McLaren circuitracer goes straatlegaal, waar hebben we dat eerder gezien?
Het verhaal van de McLaren P1 GTR zal intussen wel bekend zijn, maar voor de volledigheid nog even de belangrijkste specs: 1.000 pk (800 uit de V8 + 200 elektropaardjes), 1.345 kg, een shitload aan carbon en helaas niet straaglegaal. Maar wacht, er is meer!
Lanzante, een grote naam in het wereldje, is namelijk van plan om de P1 GTR om te bouwen naar een straatlegale versie. 100% bevestigd is het bericht nog niet, maar onze collega’s van Autocar zijn zeker genoeg van hun zaak om het nieuws alvast de wereld in te slingeren.
Overigens is het niet de eerste keer dat Lanzante zich met McLaren bemoeit. Zo was het bedrijf verantwoordelijk voor het runnen van de Le Mans-winnende McLaren F1 GTR en is het sindsdien een gerenommeerde toko voor het onderhoud aan al uw supercars uit Woking. Leuke toevalligheid bij dit verhaal is natuurlijk het feit dat vroegâh diverse F1 GTR-raceauto’s zijn teruggebouwd naar straatlegale specs.
Wat er precies aan de P1 GTR moet gebeuren om ‘m in Europa en het Midden-Oosten straatlegaal te krijgen is vooralsnog onduidelijk, buiten natuurlijk zaken als andere banden (want standaard slicks) en wat meer bodemvrijheid.
McLaren en personaliseerafdeling MSO zijn trouwens niet direct bij het project betrokken, maar verlenen wel hun steun en dus toestemming aan de plannen van Lanzante. Wij diggen die relaxte houding wel.
PS: onder de zes geïnteresseerde P1 GTR-bezitters zit mogelijk een Nederlandse klant.
MrSkyline zegt
Ik ga mijn sinterklaas lijstje dit jaar wat vroeger schrijven denk ik, des te groter is de kans dat ik alles krijg.
berlinetta zegt
@MrSkyline: En jij denkt dat die auto door de schoorsteen past?
jrsmoke zegt
@berlinetta: Alleen de sleutels door de schoorsteen is voldoende. Ik vind hem vanzelf wel op de stoep.
Dutchdriftking zegt
In deze uitvoering is hij stiekem toch best wel heel dik! Niet dat ik een 918 er voor laat staan, maar toch…
michaelcorleone zegt
@dutchdriftking: Inderdaad bij mij staat de Porsche 918 Spyder ook bovenaan tussen het heilige trio. Mijn mening over de 918 is steeds hetzelfde ik blijf die dik vinden het is een tijdloze schoonheid. Bij de P1 is dat niet het geval. Heeft denk ik met het lijnenspel te maken, ik vind de wel minder geworden sinds zijn introductie tijdens Genève 2013. Verder is het bijzondere eraf inmiddels. Of ik de 918 van voor of achter of van de zijkant bekijk maakt niet uit, elke keer verrast het mij en vind ik hem mooi. Bij de P1 hangt het sterk van de uitvoering af en de perspectief vanuit welk hoek de foto is geschoten. Gisteren heb ik het al gezegd; de P1 is bruut dat geef ik toe, maar het heeft ook een beetje een kitcar uitstraling. Dat vind ik een groot minpunt voor een auto die zo duur is.
Het design van de LaFerrari is net als goede wijn, die wordt juist steeds beter vind ik.
Ik blijf erbij dat de ik Porsche 918 zou kiezen, vervolgens de LaFerrari en dan de P1.
yajouri zegt
Heel dik indd! Moet wel zeggen, toen ik er heel heel even naar keek, dacht ik een corvette te zien
berlinetta zegt
Maar de vraag is: waarom zou je dat willen? Een gewone P1 is al veel te snel voor de openbare weg en komt er al amper tot zijn recht. Deze heeft dat al helemaal. Lijkt me toch veel leuker om echt de grenzen van dit apparaat op te zoeken op een circuit.
jrk68 zegt
@berlinetta:
Ga je nu rare dingen roepen?
Jij weet toch ook wel dat je volgens de gemiddelde reaguurder minimaal 1000pk nodig hebt om.de drempels in de gemiddelde vinexwijk te beklimmen…?
norge zegt
100% zeker weten dat tie bij mij de straat niet inkomt…
midibike zegt
“onder de zes geïnteresseerde P1 GTR-bezitters zit mogelijk een Nederlandse klant”. Zou zomaar Fam. Perridon is kunnen wezen -_-”
redbullinjector zegt
@midibike: Die gaan alleen maar voor Bugs
rickie2811 zegt
@midibike: wezen zijn kinderen zonder ouders
jrk68 zegt
@midibike:
Die houden niet van kwaliteitsproducten.
Ga er maar vanuit dat hij dan op de Harrods uitvoering gaat lijken…, lees Jumbo geel met zwarte accenten.
scottishcarspotter2000 zegt
De houding van de fabriek bevalt me wel, ik ben benieuwd wat er gebeurt als iemand n FXX K om gaat bouwen… Ferrari bouwt prachtige auto’s, jammer van de makers
michaelcorleone zegt
Ben het eens met @berlinetta: ik snap ook niet waarom je dit zou willen? Ik bedoel de normale P1 is al snel zat en eigenlijk sneller dan bijna alles wat op de openbare weg rijdt. Wat is de meerwaarde van de GTR vraag ik mij dan af. De standaard P1 ziet er ook fraaier uit dan de GTR.
Ene kant snap ik Ferrari nu een deels wel. 99% van de mensen die in de markt waren voor de FXX K, zullen buiten het circuit om dat ding toch nooit gaan gebruiken en zij hebben daar handig op ingespeeld.
mrdjm zegt
@michaelcorleone: Om na een dagje sturen zonder trailer naar huis te kunnen rijden ;)
berlinetta zegt
@mrdjm: Dan moet je toevallig al in de buurt van een circuit wonen. Ik denk niet dat je na een dagje knallen nog zin hebt om in zo’n opgefokte stuiterbak naar huis te rijden. Beter koop je een fatsoenlijke auto met trailer zodat je in alle rust naar huis kan rijden zonder ook nog eens bij elk tankstation te moeten stoppen.
mrdjm zegt
@berlinetta: Daar is zo’n speciale straat legale versie dan toch voor. Die gaat waarschijnlijk een knop krijgen waardoor hij hoger komt te staan en softer is geveerd.
Als het gaat om verbruik, een combinatie van een flinke auto met trailer en zo’n dikke supercar, daar kan je beter die supercar zelf voor rijden. Als je hem gewoon rijd op openbare weg stijl, dan is er niks aan het handje.
philipf zegt
Wouw! Dat is lekker!
clarkson zegt
Ik ben 1 van die 6
mrrallycross zegt
Leuk dat ze die history allemaal weer ophalen.