Nou, zo gezellig zal dat helemaal niet zijn.
Volvo is in de autowereld bijna synoniem met veiligheid. De Zweedse autofabrikant doet hard zijn best zijn eigen bolides, en daarmee tegelijkertijd de auto’s van alle andere merken, op dit gebied steeds verder te ontwikkelen. In zijn streven zijn auto’s wederom een stap veiliger te maken, introduceert het binnenkort een tweetal systemen waardoor Volvo’s met elkaar kunnen communiceren.
De Zweden hebben deze systemen, te weten Hazard Light Alert en Slippery Road Alert, uiteraard niet voor niets ontworpen. Volvo heeft de technologie voor zijn klanten ontwikkeld, zodat deze ten allen tijden op de hoogte zijn van de situatie in hun buurt. Volvo’s directeur van het veiligheidscentrum legt het als volgt uit:
“Door real-time verkeersinformatie te delen kunnen ongelukken worden voorkomen. Volvo-rijders dragen zo direct bij aan het veiliger maken van wegen, terwijl ze ook profiteren van vroegtijdige waarschuwingen voor mogelijk gevaarlijke omstandigheden.”
Het systeem werkt vooralsnog enkel voor en door Volvo-rijders. Als een Volvo zijn alarmlichten aanzet, dan wordt dit via een clouddienst naar andere Volvo’s die eraan verbonden zijn gestuurd en worden zij gewaarschuwd als zij het voertuig in kwestie naderen. Slippery Road Alert werkt op een vergelijkbare manier. Als een Volvo over een glad wegdek rijdt, dan wordt de informatie van de rijhulpsystemen doorgestuurd naar Volvo’s in de buurt, zodat zij rekening kunnen houden met de situatie.
De veiligheidssystemen waren tot op heden enkel aanwezig op modellen van de 90-serie. Vanaf modeljaar 2020 worden alle Volvo’s standaard voorzien van de systemen. Wiens Volvo op het SPA- of CMA-platform is gebouwd en nieuwer is dan 2015, kan de systemen nog op zijn auto laten zetten.
Omdat de autofabrikant deze ontwikkeling ziet als een stap in de juiste richting, is het erop uit andere automerken van het nut te overtuigen. Immers, des te meer fabrikanten aan de dienst zijn verbonden, des te succesvoller het in de praktijk zal werken.
MaartenD zegt
Zal wel een saai gesprek worden
Dutchdriftking zegt
@maarten020: een dooie boel….
sjonniedeluxe zegt
Maakt Volvo dit dan ook open source en maken ze hun cloud ook benaderbaar voor andere merken?
sirprize zegt
@sjonniedeluxe: zie de laatste alinea
sirprize zegt
@ikschrijfookoverautos *te allen tijde. Tijde zonder -n. OT: prima ontwikkeling denk ik, helpt hopelijk kettingbotsingen voorkomen.
moveyourmind zegt
Dat wordt er als die Volvo’s straks met elkaar kunnen communiceren…
V40: “Wat heb jij vandaag gedaan V70?”
V70: “Ik heb vandaag de Labrador naar het poepveldje gebracht. Alleen dat stinkbeest kwam drijfnat van de regen terug, ruik ik verdeurie weer naar natte hond. Maar hoe was jouw dag beste baby-Volvo?”
V40: “Geweldig! Mijn baasje heeft me weer eens flink laten snuffelen aan de bumpers van de slome barrels van het gepeupel op de weg. Ik heb die paupers weer eens flink opgejaagd. Ga je morgen trouwens nog wat leuks doen V70?”
V70: ” Nee, morgen weer zo’n saaie dag. Mag ’s ochtends weer die vieze Labrador naar ’t poepveldje brengen, en ’s middags ‘gezellig’ met mijn baasje naar de IKEA. Sta ik weer de hele middag in die tochtige parkeergarage te wachten”
ghost zegt
@moveyourmind: precies de omschrijving van een gemiddelde Volvo-rijder. Ook met sportief pookje!
volvo-s60-adept zegt
@moveyourmind: ik heb besmuikt gegniffeld, waarde amice…
flyerbunch zegt
@ikschrijfookoverautos thx for the credits ivm je laatste 3 artikels ?
https://www.hln.be/auto/vanaf-2020-waarschuwen-volvo-s-elkaar-voor-gladde-wegen-en-andere-gevaren~a5216bdd/ Vanaf 2020 waarschuwen Volvo’s elkaar voor gladde wegen en andere gevaren
willeme zegt
@flyerbunch: Hartelijk bedankt voor alle tips! We houden daarnaast zelf ook het nieuws in de gaten en krijgen ook diverse persberichten binnen. Het kan dus zijn dat jouw tip per abuis over het hoofd is gezien en het nieuws via een andere manier binnen is gekomen ;-).
flyerbunch zegt
@willeme: thx Willeme! Ik begrijp dat jullie overladen worden met tips en persberichten en daarnaast zelf nog het internet afstruinen. Ik probeer gewoon jullie leven wat makkelijker te maken door bij te dragen aan de leukste autosite van NL hopende Autoblog interessant te houden. Het is altijd leuk als een tip wordt gebruikt en credits te krijgen waarvoor nogmaals dank. Ik blijf gewoon bijdragen. Keep up the great work guys!
ikschrijfookoverautos zegt
@flyerbunch: wat @willeme zei, en je naam staat overigens gewoon vermeld bij die Alfa.
flyerbunch zegt
@ikschrijfookoverautos: je hebt gelijk.. thx Harry!? Ik had gewoon toevallig deze artikels ook getipt net voor je erover schreef. Vandaar die opmerking.? Zoals ik hierboven al zei: Keep up the great work! Ik lees het met plezier en zal blijven bijdragen. Hopelijk blijft de rest ook tips sturen om het hier interessant te houden.
mgmgb zegt
Ach, mijn Volvo uit 1988 zal er geen last van hebben. Daar zijn de alarmlichten nog heerlijk analoog. En om een bovengenoemd commentaar maar aan te halen: ook een Volvo met spoilers in de klasse waar de V40 nu in zit, kan zich keurig gedragen, een redblock hebben en de ‘power’ leveren op de wielen waar het thuishoort: achteraan.
jaleukhoor zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
w0o0dy zegt
Lachen… Een Volvo huren met dit systeem erin en dan bij ieder kruispunt met slippende voorwielen wegrijden.. krijgen al die snoozers steeds meldingen van een gladde weg.
magnetron zegt
#flitsmeister kan dit al een poos?