Snel, nu het nog kan willen bedrijven nog even snel diesel bedrijfswagens inkopen.
We moeten allemaal aan de elektrische auto. Dat geldt voor particulieren en zakelijke rijders. Maar ook busjes en vrachtwagens moeten elektrisch worden. Zo zagen we afgelopen week nog de elektrische Mercedes Actros voorbijkomen en de elektrische bedrijfswagen is ook absoluut geen noviteit meer.
Maar wat is het probleem dan? Ondernemers kunnen bij het vervangen van hun oude bedrijfswagen dan daarna kiezen voor een elektrische opvolger. Dan is er toch niet zo veel aan de hand? Klopt: het probleem is dat dat niet lijkt te gaan gebeuren.
Stijgende vraag naar diesel bedrijfswagens
Integendeel, men verwacht een enorme run op busjes met een dieselmotor. Dat komt door de wetgeving. Als je een busje met dieselmotor aanschaft voor 2025, mag je er nog tot 2028 mee in de binnensteden rijden (mits deze voldoet aan de geldende Euro-uitstootnormen uiteraard). Dus bestellen alle bedrijven nog wat diesel bedrijfswagens.
Tot die conclusie komen de energiekenners en transitiespecialisten van Joulz. Brancheverenigingen RAI en BOVAG bevestigen deze trend. Bij Joulz onderzochten ze hoever bedrijven al waren om over te stappen op elektrische bedrijfswagens en eigenlijk was dat – volgens hen – bijna helemaal niemand.
He is echt niet zo dat we hier te maken hebben met burgerlijke ongehoorzaamheid. Elektrische bedrijfswagens zijn flink duurder dan een vergelijkbare dieselbus. De range is aanzienlijk korter en het lange laden zorgt voor hoofdbrekens. Dat is niet alleen het geval met bedrijven, maar ook overheden. Zo deed de gemeente Amsterdam – het meest groene, linkse en duurzame bolwerk van Nederland – nog even snel een aanbesteding voor 25 vuilniswagens met een dieselmotor.
Elektrische bus investering voor latere voorsprong
Bij Joulz denken ze dat een elektrische bus nu aanschaffen een voordeel voor later is. Op deze wijze kun je een EV alvast integreren in je bedrijf. Voor de planning en dergelijke, dan weet je hoe je ermee om moet gaan.
Nu is dat niet per se niet waar, maar moet je er wel de broodnodige nuance bij aantekenen. Elektrische bedrijfsauto’s worden in de toekomst ook goedkoper én zullen een grotere range hebben en snellere laadtijden. Dus om nu een berg geld te investeren in een auto die nu al behoorlijk achterhaald is, is niet aantrekkelijk. Als de techniek ietsje verder is, hoef je ook minder te integreren in de operationele zaken.
Ook zijn de moderne bedrijfsbussen met dieselmotor aanzienlijk schoner dan oude stinkende busjes van weleer. En als zelfs de stad waar GroenLinks het grootste is nog even snel 25 dieselvrachtwagens bestelt, is het volkomen begrijpelijk dat alle andere bedrijven alsnog volgen.
Fotocredit: dikke diesel Caddy op (originele?) BBS LM-velgen van @hanse1one via Autoblog Spots!
Dutchdriftking zegt
De gemeente Amsterdam gaf toch zelf het voorbeeld met die 37 nieuwe vuilniswagens? Daar komt bij, als PostNL straks alle busjes tegelijkertijd aan het stroom hangt dat in Amsterdam wel het licht uitgaat, dus zo gek is en euro 6 diesel nog niet…
Oopelkadet zegt
Sterker, ik denk dat onder de streep ook voor consumenten/priverijders een diesel niet zo gek is (in NL automotive merk ik dat je goed onderscheid moet maken tussen de leaserijders en de priverijders). Een diesel Peugeot 208 uit 2018 betaal je 40 of 50 euro MRB meer per maand dan benzine equivalent maar als je 10k of meer per jaar rijdt draai je dat op die volatiele benzineprijzen er zo uit. Tenzij je als oma annie rijdt zuipen 1.2 thp blokjes als een gek, en zeker in kleinere autos rijdt een diesel op koppel zoveel stiller en fijner.
