De geschiedenis zal het uitwijzen.
Habanero zegt
100% juist. En blijkbaar is alle kritiek futiel, wordt van de kaart geveegd omdat onze politiek in de tang zit van lobbies.
steephh zegt
@habanero
Hier zijn we het inderdaad eens. De politiek zit inderdaad in de tang van lobby’s. Zo wordt de ontwikkeling van EV’s tegengewerkt:
https://www.theverge.com/2021/7/26/22594235/toyota-lobbying-dc-ev-congress-biden-donation
Maar ook de fossiele industrie is massaal bezig om alle technologische vooruitgang tegen te werken:
https://www.theguardian.com/environment/2022/nov/10/big-rise-in-number-of-fossil-fuel-lobbyists-at-cop27-climate-summit
https://pointer.kro-ncrv.nl/klimaattwijfel-zaaien-met-hulp-van-oliegeld-en-populistisch-rechts-netwerk
Dit soort lobby’s zorgen al járen voor hoge subsidies voor de fossiele industrie, om het huidige systeem (en verdienmodel) in stand te houden.
https://decorrespondent.nl/13737/zolang-de-fossiele-industrie-subsidies-slurpt-is-het-dweilen-met-de-oliekraan-open/968358934224-8a2c7fd2
Terwijl de gewone burger moet bloeden voor de hoge prijzen voor gas / benzine / diesel en de overheid dat slechts een beetje kan verzachten met miljarden die er voor worden uittgetrokken (van ons eigen belastinggeld), verdwijnen miljarden die rechtstreeks naar de olie maatschappijen. Met het gevolg dat er giga winsten worden gemaakt:
https://www.rtlnieuws.nl/economie/artikel/5323690/duizelingwekkende-winst-voor-shell-van-18-miljard-dollar
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/olieconcern-aramco-verdiende-bijna-een-half-miljard-euro-per-dag~b156a721/
Bizar toch? Het ergste mijns inziens: dit soort ontwikkelingen ontneemt de “gewone” burger de kans op autorijden. Enorm zonde….
steephh zegt
@rrrobert
Probleem met waterstof is oa. de winning. Dat gaat nu nog grotendeels dmv. SMR. Leuk dat je relatief goedkoop een diesel kan retrofitten en geschikt maken voor waterstof, maar zolang we nog niet met een overschot aan groene waterstof zitten ben je bezig met verdringing én werk je de energietransitie eerder tegen.
Neemt niet weg dat H2-ICE best zijn weg gaat vinden. Voor voertuigen die niet in grote oplage gebouwd worden, of die voor zeer specifieke doeleinden worden ingezet is het wellicht wel een oplossing. Wie weet voor de dieselhead’s die erg blij zijn met hun huidige auto, met een H2-retrofit mogen ze er straks weer een milieuzone mee in. Ik geloof verder echt dat H2-ICE best een toekomst heeft voor de huidige petrolhead’s die de meerprijs er voor over hebben om straks toch met een brandstofmotor te kunnen blijven rondrijden. Liefhebbers (met geld) heb je immers altijd!
Voor de grote massa ligt dat echter anders. Brandstofmotor inefficiënt is en simpelweg veel onderhoud nodig heeft. Voor het overgrote deel van de gebruikers is de BEV gewoon een prima oplossing. Dat we niet moeten inzetten op één paard (en dat wordt ook niet gedaan) is overigens in de basis geen logisch argument: we maken met de mobiele telefoon wereldwijd ook massaal gebruik van dezelfde type accu. Uitzonderingen daargelaten.
Ik ben benieuwd naar waarom je inhoudelijk vind dat dit inzettten op de BEV een slecht idee is, van een monopolie is namelijk geen sprake. Kan je voorbeelden noemen waarom dit een probleem zou kunnen worden?
maotje zegt
Waarom zou iemand een diesel op waterstof willen rijden terwijl diesel gewoon voor handen blikft? Waarom zou iemand syntethische brandstof tanken terwijl reguliere benzine voor handen is? Er is niemand die extra kosten hiervoor zal willen maken. Iedereen wilt het goedkoopste tanken, we denken tenslotte allemaal aan omze eigen portomonee Daar zit nu juist het probleem in.
steephh zegt
Eerst moet je omrijden (!!) naar het waterstof vulstation, met je collega’s in de bus extra lang wachten tot je “tank” vol zit (waterstof vullen duurt immers heel wat langer dan de dieseltank volgooien). Dat is iets waar mensen zich écht op verkijken (1 min diesel tanken vs. > 5 min vullen (1kg / min)). En met een knop op de installatie kan je diesel vaak nog extra snel tanken ook. Dus je gaat er altijd op achteruit.
Hopen dat de vulinstallatie ook op druk is / niet in storing staat, anders rij je maar met een halve vulling weg (bij Toyota Mirai is het zelfs nóg minder).
