We hebben er aardig wat over geschreven de laatste maanden en vandaag is het in Chicago dan zo ver: de Challenger wordt onthuld. In eerste instantie alleen als SRT-8 met de 425 pk 6.1 Hemi V8 en een automaat, maar vanaf modeljaar 2009 komen ook de 5.7 Hemi, een V6 en een handbak beschikbaar.
0-100 doet de 2008 Challenger in een ruime 5 seconden, 0-160-0 in 17 seconden en de kwartmijl heeft ie na 14 seconden afgelegd. In Amerika kun je de auto bestellen voor $37.995, als je tenminste een dealer kunt vinden die de prijs van het populaire ding inmiddels niet verhoogd heeft. En als Chrysler genoeg plastic voorhanden heeft natuurlijk.
En dan het slechte nieuws: de Challenger komt niet naar Nederland.
In januari 2006 liet Dodge de Challenger Concept Car zien op de autotentoonstelling van Detroit. Ongeveer een jaar later kwam de aankondiging dat de coupé in productie zou gaan en een maand geleden stuurde Dodge detailfoto’s uit. En dan is het nu tijd voor de wereldpremière van dé reïncarnatie van de All American Musclecar. Dat gebeurt op de Chicago Autoshow, die van 8-17 februari plaatsvindt.
Lang, gewelfd en open
De nieuwe musclecar van Dodge heet voluit Challenger SRT8. Dat betekent dat hij is ontworpen door de specialisten/liefhebbers van Street and Racing Technology. Voor wie het nog niet wist: alles wat je bij SRT inlevert, komt er – bij wijze van spreken- twee keer zo snel weer vandaan. Zo is Street and Racing Technology verantwoordelijk voor de Chrysler 300C SRT8, de Jeep Grand Cherokee SRT8 en de binnenkort te introduceren Dodge Caliber SRT4. En nu dus ook voor de Challenger. Om te beginnen heeft de achterwielaangedreven coupé de 6.1-liter HEMI V8 met 425 pk onder de lange, bijna wulpse kap waar twee luchtinlaten voor de motor zich bevinden. De (ongeblazen) 6.1 HEMI heeft een specifiek vermogen van zo’n 70 pk per liter. Zelfs de legendarische Street HEMI uit 1966 moet in de 6.1 van vandaag zijn meerdere erkennen. En wat American Muscle nu echt betekent, wordt duidelijk als het gas er op gaat. Dan sprint de Challenger, die standaard is voorzien van een vijftraps automaat met elektronisch geregelde koppelomvormer, binnen zes seconden van 0-100.Stoppen volgens SRT
Hard gaan is geweldig en SRT werkt daar met veel liefde aan mee, maar op tijd stil staan is onder bepaalde omstandigheden natuurlijk nog veel belangrijker. Het resultaat laat zich samenvatten in één cijfer: 17. Dat is de tijd in seconden die nodig is om met de Challenger te accelereren van 0-100 en vervolgens weer af te remmen tot stilstand. De 0-100 komt dus op het conto van de HEMI en het afremmen wordt verzorgd door een speciaal door Brembo ontwikkeld remsysteem. Dat betekent: 360 mm geventileerde schijven vóór en eveneens geventileerde schijven (350 mm) achter. De vijfspaaks 20-inch lichtmetalen wielen bieden een vrijwel onbelemmerd zicht op het remsysteem en daarbij springen de roodgelakte remklauwen direct in het oog.G-krachten
Muscle is mooi, maar je moet het ook op de weg kunnen brengen. Ook in dat opzicht is de Challenger helemaal áf. De coupé heeft dezelfde basis als de succesvolle Charger. Toch zijn er verschillen. De Challenger is korter en lager dan de Charger. Daardoor ligt het zwaartepunt lager en dat alleen al zorgt voor een scherper weggedrag. De Challenger heeft zowel vóór als achter een multilink wielophanging. SRT was verantwoordelijk voor de afstemming van vering en demping. En dus ligt ook hier de nadruk op sportiviteit. Ook het standaard ESP is afgestemd op sportief gebruik. Al met al overtuigt de Challenger niet alleen op de dragstrip, maar ook op een (afgesloten) circuit: mede dankzij het standaard sperdifferentieel is zonder al te veel moeite een dwarsversnelling van 0,9 G te realiseren.Spetterend, dreigend of ingetogen
Alles aan een musclecar moet sterk zijn, óók het uiterlijk. En dat heeft Dodge wel in de vingers. Het doel bij de ontwikkeling van de Challenger was om het uiterlijk van 35 jaar geleden in lijn te brengen met de technologie en kwaliteit van vandaag. Van voren is de Challenger een echte Dodge: breed en indrukwekkend. De luchtinlaten ogen stoer maar zijn ook functioneel: ze leiden koellucht naar motor en remmen. Het profiel wordt van de Challenger wordt in belangrijke mate bepaald door de oplopende lijn richting de achterspatborden. Dit klassieke detail benadrukt nog eens optisch dat de Challenger een raszuivere achterwielaandrijver is. De Challenger is leverbaar met keus uit drie kleuren: spetterend HEMI Orange, dreigend Brilliant Black Crystal Pearl Coat en ingetogen Bright Silver Metallic.Beautiful black
Het interieur van de vijfzits Challenger is grotendeels in zwart uitgevoerd – ook hier diende de originele Challenger als inspiratiebron. De sportstoelen zijn met leer bekleed en afgewerkt met oranje accenten. Het dasboard is speciaal voor dit model ontworpen. Ook hierin komt de hand van SRT tot uiting. Het naar persoonlijke voorkeur instelbare display kan bijvoorbeeld essentiële informatie als de meest recente 0-100/100-0-tijd, of de G-krachten weergeven. Elke Challenger wordt afgeleverd met een 322 Watt audiosysteem en plaquette met unieke Limited Edition-nummering.