Ik heb iig besloten om nog een rondje verder te dieselen, zeker tot 2028. Een Tesla zou als EV technisch en ondersteuning alternatief kunnen zijn maar ik vind het Opel niveau kwaliteit. En dan is er nog het MRB voor EVs verhaal in 2026. Hoi 1800 plus EV auto. Dus, EV prima maar dan rond de 1500 kg, 800-900 range en goede kwaliteit. En die komt imo pas rond 2028 2e hands bij Jan Modaal (ik) budgetten.
mrcabdrivert zegt
Precies de reden waarom wij onze Clio 1.5 dci uit 2016 lekker doorrijden. Hetzelfde geld voor mijn taxibedrijf, doordieselen tot het bittere eind!
dawwg zegt
Heerlijk foute velgen; ik ben jaloers !
mrcabdrivert zegt
Da’s precies de reden om wij dit jaar en volgend jaar onze taxi’s nog een keer vervangen voor Euro 6 diesels (Skoda Superb Combi L&K uit Duitsland met ‘de kop eraf’). Zo kunnen we tot eind 2027 de binnensteden in en uit. Wij rijden voornamelijk lange afstanden, elektrisch rijden is voor ons echt niet aantrekkelijk – vooral vanwege de hoge aanschafprijs.
werf76 zegt
Gelijk ook. Laat de deugmenschen maar lekker voorop lopen met hun liefde voor EV. Tegen de tijd dat de EV eindelijk volwassen is, dus 600km actieradius, in 10min opgeladen en overal terecht kunnen met je pasje, kijken we er nog een keer naar.
Joris24 zegt
Gaat het om de datum eerste tenaamstelling? Ik ga echt stuk als na volgend jaar ondernemers allemaal frikandellenbussen uit het oostblok gaan importeren…
Maar dit soort verboden helpen niet; ondernemers kiezen niet voor een diesel omdat ze het leuk vinden, maar vanuit financiële en praktische overwegingen. Als elektrisch in een van beide of beide niet gunstiger uit komt, komen de financiële of practische problemen uiteindelijk gewoon bij hun klanten terecht bij een verbod.
Dus ze zullen de kosten en manco’s gewoon bij de klanten moeten neerleggen; iets anders kunnen ze niet. Wij hebben vorig jaar en dit jaar een nieuw huis laten bouwen, maar ik zie het al voor me, dat er zes busjes tegelijk moeten laden hier aan de tijdelijke bouwkast. Er waren meer dan 10 partijen die meer dan 125 km enkele reis hebben moeten afleggen om bij ons te werken en flink materieel mee moesten nemen, met uitschieters tot 250 km enkele reis (wij wonen in een uithoek)…
mc96 zegt
Echte frikandellen zullen het niet zijn want ze moeten wel aan de euro 6 norm voldoen 😀
supertjeduc zegt
Dus als je hem in 2024 koopt mag je er nog 4 jaar meerijden, lijkt me een heftige afschrijving
steephh zegt
Exactly my thoughts. Nu door dieselen met de auto die al in je vloot zit snap ik nog. Maar nu nog nieuw kopen? Particulieren willen m daarna niet meer, dus de enige optie is nog voor export weg. Dat is een heftige afschrijving.
mrcabdrivert zegt
Je kan toch ook een fijne jong gebruikte kopen?
MarcoM zegt
Een heerlijke V70 D5 uit 2007 bijvoorbeeld.
bmwe46m3balling zegt
Nou ja ligt eraan hoe je ernaar kijkt. Wat betreft transport is 90% technisch afschrijven in 3 – 5 jaar tijd dus dat valt wel allemaal mee qua afschrijving. Dat geld is allang dubbel en dwars terug verdiend.
werf76 zegt
Autoblog, weer nieuwe cookie methode bedacht? Hou eens op zeg.
MarcoM zegt
We zijn helemaal gek hier, kijk eens in Afrika, India etc. Nog meer?