Waterstof is zeer waarschijnlijk niet groen geproduceerd, maar gewoon grijs geproduceerd via Steam Methane Reforming. Maar zelfs als ie groen is rij je alleen écht groen bij een een overproductie van waterstof, immers kan elke kg groene waterstof beter eerst worden gebruikt in tal van andere gebieden waaronder de industrie.
Verder is het maar gokken wat de prijzen qua waterstof doen. Die zijn torenhoog nu, mede door de hoge gasprijzen.
TCO ligt ook nog eens hoger omdat er meer gevoelige onderdelen inzitten die onderhoud behoeven. Het geheel is gewoon wat complexer, want je hebt naast een kleine bufferbatterij + BMS + elektromotoren, óók nog eens een fuel cell, tanks en de regelinstallatie erbij.
Ik snap er hélemaal niets van. Ofja eigenlijk wel. Het is een geweldig verdienmodel voor de huidige fossiele industrie om ons weer opnieuw afhankelijk te maken van iets wat we immers zelf niet kunnen maken (en als we het wel kunnen enkel op zeer kleine schaal + niet op druk). :P
Richmond zegt
Iemand die het eindelijk durft te zeggen.
cloverleaf zegt
Energie TRANSITIE. De clou zit hem in het woord TRANSITIE. Dat het nu nog grijs geproduceerd wordt en dat er weinig vulstations zijn wilt niet zeggen dat dit altijd zo blijft.
Als iedereen BEV’s gaat rijden hebben we ook een probleem met grondstoffen voor de accutechniek.
steephh zegt
@cloverleaf
Probleem met waterstoftankstations is wel dat ze echt loeiduur zijn. Met name de reden waarom ze nu nog niet snel groeien. Exploiteren is niet te doen, zelfs niet met 1,3 miljoen aan subsidie. Voor rekensommetje zie: https://waterstofgate.nl/Mobiliteit/Het-waterstofstation/Exploitatie/
Uiteindelijk zal er wel veel meer groene waterstof komen (sterker nog, alle waterstofproductie wordt vergroend), maar doordat waterstof voor mobiliteit zo inefficiënt gebruikt wordt ben je eigenlijk aan het verdringen. De hoeveelheid hernieuwbare energie die je nodig hebt per km gereden in een waterstofvoertuig is 3-4x keer zo hoog. Als we massaal in gaan zetten op waterstofvoertuigen maken we de doelen nog veel moeilijker: we hebben dan immers een nog veel grotere hoeveelheid elektriciteit te vergroenen.
Neemt niet weg dat ik wel denk dat H2-ICE wél een plek gaat krijgen. Voornamelijk voor de mensen die hoe-dan-ook niet aan de EV willen (en dan dus ook niet aan de FCEV, want dat is nog ziellozer). Dat kost dan ook wat meer energie, maar voor de leuk mag dat dan best.
Bedrijven zullen voor de laagste TCO gaan en voor consumenten geldt dat op termijn net zo waarbij praktisch gebruiksgemak en veiligheid het belangrijkste zijn.
maotje zegt
Ik wil ook geen belasting betalen. Maar ik moet toch. Net zoals zovelen met mij.
Laat die droom maar varen. Dat gaat echt niet gebeuren omdat een groepje mensen niet mee wilt. Dan ga je toch fietsen. Daar kun je prima je ziel in kwijt.
steephh zegt
@maotje
Mwoah, ze gaan er wel komen. Alleen niet voor de prijs van een normale personenauto verwacht ik. :-) wordt een segment voor liefhebbers met diepe zakken.
maotje zegt
In de jaren 70 van de vorige eeuw zei men ook dat er in een rap tempo een tekort zou komen aan grondstoffen. Die grondstof die ze bedoelde toen was aardolie. We zijn inmiddels 50 jr verder en het aantal voertuigen is gigantisch toegenomen. 🤭.
arta zegt
Mee eens!
Waterstof moet er komen en rap, maar niet voor in personenauto’s.
Tata, kunstmest,… er zijn zoveel toepassingen waarin groene h2 nuttig kan zijn.
Met deze bus rijd je 20 km verder dan de transit custom elektrisch en je betaald waarschijnlijk 3x zoveel per kilometer.
Maar vooral in blijven investeren; anders gaat straks de fossiele industrie straks kapot en dat willen we ook niet toch?
goodvibrations zegt
Mooi begin! Ja waterstof is nog vies. Maar hey, er zijn inmiddels al wat doorbraken op efficiency gebied. En de natuur lijdt er minder onder! Winning van aardmetalen heeft al enorm veel kostbare natuur gekost.. heb nu een bev.. maar hoop ooit een “hybride” te hebben als deze busjes.. accu voor de korte afstanden en waterstof voor de lange afstanden…
Nu nog wachten tot waterstof in grote hoeveelheden groen geproduceerd in worden.. goed iig dat er voortgang is!