GerreLekker zegt
Die is zo verschrikkelijk mooi! Gelukkig hebben ze zich redelijk gehouden aan het 1970’s design. Interieur is natuurlijk weer een plastieken drama, but who cares?
P@ zegt
Damn! Die wordt wel heel erg vet. Dan maakt dat plastic interieur ook niks meer uit!
autoblogger zegt
Dodge heeft geluk dat oranje weer helemaal terug is ;)
markieanta zegt
Wij hebben in Europa het geluk dat we het ding toch niet zien rijden, een bepaald mooie auto vind ik het persoonlijk niet, doe mij dan maar een Mustang, is ook wel retro, mar vind ik veel meer sprekend in ieder geval.
Achterkant van de Challenger is wel ok, alleen de voorkant, nee bedankt.
Nu is het alleen nog wachten op een echte nieuwe Mercury Capri en een nieuw soort Grand Torino/ Chevrolet model(kom zo gauw niet op de naam) en dan is het retro feest echt helemaal compleet.
taaffert zegt
Wat een ontzettend dikke wagen!
Maar wat staat het interieur dan in contrast met de buitenkant… Je krijgt in de auto niet eens het idee, laat staan de suggestie, in iets snels te zitten. Zou zo van een taxi-300C kunnen zijn…
Maar goed, draai de sleutel om en het is weer helemaal okay!
T-Bird zegt
Interieur valt me inderdaad wat tegen, dat was in het prototype wel wat spannender.
Zullen kostenoverwegingen zijn en de buitenkant is wel meer dan schitterend. Doe dr maar 1!
AMG zegt
Wat een schitterende wagen! A real musclecar!!!!!
jurrian zegt
wat een ontzettend vette plaatjes zeg. en die prijs in america :o. ik ga voor comfort maar niet uitrekenen wat de slurptax word op dit ding. ik vind het interieur behalve wat saai er helemaal niet zo slecht uit zien, behalve dat stuur, dat kan gewoon niet!
T-Bird zegt
Nu ik er over nadenk, als je deze auto hebt gekocht met het prototype interieur op het netvlies dan voel je je nu aardig bekocht. Wat dat betreft hebben ze bij de nieuwe Camaro het oorspronkelijke idee beter benaderd. Afbestellen dus en aan de Camaro..
T-Bird zegt
)
Silverarrow zegt
Interieur is weer een trieste zaak, en 0-100 in ruim 5 seconden? Weegt dat ding 2 ton?
toch zou ik ‘m best willen hebben, dikke V8, 425 pk en waarschijnlijk een soundtrack waar je u tegen zegt. :)
T-Bird zegt
Ok, als ik dan toch bezig ben, maak ik het af ook. Zelfs de Mustang (die al weer even meedraait) is van binnen spannender. Jammer toch, die Hedgefunds.
T-Bird zegt
)
ML Benz zegt
Hier hou ik dus echt van, wat een prachtige machine.
Hij heeft wel wat weg van mijn mooie manta A uit 1970.
Dezelfde kleur, een gelijkend neusje… prachtig
VonStroke zegt
Dat interieur is een trieste zaak. Het stuur van de 300C en van de rest word ik ook allerminst vrolijk. Gelukkig is er de buitenkant nog. Wat is ie mooi! (en goedkoop)
jordey zegt
Zeker goedkoop voor meer dan 420 pk!
kan je of:
– 3 dodge challengers kopen.
of
– 1 bmw m3 e92.
Ik weet het wel;) 1 dodge challenger en dan het interieur vervangen :-p
IbiTDI zegt
Toch jammer dat je de buitenkant niet kan zien als je er in zit… :P
Wat zou deze in NL moeten gaan kosten? Dollarkoers is wel gunstig t.o.v. de Euro, maar met al die belastingen hier ben je dat voordeel ook weer snel kwijt denk ik? :|
DRU zegt
Sweet! Zo goed gedaan.
