Nog nooit van gehoord? Kan kloppen. We hadden dit SUV-achtige autootje al wel een keer getoond aan jullie, toen was er alleen geen sprake van een Europese introductie. Maar die plannen zijn lichtelijk gewijzigd. Tata komt nu wél met de Aria naar Europa en om alvast te wennen staat ze volgende week paraat in Genève.
De term Aria wordt in de operascene al gebezigd sinds de 14e eeuw (Wiki), maar als het aan Tata ligt dan associëren we het woord binnenkort alleen nog maar met dit ‘voordelig’ geprijsde 4x4tje. In India kost deze Tata bijna €13.400. In Europa zal men wel wat meer moeten lappen maar het blijft een zacht prijsje. Verwacht niet dat je er een hypermoderne auto voor terug krijgt, wel heb je dan een 2.2 diesel (137 pk), navi, airco, cruise control, wat airbags en permanente 4×4. Move over, Duster!
Het vlaggenschip van Tata moet nog wel even langs Euro NCAP voor wat botsproefjes. Zelf verwachten ze daar geen problemen te ondervinden. 4 sterren is de gemiddelde score waar ze op hopen daar in India. Benzinemotoren zijn uitgesloten in de Aria, wel willen ze op termijn een 167 pk sterke oliestoker introduceren in deze Indiase SUV. De meest moderne Tata OOIT zal meer van zichzelf laten zien op de beursvloer te Genève. (bron: Autocar)
sven2 zegt
Hij heeft in iedergeval de koplampen van de Nissan Juke!
florisw zegt
Bluhh! Hou hem maar in India! Dachten we net van Ssang-yong af te zijn… Komen ze hiermee.
RaKiM zegt
mss een leuk bedrijfs autotje
BananaFlip zegt
Dat kunnen ze vergeten in Europa.
Lustigson zegt
Nou, die ’s niet heel lelijk…
JANUS zegt
@Lustigson: Hallo !?! Rood-witte stok en hondje nodig ?
AMG Powerrr zegt
@sven2,
inderdaad die van de 1e Murano.
Avenger zegt
Zo lelijk is ‘ie inderdaad niet!
Ik zou er zelf niet een kopen omdat het niet mijn type auto is, maar ik kan de kopers van deze auto wel snappen als ze voor de keuze staan Meriva of deze. Dan was ik ook voor de Tata gegaan…
vale46 zegt
Slopen! Op de meest wreedaardige manier die er bestaat!
robbie zegt
Een SUV met de looks van een MPV? Die kenden we nog niet :D
Gelukkig heeft Tata er wel voor gekozen om de Aria te ontwerpen als *kuch* “moderne” body-on-frame ipv het veel modernere unibody.
Disadvantages Body-on-frame
* Heavier than unibody – lower performance and/or higher fuel consumption.
* Less resistant to torsional flexing (flexing of the whole car in corners) – compromising handling and road grip.
* No crumple zone – higher rate of death and serious injury.
* Higher production costs
* Inferior packaging – comparatively smaller interior for total size
NovaStar zegt
voordelen van body-on frame:
*Sterker dan een unibody
*Beter dan een unibody
*Je plet een smart met gemak
*haat aan treehuggers
*trekhaak van 4ton
*bedrijfswagen
*off-road capaciteiten zijn beter dan een unibody.
TADA BEDRIJFSAUTO!
robbie zegt
@NovaStar: in Amerika zou het idd een succes kunnen zijn…
Luuk---d zegt
Deze heeft ook zo’n dakkapel achtige als de Ssang-yong. en een beetje een Amerikaanse achterkant, en de voorkant van een Nissan…3 woorden, VRE-SE-LIJK!!!
lincoln zegt
ziet er uit als een bak die 500.000 km op zijn duimpje doet ..
de ingredienten versterken dat idee ..
Rutger1 zegt
Ziet eruit als een degelijke Ssang-yong. Maar vast en zeker dat ze het design ook wel op orde krijgen in een paar jaar en dan willen we niet meer anders…
Maar kwaliteit zal prima in orde zijn (bv als ik kijk naar de dakar rally waar de tata trucks behoorlijk roeleren…)
Op dit moment wel erg benieuwd naar de NL prijs
JohanCelica zegt
wat erg, echt lelijk!
lincoln zegt
@JohanCelica:
spannend verhaal joh .. ik hang aan je lippen .. suffe ..
ascari15 zegt
Een beetje erg grote wiel kasten.
zeker voor de tuners, zodat die er lekker grote
velgen onder kunnen zetten.
dw zegt
model is wel gaaf
Dimglor zegt
Wow en wie in Europa wil hier zijn geld aanhangen??? Niemand…
Dus volgende topic please ;)
RickB zegt
En wat is z’n muur-bots-rating?
beemer core zegt
die gaat zeker potten breken op gebied van verkoopcijfers
!!!!!!!
thomaz zegt
@ rutger1
Dat is volgens mij het tsjechische tatra en niet tata…
Cantago zegt
Deze is wel echt weer extreem lelijk zeg! Denken ze nu echt dat ze hiermee succes krijgen? Bah… Owja, die crashtest? Dat gaat ze vast niet lukken:P
Jesper zegt
Voor een cheap-ass bedrijfswagen voor Poolse aannemers en what not is het niet eens verkeerd. Op de koplampen na niet zo lelijk als bijv. een SSangYong. Als je geen grijskenteken LandCruiser of Patrol kan betalen; Who you gonna call? Tata!! :P
mashell zegt
De hoofdontwerper van SjangJung zit dus ook niet langer werkeloos thuis?
Thijsj zegt
Ziet er nog best aardig uit..
007 zegt
ik zou hem wel willen (:
ten eerste omdat ik hem mooi vind, ten tweede omwille van de fantastische prijs (je krijgt enorm veel ruimte voor je geld)
Natuurlijk enkel als de Euro NCAP proeven in orde zijn, dat moeten we nog even afwachten.
Indien dit zo is: Goooo Tata!
L=Fred zegt
Nieuws uit India:
Tata Aria is a seven seater premium Multi Utility Vehicle (MUV) from Tata Motors. The concept was first exhibited at Geneva Motor Show in 2000 and later in 2010 the product was unveiled in Delhi Auto Expo 2010.
Initial launch date of Tata Aria was June 2010 but the latest reports show that Tata Aria to hit India roads by Sep or Oct 2010.
http://www.zonshare.com/magazine/2010/08/tata-aria-price-features-and-photos/
L=Fred zegt
Tata Aria Price and Mileage
Tata has not officially confirmed anything about Price and Mileage of Area but the price is expected to be around Rs 12 to 14.5 lakhs.
Hoeveel euro’s dat zijn? Rond 20.000 euro excl.
hellrider zegt
Oei. Gaan ze tegen zichzelf concurreren?
Eerst kopen ze Land Rover over, en dan gaan ze zelf een SUV bouwen. Misschien niet zo’n slimme zet, alhoewel, als je de prijs vergelijkt, geen enkel probleem, dan rolt de deze veel beter van de band, enkel ander logo opkleven, ze hebben nog keuze tussen hun ondermerken Jaguar, Range Rover en Land Rover.
jaguarsaab zegt
beter dan de nano!