Handjes los en gaan: Duitsland keurt het systeem van Mercedes goed waar je geen handen meer aan het stuur hoeft te hebben,
Merken als Tesla gaven de wereld een mooie realitycheck als het gaat om autonoom rijden. Het Autopilot-systeem bijvoorbeeld: eigenlijk is het niet heel veel meer dan een slimme combinatie van Lane Keep Assist en adaptieve cruise control, om het even kort door de bocht te zeggen. Dat is ook alles wat je nodig hebt: de auto stuurt zelf, remt zelf, accelereert zelf en nog veel meer. Ideaal? Niet echt. Er zijn meerdere doden gevallen vanwege Autopilot-systemen of vergelijkbare systemen van concurrenten die falen en ingrepen vereisen. Je kan niet ingrijpen als je aan het gamen of Netflixen bent achter het stuur.
Wel/niet autonoom
De oplossing is iets wat het hele idee van autonoom rijden een beetje tegenspreekt. Bij bijna alle merken werken autonome of semi-autonome systemen alleen met je handen aan het stuur en sommige merken werken zelfs met eye-trackers die in de gaten houden of je wel je ogen op de weg heeft. Het verkeer is nog té onvoorspelbaar om de auto zijn gang te laten gaan. Het utopische achterover leunen en een film kijken terwijl je met 130 op de linkerbaan zit is nog steeds utopisch.
Mercedes: geen handen aan het stuur!
Dat staat op het punt om te veranderen. Mercedes heeft namelijk Duitse goedkeuring gekregen voor hun DRIVE PILOT autonome systeem dat rijden zonder handen aan het stuur mogelijk maakt. Oké, om nou te zeggen dat die eerdergenoemde 130 op de linkerbaan nu mogelijk is, is voorbarig. Maar het is een begin. Wat betreft het goedgekeurde systeem van Mercedes gaat het om een systeem dat volledig autonoom kan rijden tot en met 60 km/u. Volgens Mercedes handig in bijvoorbeeld spitsverkeer, druk langzaam rijdend verkeer of dat soort zaken. De auto neemt het rijden dan volledig van je over zodat jij je kunt richten op dingen die je belangrijker vindt dan rijden. Zoals mailen en online shoppen op het scherm van je S-Klasse. Nee, dat zeggen ze echt. Voorheen moesten dit soort systemen altijd als hulpmiddel gezien worden, maar Mercedes heeft nu goedkeuring om dit in Duitsland aan te bieden als een echte automatische piloot.
Technologie
Het klinkt leuk, zonder handen aan het stuur in je Mercedes. Ook is de technologie lekker ‘des Mercedes’: vooral extreem veel technische taal wat ons doet denken dat ze het goed doordacht hebben. Voor zover wij begrijpen heeft de nieuwe S-Klasse LiDAR technologie aan boord die de omgeving nauwlettend in de gaten houdt. Het systeem heeft door Mercedes de kennis van zo’n 13.191 km aan wegen in Duitsland aan boord, waarmee je op een hoop plekken in Duitsland dus het systeem kunt gebruiken. Er zijn allerlei handige hulpjes, zoals dat de auto automatisch met behulp van microfoons reageert op hulpdiensten die erlangs willen. Geavanceerd spul.
Haken en ogen
Wel wordt duidelijk dat er voor elke feature ook een ‘maar’ te vinden is. Die 13.191 km is mooi, maar alles daar buiten moet je zelf rijden. Het systeem werkt niet op snelheden boven de 60 km/u, wat op een snelweg natuurlijk redelijk uitzonderlijk is. En natuurlijk het simpele feit dat het enkel gaat om goedkeuring in Duitsland en absoluut niet zonder kleine lettertjes. Mercedes heeft bijvoorbeeld het liefst dat je je taken beperkt tot wat je in het scherm kunt doen, dus nog steeds is finger von Handy! het devies.
Goed, elke technologie heeft even tijd nodig. Het is al mooi genoeg dat er situaties zijn waar je in je Mercedes zonder handen aan het stuur kunt rijden. Het systeem wordt in 2022 beschikbaar in de S-Klasse en ook de EQS komt beschikbaar met DRIVE PILOT.
karhengst zegt
Ik mag toch hopen dat de auto automatisch naar rechts schuift wanneer er slechts 130 wordt gereden.
Verder leuk die techniek, maar je betaalt dus nog altijd een vracht geld voor een product wat nog altijd niet af is.
vacano zegt
Het systeem doet het maar autonoom tot 60km/p.u!
In de steden zal het wss niet functioneren want die straten zitten niet in het systeem en daarbuiten mag je zowat steeds minstens 70 en vaak ook 90 waardoor het quasi nutteloos is. Wss kan je het systeem inschakelen bij Stau op de snelweg waardoor je tijd hebt om je secretaresse te verwittigen dat je later zal zijn om met haar te stoeien.