Bramzel zegt
Hele gave wagen, hoewel ik het met de eerdere reacties over het interieur eens ben. Daar hadden ze veel meer mee kunnen en moeten doen, een gemiste kans.
Aston Martin zegt
Ik vindt deze versie zeer geslaagd, maar het oude model van het jaar 1970 vindt ik net iets exotischer en net iets mooier.
JoepeN zegt
Ah, er is dus precies geberud waar ik bang voor was: ze hebben een enorm crapy interieur in dit bloedmooie ding gestopt. Heeft ook weer zijn voordelen want nu hoef ik ’s nachts niet meer wakker te liggen om te bedenken hoe ik zo snel mogelijk aan zo’n Challenger kan komen. Want van buiten vind ik het nog steeds een plaatje.
Dink zegt
Zo stuurt ie:
http://www.edmunds.com/insideline/do/Drives/FirstDrives/articleId=124470?tid=edmunds.il.home.photopanel..1.*
DAT zegt
“In eerste instantie alleen als SRT-8 met de 425 pk 6.1 Hemi V8 en een automaat, maar vanaf modeljaar 2009 komen ook de 5.7 Hemi, een V6 en een handbak beschikbaar.”
In de US zijn ze ook bezig met downsizen…
barf zegt
…sjezis… ben geen US-car liefhebber, maar deze is wel behóórlijk über en dat voor amper 25 duizend euro !!
…daar heb je in NL een alfa 147 (ook leuk)… of een BMW-1 voor… of die fantastische C4 Picasso !!… Laten we ook de Focus, Mini en Astra niet vergeten… Gelukkig kan er dan in NL ook wel een wat pittigere (…) 207, Megane of Leon vanaf… om dan maar af te sluiten met die toch wel heel vette Toyota Auris of VW Golf…
…(snif)…
barf zegt
…okee… bij deze auto’s zit de BPM er wèl al bij… maar toch… : /
GOD zegt
echt een zeer vet ding om te zien
Melvivio zegt
auto in de usa = 30,000
Auto nederland inkoop dealer, 25000
Auto showroom 40000
slurptax auto totaal 70000
btw auto totaal 80000
Zou me niks verbazen als dat ongeveer de prijzen zullen worden ^^
IbiTDI zegt
@ Melvivio: dan zou hij net onder de Corvette komen te zitten. (die is vanaf € 91.000). Zou goed kunnen, aangezien de Vette qua prestaties toch iets beter zit.
N!SS@N zegt
Ziet er niet verkeerd uit, maar ow(!) dat dashboard!!!
Nee als het dan toch een amerikaan moet worden, dan maar het oude model…
En verkijk je idd niet op de prijs, die kan hier in Nederlands mss wel meer dan het dubbele zijn. :)
ZwerverRoodbaard zegt
Hehe hij is zeker prachtig, maar doe mij maar eerst die oude Challenger :D Die laten we nog een paar jaar in de schuur staan en kijken wat we er voor kunnen vragen :P En dan koop ik wel de nieuwe als 2de handsje :P
denny zegt
Weg met die V6. Je moet zo’n muscle car alleen verkopen met die dikke vette v8. Een geweldig geluid dat je doet vergeten dat ie een gulzige benzine drinker is en onze ozonlaag vervuilt!
moris zegt
wauw wat is t toch een prachtige auto..
die laatste foto zou trouwens een mooie wallpaper zijn:)
robbert zegt
goddomme wanneer komt die????
NLX zegt
Komt er ook een cabrio?
Alex zegt
pfff boeiend dat interieur, als ik die auto zou hebben moet ik heel de tijd op de weg letten als ik op straat donutjes aan het maken ben :D
David zegt
Die achter kant is veel minder mooi dan die voorkant. Veel te Mustang achtig. Maar die voorkant, wow. Ik hoop dat ie snel naar Nederland komt.
Joris Koudstaal zegt
Een prachtige wagen maar dat interieur kan echt niet.
Deefeketje zegt
deze heb ik deze middag op een vrachtwagen zien voorbij komen..
spijtig genoeg was ik te laat voor een foto..
maar wat een bak is me dat :shock:
dekster zegt
Prachtig, op 1 puntje na, dat interieur :(
Maar misschien gaan ze wegens tekort aan plastic materialen zoals hout, leder en allu gebruiken :P
phantom zegt
Die achterlicht balk hebben ze echt verknoeid! ,breekt echt de hele auto af, de conceptcar was mooier vond ik. De vorm van het interieur is wel mooi alleen moeten ze iets aan de materialen en kleuren doen.
fr@nk01 zegt
Sinds gisteravond ben ik volledig in de ban van deze amerikaan en de Ford Mustang.