S zegt
Hopelijk leest Hamilton dit artikel. Dan word het helemaal een mooie race komende zondag!
fredflinstone zegt
@serg: Ik dacht precies hetzelfde 😂. M’n Volvo wijkt sneller en beter uit voor auto’s dan #blessed
Pascal zegt
Ohja dat systeem wat alleen werkt op de snelweg, bij daglicht, als het niet regent en niet sneeuwt, alleen op stukken weg die Mercedes vooraf volledig in kaart heeft gebracht en tot maximaal 60km/uur. Zeer knap! https://youtu.be/SVuBBAWbOTk
goodvibrations zegt
https://www.youtube.com/watch?v=EHljMEQA5WA
Pascal zegt
@goodvibrations Tuurlijk, Tesla is er nog lang niet, dat laat jouw filmpje ook zien. Misschien komt het omdat ik zelf in software werk, maar ik begrijp anders niet hoe mensen niet kunnen snappen dat Tesla hier objectief hele knappe dingen doet en hoe dat afsteekt bij wat Mercedes vooralsnog laat zien. https://youtu.be/GjH9mHURLUA
ty5500 zegt
Dat laatste filmpje is echt wel impressionant. Zonder mapping, de wereld staat immers ook niet stil. Het is niet foutloos maar toont toch aan dat ze echt snel vooruitgang beginnen te maken.
goodvibrations zegt
Ik werk ook in de IT :-). Dus begrijp goed dat het enorm complex is.. ik mis bij Tesla een beetje de redundancy die je wel in de luchtvaart hebt.. (dus ook redundancy op hardware).
Zou het wel leuk vinden om een testparcours op te zetten en verschillende merken te testen.. (idee voor autoblog?).
Het gaat er natuurlijk om hoe een autopilot omgaat met een lege vuilniszak die over de weg waait.. vs een betonblok vs een (echt) mens… En druk stadsverkeer.. Nederland is overigens in mijn optiek wel een van de betere plekken vanwege de goede belijning/wegen overal..
sjoerdreverda zegt
Toch is het voor een grote “established” OEM een hele stap. Mercedes pompt al jaren miljoenen naar Autoliv om dit te ontwikkelen in Kitzingen. Ben er ooit bijna te werk gesteld als tester. Ze hebben jarenlang met kussens op de auto rond gereden. Toen ik in hun garage mocht kijken, drie jaar terug, was de technologie nog vrij onbetrouwbaar, terwijl dat voor een gevestigde naam nou net zo belangrijk is. Tesla praat zich er nog wel uit; nieuwe technologie, lees de disclaimer etc. Elke juridische afdeling krijgt spontaan een hartverzakking als ze de risico’s voor de reputatie bekijken.
Wat Mercedes wel goed doet is dat ze meer data terug gaan sturen naar hun backoffice. In theorie zal de map dus aardig vlot uitgebreid moeten kunnen worden.
potver7 zegt
Autoliv… Is dat niet die toko die ook heel graag airbags verkoopt? 🤣
lexis zegt
Ik snap niet waarom autobouwers hier zo veel geld en energie willen blijven in stoppen. De gemiddelde chauffeur heeft er geen boodschap aan of wil het niet. Wat brengt het ook bij? Nog niet zo overtuigd als dat werkelijk de veiligheid significant zou verbeteren, de huidige snufjes doen in principe al genoeg, bv dode hoek of lane assist.
Laats nog in opel gereden met gelijkaardige technologie wel het tussen de lijntjes rijden lukt amper voelt zeer kunstmatig aan en als er een flauwe bocht aan te pas komt lukt het al helemaal niet. Investeer liever in zuiniger en betaalbare voertuigen aub.
mashell zegt
Niemand wilde een mobiele telefoon, niemand had een smartphone nodig, niemand wilde een automaat, niemand wilde airco. De klant weet pas wat hij wil als het hij weet wat hij mist en daarvoor moet het beschikbaar zijn.
Pascal zegt
Exactly, da’s iets wat Steve Jobs ook goed begreep toen hij met producten zoals de iPad aankwam.
tinnemans zegt
@mashell; het vervelende, voor mij in elk geval, van zelfrijdende auto’s zal zijn dat tegen de tijd dat dat doorgedrongen en gestandariseerd is, je als zelfsturende automobilist een gevaar op de weg bent geworden en dat dat dus sterk ontmoedigt of zelfs verboden gaat worden.
Voor de mensen die liever naar Beethoven luisteren dan naar een automotor, ze zijn er echt, zal het vast iets zijn waar ze naar uitkijken.
Voor mensen zoals ik, die gek zijn van de beleving van het autorijden zelf, is dat nogal kut.
Nou ben ik al 50-plus, dus ik verwacht dat ik er weinig tot geen last van zal hebben, maar ik vind het wel jammer. Voor mij werkt autorijden erg meditatief, juist door het concentreren op de weg en ander verkeer. Bij bergritten is dat exponentieel sterker. Ik luister ook erg graag naar muziek, maar de kick die ik van een dag autorijden krijg is echt van een heel andere orde.
Iedereen zit anders in elkaar.
goodvibrations zegt
Ik wil heel graag niet zelf rijden naar mijn werk.. lijkt me echt geweldig. Voor mij is dit dus niet echt een latente behoefte. Maar de “business case” is natuurlijk dat je met minder auto’s toe kan..