Wat geweldig cool tonen deze Amer.Musclecars zich in de film: ‘Transformers’
Hoe krijgen ze ’t voor elkaar!
Geweldige comb. van beeld- en geluidseffecten.
Gooi een paar Amerikanen en Jappanners in een filmstudio en de RoboDodge en FordRobs vliegen letterlijk de huiskamer in.
six trey zegt
Een woord voor dat interieur aftermarket! Voor 250 euro leg ik in mijn grage nieuwe dashborden, stuuren, enz…. :P dus ik kan mij inbeelden dat er weer gouden tijden opkomst zijn ;)
Rick dos zegt
Wat een heerlijke auto! Vooral zo van voor, lekker agressief.
Mustang of Challenger? Challenger, no doubt…..
En dan wil je in je enthousiasmehet interieur vergeten…..maar helaas.
“Het dasboard is speciaal voor dit model ontworpen.”
Echt, en dit is het beste wat jullie konden bedenken?
Rick dos zegt
)
En ook nog in het zwart!
w0o0dy zegt
Wel leuk, maar de Camaro is toch wel een heel stuk fraaier om te zien en deze Challenger presteerde het om bij het terugschakelen de achterwielen stil te zetten (bij de semi-automaat) omdat er geen tussengas ingeregeld is….. Not very sofisticated.
De auto weegt overigens ongeveer 1900kg en dat is toch wel vrij veel. Goed dat de auto in de VS niet duur is, maar gaat de importeur hier dan ook voor een lage prijs of gaan ze hier een slaatje uit proberen te slaan?
w0o0dy zegt
Oh ja…. ik zei het bij de vorige foto’s ook al…. ik vind dat gat voor in de bumper te klein en te kaal….. dat kan beter!
the-alfa155man zegt
echt wel een vette wagen
dan toch maar kijken via de grijze import of hij hier heen kan komen
w0o0dy zegt
Nog even zitten knippen en plakken…. volgens mij is de voorkant mooier als ie iets midner kaal is….. voorbeeldje (slechte shop kwaliteit zoals men van mij gewend is ;) )
Is zoiets beter? Wat vinden jullie?
RubenBaeten zegt
@w0o0dy: But where does the license plate go? ;-)
Bredere opening onderaan ziet er mooi uit, alleen is het nu geen verlengstuk van de grille meer. Ik had met het origineel eigenlijk geen problemen…
w0o0dy zegt
@Ruben Baeten: ik heb de opening onder zo breed gemaakt dat ie ongeveer gelijk loopt (net iets breder) met de uiteindenden van de luchthappers/roostertjes in de motorkap. Die schuine lijnen zouden dan de breedte (en laagte) van de auto moeten be-nadrukken (soort trapezium vorm)
Die kleine streepjes net boven de onderste opening kunnen natuurlijk weg, en dan kan daar een nummerplaat.
Ik vind de voorbumper een te kale plaat “plastic”, dat zouden ze ook met iets meer diepte kunnen oplossen. Het stuk vanaf de bovenkant dan de onderste luchtopening iets naar achteren laten vallen bijvoorbeel, maar dat is misschien slecht voor de luchtweerstand van de voorkant….
Blijft wel een stoere bak overigens… zou je liever de Challenger of liever de Camaro aan de verzameling toevoegen?
AJ zegt
Vet vet vet, zo mogen er meer komen!
RubenBaeten zegt
@w0o0dy: I’m a Camaro man. ;-) Die auto is meer een moderne interpretatie, maar de Challenger is weer heel trouw aan het origineel, en dat mag ik ook wel. Vind hem erg geslaagd.
T-Bird zegt
@Woody, mooie fotosoep! Die roosters in het verlengde van de strepen zijn erg mooi, maar inderdaad, die eeuwige kentekenplaat..
@RickDos, Overigens had ik m nog niet in het zwart gezien, wat mooi zeg, vooral met het rood van de achterlichten..
richie zegt
de challenger is een super musclecars ik ben een echte mopar gek en zeker van mijn favoriet de charger 68/69 440 of de 426 hemi ,maar ik heb in deze gereden in de states en geloof mij dat ls je de sleutel omdraait dat je al dat plastich of het stuur snel ben vergeten,pedal to the metal en je trekt de 911 voorbij en dat voo een car met zoveel gewicht,hier gaat die 90.000 euro kosten daar heb je in de states 3 stuks 6.1 hemi voor.
nederland is gewoon een kutland dat ons de gewone mens niks gunt alleen maar betalen en komen halen dat zijn de regels,geniet er maar van boy’s op wat voor manier dan ook het is een echte krachtpatser de mustang is er een baby bij als die er naas staat. OPZET CHALLENGER 2008 ZEER GESLAAGD.!!!
grt rich