Als autos zelf kunnen rijden, dan huur ik liever een Tesla die klaar staat wanneer ik ‘m nodig heb, dan dat ik zelf in een auto moet investeren.. Al die tijd dat ik hem niet gebruik kan hij anderen vervoeren etc.
ty5500 zegt
Ik zie juist extreem veel potentieel van zodra de techniek voldoende matuur is. Gedaan met de kinderen naar de voetbal af te zetten, stamp ze id auto en de auto rijdt zelf naar ginder. Daarna kan hij terug komen en kan je bv. boodschappen doen (of misschien in de verre toekomst dat je de auto naar de winkel laat rijden en dat ze hem voor jou inladen). Bestuurders die een glaasje te veel op hebben worden gevoerd door de auto. Er zal dan wel ook nog wat wetgeving moeten wijzigen (bv. Wanneer rijdt de auto en is geen rijbewijs/nuchtere toestand nodig). Veel gezinnen zullen met 1 auto toekomen ipv 2 omdat de auto ergens staat te verkommeren overdag.
faalhaas zegt
Haha, en na 4 jaar weer een paar ruggen lappen omdat de software licentie verlopen is. En na 6 jaar geen updates meer te krijgen. Rij je dan met je nutteloze autopilot en je verouderde navigatie.
Goed_Koopman zegt
@faalhaas: Dat is meer het probleem van de occasionkoper. De CEO/CFO/politicus/ondernemer heeft dan alweer een nieuwer model tot zijn/haar beschikking.
goodvibrations zegt
Zelfde functionaliteit dus als Tesla, Alleen laat Mercedes de risico’s niet alleen bij de klant maar besluit zelfstandig dat het nog niet rijp is voor 130 km/h of een drukke omgeving. Dat heet soms ook wel “verantwoordelijkheid nemen”.
tinnemans zegt
@goodvibrations; ik verwacht dat de functionaliteit bij Mercedes binnen de aangegeven grenzen ook echt goed werkt. De benadering van Tesla is een tikje opportunistischer.
goodvibrations zegt
idd
Redrum zegt
Ik bekijk het meer als een scheet in een fles verkopen.
Dit is gewoon geo-fenced navigate on autopilot in de file tot max 60km/u.
mashell zegt
Wat een onhandige plek voor de knop van de stuurwielverwarming, een reden om geen stuurwielverwarming bij te bestellen.
goodvibrations zegt
Check hier hoeveel “verder” Tesla is..
https://www.youtube.com/watch?v=21IlEZwL9eU
Pascal zegt
Als je softwareontwikkeling een beetje begrijpt, dan zie je aan jouw filmpje dat Tesla inderdaad haast onmetelijk veel verder is. (alleen nog lang niet klaar, da’s wat anders)
goodvibrations zegt
Zo kijken stakeholders niet naar een product ;-). Developer: Maar kijk eens hoe goed dit product is!: wat hij al kan! we hebben toch enorm veel bereikt?! Alleen een paar bugs waardoor het nog onbetrouwbaar is.. iedere sprint lossen we een paar op…
Stakeholder: Dus eigenlijk zeg je me dat de software nog niet doet wat hij moet doen? Toch? Onbetrouwbaar, toch?
Pascal zegt
Maar, zijn dat niet de tussenstappen die in elk development traject onvermijdelijk zijn en waaraan je wel kunt aflezen of je op de goede weg bent?
goodvibrations zegt
Jazeker, vraag is wel een klein beetje tot hoe ver je dat soort dingen naar iedereen moet releasen.. Grote groep key users kan effectief en wat verstandiger zijn.. al zou ik er dan wel voor kiezen om me daarvoor aan te melden… anderen wellicht niet.. Denk dat software developers ook heel wat vergevingsgezinder zijn. .
Pascal zegt
Ja mee eens. Tesla leunt erg op het verzamelen van real world data. Gelukkig doen ze dat nu alleen met de mensen die een hoge safety score hebben én zich er bewust voor aanmelden. Alsnog snap ik de mensen die die aanpak van data verzamelen in de echte wereld niet kunnen waarderen vanwege veiligheid.
Redrum zegt
Zoek dan op z’n minst een recent filmpje van v10.5 public beta FSD
Bastiaan Williams zegt
Mooie techniek. Met de vorige S-klasse kon je dat ook wel aardig door een tegengewicht, bijv. blikje cola, aan je stuur te tapen. Lane Assist en Adaptive Cruise control aan. Staan leuke filmpje van op YouTube.
Homer55 zegt
Ja, en als alle auto’s volledig elektrisch zijn hoef je alleen nog de bestemming in te voeren/spreken en de vervoersmiddel zal je er naartoe brengen. Communicerend met de omgeving en vast ook wel met de overheid etc..
Zou zomaar kunnen…
Pascal zegt
Zelfrijdende auto’s zullen ook het einde inluiden van het tijdperk van eigen autobezit. Waarom zou je een auto bezitten wanneer je er altijd met 1 druk op de knop eentje kunt laten voorrijden? Alleen de liefhebber zet er straks nog eentje permanent voor de deur. Gelukkig gaat het nog wel even duren voordat ze zover zijn.